Petromaxi tai vastaava veneessä

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20.09.2006 19:44

Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja caracal » 11.01.2010 16:04

Onko kokemusta painelyhdyistä venekäytössä? Menin ostamaan Ruotsin armeijan ylijäämä Optimus 200 lyhdyn, koska oli hienon ja teknisen näköinen. Mahtavasti siitä lähteekin valoa, mutta tuntuu kovin aralta käsitellä. Lasi särkyi itsekseen muutaman minuutin kuluttua sammuttamisesta ihan pöydällä huoneenlämmössä jäähtyessään ja lasinjämiä irrottaessa sukkakin tietenkin tuhoutui. Kestääkö sellainen tuhkakuori veneessä tärinää ja rynkytystä? Tietenkin sille voi tehdä kotelon ja kiinnittää paikoilleen veneessä, mutta ainahan vene hakkaa aallokossa. Miten ihmeessä noiden kanssa on pärjätty sotatantereilla? Kauanko sukan pitäisi kestää?
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

Avatar
Arnie
Viestit: 210
Liittynyt: 22.08.2007 16:17
Paikkakunta: Oulu

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja Arnie » 11.01.2010 16:17

caracal kirjoitti:Miten ihmeessä noiden kanssa on pärjätty sotatantereilla?
Ruotsin armeija... tämä oli kai tarkoitettu Hauskuuksia-osioon ;) Ei ne ole muitakaan tamineitaan kokeilleet 200 vuoteen... onnekseen.

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20.09.2006 19:44

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja caracal » 11.01.2010 16:24

No joo, ei NE tietenkään... Sillä se olikin ihan uudenkarhea ja kiiltävä.

Mutta olihan meilläkin petromamaksit juu, ja samanlaista höttöä hehkusukka niissäkin.
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 11.01.2010 19:07

Ennenvanhaan tuulastettiin Petromaxin kanssa, eikä kertaakaan hajonnu noin niinku äkkiseltään mitään. Tieten ajankanssa sukat meni vaihtoon.. Liekö ollut karkasuvika siinä klasissa kun sillei..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.01.2010 20:19

Äläskääs nyt morkatko hurriarmeijan kamppeita - vaatetavara on huomattavasti laadukkaampaa ja käytännöllisempää kuin aikalaisensa SA INTin vastaavat. Surplussana myydään jopa -90 luvun vaatetavaraa eikä niissä ole todellakaaan ompelemattomia tai ohiommeltuja saumoja kuin suomalaisten vastaavissa varusteissa.
Nykyvarusteissa homma lienee kääntynyt toisinpäin koska hurreilla ei tiettävästi ole koko armeijaa muutamaa ulkomailla palvelevaa rauhan(pakottajaa)turvaaja lukuunottamatta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja Pellis » 11.01.2010 20:20

Mulla on petromaksista sellainen tulipallokokemus, että en ottaisi sitä ainakaan katettuun veneeseen kovin mielelläni.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.01.2010 20:28

Minulla oli takavuosina opiskelupaikkakunnalla vaikeuksia saada asuntoa, niinpä muutin mökillemme saareen talveksi. Siellä tuli petromaksi tutuksi, mutta ei siitä kyllä laseja koskaan
mennyt, sukkia kylläkin, jos ei vähän sytyttämisen jälkeen käynyt vääntämässä polttoa pienemmälle. Mutta sukatkin, muutaman yrityksen ja erehdyksen jälkeen alkoivat kestää
viikkoja jopa kuukausia. Muuten 40 km matka silloisilla polttoainehinnoilla volkkarilla ajaen edestakaisin oli halvempaa kuin kaupungissa asuminen. Kuntokin pysyi kohdallaan, kun hakkasi halot joka ilta takka yms. lämmityspuiksi tai raahasi pari kilometria jäätä pitkin öljyä kaupungista Solifer -lämmittimeen.
Donna 28 :)

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20.09.2006 19:44

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja caracal » 11.01.2010 20:50

Donna 28 kirjoitti:Minulla oli takavuosina opiskelupaikkakunnalla vaikeuksia saada asuntoa, niinpä muutin mökillemme saareen talveksi. Siellä tuli petromaksi tutuksi, mutta ei siitä kyllä laseja koskaan
mennyt, sukkia kylläkin, jos ei vähän sytyttämisen jälkeen käynyt vääntämässä polttoa pienemmälle. Mutta sukatkin, muutaman yrityksen ja erehdyksen jälkeen alkoivat kestää
viikkoja jopa kuukausia. Muuten 40 km matka silloisilla polttoainehinnoilla volkkarilla ajaen edestakaisin oli halvempaa kuin kaupungissa asuminen. Kuntokin pysyi kohdallaan, kun hakkasi halot joka ilta takka yms. lämmityspuiksi tai raahasi pari kilometria jäätä pitkin öljyä kaupungista Solifer -lämmittimeen.
Donna 28 :)
Tämähän on jossain määrin rohkaisevaa. Lasihomma on varmaan aika selvä tapaus, joku vika siinä oli, ei ne nyt itsestään pitäisi hajoilla. Sukkia on ilmeisesti syytä hankkia alkuun repullinen.

Melko paljon lämpöä siitä lähtee, ajattelinkin veneillessä enemmän ulkokäyttöön, ellei sitten tarvitse lämmittää kajuuttaa. Folkkarin salonki on kyllä niin pieni, että saattaa lakat kupruilla ruffin seinistä, vaikka lampun ripustaisi mahdollisimman keskelle ;-)
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja hkhk » 12.01.2010 19:17

Hauska käyttää perinnelaitteita, etenkin, jos on taitoa. Petromaxin huono puoli on sytytyksen liittyvän askartelun lisäksi se, että lyhty ei näytä valoa alas, jos lampun ripustaa ylös. Vierellä pidettäessä se on liian kirkas.
Ostin HongKongista viime kesänä aikuistytölle, leirinpitäjälle led-lyhdyn puolijoukkuetelttaan.
Hinta ei ollut ihan halpa, jotain 40 ecua. Mutta se oli kirkas. Ohjeiden mukaan pitäisi palaman monta vuorokautta. Siinäkin ongelmana on, ettei se näytä alas (kunnolla).

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20.09.2006 19:44

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja caracal » 12.01.2010 20:07

Sama pätee oikeastaan kaikkiin liekkivalaisimiin kynttilästä öljylamppuihin, valoa ei millään saa alas. Mutta oikeastaan parhaiten petromaxi antaa alaspäin valoa, kun sukka on kuitenkin lasin yläosassa. Noiden kanssa pitää valaistus suunnitella ihan eri tavalla kuin sähköllä, mikä on osa homman viehätystä. Varjostimella häikäisystä pääsee, ja jopa tuon pikku-Optimuksen 200 "kynttilän" valotehossa on varaa himmentää, oli se sen verran kirkas. Ostaessa ajattelin jopa, että siitä voisi ola ankkurivaloksi, mutta en nyt sentään majakkaa aio perustaa!

Hauskuuden kanssa on syytä pitää varansa, niissä on samaa viehätystä kun kaikessa vanhassa tekniikassa. Nyt kun olen googlannut sukkia ja varalaseja, on netistä auennut kokonainen uusi harrastusmaailma intohimoisine keräilijöineen. Jos puuveneilijät joskus tuntuu vähän pimeiltä, niin nuo lamppuharrastajat ovat totisesti "sokaistuneet nähtyään valon"... ;-)
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04.06.2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 13.01.2010 0:05

