Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 06.02.2017 21:17

venealeksi kirjoitti:Tekeekö se setä tutkimusta Naisista vai ploggaamisesta ?
Naisista, kuka päätoimisesti veistaa veneitä...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 06.02.2017 23:03

No siinä on kapee sektori.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12.02.2017 13:44

Kävin messuilla perjantaina. Puuveneilijöiden, veistäjien ja Mahogany Yachting Societyn osastot paranevat vuosi vuodelta. Unohtamatta Nissen perämoottorimuseon aarteita.
Näin myös lehden, jonka kannessa ylimmäisenä oli veneestäni Peter Bangen piirros, hieno juttu tuo MYS:n 25-vuotisjuhlajulkaisu -lehti.
Seuraavan kerran olen ensi lauantaina MYS:n osastolla ja sunnuntaina Suomen Puuveneilijöiden ns. esittelemässä toimintaa ja veneitä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12.02.2017 20:19

Katselin tuossa You Tubeja, kaikenlaista veneilyyn liittyvää ja sivusta liippaavaa. Samanlaista törinää kuin täällä Laituriparlamentissakin toivotaan kirjoitettavan, siis pääasiassa asian vierestä. Sitten silmiini iski "vapaamuija" videot. Kun noista naisista oli juttua muutama päivä sitten, löytyy näiltä videoilta "vapaamuija", joka opiskeli tuossa vaiheessa puusepäksi ja työskenteli tuolloin mm. MTV:llä aivan toisella alalla, johon hän ennen näitä opintoja oli kouluttautunut. Suosittelen senkin takia, että myös minulla on kokemusta viereisen patin kölin riveämisestä ja lankun vaihdosta. Kovvoo hommoo, sanoisivat savolaiset ja niin sanon minäkin. Ja senkin takia suosittelen, että periaatteessa puuvenettä tehdessä tai korjatessa työvaiheet ovat samat, mistä näillä vaatimattomilla videoilla mm. kerrotaan. Ehkä paras näistä oli mielestäni tämän Miinan pukukaapin esittely.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20.02.2017 16:13

Venemessut on ohi. En tiedä, onko järkevää pitää niitä noin pitkäaikaisina, sillä joka päivälle ei riitä kävijöitä tällä menolla. Eikö viikonloppujen kävijämäärää millään saataisi yhdelle viikolle syntymään, siis normaali työviikko ja yksi viikonloppu. Esittelijöiden turnauskestävyys ainakin kärsii näin pitkästä "messuamisesta" mielestäni. Olin mukana avajaispäivänä, jolloin siellä mielestäni oli sakkia kohtuullisen mukavasti. Sen sijaan viime viikonloppuna lauantaina lienee ollut messujen ennätysyleisö näillä messuilla, mutta päätöspäivänä ainakin puuveneosastoilla ei mielestäni käynyt juuri ketään, esittelijätkin istuivat omissa porukoissaan. Lauantaina, kun joukkoa oli reilummin, uskalsivat ihmeiset kyselläkin veneistä ja niiden historiasta, mutta sunnuntaina yksin tai kaksin liikkuvat, ilman jonotusta mihinkään, eivät uskaltaneet kysellä tai ottaa informaatiota vastaan sitä tarjonneilta. Joukossa tämä näytti olevan helpompaa kuin lähes kahden kesken.
Isompien porukoiden keskellä on helpompi kysyä ja taas toisaalta saada useammasta paikasta yhtä aikaa infoa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 20.02.2017 16:32

Vaikka ilmaiseksikin olisin päässyt toisenkin kerran, mutta ei siellä melestäni ollut senverran katsottava, että kannattais hukkaa päivä tehokasta venenrakennusaikaa. Tarjontaa menee vuos vuodelta laimeemmaksi ainakin muovivene osastolla. Puuvene puolelta oli tänävuonna jäänyt ammattikoulutkin pois. Itse kaipaisiin jotain sellaista messua, missä olis puuveneilyä siihen malliin, että myös oheisjutut mahtuis mukaan-litkut, nesteet, työkalut, varusteet, puumaterjaali, teräkset yms. Puuvenen hoitokurssin nimen alla mainostushommat ei oikein rittää siihen. Ehkä joskus.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.02.2017 22:24

"puuveneen hoitokurssin nimen alla mainostushommat ei oikein rittää siihen", tätä lausettasi en oikein ymmärtänyt. Mitä noihin litkujen ja niin edelleen liittämiseen mukaan tulee, lienee se enemmän kiinni messujärjestäjistä ja toisaalta taas näistä litkujen myyjistä - sanalla sanoen rahasta.
Minusta on menty oikeaan suuntaan siinä mielessä, että nyt esitetiin valmiitta tuotteita ja veistäjät esittelivät niitä itse. Kyllä heiltä tietoa saa nyhtämättäkin, mitä aineita ja materiaaleja on käytetty mihinkin ja minkä vuoksi. Sitä vartenhan he ovat paikalla, ja olisivat kovin otettuja jos joku edes vaivautuisi heiltä jotain kysymään. Mutta siinä se vika piileekin, "sen minkä rakennan, niin niihin en neuvoja tarvitse -osaan itsekin" !!!
Mitä puuveneen hoitokurssiin tulee, se on vain yksi niistä koulutustapahtumista, mitä Suomen Puuveneilijät järjestävät vuosittain. Suosittelen käymään sen ja niitä, koska sieltä saa juuri tietoa näistä "litkuista, puista, liimoista, teräksistä, sähköistäkin jne. Käytyään kurssit, voi välttää ne virheet, mihin todennäköisesti itse opiskellen lankeaa. Itse olen käynyt sellaisia parikin kertaa ja vaikken niinkään ole tekijä, olen osannut vaatia tekijältä hyvää lopputulosta jopa niin että joitakin asioita on tehty uusiksi. 8}
Suosittelisin Sinullekin. Suosittelisin myös kaikille puuveneilijöille liittymistä Suomen Puuveneilijät -yhdistykseen. ->
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.02.2017 9:20

Olen jo käynyt hoitokurssinkin. Mutta nyt menee keskustelu Donnasta jo aivan turha kauas. Jos palattaan takas sinne sun kaunottaren talvikunnostuksiin:D
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24.02.2017 22:34

Valitsin tämän laituriparlamentin aikoinaan sen vuoksi, että keskustelu voi rönsyllä vaikka kuinka kauaksi. Enkä näe siinä mitään pahaa, kunhan asiat liippaavat jotenkin puuveneilyharrastustani. Sana on myös muilla vapaa täällä, kunhan se joiltakin osin liittyy harrasteeseeni. Jos olet lukenut alusta lähtien, niin täällä on sitä sun tätä. :))
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18.03.2017 8:53

Qubikille vielä sen verran, että hoitokurssin käytyäni yhdeksänkymmentä luvun puolessa välissä tai vähän sitä ennen, aloin uskoa siihen, että voin ottaa itselleni isonkin veneen korjaamisen projektiksi. Tosin täytyy myöntää, että Donna Into meni yli tämän osaamiseni. Mutta onneksi minulla tässäkin projektissa oli heti alusta asti mukana pitkän kokemuksen omaava veneveistäjä konsulttina, joka on tällä hetkellä Puuveneveistäjät ry:n
puheenjohtaja. Hän on Veijo Sorvari Kotkasta.
Aiemmin olin kunnostanut yhden 8 m fiskarin, jonka tosin heti möin. Toinen hieman vaativampi kunnostus ole O. Gyllingin piirtämän Merinäkin kunnostus, se oli veneeni Koitto, jolla kunnostuksen jälkeen ajelin yli 10 -vuotta. Siinäkin oli historian havinaa, se oli vuodelta -56.
Asiasta toiseen, puuvenekulttuurin säilymisen elinehto on puuveneiden ylläpitoa, kunnostamista ja rakentamista vaalivat järjestöt ja myös museot.
Tietysti tähän sarjaan kuuluvat myös veistäjät ja veistäjiä kouluttavat oppilaitokset.
Näiden toimintaa tällä saralla ei pidä väheksyä.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 18.03.2017 9:50

Ehkä olen ymmärtänyt, ettei ns konkareiten jaettua tietotaidoa ole sopiva kritisoita, enkä sitä ole tekemässä. Kiritikinuoleni oli enemmän sinne kurssipäivän sisältösuunnitelua pain. Kerroti paljon kiva veneilyä hipoen, mm Ursuit puvuista, mutta olisin miellumin halunut sen sijan kuitenkiin puuveneiden hoitoon liittyvä. Mutta se on mahtava, että sellaisia koulutuksia järjestettään. Se ilmeisesti on ainoa mahdollisuus ns taviksella saataa lisää infoa ihan livenä ja välittömästi. Kaikille see netista haku ei oikein olee hallussa.
Kai se puuvenehomma on hiukan niikun pontikkakeitto-kukin tyylilläs. 8}

Itsekin toimiin välillä kouluttajana ja käyn säännöllisesti koulutuksissa. Kokemusiin perustuen olen kehittänyt itselle näkemyksen, minkälainen on toimiva koulutus, ja mikä on ajantäyttö ja mainostamista.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18.03.2017 17:53

OK.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.03.2017 14:04

IMG-20170312-WA0014.jpg
Syyskesän kuva.
Pitäisi ilmeisesti vihdoin ryhtyä todella kartoittamaan, mitä veneelle lakkauksen lisäksi pitäisi tehdä tänä keväänä. Ainakin neljä vuotta minulla ollut Webasto pitäisi veneeseen asentaa, jottei nyt keväällä ja myöhemmin syksyllä vilu yllättäisi.
Donna 28 :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.03.2017 14:19

Lepuuttaja kuvat menivät väärin päin, sillä kun itse olin ottanut lepuuttajan pois, jouduin rauhallisesti odottamaan, että rouva tekisi samoin peräpäässä. Sen jälkeen hän yleensä tuli opiskelemaan navigointia tuulilasin taakse.
Donna 28 :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17.04.2017 14:35

Tänä keväänä jouduin ulkoistamaan veneen rungon lakkauksen. Syy, töitä liikaa. Katson venettäni koko kesän, tiedän sitten syksyllä, miltä nuoren naisen kädenjälki näyttää. Hän on erikoistumassa pintakäsittelyyn. Puuveneet ovat tuttuja hänelle entuudestaan.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin