Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.05.2016 23:39

Tuntuu olevan samanlainen paikka kun tuo meillä Kotkan edustalla oleva Ranki. Kovin kalavoittoisia nuo ateriat, tietää harmaita hiuksia meikäläiselle, joka olen täysin allerginen jo lähes paistetun kalan hajulle. Mutta kaipa sinne on mentävä, jossain välissä - tietysti se verottaa taas yhden viikonlopun veneilystä.
Donna 28 8\
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13.05.2016 23:36

Veneilyhalut alkavat jättää varjoonsa asuttavuuden parannukset D. Innossa. Tarkoitushan oli tehdä katokset, mutta nyt taas tulee kiire ja katosten teko jäänee ensi syksyyn, sillä keväällä kaikkien muiden kiireiden ohessa niitä ei yksinkertaisesti ehdi tekemään. Siis veneen hion nelisatasella ja lakkaan. Sisäosat vaativat parikin lakkakerrosta kaappien ja sohvarunkojen osalta, ensin kiiltävällä Rylardilla ja sitten satiinilla. Ainut asuttavuutta parantava työ on Webaston sähkö- ja putkiasennukset. Saimaan satamissa ei juurikaan ole saatavilla maasähköä ja siksi täytynee akkujen latauksen varmistamiseksi hankkia jonkinlainen rullattava aurinkokenno säätimineen, jotka ottavat huomioon 300 ampeeritunnin akut.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.05.2016 23:46

Moro

Jos meinaat saada Donna Innon siihen klassikkovenerekisteriin, niin kysy nyt ennakkoon heidän hyväksyntä satiinilakan käytölle!

Veneilyterveisin

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.05.2016 23:25

No, satiinilakkaa ei tule, koska en yksinkertaisesti ehdi lakata sitä niin moneen kertaan. Satiinilakkahan oli tarkoitettu salongin sisään, jossa pinnat olisi ollut helpompi pitää puhtaana. Mutta nyt ei siis tule. Jos alkuperäistä salonkia lähdetään tuijottelemaan, niin eipä sen osalta menisi vene muutenkaan läpi, koska olen tehnyt sisälle pentryn, joka lyhentää alkuperäistä sohvaa 45 cm, samoin olen tehnyt 30 cm levyisen vaatekaapin, joka lyhentää myös toista sohvaa. Minä mahdun juuri ja juuri siinä nukkumaan ja vaimoni siinä reilummin lyhennetyssä sohvassa. Koko aikana ei klassikkoveneraati ole ollut kiinnostunut salongin sisustuksesta. Ulkoinen olemus on heille ollut tärkeämpi, ja erittäin tärkeänä he ovat pitäneet suunnittelijaa, joka nyt tässä tapauksessa on konstruktioinsinööri Lauri Kanto, joka taas puolestaan on valmistunut teknillisestä korkeakoulusta v. 1916 laivanrakennuslinjalta. K-merkinnästä vene pomppasi helojen vuoksi ja niistä lähinnä pollarit olivat syypäät asiaan. Ymmärrän sen. Mikäli he haluavat puuttua sisustukseen, niin puuttukoon, sillä loppuen lopuksi minulle on tärkeämpää se, että venettä voidaan käyttää, kuin se, onko se K-merkinnän arvoinen !!! !!! . Klassikkohan se on joka tapauksessa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.05.2016 23:44

Työn ja veneen kevätpuuhien yhdistäminen on tänä keväänä todella vaikeaa. Mistään ei meinaa löytää aikaa riittävästi selvittää mm. kaarien
vääntäjää peräkatokselle ja ruoritilan katokselle. Venekuomumaakaritkin ajattelevat yksioikoisesti siten, että kaaret pitää mennä poikittain veneen pituuteen nähden. Tietääkö joku, missä esimerkiksi tehdään uisteluveneiden katoksia, kun ajatukseni, joita vanhat kuvat 20 -luvulta puoltavat, kaaret niissä ovat pituussuuntaisia vain kehän molemmat päät ylittävät veneen leveyssuunnassa. Siis nämä Kotkan puolen maakarit kiukuttelevat, kun en suostu heidän fakkiutuneiden ajatusten pohjalta veneeni katoksia teettämään. Ajatukseni on vielä kaiken lisäksi se,
että katokset voisi taittaa veneen pituussuunnassa siten, että ne mahtuisivat keulapiikkiin. Luottohitsarinikin joutui työkeikan takia Ruotsiin ja hänkään ei nyt ole käytettävissä tähän projektiin. Näyttää siltä, että Donna Into on tämänkin kesän ilman avotilojen sateen suojia - no paremman näköinenhän se on ilman niitä joka tapauksessa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 22.05.2016 6:59

Kysäseppäs tuolta;
http://personal.inet.fi/yritys/eltuote/venekuomut.html
Olen nähnyt tuolta hankitun kuomun, on tehty tasan veneen omistajan haluamalla tavalla ja on toimiva, sekä istuvuus täydellinen!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.05.2016 22:46

Täytyy kysyä sieltä, mitathan minulla on ja kuvakin, millainen sen pitää olla. Jos jollakin on viime venemessuilta hankittuna MYS:n osastolta kirjanen Helsingin venetelakoista. Siis kirjasen nimi on "Veistämöitä ja telakoita Helsingissä" kirjoittajana Jorma Rautapää 2016, on siinä Sirpalesaaren Helsingfors Motorfabrik Erkko & Markoff AB;n mainos tai oikeammin hintaluettelo -mainos, jonka kuvassa veneen katos on sellainen, jonka haluan veneeseeni etu- ja taka-avotiloihin. Erkko on muuten Päivälehden perustaja, joka nykyään tunnetaan paremmin nimellä Helsingin Sanomat. Kirjanen kannattaa hankkia, koska se on veneilyn historiaa ja myös tätä päivää täynnä. Sivuja lienee noin 100 ja se on painettu sen verran korkealuokkaiselle paperille, että siinä olevat runsaat kuvat pääsevät oikeuksiinsa. Saanee MYS:ltä tai sitten tältä tekijältä Jorma Rautapäältä.
Suosittelen lukemaan sen ja pitämään sitä veneen "kirjastossa" !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.06.2016 23:22

Joka kevät sama juttu, alkaa hermostuttaa, kun vene ei ole jo vesillä. Tosin, en ole mitään veneistäni viimeisen 20 -vuoden aikana saanut vesille kuin vasta heinäkuun alussa. Mutta tänä vuonna silloin pitäisi olla jo Saimaalla. Veneen kotisatama tulee olemaan ainakin ensi kesän Savitaipaleen Partaranta, josta mittauksieni mukaan niin Lappeenrantaan, Puumalaan kuin Ristiinaankin on sama matka, n. 28 mailia. Kun matkaa laitetaan toinen mokoma lisää ja vähän päälle niin ollaankin jo Savonlinnassa, vaikkapa aistimassa Oopperajuhlien tunnelmaa kaduilla ja toreilla, vaikkei itse tapahtumapaikalle Olavin Linnaan menisikään. Veneelläni ajallisesti Partakoskelta noihin lähipaikkoihin ajaen kuluu kaksi ja puoli tuntia. Partakoski on ihanteellinen paikka siinä mielessäkin, että sen palvelut ovat, pieni kauppa, ravintola ja polttoaineen jakelupiste. Kaikki saman laiturin alueella. Miinus puoleksi täytyy kirjata parkkipaikkojen vähäisyys. Ajatuksenani on pyöriä Saimaalla siihen saakka kunnes Kymijoen kanava
Kimolaan valmistuu, tuolloin avautuu meille reitti Päijänteelle. Silloin veneen kotipaikka muuttuu Kouvolaksi.
Donna 28 :-( :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.06.2016 23:40

Olin tänään Leppävaarassa Espoossa. Tuli mieleen Pekka vierestä, Lintuvaarasta. Miten on Pekan teräsveneily lähtenyt käyntiin. Onko botski valmis, tuliko siihen edes kunnon puusisustus ??? Voisit vähän kertoa, sillä eihän me puuveneilijät niin ahdasmielisiä olla, etteikö yksi teräsaluksen omistajakin joukkoon mahtuisi, varsinkin kun olet tämänkin sivuston priimusmoottori :))
Omasta veneestä sen verran, että se on nyt lakattu. Mutta vaikka kuinka olen yrittänyt saada aikaa pohjan maalaukseen tällä viikolla ja tänä iltanakin, niin aina on tullut joku tosi pottumainen este. Tänään se este oli ruuvi renkaassa. Matka katkesi Porvoon itäpuoleiseen liittymään, josta
pitikin sitten soittaa Kouvolaan tutulle hinausyrittäjälle, että tulehan hakemaan. Tätä kirjoittaessani olen ollut kotona jo puolisen tuntia. Tätä viimeistä tämän päivän vastoinkäymistä edelsi Leppävarassa 2,5 tunnin odottaminen, kun virolainen pakettiauto oli pysäköinyt puskuriini kiinni ja minä ajanut etupuskurin kiinni työmaan teräsverkkoaitaan, jos olisin viitsinyt jättää parinsadan metrin päähän työmaan toimistokopista ja kävellyt
sinne, ei tätäkään ikävää yllätystä olisi tapahtunut. Askeleiden säästäminen on huono juttu muutenkin keskivartalonkehittäjälle. Outokumpu on siinä uskollisesti pysynyt Outokummun Malminetsintä -työpaikastani 70 -luvun puolesta välistä lähtöni jälkeen. Tulevalla viikolla pitäisi saada D. Into veteen, jotta monivuotinen haave MeriViapori matkasta olisi mahdollista. Toivotaan suotuista säätä huomiseksi, jotta pohjan maalaus Munsaaressa Kotkassa sujuisi. Toivotaan myös suotuista säätä, että matka Helsinkiin loppuviikosta olisi mahdollista. Missään nimessä en toivo keliä !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.06.2016 23:17

Katselin tuossa 10 päivän merisääennustetta, keskiviikkona olisi hyvä päivä ajaa Helsinkiin, torstaina ja perjantainakin muuten, mutta sateen vaara
on ilmeinen. Toivottavasti tuulet pysyvät kuitenkin kohtuullisina, sillä vesisateessa ja navakassa tuulessa ei ole mukavaa ajaa avo-ohjaamosta.
Jäi se pohjakin tältäkin päivältä maalaamatta, ei meinannut löytyä harmaata pohjamaalia mistään Kouvolasta - illan suussa löytyi. Huomenna sitten urakoin kunnolla.
Hieman harmittaa nuo lämmitin asentajat, niillä on vissiin niin kiire kaikilla ilmastointiasennusten kanssa, etten ole saanut Webastoani asennettua, siis kyktettyä veneen sähköihin, lämpöputkitettua ja tankkia asennettua, saati sitten pakoputkea. Mukavuus kärsii, kun venettä ei saa lämpimäksi millään. Näin alkukesästä ja loppukaudesta sen toiminta olisi tärkeää. Itse lämmitin on paikoillaan. Harmittaa ja hatuttaa.
Donna 28 8-| :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.06.2016 23:16

Yksi rajapyykki on saavutettu Donna Innon matkassa. Olen käynyt MeriViaporissa. Kokemus oli ainutlaatuinen, vaikkakin sääolosuhteet pilasivat muuten lähes koko tapahtuman. Paikalle oli saapunut kokonaista 15 venekuntaa. Puuveneparaati peruutettiin sääennusteiden vuoksi ilmeisesti ensimmäisen kerran koko VM:n historiassa. No, minä ja ystäväni Era matkasimme sääennusteista huolimatta ja onneksi menomatkalla sääennustajat
lähes täydellisesti erehtyivät, vai salliko ukkoylijumala meille aurinkoisen ja lähes tuulettoman matkan perjantaina Helsinkiin. Vasta Kalkkirannan kohdalla alkoi sataa tihuuttamaan ja rankkasateeksi se yltyi Santahaminan kohdalla juuri vähän ennen perille pääsyä.
Meri Viaporiin järjestelytehtävistä Kira suoriutui mallikelpoisesti ottaen huomioon kuinka raskaita päätöksiä hän joutui tekemään mm. tuon kulkueen peruuttamiseksi. Päätös oli ainut mahdollinen. Enpä nyt yhtä-äkkiä muista noin montaa päivää myrskynneen näin pitkällä kesäkuussa.
Myrskynkin olisi vielä kestänyt, mutta pitikö sataakin yli kaksi vuorokautta yhteen putkeen.
Paluumatkamme sujuikin meikäläisen normaalilla tuurilla. Keli oli lähes hirveä. Tällaisessa aallokossa Sipoon selkä tuntui todella pitkältä. Vaikka miten luovien olisi yrittänyt mennä, sai ruoria veivata kokko ajan Santahaminan kapeikot ohitettuamme. Vasenta olkapäätä särkee vieläkin tätä
kirjoitettaessa. palasimme reissusta tänä aamuna puolen yön jälkeen, sillä matkamme oli katketa Keihässalmen lahteen kun kone DI:ssä alkoi piiputtaa. Päätin hakeutua lähimpään laituriin, joka oli Lökören satama Huutjärvellä. Noin reippaan kaapelin päässä laiturista kone sammui ja otimme Eran kanssa molemmat melat käsiimme ja meloimme intiaanikanootti tyyliin läheiseen asioimislaituriin. Tämä tapahtui n. 10 aikaan illalla.
Tarkistimme suodattimet. Ajattelimme että ne olisivat voineet mennä tukkoon. Ne vaikuttivat puhtailta paitsi pienessä suodattimessa ennen kaasuttajaa näytti olevan vähän tumma likaa. Suodattimien vaihdon jälkeen kone kyllä käynnistyi, mutta kävi epätasaisesti rytkyttäen kierrokset karkaillen vaihteluvälinä n. 500 - 700 kierrosta. Kaasun lisäämistä kone ei kestänyt yhtään. Sitten ajateltiin, että polttoainepumppu olisi rikkoutunut tai vioittunut. Ei siitäkään ollut kysmys. Lisäsimme kuitenkin sähköisen pumpun. Siinä vaiheessa eilisen päivän iltaa olin kutsunut
Mercruiserin eläkkeellä olevan huoltomiehen paikalle ja hän totesi vielä kerran, ettei polttoaineen saannissa ollut mitään vikaa. Hän pyysi allekirjoittanutta hinauttamaan veneen kotisatamaani. Hän kävisi tutkimassa siinä laiturissa virtapuolen, koska virranjakaja näytti hänestä varsin
kulahteneelta. Siitä kulahtaneesta kannesta tehtiin viime kesänä vielä onnistunut korjaus, mutta ilmeisesti se nyt oli tullut tiensä päähän.
Tötä edellä kertomaan tarkoitan "meikäläisen tuuriksi". Hyvää tuuria oli se, ettei se alkanut piiputtaa Sipoon selällä, silloin olisimme olleet todella oman onnemme varassa. Hinausreissu päättyi siis tänä aamuna puolen yön jälkeen Sikosaaren venesatamaan.
Väsyttää.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 22.06.2016 2:37

Kaikenlaista sitä pitääkin sattua. Mistä tuli mieleen, että kyllä kaksi konetta on aika etevä juttu.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.06.2016 8:14