caracal kirjoitti:Onko kokemusta painelyhdyistä venekäytössä? Menin ostamaan Ruotsin armeijan ylijäämä Optimus 200 lyhdyn, koska oli hienon ja teknisen näköinen. Mahtavasti siitä lähteekin valoa, mutta tuntuu kovin aralta käsitellä. Lasi särkyi itsekseen muutaman minuutin kuluttua sammuttamisesta ihan pöydällä huoneenlämmössä jäähtyessään ja lasinjämiä irrottaessa sukkakin tietenkin tuhoutui. Kestääkö sellainen tuhkakuori veneessä tärinää ja rynkytystä? Tietenkin sille voi tehdä kotelon ja kiinnittää paikoilleen veneessä, mutta ainahan vene hakkaa aallokossa. Miten ihmeessä noiden kanssa on pärjätty sotatantereilla? Kauanko sukan pitäisi kestää?
Lasin itsekseen särkyminen kuulostaa kyllä aika harvinaiselle tapaukselle. Sukkakin kestää kuljetuksia kohtuullisen hyvin ehjänä ja sukathan on kulutustavaraa ja niitä kannattaa pitää aina muutama varastossa. Kaveri rakensi lampulleen vanerista siistin kuljetuslaatikon ja samassa laatikossa kulkee sitten sytytystenut, sukat ja petroolit ym. tarpeellinen. Näissä ruotsin Optimuksissa taitaa tulla kromattu varjostin mukana, joten se valaisee hyvin myös kattoon ripustettuna. Tässä toki kannattaa olla varovainen, koska lampun tuottama lämpö on aikamoinen. Muistelen, että joku Petromaxi tuottaisi 1,5-2 kW lämpöä, joten varoa kannattaa. Tuohan lämmittääkin jo hyttiä. Säädöissään oleva lamppu ja hyvälaatuinen petrooli ei myöskään käryä, joten iltaa seuraava päänsärky johtuu jostain muusta 8] . Mökkihommissa polttelen Tilleytä aikatavastaan ja pari vuotta on tainnut mennä samalla sukalla. Pahemmin sitä ei ole kyllä täristelty, eikä sitä veneessä kannata ajon aikana käyttääkkään. Seuraavasta nettikaupasta löytynee sukat, lasit ja varaosat Optimukseen ja muihinkin lamppuihin.

http://www.pelam.de/index.php?language=en" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 05.02.2010 15:02

Terve!

Tässä vähän käyttökokemuksia. Ostin Clas Ohlsonilta pari vuotta sitten Petromax-kopion, joka maksoin noin 45 euroa. Asiallisen oloinen, mutta kun ei ollut aiempaa kokemusta, päätin opetella paineastian sytyttämistä ulkotiloissa, onneksi!

Ohjeiden mukaan lyhtyä voi käyttää sekä lamppuöljyllä että sinolintapaisella, jolloin öljyn kanssa piti jättää pakkauksen mukana tulleet muoviset tiivisterenkaat lasin ylä- ja alapinnoista pois. Ensimmäisellä sytytyskerralla kupua kuumentaessa polttoainetta valui tiivistämättömästä palotilasta ympäriinsä ja koko vekotin syttyi palamaan. Lampun sammuttua laitoin ne tiivisteet paikoilleen ohjeiden vastaisesti ja uusi yritys. Tiivisteet sulivat ja syttyivät palamaan niin, että koko lamppu oli tulipallona, lasi hajosi kuumuudesta ja meni hermot. Annoin lampun jäähtyä ja palautin vekottimen liikkeeseen. Ei kuulemma ollut Suomessa ja Ruotsissa yhtään palautusta, mutta sain uuden lyhdyn!

Tiivisteet paikoilleen, pumppasin painetta ja liekki päälle. Epäselvistä ohjeista johtuen jäi epäselväksi se, miten päin liekkiä säätävää nuppia piti kääntää että pussi jäisi hehkumaan sytytysliekin katkaisun jälkeen, joten poltin sukan aika pahasti ennen kuin opin sytyttämisen salat.

Takaisin kauppaan, lamppu on näemmä poistunut sittemmin hyllystä Turussa mutta ainakin uusia sukkia saa yhä, oisko ollut 1,80 kappale ja nyt pelittää oikein hyvin. Lyhdyn valo leviää aika laajalle mukana tulevan varjostimen avulla ja valoa riittää, jos ei kärtsää sukkaa sytyttäessä. Pidemmällä ajalla kromipinta on alkanut hieman kukkia, eli kannattaa hinkata puhtaaksi käytön jälkeen. Puuveneessä en tätä uskalla käyttää, mutta varmasti on ulkona retkeillessä ihan loistokapine jatkossakin.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20.09.2006 19:44

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja caracal » 05.02.2010 16:41

Antti Korhonen kirjoitti:Terve!

Tässä vähän käyttökokemuksia. Ostin Clas Ohlsonilta pari vuotta sitten Petromax-kopion, joka maksoin noin 45 euroa. Asiallisen oloinen, mutta kun ei ollut aiempaa kokemusta, päätin opetella paineastian sytyttämistä ulkotiloissa, onneksi!

Ohjeiden mukaan lyhtyä voi käyttää sekä lamppuöljyllä että sinolintapaisella, jolloin öljyn kanssa piti jättää pakkauksen mukana tulleet muoviset tiivisterenkaat lasin ylä- ja alapinnoista pois. Ensimmäisellä sytytyskerralla kupua kuumentaessa polttoainetta valui tiivistämättömästä palotilasta ympäriinsä ja koko vekotin syttyi palamaan. Lampun sammuttua laitoin ne tiivisteet paikoilleen ohjeiden vastaisesti ja uusi yritys. Tiivisteet sulivat ja syttyivät palamaan niin, että koko lamppu oli tulipallona, lasi hajosi kuumuudesta ja meni hermot. Annoin lampun jäähtyä ja palautin vekottimen liikkeeseen. Ei kuulemma ollut Suomessa ja Ruotsissa yhtään palautusta, mutta sain uuden lyhdyn!

Tiivisteet paikoilleen, pumppasin painetta ja liekki päälle. Epäselvistä ohjeista johtuen jäi epäselväksi se, miten päin liekkiä säätävää nuppia piti kääntää että pussi jäisi hehkumaan sytytysliekin katkaisun jälkeen, joten poltin sukan aika pahasti ennen kuin opin sytyttämisen salat.

Takaisin kauppaan, lamppu on näemmä poistunut sittemmin hyllystä Turussa mutta ainakin uusia sukkia saa yhä, oisko ollut 1,80 kappale ja nyt pelittää oikein hyvin. Lyhdyn valo leviää aika laajalle mukana tulevan varjostimen avulla ja valoa riittää, jos ei kärtsää sukkaa sytyttäessä. Pidemmällä ajalla kromipinta on alkanut hieman kukkia, eli kannattaa hinkata puhtaaksi käytön jälkeen. Puuveneessä en tätä uskalla käyttää, mutta varmasti on ulkona retkeillessä ihan loistokapine jatkossakin.
Huimaa! Optimus vaikutti minusta ihan laadukkaalta paloturvallisuuden suhteen, säiliö on tiivis ja säädöt pelaa. Vielä kun väkästin sellaisen pitkänokkaisen pullon esilämmitysspriin annosteluun, niin sitäkään ei loisku ympäriinsä.

Sukkia sai http://www.hytta.de/" onclick="window.open(this.href);return false; vähän alta euron kappale. (tosin ryssin maksamisessa pahemman kerran ja takkiin tuli reilusti, mutta se oli omaa tyhmyyttä eli oppirahoja.)
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 06.02.2010 0:57

No ainakin täältä saa Petromaxiin mitä vain. http://www.varuste.net/etsi.asp?hakusan ... ax&x=0&y=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Voisi hyvin kuvitella että myös varustelekasta tai savenmaan kaltaisista ylijäämäliikkeistä saisi hyviä lyhtyjä ja varusteita.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04.06.2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Petromaxi tai vastaava veneessä

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 06.02.2010 1:14

Petromaxin kopiot ei paljoa maksa ja niihin sopii myös petromaxin varaosat. Hieman huonomman laadun lisäksi niissä on se haittapuoli, että säiliöt on tehty pellistä, joka lienee oikeassa petromaxissa messinkiä tai jotain muuta ruostumatonta materiaalia. Kloonin tankki ruostuu sisäpuolelta ja ruostesakka petroolitankissa aiheuttaa ennenpitkää ongelmia. Lamppua kannattaa säilyttää säiliö täysinäisenä, niin ei pääse ruoste raiskaamaan ainakaan sisäpuolelta.

Vastaa Viestiin