Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09.04.2016 22:37

CC on myynyt veneensä ja vaihtanut sen myötä avattarensa Johnssonin kuvaan.
Saattaapi olla 3 1/2 hv kone, se vanha pyörähtävä, joka pyöräytettiin ympäri, kun haluttiin pakittaa. Vai olisiko tuo suurempi ???
Katselin tuossa juuri, että täällä on tullut notkuttua jo yli 8 -vuotta, miltei yhtä kauan on CC:kin. Joitakin kirjoittajia olen vuosien mittaan tavannutkin, mutta CC:tä en, vaikka mukava olisi joskus nähdä mies naamasta naamaan. Aivan samaan sarjaan kuuluisi myös Northling, jota olen yrittänyt vuosien mittaan ilahduttaa hymiöillä viesteissäni :P
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 09.04.2016 23:03

Moro

Melkein tavattiinkin Porissa kun olit 2CV meetingissä Yyterissä. No, tyttäreni tapasitkin!
Mut onhan meillä tässä näitä vuosia vielä... toivottavasti!

Piti oikein tarkastaa, että mä olen täällä roikkunut jo 13 vuotta!
Aika paljon on porukka vaihtunut. Muutamaa entistä aktiivia kirjoittajaa on oikein ikävä. Kiva että aina kuitenkin tulee uusia innokkaita puuveneenhoitajia. Pitää kannustaa ja neuvoa parhaansa mukaan, että pojilla into säilyy projekteihin, ettei vaan tule ikuisuusprojekteja!

Hienoa on ollut myös seurata Donna Inton matkaa hylystä näyttelykelpoiseksi salonkiveneeksi!

Jatketaan

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.04.2016 21:39

Toivotaan niitä vuosia molemmille. ->
Kun tuota puuhasteluasi lähes päivittäin olen seurannut, niin täytyy sanoa, että lähemmäksi on minunkin veneeni saatava. Halliini se mahtuu. Teetin yhden lisäoven hallin perälle ja sinne saan veneeni halliin nähden poikittain. Se siirto ei vielä ole ajankohtainen, mutta muutaman vuoden päästä, kun Kimolan Sulkukanva valmistuu Pyhäjärveltä Vuolenkoskelle. Sanovat, ettei nykyinen hallitus ole saanut mitään aikaan, mutta pidän rahoituspäätöstä viime syksyltä erittäin merkittävänä, sillä kun tulin Kouvolaan vuonna -79 puhuttiin kanavasta jo silloin "kun se tulle". Päätös syntyi
onneksi nyt, sillä kohta ne vuodet eivät enää ehkä olisi riittäneet Päijänteen vesistön koluamiseen. Se on varmaa, mikäli olen kunnossa, että viikonloppuakaan ei jää väliin, ettenkö olisi suluttamassa itseäni ylöspäin. Sulku nostaa venettä muistaakseni 12 m. Se luo mahdollisuuden ajaa vaikkapa Viitasaarelle tai Pielavedelle. Siis noin 400 km Kouvolasta pohjoiseen. Olen aika tyytyväinen, sillä kanavan kaivamisen pitäisi alkaa jo ensi
syksynä. Veikkaisin, että noin kolmen vuoden päästä olen avajaispäivän jälkeen suluttamassa D. Intoa ylös kohti Heinolaa ja Kalkkisten kanavan kautta Päijänteen pitkille selille. Päijänteeltä sitten löytyy ainakin Sysmästä ja Korpilahden Putkilahdelta muutama tuttu ja taitaapa Vääksyssä
majailla Smuran Jukkakin kesäaikaan. Hän muuten olisi se henkilö, jonka innoittamana lähdin katsomaan Donnaa Säynätsalosta. Jukka on myös
vanha puuveneilijä ja ammattiliikennöitsijä Saimaan latvavesillä Juankoskellta Tahkovuoreen. Oli innokas kirjoittaja täälläkin takavuosina.
Terveisiä vain Jukalle. :))
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17.04.2016 22:33

Tänään oli kummipojan rippijuhlat. Kuinka ollakaan paikalla oli yksi teräsveneilijä, jolla on vanha hinaaja, siis ei oikeastaan vene, vaan Laiva. !!! Laituripaikka Lappeenrannassa. Yksi wikkeharrastaja, jonka laituripaikasta en tiedä, mutta hän oli jo kuutena vuotena peräkkäin ollut Puuveneen Vuoksi tapahtumassa mukana. Hän sanoi porukan suhtautumistavan imaisseen hänet kerta heitolla mukaan. Hän oli ollut myös viime vuoden tapahtumassa avoveneellään mukana Rantasalmen Järvisydämmessä, jossa kävimme vaimoni kanssa autolla, kun vene ei tuolloin ollut vielä luotettavassa kunnossa sinne ajoon. Tulevana kesänä hän sanoi tulevansa Puumalaan Sahanlahdelle vaimonsa kanssa, johon me myös menemme, siis
tänä vuonna se toteutuu vihdoin 8o . Teron kutsun otan myös vastaan ja ajan D. Innon MeriViaporiin sekin moni vuotinen haaveeni. Siinähän ne ovat sidesanat ja kesän kokonaissuunnitelma. Kesäkuussa ennen Juhannusta Suomenlinnaan ja Sahanlahdelle Puuveneen Vuoksi -tapahtumaan Puumalaan heinäkuun puolessa välissä. Loppua lienee turha suunnitellakaan.
Heittäisin kuitenkin kysymyksen vielä Veli-Matille, tuotko veneesi Dejah Thoriksen Saimaan vesistöön heinäkuussa Oulusalosta, niin kuin viime kesänä Järvi Sydämmessä oli puhetta ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20.04.2016 20:53

Tätä herkkua odotellessa. -> Kuvat MYS ry:n Itäisen Suomenlahden kokoontumisajosta. Taustalla Kotkan kaupunki.download/file.php?mode=view&id=3854http ... ew&id=3854
D. Into, muiden mahonkien seurassa Kotkan Rankissa viime heinäkuun 4. päivä. Edellisenä päivänä olin laskenut Donna Innon veteen ja ajanut
sen omalle laituripaikalle. Mutta tämä 4. päivän ajo oli se varsinainen neitsytmatka sitten kevään vuoden 1922.
Ilman Lauri Kiiskeä ja hänen veistämönsä mittaamattomia varaosavarastoja ei tähänkään laituriin olisi päästy ellei Lauri olisi ensin tuonut ja sitten
minä ja MYS:n jäsen Heikki Kuokka hakeneet mitä erilaisimpia tuumakokoisia pultteja ja ruuveja moottoriin Heinlahden Veneveistämöltä. Lauri Kiisken Tiiskeri Donna Innon edessä.
Donna 28 :))
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Donna 28, 20.04.2016 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.04.2016 21:25

Moro

On se kyllä upea, varsinkin noin omassa elementissään!!!

Hieno veneilykulttuurihistoriallinen teko että Donna on taas loistossaan!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.04.2016 22:18

Tärkeintä tässä kuvien laitossa oli se, että onnistuin laittamaan nuo kuvat tänne sivustolle, olenhan minä näitä kuvia jo jonkun juttuni linkissä esittänyt. Ne ovat MYS:n sivuilla. Tältä keväältä laitan muutaman kuvan, sillä operaatiohan jatkuu vielä. Viime kesänä, kun puhkuin intoa ajellessani, jäi kuvamatta tai kuvauttamatta, miltä D. Into näyttää, kun se "lentää". Kuvaamiset jäivät myös suorittamatta, vaikka 40 tunnin ajomää-
rälläkin ehti monenlaisiin mielenkiintoisiin paikkoihin. Kun kuitenkin veneeni on lähes tulkoon valmis, tulen enemmän kirjoittamaan ja kuvittamaan niillä paikoilla, nähtävyyksillä ja muilla mielenkiintoisilla veneillä, mitä tulevien matkojen aikana näen. Siinä mielessä tämä laituriparlamentin juttusarjani on aivan oikeassa paikassa laituriparlamentin määritelmän mukaankin.
Eilen alkoi jossain mielessä veneilykausi allekirjoittaneella. Olin mukana laskemassa kaksi kannellista teräsalusta, pituus 14,5 m Lappeenrannassa Saimaaseen. Sataman ulkopuolella pyörähdimme sillä noin tunnin ajan n. 6 -solmun nopeudella, josko kaikki pelaisi ja pelasihan ne. Huomenna perjantaina on Suomenlinnan kuivatelakalla m/aux Vivanin talkoot ja menen sinne neljän muun kaverini kanssa koko viikonlopuksi. Jos tuntuu siltä,
niin voit tulla talkoisiin sinne ruokapalkalla, ota makuupussi mukaan, niin voit yöpyä laivalla. Työ on pääasiassa katoksen purkamista ja purkujätteiden siivoamista kuivatelakan pohjalta, sillä roskia ei ole tarkoitus nostaa veden pintaan, kun tulevalla viikolla vesi lasketaan telakka-altaaseen ja siellä olevat laivat uitetaan varustelualtaaseen. Jos tulet, otatko yhteyttä allekirjoittaneeseen yksityisviestillä huomiseen klo 14.00
mennessä. Jätä yksityisviestiisi nimesi ja puhelinnumerosi, niin kerron lisää ja annan ohjeet. Juopottelijoita emme halua joukkoomme !!! . Lauantaipäivä on varsinainen talkoopäivä ja sunnuntaiaamuna on tarkoitus tehdä viimeiset rypistykset.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25.04.2016 23:50

Suomenlinnassa on aina rankkaa. Niin tänäkin keväänä. Mehän emme tee varsinaiselle laivalle mitään juuri koskaan, vaan puramme talven töitä suojaavan katoksen. Katos on tehty 18 kaaresta, jonka pohjaleveys on n. 14 m ja korkeus 8 - 10 m. Kaaret ovat laivaan nähden hieman yli 2 m välein ja ne on sidottu toisiinsa teräputkin, joiden molemmissa päissä on U-hahlot, jotka kiinnittyvät kaariin hahloistaan kiinni, näin rakennelma on sidottu yläosastaan. Alempana on harvahko vinoreivaus laudoista ja alimpana leveä lankku vaaka-asennossa. Koko komeutta ja suojaa antavat isot valoa läpäisevät muovipressut, jotka ovat koko komeuden harjalta pituussuunnassa naulatulla laudalla kiinni, samoin kaarien suuntaisesti niin pitkälle kuin
telineiltä yltää syksyllä laittaa laudalla kiinni, yleensä yhden laudan mitalla n. 5 - 6 metriä. Koko jutun suuritöisin osuus on lautojen poisotto nauloituksineen. Kaikki laudat ja lankut käytetään vuodesta toiseen uudelleen ja uudelleen. Satamanosturi on apuna n. puoleen väliin saakka, johon sen ulottuma riittää. Sen jälkeen pari viimeistä kehikkoa vedetään, niissä on jalakset, miehissä niin eteen, että nosturilla voidaan ottaa taas kaari
kerrallaan eteen laivan perän ja kuivatelakan seinän väliin nippuihin. Kun kaikki tämä on saatu purettua, alkaa hillitön telakan pohjan siivous katuharjoilla ja laipioilla. Jätteet nostetaan makilla ylös. Samanaikaisesti puhdistetut laudat ja lankut pinotaan omiin kasoihinsa ja nostetaan liinoilla ylös omaan kesävarastoon, joka on nosturiradan takana välittömästi. Siivousta valvoo telakkayhdistyksen nimeämä henkilö. Siivouksessa pyritään siihen, että seuraavana syksynä pohja olisi puhdas ennen tulevien töiden aloittamista. Nyt telakalla oli 15 alusta. Me jotka olemme pääasiassa Kouvolasta, teemme purkutyöt yhden viikonlopun aikana. Helsinkiläisille se on paljon helpompaa, koska he pääsevät paikalle arki-iltoinakin. "Meidän alukseemme m/aux Vivaniin vaihdettiin lähinnä keulaan vajaat 60 m lankkua, jotka tietysti pasutettiin alhaalle lasketussa pasussa. Vedeb höyristämisuuni kattiiloineen oli tietysti myös siellä alhaalla, kuin myös telineet, joilta käsin lankut oli taottu toistensa lomiin. Nämä työt oli tehty osin syksyllä ja aiemmin kevättalvella. Meidän työmme kesti lauantaina ja sunnuntaina vajaat 14 tuntia kunakin päivänä. Täytyy sanoa, että tuntee itsensä nyt halolla hakatuksi. Onkohan meillä talkooporukkalaisilla masokistin vikaa tämän vuosittaisen rääkkäämiskaipuumme suhteen.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.04.2016 23:36