Hieno, kun pääsite turvallisesti rantaan. 8o

Siitä, ei millääna pahalla vaan jälkiviisaudena, kehottaan Välillä uskomaan jos tarjottaan jonkun osan uusimista vaikka puhdistamalla/korjaamalla saa toimimaan. Mua on työissä haukuttu ( tsitaatti): *vitun rahanahnea kommunistinen virolaismulkku* koska en suostunut virranjakan kantta ja pyöriä puhdistamaan hapettumista vaan vaatisin, että se vaihdettaan uusiksi. Omistajan kaveri oli kuulemma *antanut hieman santapaperia* ja virranjakaja toimii kun uusi. Samanlaisia osia on impelleri, laturihihna, myös päävirtakatkaisimet, polttoaineesisuodattimet yms. Olisi harmi, jos sellaisen pikkujutun takia hienoja puuveneita pelastettaan rantakallioilta.

Turvallista veneiljykesä kaikille :D
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Warjo » 22.06.2016 17:26

Qubik kirjoitti: koska en suostunut virranjakan kantta ja pyöriä puhdistamaan hapettumista vaan vaatisin, että se vaihdettaan uusiksi. Omistajan kaveri oli kuulemma *antanut hieman santapaperia* ja virranjakaja toimii kun uusi.
Sanokaa mitä sanotte, mutta perinteisessä virranjakajan kannessa ja pyörijässä pitääkin olla pieni "hapettuma" .
Toimii paljon paremmin kun niitä ei olla kokoajan rapsuttelemassa pois, ilmaväli vaan kasvaa turhaan.
Tuo pieni hapettuma ei kuitenkaan estä kipinän etenemistä, vaan pienen hapettuman rosoinen pinta jopa edesauttaa sitä.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03.07.2016 8:49

Virran saantiin vaikuttanut vika selvisi viime viikolla. Virranjakajasta puuttui kondensaattori. Tämä vika on koneessa ollut koko sen historian ajan, jonka olen sitä omistanut. Siis ostaessani noin viisi-kuusi vuotta sitten koneen, ei siinä silloinkaan ollut konkaa virranjakajassa. Toki jälki oli jakajassa sen mukainen. Jakajan kansi oli hiushalkeamia täynnä, katkojan kärjet täysin palaneet, pyörijä, sekin heikossa kunnossa. Mercruiserin kotkalaisen edustajan Korela-Boatsin varastosta ei löytynyt mitään virranjakajan tyyppimerkinnällä olevaa osaa, sain ne pitkällisten etsiskelyjen jälkeen Vene- ja autotalo Piiliseltä Taivassalosta. Kiitokset Antti Piiliselle, joka ymmärsi näin minut kerta heitolla. Muuten konkka sijaitsee katkojan kärkien alla ja sitä ei sen vuoksi tullut koskaan tarkastettua. Piiliseltä olivat lähteneet em. osat torstaina, perjantaina ne eivät vielä olleet tulleet postiin, mutta maanantai on toivoa täynnä. Toivottavasti tämä korjaa tilanteen niin, että pääsen ajamaan Puuveneen Vuoksi -tapahtumaan Puumalaan. Se kun on toinen pitkäaikainen haaveeni Meri Viaporin lisäksi Tämän vikasotkun vuoksi en ole sinnekään ilmoittautunut. Sama vika lienee ollut viime kesänä, sillä eihän siellä sitä konkkaa ollut silloinkaan. Vaihdettiin vain tulpat, johtimet ja rapsuteltiin virranjakajan kosketuspinnat. Vika ei oikein selvinnyt viime kesänä -sanoinkin kyselijöille. Ihme, että se kesti noin 50 tunnin ajon sen jälkeen. Siis viime syyskesästä 35 tuntia ja tämä Helsingin reissu kaikkine mutkineen n. 15 tuntia.
Donna 28 8-| :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin