Sivu 3/3

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Lähetetty: 06.02.2010 20:04
Kirjoittaja Notreal
Soon salamaniskun takia 8-|
Salama kun harvemmin iskee +puolelle, niin erikois-salama-sulakkeilla pystyy estämään jännitepiikit
ja pysyy CD-soitin kunnosa ! Kyllä näin on jämpti.

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Lähetetty: 06.02.2010 21:09
Kirjoittaja pellamo
Jep.Ja niitä erikoissalamasulakkeita valmistaa Warning & Caution corporation ameriikassa ;-)

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Lähetetty: 06.02.2010 21:35
Kirjoittaja Simon
Aivan hyvä siirto vaihtaa tälle puolelle.

Notrealin kysymyshän oli, miksi hänen veneessään on tuplasulakkeet ja sanoin/tarkoitin hänellä aluksessaan olevan hyvin ja perusteellisesti asennetut sähköjärjestelmät.
Keskustelussa olen myös viitannut NSB työvene "määräyksiin", mitä oletin tuossa Notikan veneessä käytetyn.

Missään vaiheessa en ole väittänyt muita asennustapoja vääriksi!!!

Ja kuten aikaisemmin sanoin en ole asiantuntija sähkötekniikassa, mutta määrättyjen tosiasioiden ja vaatimusten kanssa on tultava toimeen ja hyväksytyksi saamiseksi.(viittaan em. määräykset)

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Lähetetty: 06.02.2010 21:51
Kirjoittaja ijp
Lueskelin tuolta: http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/tyo ... _24.htm#12" onclick="window.open(this.href);return false; tyäveneohjeistoa ja sieltä suora lainaus:
12.5. Kaapelit on varustettava oikosulkusuojalla, joka kytkee pois virtapiirin kaikkinapaisesti oikosulkutilanteessa. Maksimi laukaisuaika on 5 sekuntia. Lisäksi kaapeli on varustettava ylikuormitussuojalla.

Pitääkö em. tulkita niin, että virtapiirissä pitää olla sulake + ja - johdossa? Onko oikosulkusuoja = ylikuormitusssuoja = sulake?

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Lähetetty: 06.02.2010 22:33
Kirjoittaja RistoA
No, joo, eli läksi mopo käsistä ja asia meni parlamenttihommiksi.. 8-|

Jatkampa samalla linjalla..
Sähkö on sitä, että elektronit liikkuu paikasta toiseen. Alkuperäisen väärinkäsityksen mukaan sähkö liikkuis plussasta miinukseen, mutta oikeasti elektronit liikkuu miinuksesta plussaan. Tässä on ahistuksen paikka!
Sähkö laitetaan liikkumaan johdossa. Johdon toisessa päässä on plussa ja toisessa miinus. Plussa ja miinuspäässä on typillisesti akku tai muu energialähde, kuten laturi.
Johdon matkalle monasti laitetaan kytkin ja joku toimilaite, vaikkapa pumppu. Johto-kytkin-pumppu-johto muodostaa virtapiirin. Kun johto on yhtenäinen ja kytketty, kulkee systeemissä virta, pumppu pyörii ja homma pelaa. Virta on sama koko systeemissä. Ei ole mitään plussapuolta ja miinuspuolta, on vain yksi virtapiiri!!!!!

Risto

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Lähetetty: 06.02.2010 23:01
Kirjoittaja pellamo
matti kirjoitti:
pellamo kirjoitti:Kelluu se mullakin koko järjestelmä....kesällä ;-)
Monta juttua nyt kyllä kaivelee mieltä.....ja ankarasti 8}
Pellamo, älä huolestu, kyllä ne sähköt toimii siten "perinteisesti" rakennettuna- siis yksinapaisilla kytkimillä, pääkytkin +puolella, samoin sulakkeet.
Tosin ne sulakkeet voi olla myös -puolella, silloin on molemmin puolin kuluttajaa noin yhtä monta liitosta.
Se työvenenormi on niinkuin vyö ja henkselit.


Matti
Olen kyllä rauhallisin mielin asian suhteen kun reilusti yli 20v on sähkötöitä tehnyt.
Siinä sivussa useita Puu- Rauta- Lasikuitu- ja vain 2 alumiinipaattia sähköistänyt "normaali" suojauksin eikä ongelmia ole tullut vaikka aina olen painottanut "asiakkaalle" että soittaa heti jos jotain tulee!
Osa paateista joihin olen sähköt tehnyt ovat kyllä myös ihan ansaitsemistarkoituksella liikenteessä eikä niissäkään ole tuplasulakesysteemiä.....
Enkä minäkään Simon väitä että NSB-normien mukaan tehtynä tapahtuis mitään väärin mutta turha on turhaa...maallisissa vehkeissä.
Tietysti voitais laajentaa keskustelu vielä kaasulaivoihin(kaikki EX-suojattua) ja ydinkäyttöisiin murtajiin joissa kaikki vielä nelinkertaisesti varmistettu eli 8 sulaketta per.laite ja........avaruussukkula josta en kyllä älyä mutta oishan mukava "väitellä" :))

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Lähetetty: 07.02.2010 11:40
Kirjoittaja Notreal
ijp kirjoitti:Lueskelin tuolta: http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/tyo ... _24.htm#12" onclick="window.open(this.href);return false; tyäveneohjeistoa ja sieltä suora lainaus:
12.5. Kaapelit on varustettava oikosulkusuojalla, joka kytkee pois virtapiirin kaikkinapaisesti oikosulkutilanteessa. Maksimi laukaisuaika on 5 sekuntia. Lisäksi kaapeli on varustettava ylikuormitussuojalla.

Pitääkö em. tulkita niin, että virtapiirissä pitää olla sulake + ja - johdossa? Onko oikosulkusuoja = ylikuormitusssuoja = sulake?
Tietty sulaketyyppi toimii sekä ylikuormitus- että oikosulkusuojana ja jos katkaisu vaaditaan kaikkinapaisesti
tulkitsisin sen sulakkeilla toteutettuna juuri näin, sulake sekä + ja - johtimeen.

Voisiko kahden sulakkeen suojaus olla tarpeen seuraavanlaisessa tilanteessa:

Johtosarjassa on hankautunut eristerikko jossa kaksi +johdinta saavat kontatkin toisiinsa.
Paksumpi johdin on suojattu 30A ja ohuempi 10A sulakkeilla.
Pienemmän sulakkeen laitteeseen tulee vika jonka seurauksena sen johtimet on vaarassa kuumentua
mutta pienemmän laitteen -johtimen sulake palaa ja tulipaloa ei tullutkaan;-)

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Lähetetty: 07.02.2010 14:57
Kirjoittaja Veli-Matti
Jotakin semmoista tai sitten ei...

Huvivenepuolella tuo systeemi on taatusti liioittelua mutta jos sellainen on mitäpä sitä purkamaan kunhan vaan muistaa pitää siitä paremman huolen kuin "tavallisesta" sähkösydeemistä koska mm. liitoksia on vähintäänkin tuplasti.
Mutta ei semmoista varmastikkaan kannata ruveta rakentelemaan mikäli ei ole tekniikkafriikki sähkö- ja elektroniikkapuolelta. Ja mikäs siinä ihan laillinen harrastushan se sekin on ;-)

Muistelen että pläräsin kerran jotain esitettä jossa oli kullatuilla kosketuspinnoilla olevia automaattisulakkeita jotka on tarkoitettu toimimaan myös kipinäsuojattuja katkaisijoina mm veneissä ja vaativissa teollisuuskohteissa - hintaa taisi olla n. 450€/kpl alv 0% ja minimitoimitusmäärä 10kpl - mikä nyt nippanappa saattaa riittää yhteen veneeseen.

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Lähetetty: 08.02.2010 18:31
Kirjoittaja Viilari
Itse tein auttomaattisulakkeilla,kulutuslaitteille sulake vain + johdossa,pääkytkimenä 7,5A
2-napainen automaattisulake.Sähkötaulu on kytketty liittimellä veneen järjestelmään,otan
sen talveksi pois.

Re: Automaatti vai autosulakkeita?

Lähetetty: 08.02.2010 21:26
Kirjoittaja Pellis
Oho! Miinuksen maadoitus...Siis piti tarkoittamani että suojaus. Ihmekös tuo, että hämmentää. Joo. On tuo riemualuksessa ehkäpä liioittelua suojata myös miinuspuoli. Mulla on juuri sähköjärjestelmä rakenteilla veneeseen. Täytyypä siis ostaa myös uudet sammuttimet ennen kun vien akut veneeseen ja käännän päävirtakatkaisijaa. :-)