Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.05.2017 23:31

Lähipäivinä on mentävä tekemään muutama reikä Webaston putkistoja varten veneeseen. Kuinkahan pitkä savupakoputki saa korkeintaan olla Webastossa, se tulee nimittäin olemaan todellinen ongelma, sillä se pitäisi saada menemään ulos perälaudasta. Saako siinä olla mitään mutkia?

Donna 28 :) ???
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 03.05.2017 8:12

saa ollaa loivia mutkia ja voi ollaa pituuttakin. Varmistaa vaan ettei mihin mutkiin ei jää sellaista notkoa, mihin vesi voi seisoa. Pisin putki jonka olen asentanut oli noin 3 metrinen.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.05.2017 20:04

Voisiko Sinulta saada asennusohjeet? Voiko siihen pakoputkeen tehdä joutsenkaulan, sillä vaarana on, että se hörppää vettä sen putken kautta. Webaston paikka on lattianrajassa sivulla kaapissa. Jos vedän putken ensin ylös takakannen pintaan ja sitten alas melkein vesirajaan, niin miten savu menee tuollaisen loivan mutkan kautta. ???
Donna 28 |+|
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 08.05.2017 3:41

Hyvin voi Webastoon laittaa joutsenkaulan putkeen. Kaminat ja niitä lähempänä olevat olemattomalla paloilmapuhaltimella olevat ovat vähän nuukempia sen putken suhteen. Itse sain jopa Ardicin minimaxin toimimaan vaakaputkella, joka kurvas lopussa 15cm alas.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 08.05.2017 7:41

Voi löytyy sellaisetkin, jos muistitikku ei oo vielä mennyt pilalle. Pistä asennettavasta laitteesta tarkempia tietoja. Katsottaan mitä löytyy
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.05.2017 12:19

Moro

Pitää tehdä joutsenkaula ylös heti läpiviennin jälkeen.
wallas.jpg
Tuossa Wallas pakoputkessa on toi varsikin sitä joutsenkaulaa varten.

Safiren ohjeissa oli että: "Tee putken alimpaan kohtaan ulompaan putkeen tippuvesireikä, josta putkeen
joutunut kondenssi- tai muu vesi pääsee ulos"
Mulla on niin, eikä ole ollut ongelmia Safiren kanssa.

Nortti

PS. Täsmennys, suora lainaus Safiren sivuilta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 08.05.2017 20:35

Northling kirjoitti:Moro

Safiren ohjeissa oli että pakoputken alimpaan mutkaan pitää porata 1,5 mm reikä kondenssiveden poistumista varten.
Mulla on niin, eikä ole ollut ongelmia Safiren kanssa.

Nortti
Pieni, mutta minusta tarpeellinen tarkennus;
sivu 2, kohta savukaasujen poisto
http://www.safire.fi/assets/files/1600- ... nuaali.pdf

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.05.2017 1:05

Kiitokset Nortti, se asia ei nyt kuitenkaan ole päällimmäisenä. Hätähousu kun on, niin sitä kiiruhtaa lakkaamaan venettään, vaikka kelit eivät vielä lämpötilojen puolesta ole aivan sitä mitä pitäisi. Kouvolassa 12 astetta, Mikkelissä häthätää 7 astetta. Levitin pieniä aloja mohair telalla lakkaa veneen kylkeen ja sivelin sen sitten normaalisti. En huomannut peräpeilissä mitään tavallisesta poikkeavaa, muuta kuin että lakan pensselöinti oli jäykempää kuin normaalisti. Otin käsittelyyn vasemman kyljen. Kävin sen läpi noin tunnissa, pidin Meester Hans puoliväliin mittaisen tauon ja tulin katosomaan, josko toiselle kyljelle sitten pääsisin. Säikähdin, oikein todella 8o . Jopa noin 20 cm matkalta valui yhtenäisenä lakka alaspäin, paikkoja oli paljon. ei muuta kuin sutiamaan uudelleen. Taas näytti hetken hyvältä, mutta. Nyt ei ilmeisesti viikon lisäaikakaan hallin käytön suhteen auta, sillä jos näin kylmää on lakka kuivaa noin viikossa. Ajattelin ensin, että siiklillä otan valumat pois, mutta niitä tullenee olemaan niin paljon, että ne on hiottava pois, siis auttaneeko viimeisen kerroksen hiominenkaan. onneksi en tehnyt mitään toiselle kyljelle, siitä on kylläkin hiottu pinta rikki.
Nyt siis näyttää siltä, että D. Into lakataan ulkona. Perskuta, tästä lähtien minä lakkaan veneeni syksyllä, niin kuin kaikki muutkin ko. hallissa tekivät, paitsi minä.
Vahingoista toivottavasti viisastuu - kiroan puuveneilijän kannalta surkeaa kevättä 8-| 8-| 8-|
Donna 28 8\
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.05.2017 11:33

Joko muuten olette lukeneet uusimman Puupaatin. Puupaatti on ainoa puuvenelehti tällä hetkellä, joka ilmestyy Suomen Puuveneilijät ry:n jäsenille. Kannattaa sijoittaa 35 € jäsenyyteen |+| . Siinä sivussa saa jäsenetuna Puupaatti lehden, jossa on todellisten asiantuntijoiden juttuja puuveneilystä, entisöinnistä ja uusien veneiden tekemisestä, tapahtumista jne. - koko kirjosta puuveneilyä. Suomen Puuveneilijöihin liittyminen ei sodi minkään vene- tai pursiseuran kanssa, sillä Suomen Puuveneilijät eivät ole jäseniä Suomen Purjehdus ja Veneily ry:ssä muuten kuin niiden jäsenten osalta, jotka ovat jäsenenä viimemainitun veneily ja purjehdusseuroissa. Suomen Puuveneilijät järjestää vuosittain tasokkaita kursseja, joista syksyn osalta mainittakoon; Venesähkö-, Meri VHF - ja dieselkurssi. Lisäksi syksyn aikana on suunnitteilla M-Yahctsiin veistämövierailu. Kevään -18 ohjelmaan kuulunevat maalaus- ja lakkauskurssi (sopinee erinomaisesti allekirjoittaneelle) ja Puuveneen hoitokurssi. Niistä tiedotetaan enemmän mm. näillä sivuilla. Infokanavia ovat myös Suomen Puuveneilijöiden omat sivut sekä yhdistyksen FB -sivut.
Tämän kevään ja alkukesän tärkein tapahtuma on Meri Viapori, jossa esille tulevat kaikki tapahtumaan osallistuvat veneet ja muutama kutsuvieras veneet. MeriViapori järjestetään 17. 6. Kaikki puuveneet ovat tervetulleita mukaan puuveneparaatiin ja uivaan puuvenenäyttelyyn. MeriViaporista enemmän "Tapahtumat" . MeriViaporissa palkitaan yleisön suosikkiveneen ja samoin palkitaan kaunein fiskari. Illanvietossa jaetaan myös Pro Puuvene palkinto, joka jaetaan kerran vuodessa merkittävästä puuveneen hyväksi tehdystä työstä. Ilmoittautumisia MeriViaporiin ottaa vastaan Kira Hellström, puh. 0400-830990 tai meriviapori@gmail.com. Meriviaporin osallistumismaksu on 35 €, joka sisältää laiturisähkön 17. - 18.6, vierasvenesataman tarjoamat palvelut myös osanottajaviirin sekä illanvieton. Kaiken tyyppiset puuveneet ovat tervetulleita !!!
Katso tarkemmin TAPAHTUMAT näiltä sivuilta.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23.05.2017 18:06

Sain D. Innon eilen pois hallista, se olikin viimeinen päivä, jonka se sai olla siellä. Sidoin rantatrailerin Jeepin vetokoukkuun kuormaliinoilla ja vedin sen ulos. Liinat hieman venyivät, trailerin alatuki otti asfalttiin kiinni, jolloin tunkkasin sen etupään ylös ja laitoin kakkosnelosen sukseksi alle ja sain sen avulla luiskan taitteesta, sidottuani liinat uudelleen, veneen tasaiselle maalle. Sen jälkeen noin sadan metrin veto onnistui ja vene on nyt nostettavissa trailerilta ylös ja parin kilometrin päässä laskettavissa veteen, joka toivottavasti tapahtuu perjantaina. Webastoa ei siihen nytkään saanut paikoilleen, mutta jospa se onnistuisi vedessäkin. Kaikki aika meni liian kylmällä lakatun pinnan korjaamiseen. Nyt se miltei onnistui. Välttää minulle.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13.06.2017 22:52

Kausi avattu. Ajoin D. Innon n. kaksi viikkoa sitten Mikkelistä Ristisaaren kautta Ristiinaan. Ristiinassa siihen vihdoin laitetaan se W e b a s t o. Sovin asiasta viime lauantaina ja tänään kävin asentajan kanssa osat läpi, jotka ostin vuosia sitten. Vene on nyt Ristiinassa vierasvenesatamassa. Tänä vuonna laituripaikaksi valikoitui työn vuoksi Lappeenranta, olen töissä siellä K-Sairaala työmaalla koko kesän. Lappeenrannan kaupungin satamatoimistosta löytyi venepaikka Papinniemen venesatamasta, josta työmaalleni on linnuntietä ehkä 300 m. Jatkan kuitenkin Mikkelin Pursiseuran jäsenenä, niin kauan kun Saimaalla liikuskelen. Täytyy nyt ensinnäkin selvittää, miten lappeenrantalaiset purjehdusseura ja moottorivenekerho suhtautuvat Saimaan alueen yhteiskäyttösopimukseen tukikohtiensa osalta. Toki Etelä-Saimaalla on muitakin mielenkiintoisia saunallisia satamia. Viikonloppuisin suuntaan viime vuoden vesialueille, sillä siellä on mukavia paikkoja tiedossani pilvin pimein. Tietysti olen mukana PuuveneenVuoksi -tapahtumassa Punkaharjulla heinäkuun puolivälissä. :))
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja kaller » 14.06.2017 10:58

Pitää kyllä käydä vakoilemassa ja katsomassa venettäsi joku ilta. Voitaisiin yrittää sopia joksikin illaksi venetreffit ja kierrellä molempien veneet läpi yhdessä. Minulla itsellä on venepaikka tuossa kaupunginlahdella.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25.06.2017 22:08

Työmaa alkaa Juhannuksen jälkeen, siis nyt huomenna. Kevät kun oli kehno lakkauksen kannalta, niin moni asia jäi hieman rempalleen. Lakattavaa olisi ollut monissa eri paikoissa. Onneksi sain kyljet jollain lailla lakattua. Tänään illansuussa jätin veneen vielä Ristiinan asioimislaituriin. Kunhan säät paranevat, ajan sen LPR:aan. En ole ollut koskaan siellä päin vesillä, lukuun ottamatta yhtä veneen kuljetusta Lappeenrannasta Saimaan kanavaa pitkin Suomen Lahdelle Haminaan. Tukkeja pitää kuulemma varoa. Varmuudella veneeni on heinäkuun viimeisellä viikolla Lappeenrannassa, sillä pidän ainakin 13. - 24.7 lomaa, joka koostuu lähinnä Punkaharjun PuuveneenVuoksi tapahtumaan ajosta.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25.06.2017 22:20

Juhannuksen aaton aattona saatiin paljon puhumani Webasto veneeseeni. Toimii loistavasti. nyt Juhannuksena sille oli todellista käyttöä, ei niinkään lämmön tuottajana allekirjoittaneelle vaan sateesta kostuneiden läpi märkien vaatteiden kuivattajana. Huomasin eilen, että kattoluukkujen lakkaus on kulunut lähes puhki. Olisiko käynyt niin, että v. 2015 venemessuille mentäessä ehdittiin lakata ne vain kerran tai kaksi.
Nyt täytyy toivoa pilvistä päivää, jos lakkaan ne tälle kesälle.
Mystinen juttu parin viime päivän ajalta on pilssipumpun käyttäytyminen. Eilen kun ajoimme vaimoni kanssa Ristiinasta Anttolaan kaverin mökille, alkoi se pumppaamaan vettä 4 minuutin väliajoin, noin kilon. tänään punnittiin sankko ja sitten pumppaus sankkoon vettä keräten. Edellisenä kesänä oli sama ilmiö. Mutta nyt viimeisen kolmen viikon aikana, ei tällaista ilmiötä ole ollut. Eikä tänäänkään sitten myöhemmin kun olimme palanneet Anttolasta takaisin Ristiinaan. Pumppu pysyi hiljaa todella kauan, vaikka paluumatkalla satoikin vettä.
Mystinen juttu.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 26.06.2017 8:49

Donna 28 kirjoitti: Mystinen juttu parin viime päivän ajalta on pilssipumpun käyttäytyminen. Eilen kun ajoimme vaimoni kanssa Ristiinasta Anttolaan kaverin mökille, alkoi se pumppaamaan vettä 4 minuutin väliajoin, noin kilon. tänään punnittiin sankko ja sitten pumppaus sankkoon vettä keräten. Edellisenä kesänä oli sama ilmiö. Mutta nyt viimeisen kolmen viikon aikana, ei tällaista ilmiötä ole ollut. Eikä tänäänkään sitten myöhemmin kun olimme palanneet Anttolasta takaisin Ristiinaan. Pumppu pysyi hiljaa todella kauan, vaikka paluumatkalla satoikin vettä.
Mystinen juttu.
Donna 28 :)
Olisikohan seurausta siitä, että ollessaan laiturissa käyttämättömänä vesirajan yläpuolinen laudoitus haristuu senverran, että ajossa vesirajan yläpuoli keulassa päästää hieman vettä sisään mutta turpoaa puolessa päivässä pitäväksi.
Joskus tullut nähtyä kun kk käyttämättä ollut puuvene vasta-aallokkoon ajettaessa otti vettä niin, että turkkilevyt kelluivat jo 3nm ajon jälkeen.

Vastaa Viestiin