Mielenkiintoista, millaisia reaktioita asia herättää joissain miehissä. Miksi te olette puolustuskannalla heti, jos nais- etuliite liitetään johonkin asiaan?
Minua huvittaa myös tuo viimeisin heitto siihen suuntaan, että ongelma on paattikohtainen, väite kun ei kestä mitään analyyttista tarkastelua.
Naispurjehtijoiden perustaminen (olen itsekin jäsen, mutta tässä kerron tietysti vain omia kantojani ja kokemuksiani) on lähtenyt nimenomaan niistä kokemuksista, että naiset helposti urautuavat myös purjehtiessa/veneillessä pentterin ja punkan väliin, kokkaamaan, siivoamaan ja hoitamaan lapsia. Miksi työnjako olisikaan erilainen merellä kuin maalla?
Eikä asiassa ole mitään nauramista. Merellä tämä työnjako on vielä tyhmempi kuin maalla, sillä se saattaa olla jopa hengenvaarallinen. Viime kesänä uutisoitiin muistaakseni kahdestakin eri onnettomuudesta, missä mies hukkui kun mukana ollut vaimo ei osannut tehdä mitään hätätilanteessa.

Ylipäätään tietysti pitäisi pitää huoli siitä, että veneilijä osaa perustaidot ja gastit tietävät miten toimia hätätilanteessa. On kuitenkin järkevää keskittää koulutusta sinne, missä se menee parhaiten perille ja toimii tehokkaimmin meriturvallisuuden lisäämiseksi. Siis naisiin.
Naiset myös kokevat osallistumisaktiivisuudesta päätellen miesten johtamat pursiseurat itselleen vieraiksi, eikä ihme, jos naisten tehtäväksi taas jää kahvinkeitto ja junioritoiminta.
Naisten tapa oppia asioita on myös erilainen kuin miesten. Juttelin juuri venemessuilla yhden miespuolisen purjehduksenopettajan kanssa ja hän sanoi, että ymmärtää oikein hyvin, miksi naiset haluavat opiskella purjehdusta ja muita taitoja keskenään: miehet eivät usko ennenkuin kokeilevat, naiset eivät ota turhia riskejä, vaan opettelevat joskus turhankin huolellisesti ennenkuin tekevät. Jos nainen hankkii veneen, hän on yleensä käynyt jo monet kurssit ja suorittanut ao. tutkintojakin, mutta mies ostaa veneen ja vie merelle koko perheensäkin, vaikkei olisi ruotsinlaivaa pienemmällä ikinä seilannut.
Ja kyllä, naiset haluavat tehdä juttuja keskenään. Pitäisikö miesten mennä vähän itseensä ja miettiä miksi?
Naiset eivät ehkä HALUA enää tehdä yhteistyötä niillä ehdoilla, joita miehet tarjoavat. Me voimme hoitaa pursiseurahommat keskenämmekin

, jos niikseen tulee, mutta mieluitenhan me tekisimme asiat teidän miesten kanssa, kunhan vain sellaisista ehdoista sovitaan, että toiset eivät vain poimi rusinoita pullasta.
Emme ehkä halua kuulla seksistisiä kannanottoja tai tulla ohitetuksi kun puhutaan muka "miehisistä" asioista. Ehkä me haluamme rakentaa tytöille ja nuorille naisille mahdollisuuksia oppia purjehtimaan ilman, että he joutuvat kokemaan olevansa koko ajan ei-toivotun huomion kohteena.
Vielä yksi käytännön esimerkki. Oletteko koskaan miettineet pursiseurojen/venekerhojen saarten saunavuoroja. Minä olen, vaikka ongelma ei minua koskekaan. Naisten saunavuoro on AINA ennen miehiä. Tämä tarkoittaa, että naiset saunovat lasten kanssa ja laittavat miesten saunoessa iltapalaa sekä nukuttavat lapset. Yksi näistä pikkujutuista... kuvaava kuitenkin.