Messingin puhdistusainetta olen jo etsiskellyt pitkään. Nyt taisin löytää sen. Resepti on seuraava; 1/2 dl suolaa, 1/2 dl karkeita tai puolikarkeita vehnäjauhoja, muutama ruokalusikallinen väkiviinaetikkaa ja 1/2 dl kuumaa vettä. Suola liotetaan ensin kuumaan veteen ja sen jälkeen lisätään väkiviinaetikka ja huolellisesti sekoittaen vehnäjauhot. Massa levitetään puhdistettavalle pinnalle ja annetaan sen muhia n. 5 minuuttia. Sen jälkeen se hangataan joko pehmeällä harjalla tai pehmeällä kankaalla. Pitäisi poistaa nopeasti hapettumat pinnoista, myös kuparipinnoista.
Joku kertoi ammoniakista, jota ostelenkin tuolla toisessa osastossa, mutta luulen, etten tarvitse sitä jatkossa. Tämä on aika helppo resepti, suurin piirtein samanlainen kuin lihapullaresepti.
Niin, resepti löytyi Sinipellavaisen sivustoilta, lainasin sen tähän.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 26.04.2016 23:40

Hyvä kun jaoit tiedon!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.04.2016 0:11

D. Innon moottorin hihnapyörät, siis raakavesipumpun ja laturin, on nyt käyty läpi, linjattu uudelleen ja hihnat uusittu. Vesipumpun impelleriä ei vaihdettu, sen ehtii vaihtaa myöhemminkin, mikäli vesi ei kierrä. Vesipumppuun vaihdettiin uudet tiivisteet. Trailerin kumi näytti tyhjentyneen, eikä se pumppaamallakaan pitänyt ilmaa. Täytynee käyttää rengasliikkeessä hiotuttamassa vanne sisältä ja vaihtamassa uusi sisäkumi. Rylardin 63 -lakkaa pitänee tilata pari purkkia. Päätin, että konekoppaa ei tehdä, ainoastaan ohjaamon ja moottorin välinen laipio äänieristetään, samoin kantta sisältä päin skylettiin saakka. Muuten mölisköön kone rauhassa, sillä mölinäähän se on vain huippukierroksilla tuulilasin takana, muuten kumppanin kanssa voi keskustella. Pari tuulilasin pyyhkijää pitänee laittaa sadesään näkyvyyttä parantamaan. Tuulilasin pyyhkijät eivät olisi välttämättömiä, ellei nyt olisi tarkoitus laittaa kuomu ohjaamon päälle. Eteen siis tulee umpinainen kuomu, joka on purettavissa sivujen osalta ja muutenkin kahden kaaren osalta kokonaan pois muutamassa minuutissa. Sen sijaan taka-avotilaan tulee kiinteä katos viime vuosisadan alun mallin mukaan. Myös kannen helat, joihin K-Raati puuttui, vaihdetaan 20 -luvun mallisiin. Moottorin eteen tehdään pieni jalkatila, siis laitetaan turkki ja sen eteen hätäpunkka, jos vaikka veneessä joutuisi yöpymään kolmekin henkilöä. Säilytystilanahan se todennäköisesti tulee olemaan 95 prosenttisesti. Tämän punkan alle on tarkoitus laittaa nyt alkuvaiheessa PortaPotta, kulku tähän tilaan tulee Skylettin kautta ja tietysti sen alla täytyy olla turvalliset portaat. Koska veneeni on bensiinimoottorilla varustettu, laitan sekä salonkiin että tänne keulaan häkähälyttimen. Palohälyttimet niissä jo onkin. Katsastussäännöt ovat nyt jotenkin muuttuneet ja senpä vuoksi tarvitaan portaat taakse. Niiden muotoa ja mallia
katsasteltiin tänään veistäjän kanssa. Donnalla on hankala ajaa laituriin keula edellä. Syynä on aivan keulassa oleva valomasto/viiritanko ts. sen kannatin, joka on noin 10 cm korkea. Siihen jää munaskuistaan kiinni. Allekirjoittaneesta ei ole enää maalle hyppääjäksi eikäpä laiturillekaan. Kun veneellä siis tullaan poijusta perä edellä laituriin, niin siellä välissä ei voi olla portaita rikkoutumassa. Siksipä ne suunniteltiin siten, että kiinteydestään huolimatta ne on nostettavissa peräkannelle. Perää suojelen lepuuttajilla. Tilaa jää vielä reilusti veneestä laiturille laskeutumiseen tai nousemiseen.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30.09.2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja TLehti » 29.04.2016 9:50

Moi

Soitteletko niin voidaan sopia siitä MeriViaporin kutsuvieras järjestelystä D. Innon osalta.

Oikeastaan Kira hoitaa tuon täysin itsenäisesti, mutta voin myös toimia viestin välittäjänä.

Wappua!

T: Tero/ o4o 7o 77 1oo

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.05.2016 21:42

Sorry, en ole ehtinyt. Välillä olen unohtanut koko jutun. Soitan huomenna päivällä.
Terv. JS
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.05.2016 21:59

Kissanristiäisiä. Niin, nyt alkaa kesä täyttymään viikonloppujen osalta kaikenlaisten tapahtumien vuoksi, jotka eivät liity veneilyyn millään tavalla.
Eilenkin yksi tuttavani soitti, että he tulevat meille Kouvolaan heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna, jolloin Kouvolassa on Itä-Länsi Pesäpallo-ottelu. No vaikka olenkin kotoisin Sotkamosta, en niin hiton innostunut olisi ollut noiden otteluiden perään - nyt on vain oltava 8-| !!! Toivon, etteivät sukulaisten lapset menisi naimisiin ainakaan kesän aikana ja jos menevätkin, niin eivät ainakaan kutsuisi meitä häihinsä. Onneksi nyt ei ainakaan ole tiedossani, että kukaan täyttäisi pyöreitä vuosia, niihinkin kun pienessä suvussamme on ollut tapana lähes kaikkien osallistua.
Vaimo, joka harrastaa matkailuopas toimintaa, oli viime vuoden matkailupiirien vuosikokouksessa voittanut Kuuskajaskarista viikon lopun. Hänellä olisi kova into mennä sinne kesällä. Mitähän hittoa sielläkin tekee.
Minä kun olen haaveillut kaikenlaisista kesän pikkutapahtumista Saimaalla jo vuosien ajan, niin jokainen viikonloppu olisi tärkeää heinä-elokuussa viettää siellä, mutta ainakin kaksi niistä on jo menetetty Pesiksen ja Kuuskajaskarin vuoksi - eivätkä ne takuulla ole ainoat. Täytyy katsoa missä sellainen Kuuskajaskari on, merisääasemahan siellä on, tiedän.
Donna 28 8}
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.05.2016 23:20

Moro

Tossahan se Kuuskajaskari on Rauman edustalla. Entinen armeijan saari. Siellä on kasarmit ja muut, nykyään matkailukäytössä.
Se on siis saari Rauman saaristossa, ihan hieno paikka. Vielä hienompi on siittä pikkasen ulospäin oleva Kylmäpihlajan majakkasaari.
http://www.kuuskajaskari.fi/

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin