Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23.01.2010 19:41

Donna 28 kirjoitti:Pilleripurkit tuli, vihreä ja punainen ja mastovalo. Ei ne niin hyvässä kromissa ole, etteikö niitä voisi hioa. Mastovalon kanssa on vähän tekemistä, kun lasi on jollain peellä kitattu.
Täytyy yrittää jossain CRC-nesteessä uittaa, jos vaikka kittaus pehmenisi, se pitäisi saada auki, jotta sinne saisi polttimon ujutettua. Polttimot näyttivät olevan normaaleja
auton varaosapolttimoita, sellaisia pitkulaisia. Minulla on kesätöissä ollut tyttö, kerrassan pätevä puuseppä artesaani - artenomi, joka haluaa tehdä puukehän rattiin, kun siitä ei ole kuin kolmannes jäljellä. Minun piti irroittaa se tänään, mutta lievästi kuumeisena ei nyt oikein innosta. Ratti on myös aika mahtavan näköinen, kun siinä on erillisillä klomanneskehilläollut ilmeisesti sytytyksen säätö ja toinen kehässä oleva säätö kaasua varten ??? Ehdottomasti säilytettävä ja jotkut sopivat toiminnot on niille löydettävä, jotta niitä voi edelleen käyttää. :)
Notikalle. No ymmärtänet nyt miksi se ei kerta yrittämällä onnistunut ;-)
Donna 28
Heips. Sinne pilleripurkkiin ei saisi muunlaista polttimoa laittaakkaan kuin sen pitkulaisen ( kuva alla ).
Jotkut ovat virittäneen sinne uuden pohjan johon sopii muun mallinen poltin jolloin hehkulangan paikka on väärä
ja näkyvän valon kulma ei olekkaan enää oikea.
Aikamoista hifistelyä mutta tulipa kerrottua. Pääasiahan tietenkin on että se palaa.
Nykyisten led-valojen aikakaudella kesti tovin saada hyväksytyt ledit sinne pilleripurkkiin, kun standardit edellyttivät että valon pitää olla voimakkuudeltaan tasainen koko sektorin alueella. Nyt niitä kuitenkin on, ainakin Maritim myy...

Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Warjo » 23.01.2010 20:35

Donna 28 kirjoitti:Minulla on kesätöissä ollut tyttö, kerrassan pätevä puuseppä artesaani - artenomi, joka haluaa tehdä puukehän rattiin, kun siitä ei ole kuin kolmannes jäljellä. Minun piti irroittaa se tänään, mutta lievästi kuumeisena ei nyt oikein innosta. Ratti on myös aika mahtavan näköinen, kun siinä on erillisillä klomanneskehilläollut ilmeisesti sytytyksen säätö ja toinen kehässä oleva säätö kaasua varten ??? Ehdottomasti säilytettävä ja jotkut sopivat toiminnot on niille löydettävä, jotta niitä voi edelleen käyttää. :)
Donna 28
Eikös veneissä ja laivoissa ole ruori, eikä rattia? ;-)
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja simo » 23.01.2010 20:44

Ei ne niin hyvässä kromissa ole, etteikö niitä voisi hioa
jos meinaat uudelleen kromauttaa, anna kromausfirman tehdä tarpeelliset esityöt . Omat hiomiset ei aina välttämättä edistä asiaa. Tietävät siellä paremmin mitä ja kuinka paljon pitää tehdä.
Tällaiset ohjeet sain, kun itse vanhoja osia pinnoitutin. Rahaa meni saman verran kuin olisi ostanut uudet kilkkeet.
Fiilis oli kuitenkin hyvä kun kunnosti vanhat.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Warjo » 23.01.2010 21:22

tevisu kirjoitti:
Warjo kirjoitti: Eikös veneissä ja laivoissa ole ruori, eikä rattia? ;-)
Kumpi tuo on... ;-)
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/p ... elau_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ratin näköinen ruori 8-|
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27.01.2010 22:26

Notikalle. En ole missään nimessä vaihtamassa lampun tyyppiä se on ihan ok, mutta se pitäisi pystyä vaihtamaan, jotenkin sen pohja on jumittanut kiinni siten, että kaikki on yhtä puuta, lasin alla ja päällä on tiiviste, johon on laitettu jotain kittiä ja se on pilleripurkin osat juntannut yhteen kiinni.
Simo, otan neuvoistasi vaarin, mutta tiedätkö kuka messingöi. ??? Ja totta sekin, ettei ne niin hyvässä kromissa ole ja tietysti fiilikset vain kasvaa, kun pienet yksityiskohdat loksahtavat paikoilleen !!!
Ja Warjolle sanoisin, että minun veneessäni ruoria nimitetään ratiksi, koska se on sellainen
T-hoppa tyyppinen ratti, jos olet koskaan nähnyt tai kiinnittänyt huomiota. Ruorihan se rattikin on. 8} :) Myös Ratin puolat ja nämä "viikset" pitää pinnoittaa. Eikä ruoreissa ole,
en ole ainakaan nähnyt, tällaisia viiksiä omilla pienillä sektorikehillä.
Tevisu, ruorisi näyttää minusta olevan rattimallinen :) .
Donna 28

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.01.2010 22:48

Olen vaihtanut Donnan kuvan avattareen, kuten varmasti huomaatte. Koitto on edelleen myynnissä ja pari kaveria käy kuumana sen suhteen, mutta kun renkaiden potkinta on renkaiden potkintaa niin... -> . Tässä kuvassa on vaihdettuna köli ja keulasteevi ts. keulapuu, kuvassa ei tietenkään näy kaarien vaihdot, eikä niiden vahvistamiset. Runko on nyt kuitenkin kunnossa ja ensimmäisen lautaparin asennus alkaa heti, kun pakkanen laskee. Halli on nyt pakkasen puolella reilusti 8\ .
Donna 28

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.02.2010 12:46

Pakkasista on nyt ainakin ennen uusia pakkasia päästy, toivottavasti.
Nyt veneentekoa sitten estää joka päiväinen, arvatkaa mikä ??? Ei, ei leipämme, vaan lumityöt aamua ja iltaa - iltaa ja aamua. Kökko, alkaa taas potuttaa, veneenteko ei edisty tippaakaan. Huomenissa olisi kuitenkin tarkoitus leipätyön antaman parin vapaa päivän puitteissa venettä pusata, laudoituksen aloittaminen ei liene enää paljosta kiinni, tosin vannasputken reiällekään en ole tehnyt mitään sitten viimeisen, mutta laudoituskin täytyy aloittaa, muuten tekemäni aikataulu vie Sorvarin Veijolle veneen toukokuussa, sillä hallissa se ei ainakaan voi enää seuraavana talvena olla. Haittaa kaikessa työskentelyssä 8\ :)
Kyselyt ovat parasta aikaa Keski-Suomessa, josko löytyisi joltakin aikaisemmalta omistajalta rekisteritietoja veneestä. Voihan tietysti olla niin, että siinä on ollut aikaisemmin pienempi kone ja sillä sitä ei
ole kukaan reksiteröinyt. Mutta katsotaan, sanoi torventekijä, lähitulevaisuudessa selvinnee ???
Donna 28

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02.02.2010 15:28

Noita pilleripurkkien laseja voi tehdä lääketeollisuuden käyttämistä mittalaseista värjäämällä tai sitten puhalluttaa niitä lasinpuhaltajilla värjätystä lasista. Tilaustyönä puhallutetut lasit vaan tulee hintoihinsa mutta jos tyyli vaatii niin kannattaa ehdottomasti.
Lasimaali pitää 2-3 kautta ja sitten lasit on maalattava uudestaan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.02.2010 16:37

Minulla tuli mastovaloksi tarkoitettu pilleripurkki lasiltaan punaisena ja siihen mukana oli
kirkas lasi sitä varten, mutta kun sitä rassasin siinä irti, halkesi se punainen lasi ja jätin rassaukset siihen syystä ;-) :P
Mutta kunhan nyt saisin sen purkin jollain nesteellä liottamalla auki, niin uskoisin pystyväni liimaaman lasin palat yhteen. En tiedä -hana, mikä hiton mönjä siellä pitää sitä purkin lasia paikoillaan, koska se ei avaudu. Ajovalopurkit kyllä avautu ja sinne käy juuri tuo lamppu, mitä notikka runsaalla kädellä edempänä esitteli. :) :-)
Donna 28

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04.02.2010 19:01

Tänään vihodin saatiin liimattua kahdesta osasta tehty köli ja keulapuu paikoilleen ja vannaspuken reikäkin tuli siinä sivussa, kun käytimme köliä vielä kerran pöydällä, porattua. Nyt on hallissa 20 -astetta lämpöä koko yön, jotta epoksi kuivuu kunnolla.
Köliä ei enää voi irroittaa tai voihan sen tietysti, mutta teettää pirusti töitä.
Laudoitus alkaa sitten ensi viikolla, pasutuspönttökin on jo valmiiksi ähelletty, 3 m pitkä
330 mm halkaisijaltaan oleva ilmanvaihtoputki, joka on vuorattu päältä vanhoilla räsymatoilla. 8o Näyttäsi siltä, että maaliskuun puolessa välissä päästäisiin sitten, laittamaan peräsin ja kalarauta potkuriakseli kannattimineen paikoilleen ja laskemaan vene alas (köli on nyt n. 1 m korkeudella lattiasta) trailerille, joka mahdollistaa moottorin laskemisen paikoilleen. Siis mieli on hyvä, kun olen asettamassani aikataulussa. :)
asiasta kolmanteen yritän lähiviikkoina avata kuvablokin, jossa pyrin esittelemään Donnaa työn edistymisen mukaan alusta lähtien. :) :) :)
Donna 28

