Katsastus

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
mikael
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Elo 2009 10:47

Katsastus

Viesti Kirjoittaja mikael » 21 Elo 2009 10:49

Terve,

Olen hankkimassa yli 50 vuotta vanhaa purjevenettä josta puuttuu "mantooki" ja vessa huhtoo suoraan ulos. Eikä veneessä ole rappuja josta pääsis helposti veneeseen vedestä.

Miten käyttäytyä jos haluaa katsastaa ja käyttää kerholippua?

T, Mikael

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Northling » 21 Elo 2009 12:05

Moro

Mää kuuklasi ko sää et vissii osaa 8]
http://www.purjehtija.fi/index.php?sivu=34841" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.purjehtija.fi/tiedostot/KATS ... T_2009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (sivu 17)
jne

On muuten ihan hyvä kaikkien veneilijöiden lukea läpi ennen veneen vesillelaskua keväällä.
(Oiva lista veneen kunnon tarkastamiseksi.)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

mikael
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Elo 2009 10:47

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja mikael » 21 Elo 2009 15:35

Kiitos linkistä, olen lukenut noi ohjeet ja kuten sanoin niin kolme asiaa huolestuttaa:

1. Mantooki eli kaide, pitääkö vanhaan purjeveneeseen rakentaa kaide jos meinaa katsastaa vai riittääkö pelastusvaljaan narun kiinnityspisteet 3m välein?

2. Venetikkaat/veneen nousu, riitttääkö että on hyvät köysiraput jossain jemmassa?

3. Käymälä/vesivessa/Septitankki, voinko vanhassa veneessä sulkea vesivessan ulosmenohana ja jättää systeemi paikoilleen ja käyttää erillaista kemiaalista vessaa tai onko se lain vastaista että veneessä on asennetuna lainvastainen systeemi?

-Mikael

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 21 Elo 2009 19:10

2. Venetikkaat/veneen nousu, riitttääkö että on hyvät köysiraput jossain jemmassa?

Mielestäni veneeseen pitää päästä jos putoat veteen. Eli kovin pahassa jemmassa ei voi olla. Katsastus mies sanoi minulle että hyppää veteen ja tule takasin paattiin. Siinä siis hyvä sääntö.

3. Käymälä/vesivessa/Septitankki, voinko vanhassa veneessä sulkea vesivessan ulosmenohana ja jättää systeemi paikoilleen ja käyttää erillaista kemiaalista vessaa tai onko se lain vastaista että veneessä on asennetuna lainvastainen systeemi?

Mielestäni voi tukkia. Ja pitäisi olla ihan OK.

-MAtti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
jouhok
Viestit: 80
Liittynyt: 06 Marras 2005 12:48
Paikkakunta: Parikkala

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja jouhok » 21 Elo 2009 19:21

Ei ole nyt Katsastajan käsikirjaa käsillä, mutta siellä on maininta purjeveneiden kohdalla ns. päiväveneestä, jossa ei tarvitse olla kaiteita. Onhan noita kaiteettomia purjeveneitä (mm. Folkkari, Päijännefolkkari, H-vene, Joe 17), joissa ei ole kaiteita ja silti voidaan katsastaa.
Tikkaiden osalta vaatimus on, että vedessä ollessa täytyy tikkaat saada alas. Tikkaiden tulee ulottua 30 cm veden alle. Muistaakseni alle 50 cm korkuisessa rungossa ei tikkaita tarvita. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Jouni H.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Northling » 22 Elo 2009 00:43

Moro

Nelosluokkaan saa veneen minimivarusteilla. Siihen lienet tähtäävän?

Vastausena kysymyksiisi lainauksia ed linkeistäni.
Sieltähän ne löytyy kun viitsii lukea.

1.
Luokka 1 lk. 2 ja 3 lk.> 8,5 m2 ja 3 lk.< 8,5 m3 lk.päivävene (* 4 lk.
Karhennettu kansi x x x x x
Varvaslista x x x x
Tartuntakahvat x x x x x
45 cm kaiteet x
60 cm kaksoiskaiteet x x
Kiinnityspisteet valjaille x x x x
Elämänlankojen kiinnityspisteet x x x
(* Päiväveneellä tarkoitetaan venettä, jolla liikutaan ainoastaan
(taulaukko kopioitui ilman ruudukkoa)

2. VENETIKKAAT / VENEESEEN NOUSU
Kiinteästi asennetut tikkaat, jotka mahdollistavat veteen joutuneen henkilön nousun veneeseen
joko perästä tai laidalta. Ylösnostettavat tai taitettavat tikkaat on veteen joutuneen voitava vetää
alas. Jos ne ovat kaiteen osa, ne eivät saa vaarantaa kansiturvallisuutta. Järjestelyn alimman
askelman tulee alas laskettuna ulottua vähintään 300 mm vesilinjan alapuolelle.
Jos kuormaamattoman veneen varalaita on alle 500 mm, ei erillistä tikasjärjestelmää vaadita.
Tällaisessa veneessä tulee kuitenkin olla kädensija jota apuna käyttäen voi nousta veneeseen.

3.KÄYMÄLÄJÄRJESTELMÄT
Ympäristön saastumisen välttämiseksi veneissä vaaditaan käymälä, vähintään istumisen
kestävä kannellinen ämpäri.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 22 Elo 2009 14:10

Näissä katsastusasioissa täytyy aina muistaa, että ne eivät ole lakisääteisiä vaikka jotkut kohdat näissä toisiaan sivuavatkin. Tästä johtuen katsastusmiehillä on käytännössä mahdollisuus joustaa ja käyttää tervettäjärkeä (jos istä sattuu löytymään) . Hauska juttu tuli muuten esille, kun sattuneista syistä katsastimme Summanmutikan nelosluokkaan: ankkurivarustus ei ole pakollinen, mutta merkkikuvio (pallo) on. Pidin kuitenkin ankkuria tarpeellisempana joten niitä löytyy kaksin kappalein mutta pallo oli hukassa. Onneksi katsastusmieheltä löytyi tuota järkeä ja homma sovittiin korjattavaksi joskus tulevaisuudessa.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Elo 2009 15:05

Niin ja sekin täytyy muistaa veneen katsastuksesta että se ei ole pakollista mikäli et käytä venettä kaupallisesti.

Yksi hyvä motiivi katsastukseen on vakuutusyhtiöiden tarjoama ns. katsastusalennus joka on siinä 20% huiteilla eli joissain tapauksissa aika merkittävä summa rahaa.

Toinen hyvä motiivi katsastukseen on useimpien veneilyseurojen sääntöjen määräys jolla seuralipun käyttöön on oikeus vain katsastetuilla veneillä. Jotkut seurat eivät ota edes rekisteriinsä katsastamattomia veneitä.

Omakohtaisesti olen tullut siihen tulokseen että en katsasta venettäni koska sillä ei ole mitään käytännön merkitystä esim. turvallisuudelle tai jälleenmyyntiarvolle - eikä minun tapauksessani edes sille vakuutusmaksulle.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

mikael
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Elo 2009 10:47

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja mikael » 25 Elo 2009 08:23

Kiitos vastauksista!

Kyllä minä meinaan kastastaa veneeni.

Täytyy varmaan valmistaa tai ostaa sivulle tuleva toimiva rappu jonka voi nostaa pois, mahognystä vois olla siisti.

Suoraan ulosheittävä vessa saa olla (laitan venttiili kiinni) ja hankin kemiaallinen vessa.

Mantookia en meinaa asentaa mutta valjaiden kiinnitys paikkoja sen sijaan varmistaa.

-Mikael

Vastaa Viestiin