Yhteenvetona kuvista syntyneestä keskustelusta. 1) Yhdysputki jää niille sijoilleen. Klemmareita on putken kaulassa tankkien päissä alun alkaenkin 2 kpl, joista vain toinen näkyy kuvassa molemmissa päissä, istuimen sisällä on kaulassa toinen. 2) Matin havainnoima akselilinjaus kardaanipätkän osalta on linjattu uudelleen ja hän on sen myös eilen käydessään havainnut sen linjatun. 3) Akselin ja yhdysletkun välissä on yli 10 cm tyhjää tilaa, yhdysputki ei pääse pomppaamaan siitä ylös millään muotoa, mutta siihen laitetaan suoja varoiksi. Yhdysputkea voi tarkkailla turkkiin tulevan luukun kautta. 4) Polttoaineen syöttö hoidetaan tankkien yläpinnan kautta katsastusmääräyksen mukaan, etupenkin kansi hieman nousee, mutta myös näkyvyys tuulilasista paranee. Siihen, mistä ennen lähti polttoaineen syöttö koneelle on tehty hana, josta voi vedet tankeista laskea ulos tarvittaessa. 5) Manusluukut olivat tankeissa alun alkaen. 6) Polttoaineen syöttö maadoitetaan kuparilangalla tankeilta koneeelle, samoin maadoitetaan pakoputki putkenpäästä koneelle varoiksi. 7) Koska pohja on tasainen lisätään potkurin halkaisijaan tuuma, pohjan ja potkurin väliin jää vielä reipas tuuma tilaa. Siis potkurista tulee halkaisijaltaan 15 tuumainen. Nousua ei ole vielä lasketettu uudelleen, sen pyydän lähipäivinä Mepra tuotteelta. Ehkäpä näin saadaan tavoitellut nopeusarvot ainakin lähemmäksi totuutta. 8) Potkuriin liittyen olen yrittänyt laskea veneen painoa. Se on suurin piirtein näin; runko punnittiin ilman pohjarautoja kansineen, ilman tuulilasia ja salonkihyttiä 700 kg:ksi, moottori painaa 270 kg, kytkin 70 kg kaaveleineen. Salongin seinät ja katto, tuulilasin etupenkkeineen ja sohvapuineen n. 250 kg, kalaraudat, peräsin, potkuri ja ohajuslaitteet n. 200 kg, tankit letkuineen n. 250 kg jne, akut ja sähkövermeet n. 200 kg, 10 ihmistä 850 kg (kaikki eivät paina niin paljon kuin minä). Arvio veneen paino on siis noin 3000 kg. Potkurinhan ainakin Mepra laskee veneen täydellä kuormituksella. Todellisuudessa veneessä liikkunee maksimissaan
5 henkeä. Tavoittelen matkavauhdiksi 12 solmua ja huippunopeudeksi 16 -solmua. Ja jos ajattelen yöpymistä, tilaa on korkeintaan 4 -hengelle, jolloin on jo aika ahdasta. kaksinukkuu mukavasti ja kolmekin, jos käytetään keulan alle, moottorin eteen tulevaa makuupaikkaa. Sinne keulaan vain pääsee
skyletin kautta, jonka tekemistä ei ole vielä aloitettukaan, sen enempää kuin sen keulapunkankaan.
vielä tekemisistä, ovet on tehty salonkiin, heloja etsiskelen ja niistä vihjeitä pyydän. Messinkiset lukot,
painikkeet, saranat, myös pianosaranat. Ne eivät jostakin kumman syystä ole säästyneet aikaisempien omistajien purkuinnosta johtuen. Ja vielä pentryyn ja kaappeihin tarvitaan sulkimia yms.
Donna 28