Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Huovari
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2013 0:00

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Huovari » 26.06.2017 10:15

Me ajoimme juhannusaattona kahdeksan tunnin juhannusajelun Helsingistä mökille Virolahdelle. Vene oli ollut ajamatta laiturissa melkein neljä viikkoa ja alkumatkasta keulan suunnalta pilssiin lirisi vettä tasaisesti. Tunnin tai kahden ajon jälkeen vettä ei enää tullut eli laudat ehti turvota kiinni. Pellinkiläisen puolipontti ei ihan kauheasti vettä läpi laske, mutta kyllä keulassa selviä vesinoroja kulki alkumatkasta.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01.09.2017 22:34

Tottahan se on, että vene seisoo käytännössä arkipäivät laiturissa ja viikonloppuna sitten ajetaan. Vasta nämä syyskesän ajot ovat olleet päivittäin sellaiset, että aallokkoa on löytynyt jokaiseksi päiväksi turvottamaan lautoja. Tuleva viikko on ensimmäinen heinäkuun puolen välin jälkeen, jolloin en ole kastumassa päivittäisestä sateesta ajellessani veneellä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01.09.2017 22:42

Nyt on aika kypsynyt siihen, että haen D. Innolle K-merkintää klassikkorekisterin raadilta. Viimeksihän hakemus hyllytettiin veneen aikakauteen nähden (laskettu vesille 1922) liian nuorien helojen vuoksi. Tämä oli siis virallinen selvitys Klassikkorekisterin raadilta. Katsotaanpa nyt sitten, oliko helat tosiasiallinen syy K-merkintä hakemukseni hylkäämiseen. Historiassa ja ainutlaatuisuudessa ei pitäisi olla mitään pompoteltavaa esim. verrattaessa 40 -vuotta nuorempiin Utö -veneisiin jne. Tietysti vertaaminen noihin osin vaneriveneisiin on väärin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Warjo » 11.09.2017 14:44

Hyvä artikkeli D. Intosta. Sivut 14-15.
http://www.mikkelinpursiseura.fi/tiedot ... ri2017.pdf
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.10.2017 22:42

Sehän on mukavaa kuultavaa, varsinkin kun se juttu on kirjoittamani.
Donna 28 :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.11.2017 10:47

Nimimerkki Huovari on kirjoittanut kesäkuun loppupuolella matkasta Helsingistä Virolahdelle niin, että matka kesti 8 tuntia. Millä veneellä tulitte niin nopsasti tuon matkan. Tietysti olette ajaneet ulkokautta, mutta siitäkin huolimatta, jos tulitte fiskarilla, niin kovaa tulitte. Tietysti vielä asiaan vaikuttaa se, mistä kohtaa läksitte ja minne ajoitte Virolahdella.

Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Huovari
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2013 0:00

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Huovari » 05.11.2017 14:03

Tarkka matka-aika oli 8,5 tuntia ja samaa luokkaa se on ollut joka kerta tässä muutaman vuoden aikana. Plotterin mukaan matkaa kertyy Meilahden nurkilta Klamilaan muistaakseni n. 92 mailia. Matkavauhtina on pidetty n. 11-12 solmua ja pysähdyksiä ei ole tehty. Lähinnä Helsingin päässä on muutama kohta missä on hidastettava, esimerkiksi Hevossalmessa. Yleensä on pyritty valitsemaan ajopäivä niin, että ulkokautta pääsee mukavasti ja matkavauhtia voi ajella koko matkan. Vauhtireserviä jää pellinkiläisellä vielä ihan mukavasti tuolla nopeudella. Jos haluaisi kovempaa ajaa niin sitten pitäisi hankkia pari varakanisteria lisää kun ei tiedä miten kulutus nousee. Lisäksi melua tulee lisää ja sitä on muutenkin riittävästi.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.12.2017 1:05

