Rikastumien on suhteellista. En minäkään väitä, että alallani saisi mitään hammaslääkärin tai asianajajan (ammatinharjoittaja) palkkoja, eikä välttämättä tule putkimiehen tai sähkömiehen, jos kaikki tunnit yhteen laskee, mutta vuositasolla kuitenkin minua tyydyttävä korvaus "harrastamisesta", meneehän tämäkin viesti työ/harrastusajan piikkiin. Elämää voi rikastuttaa niin monella tavalla eikä silloin aina ole rahasta kysymys. Luulen kuitenkin, että jos olet alalla toiminut puuveneenveistäjä, niin et aivan hevillä vaihtaisi töitäsi putkimiehen tai sähkömiehen, minun mielestäni, hiton yksitoikkoisiin töihin. Toisaalta, joka on oppinut yksin vetämään töitään, oli vaikka kuinka monta palkollista, jotka tuntia kohti saavat parempaa palkkaa, en minä ainakaan ihan helpolla kenenkään muun pompoteltavaksi lähtisi. Sekin on koettu ennen tätä nykyistä taivallusta. Jos viihtyy vieraalla töissä, niin OK, silloin voi katsoa palkkapussin karttumista, kerran kahdessa viikossa tai kuukaudessa, mutta minä rikastutan mieluummin elämääni tällä saralla Ymmärrän kyllä veistäjiä, jotka eivät muuta tee, kuin veistävät veneitä, mutta kun mm. tänään olin yhteydessä erääseen veistäjään, on hänen oheistoimintonsa veneiden ympärillä sitä luokkaa, että veistäminen on yksi osa toiminnasta, muita sellaisia toimintoja ovat talvisäilytys ja veneiden kevätkunnostus myös muiden veneiden osalta kuin talvisäilytyksessä olevien, sama ruljannsi syksyllä. Veneenveistäjä on sitä paitsi yleensä pirun kätevä tekemään mitä vain puutöitä ja useinmiten muita töitä, ettei hieman mielikuvitusta käyttäen luulisi luppoaikaa tulevan. Jos kuitenkin vain tekee veneitä, niin silloinkin voi yrittää myydä omia palvelujaan isommalle veistämölle, jos jatkuvaa työtä ei muuten ole saatavissa. Ankeina aikoina kaikkien on etsittävä jotain muuta, joka ei välttämättä aina niin kiinnosta kuin just se oma työ

Tiedän ammattitaitoisista veistäjistä olevan pulaa.
Donna 28