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.02.2010 16:29

Aloitin tänään hiomaan salongin osia puhtaaksi työkaluina halpis epäkesko, Feini, raappa
ja partakoneen terävä ikkunoiden maalinpoistoon tarkoitettu varrellinen terä (miksi sitä sitten sanotaankaan). Osia on 32 kpl. Ajattelin, että jos saan aina yhden osan päivässä
keskimäärin puhtaaksi tietäisi se, että reippaan kuukauden päästä voisi periaatteessa rueta kasaamaan salonkia. Jouduin irrotamaan kölin vielä kerran, runneja joudutiin syventämään, (nyt se on lopullisesti paikallaan) jottei liian kapea runni halkeisi ruuveja siihen kierrettäessä Runnin leveydeksi jäi 20 mm. Uskon laudoituksen pohjan osalta etenevän rivakasti, koska se on tuttua jo edellisen veneen, peruskorjauksesta. Tietysti sekin vaatii oman aikansa. Seuraava suurempi ongelma on sitten näiden töiden jälkeen moottoripukki, soveltuuko vanha, vai täytyykö sitä jotenkin modifoida, vai tehdä kokonaan uusi. Sitä asiaa en ole vielä lainkaan tarkastellut. Ratin, siis ruorin, sain eilen irti. Sen yhtä pulttia piti liottaa n. viikko, että se suostui lähtemään pois. Donnassa on
aika metka tämä ratti, sillä kun veneen kuljettaja istuu paikallaan, on ratti kuin pakettiautossa jossain 30 -asteen kulmassa, silloin ruorimiehen istuimelta on todella vaikea päästä pois. Mutta annas olla, rattipa kääntyykin pystyasentoon pientä metallista
nappia painamalla ja silloin on tilaa vaikka seisoa ratin takana, tuskin siitä tässä asennossa voi kuitenkaan ajaa. 8} 8o
Donna 28

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.02.2010 22:17

Kölin kanssa tuli temuttua niin per...... Tänään katselin sitten moottorini mittoja, se on kytkimineen n. 100 cm pitkä, vie siis saman verran tilaa kuin edellinenkin. Mutta ongelmaksi osoittautui se, että koneen alemmat korvakkeet ovat 70 cm etäisyydellä toisistaan, sanonko toisen kerran per.... Nyt joudun leventämään tai sitten täytyy tehdä uusi moottoripukki, jäi 10 cm vajaaksi. oljypohja näytti olevan myös kumman alhaalla, se
voi aiheuttaa sen, että kone tule todella vinoon pituussuunnassa, jos kytkimen meinaa akseliin jotkenin liittää, eihän ne joustonivelet kuitenkaan ihan hirveästi anna kulmaa muuttaa. Mahdollisuus on pultata nykyisellään oleva kulmateräs toiselle puolelle pukkeina olevia lankkuja, kun ne nyt on pultattu pitkittäislankkujen sisäpuolelle, niin miksi ne eivät voisi olla ulkopuolella, niin ei tarvitsisi pukkia levittää muuten. Siinä sitä on taas pojalla ihmettelemistä moneksi päiväksi näiden moottoripukkien suhteen, sanon kolmannen kerran per.....
Donna 28

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.02.2010 22:52

Siinä päivällä mittaillessa ja suunnitellessa tuli eteen taas yksi ongelma edellisten lisäksi,
nimittäin yhdeksän metrin vene on yhdeksän metrin vene. Vaikka kuinka suunnittelisit, niin tilaa ei ole yhtään enemppää kuin sitä on. Kun tarkoituksenani ei ollut tarkka entisöinti, kun tarkkoja tietoja ei tunnu kellään olevan olemassakaan, on vain vissejä epäilyjä. Tarkoitus on siis tehdä Donnasta hieman asuttavampi, siis ei pelkkä huvivene eväskoreineen, vaan malli johon saisi ympättyä pienen tiskialtaan, keittimen ja vaatekaapinkin toiselle puoleelle. Se vaatisi salonkihyttiä pidennettäväksi, se on nyt 205 cm pitkä, noin 30 cm lisää, silloin jäisi punkkasohvalle vielä mittaa n. 185 cm ja siinä mitassahan minä jo nukun reilusti, saati sitten kansihenkilö (sanoisin hänestä toisin - kansiemäntä, ei siis matruusi kuin äärimmäisessä hädässä). Jos pidennän tuon vaivaiset 25-30 cm, tila käy perän avotilassa vähiin, sitä jää sinne enää n. 140 cm, kun tuulilasillinen ohjaamo vie keskiveneessä omansa, moottoritila omansa ja keulakansi alla olevan hytin kanssa omansa. No, kukapa siellä takatilassa nyt niin oleskeleekaan. Täytyy
panna penkit vastakkain sivuille ja unohtaa peräpenkki, niin kyllä sinne naapuriveneen kipparin ja hänen kansihenkilönsä kanssa "punssit" mahtuu maistelemaan. Tilan ahtaudesta johtuen WC menee sitten ohjaamoon kansiemännän penkin alle, vetäköön sitten vaikka sateenvarjon näkösuojaksi.

Donna 28 ;-) :)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.02.2010 22:56

Elämä on...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08.02.2010 17:16

No, ei se laudoittaminenkaan vieläpäässyt alkuun, pitää sitoa yhteen kaaret, jotka pantiin poikki vanhaa köliä pois otettaessa. Tämän päivän saldo 2 kaarta ja niitä on vielä muutama jäljellä
Donna 28

Vastaa Viestiin