Tuli sitten vihdoin ja viimein hankittua Mercruiserin mittaristo. On sen verran kolhon näköinen, että näinköhän jätän sen laittamatta ja jatkan Volvon mittaristolla: Mikäli sen laitan, pitää se piillottaa jollakin laatikolla satamassa ollessa. Informaatiota mittarissa on vaikka muille jakaa, mutta tarvitsenko sitä tietoa, onkin sitten toinen juttu.
Hieman olen suunnitellut asuttavuuden parantamista. Sohvien alla olevat tilat ovat olleet huonosti tavoitettavissa (niiden alle mahtuu vuodevaatteet). Nyt luukut saranoidaan ja patjoja pienennetään pituussuunnassa siten, että patjat eivät kosketa toisiinsa, luukkuja avattaessa. Ruoritilan etulaipioon laitetaan moottorin viereen liukuva laatikko. Liukulaatikon luukku on osa etulaipion mahonkia. Liukulaatikkoon sijoitetaan päältä avattava matkajääkappi Vaeco tilavuudeltaan 15 - 16 litraa. Kaappi mahdollistaa ruokien säilymisen ainakin kolmen päivän reissulla. Juomapuolta ei ole tarkoitus jäähdyttää tässä kaapissa. Pilssissä säilytetyt juomat ovat riittävän kylmiä.
Mietintämyssyn alla on iäisyyskysymys, millaiset kuomut tai katokset veneeseen tulee. Viime kesän veneilyt ajoin 98 -prosenttisesti vesisateesta kärsien. Onneksi viime keväänä saatiin asennettua Webasto, sillä hytissäkin saattoi kuivattaa sateessa kastuneet varusteet. Lämpöä riitti. Lämpöä riittäisi, jos laittaisi taka-avotilan kokonaan peittävän kuomun. Olenkin taka-avotilan osalta kallistumassa kuomuvaihtoehtoon, etutilaankin kuomu lienee paras ratkaisu, avautuen kuitenkin siten, että avattavan ikkunan kautta pääsee etukannelle.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09.01.2018 23:25

Siitä on nyt muutama vuosi, kun täällä käytiin keula- ja peräpotkuri -keskustelu. Siis jomman kumman tai molempien soveltuvuus puuveneeseen. Olisikohan kukaan tässä porukassa laittanut puuveneeseensä keula- tai peräpotkurin tai molemmat?
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19.09.2004 0:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja jukkan » 27.02.2018 13:10

Puuveneessäkin rungon ulkopuolinen rakenne toimisi, ja helppo tehdä, esim. perään, perälaidan ulkopuolinen putki, jossa potkuri-sähkömoottori sisällä.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 27.02.2018 14:40


matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 01.03.2018 15:16

Aikani kuluksi katselin noita, tuo toissapäivänä laittamani esimerkki onkin isohko, lian iso Jaakon veneeseen.
https://www.google.fi/search?hl=fi&tbm= ... _LFswSZR2M:
Tuo vois olla sopivampaa kokoluokkaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13.03.2018 23:19

Veneen peräpeili ui vajaan 10 cm vedenalla, silloin kun vene ei liiku minnekään, vaan on paikoillaan ja lastattuna. Jossakin olen nähnyt sellaisen jotain 125 mm potkurihalkaisijalla vai olisiko putkella olevan peräpotkurin, jossa vesiputki taittuu vedenpintaa vasten, estäen ilmeisesti potkurin kavitoinnit siten. Jos tällainen toimisi, niin silloin olisi mahdollisuus tuohon peräpeiliin asennettavaan peräpotkuriin.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 16.03.2018 11:36

https://www.vetus.com/en/manoeuvring-sy ... meter.html
Tuo Vetuksen 110mm on pienin, luulen, että riittävä, mutta luettelon mukaan siihen ei ole saatavissa SD(=matalan syväyksen) kittiä
https://www.vetus.com/en/manoeuvring-sy ... 50-mm.html
Nuo ohjainkaukalot vois tehdä itsekkin.
Loistava vaihtoehto olis pumppusysteemi, veneessä on moottorin käyttämä tehokas pumppu ja keulassa sekä perässä molpuolin suuttimet
https://www.flickr.com/photos/redskycra ... otostream/
Tuossa kotkan puuvenekeskuksen, redskycraftin tekemässä on, suutin näkyy kuvassa, ohjaus joystikillä
Lienee melko hintava.
Tuosta vois kysellä sieltä?

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30.03.2018 20:26

110 mm olen itsekin katsellut, se kävisi peräpeiliin, jos se olisi peräpeilimalli. Mikä tuo kitti oli, mistä kirjoitit. Pumppu malli olisi hyvä, mutta maksaa pikkusta vaille pirusti. ei minulla ole ainakaan varoja tuollaiseen järjestelmään. Se voisi toimiakin, sillä veneenihän ei mikään hirvittävän painava ja iso tuulipinnaltaan ole. Kelissä hakeudun satamaan, jossa pääsee kylkikiinnitykseen tai että on sen verran suojainen, niin ankkuriin. Mutta tuo kitti, jos sitä on saatavissa noihin isompiin, niin kai sitä saa pienempiikin potkureihin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin