Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13.01.2010 19:27

Suuret kiitokset Notikka |+| , tätähän minä vähän mielessäni toivoin, että tekisit sen mitä tehtävissä oli :) Tekisihän sitä itsekin mitä vain lämmön suhteen, jos a) olisi rahaa muuhunkin kuin veneeseen ja perheeseen sijoittamiseen, b) jos hallissa olisi tilaa vielä vähän enemmän, kun on tätä yritystoimintaakin ja sekin vie tilaa. Olen rakentanut hallin osin kahteen kerrokseen, periaatteella harrastustoiminta alhaalla (venettä ei niin vaan nosteta ylös) ja yritystoiminta ylhäällä paitsi toimistona toimiva työmaakoppi, jota en alunalkaen nostanut ylös. Yläosan hyllytasolta on pressuja viritelty aina kun se on mahdollista, mutta yritäpä parvelta tuoda alas tai viedä ylös
pitkää tavaraa, on sekin hankalaa. Ja vielä, veneitä on kaksi (2) kpl lisää hallissa, tuulilasivene, joka on Donnan takana poikittain ja jolla, joka on tuppeensahattujen lautakasojen (mäntyä ja mahonkia) sivulla ja sitten on vielä Fiat 1300 Milletrecentto vm -65 odottamassa entisöintiä kaikkien romujen välissä sivulla.
Elämä on yhtä kompromissia.
Donna 28 :P 8} ;-) :)

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 14.01.2010 8:34

Yhden yön jälkeen lattialämpö oli 5,8 astetta (edell. iltapv 6) ja silmänkorkeuslämpö +7, lattian lämmittäminen tuntuu varaavan betoniin hyvin lämpöä.
Seur pv, siis eilen, lämmitin vain aamupv, silloinkin pientä tulta kiukaassa verrattuna aikaisempaan. Lähtiessä lattial. oli +7, silmänk. l. +12 ja suht kosteus 57 prosenttia.
Tosin eilen ei ollut pakkastakaan kuin -5.
Veneen kansitasolla oli melko mukava työskennellä koska l-tila oli siedettävä verrattuna entiseen ylilämpöön.
Tuli jo suunniteltua hyvästä vielä parempaa-jos tekisi jonkinlaisen suotimen systeemiin, niin samalla mahdollinen ilman pölypitoisuus laskisi, lisäksi puhalluksen vois jakaa, niin varautuvaa lämpöä voisi olla enemmän.
On se hyvä kun on "hieman" hamsterin vikaa ja ei ole tullut vietyä kaikkea heti kaatopaikalle, liesituuletinkin löytyi suoraan "hyllystä". Oli toinenkin, mutta se tuli vietyä viime kesänä-sen olis voinut vaikka lahjoittaa-sääli.

Matti

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Mile » 14.01.2010 9:14

Tuli noista liesituulettimista mieleen, vai olikohan tääkin jo pohdittu ... mut ku kerran siellä katossa tuntuu riittävän lämmintä olevan, niin eihän siinä tarttis muuta kuin siirtää sitä lämmintä ilmaa sieltä katosta alas lattialle veneen alle? Sopivalla haitariletkulla imee lämmintä katosta puhaltimen kanssa lattialle ?
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14.01.2010 10:24

Donnan veneverstas on sitten kyllästystöiden alkaessa kuin tohtori Sykerön laboratorio - hytkyviä letkuja kattoon, puhallinten surinaa, pieniä spriikeittimiä liuosten lämmittämiseksi,
mittalaseja siellä täällä, jne....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.01.2010 20:07

Varasto/verstas on jo nyt sitä V-M, kyllästys todennäköisesti tapahtuu ulkona teltassa
keväämmällä, sillä kyllästän vasta sitten, kun lämpötilat ulkona alkavat olla reilusti plussan puolella, sillä kuten muistanet, sitä tehtävää on ihan tarpeeksi ennen kyllästysvaihettakin. Tämä lämpötilan kohottamisen tarve liittyy näihin kaikenmaailman liimauksiin, jotka kun kerran aloitin epoksilla, niin sillä lopetan ne kaikki muutkin liimattavat osat. Kokemukseni mukaan epoksi jää sellaiseksi kumimaiseksi, joka ei pidä mitään, ellei lämpötilaa saa pidettyä riittävän korkeana. Tosin ei lämpöä enää lattianrajassa tarvita muuta kuin oman mukavuudenhalun vuoksi :) 8} Ei laudoituksessa lämmintä tarvita. Siinä hetken työskenneltyään päinvastoin tulee kuuma vaikka olisi vähän pakkasen puolellakin 8} :-) Ja niistä liimailuistakin alan pääsemään eroon viimeistään tulevana viikonloppuna !!! Taustajoukot tulevat vähän avittamaan, toivottavasti ;-)
Loput liimaukset liittyvät ja salonkihytiin ja sen kalustamiseen. Tuulilasin teon ulkoistin Sorvarin Veijolle veistäjäkonsultilleni viime viikolla. :) Siis loput liimaukset teen ylhäällä parvella, missä höyläpenkkikin on tätä nykyä. Tosin pohjalaudat höylätään höyläkoneella alhaalla. Onneksi hankin syksyllä siihen purunpoistajan, muuten hukkusin niihin !!!
Donna 28

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16.01.2010 15:29

Vannasputken reiästä tuli nyt sitten 2 mm liian ahdas. Miten lienen katsonut tulkkia, kun siitä sellainen tuli. Panin ostoilmoituksen toisaalle siis alapuolelle. Nyt kun tarkemmin ajattelen, en sitä voi lainatakaan, koska terään täytyy hitsata miltei metri tankoa, jotta sen
saa menemään läpi. Ilmoitan siis vain ostavani, kun ei sitä nyt paikallisista liikkeistä tunnu löytyvän ja sekin liike, josta sen voisi löytää tai joka sen voisi välittää, on huonossa hapessa. Muutan teksitä "ostetaan ja halutaan palstalla".
Donna 28 8}

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16.01.2010 19:24

Ei liian ahdas eikä missään nimessä liian pieni.
Jos tehdystä reiästä ei "osa" mahdukkaan tulee sanoa että tuli liian tarkka.
Silleen ei ammattitaito kärsi kuulijan puolelta ;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja JussiA » 16.01.2010 20:07

Mulla on kerran ollut sama ongelma, silloin ratkaisu oli rasiapora pitkän varren päässä. Tuommoisella "hoonaten" saa reiän sopivaksi. Semmosen löytää rautakaupasta, ja varsinkin jos löytää semmosen mikä ei ole erityisen pitkä, se ei ahdistakaan pahemmin. Pora jaksaa pyörittää sitä sujuvasti. ps. Teetkö reiästä ihan jämptin? Eikös 42mm ole just sen putken halkaisija, yleensähän tuo reikä pruukataan porata väljäksi ja sitten täytetään sopivalla mämmillä kun putki on paikallaan. Etenkin kun noin pitkä reikä oo välttämättä ihan suora.. 8}

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16.01.2010 22:34

Vai että rasiaporallakin sitä voisi yritää, joskin viukurteleeko se kuinka paljon ??? Lieneekö sitten sen kokoisia rasiaporia vai pitäsikö poran olla 45 mm. Siis paljonko sen reiän toleranssi saa olla suhteessa vannasputkeen, siis milleissä, sinne olen työtämässä 42 mm putkea
Donna 28

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Simon » 16.01.2010 22:45

Saanen esittää seuraavaa työkalua, haet kaupasta 25 millisen kierretangon pituus kaksi metriä ja siihen poraat vaikka 6 mm reijän sopivaan kohtaan ja reikään asetat samankokoisesta porasta teroitetun ja hiomalla muotoillun puuta sorvaavan terän (vaatii topruuvin terän pitimiksi).
Asennat kierretangon aivan akselimitoituksen mukaisesti ja tuet sen mahdollisimman tukevasti veneen rakenteisiin.
Kierretangon ulkopäähän rakentelet veivin, mitä pyörittämällä sorvaat (onko aarpora) reijän sopivan kokoiseksi, tietenkin vaatii kierrevastimen (mutterin) veivaamisen tehostamiseksi.
Kannattaa myös käyttää "välilaakereita" (tukia vaikka puisia) joka estää tangon notkumisen.
Ja noita työstviä teriä voipi olla vaikkapa kaksi tai useampia, mulla oli vain yksi ja sillä pärjäilin eläkkeele saakka.
Olin jo ilmotamassa lainaksi, mutta se on jo lainassa, enkä muista missä.

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja JussiA » 16.01.2010 23:35

Ainakin tuolla Haminan suunnilla (missä minäkin olen oppini saanut) on ollut tapana porata tosiaan reikä väljäksi, ja sen putken asentamisen jälkeen valettu parafiinia reikä täyteen. Nykyään suosituin konsti taitaa olla epoksin käyttö. Ei tuossa varmaan mitään mahdottoman tarkkoja toleransseja olekaan, se 45mm reikä ei ole kyllä ainakaan yhtään liian suuri. Ei sekään ole vielä kovin väljä vaikka löysää olisi tuo 3mm puolellaankin. Tuossa täyttöhommassa pitää vaan ajatella että mistä se ilma tulee pihalle kun sinne kaataa epoksia (tai mitä sitten käyttääkään), tarvii siis porata ilmareikä/ilmareikiä sopivaan paikkaan. Minun mielestä tuo konsti on aikaa päälle parempikin kuin se että yrittää tehdä kamalan tarkan sovituksen, tuolla putken ja puun välissä tulee olemaan muuten aina vesi.
Ja noista työkaluista vielä, tuo rasiapora toimi minulla. Aika taajaan kun vaan poisti tuota purua ja puunpaloja niin hyvin meni. Tuota "hoonattavaa" ei ollut kovin paksulti eikä reikä noin pitkä mitä sinulla. Enpäs osaa sanoa että tuleeko tuommosessa metrin pitkässä reiässä sihtaamisen kanssa vaikeuksia.. Tuo Simonin konstihan on hieno ja tarkka kun vaan jaksaa rakennella tuon aparaatin. On muuten yllättävän v****mainen homma tehdä isoa ja pitkää reikää ja vielä suunnilleen oikeaan paikkaan.. Isossakin veneessä se jotenkin ihmeen ahdasta kun suunta sais olla kutakuinkin kohdillaan ja vielä pitää usein päästä kölipulteista ohi.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Notreal » 17.01.2010 0:19

Donna 28 kirjoitti:Mieli veneen kunnostuksen suhteen on ollut aika matalalla parin kuukauden päivät ja tietysti koko kesän, mutta nyt näyttää siltä, että kun työrintamalla tapahtuu vuoden vaihteen molemmin puolin varsin vähän, josko tekemisen puutteeseen ryhtyisi taas aprikoimaan ja tekemään venettä. Tuppeensahatut laudat odottavat hallissa höylääjää ja veistäjää. Kun sellaista ei tunnu löytyvän, niin siirretään unelman valmistumista jälleen vuodella. Siis antaa mennä niin kuin tähänkin asti "omalla panoksella". Seuraava työvaihe on tehdä ensimmäinen lauta kölin uraan ja toiselle puolelle samaten. Tämä ensimmäinen lauta on mietityttänyt jo jonkin aikaa, mutta teen sen, vaikken ole sitä koskaan ennen tehnytkään. Hyviä neuvoja tietysti kaipaan sen laudan muodon rihtaamiseksi. Lautoja olen laskeskellut meneväksi 2 kpl molemmin puolin köliä täysin uusiksi ja 13 -lautaa osittain tai puoliksi uusiksi. |+| 8-| ;-)
Donna 28 :)
Jokos olet tämän sivuston nähnyt ( linkki ) ?
http://www.perinnevene.com/index.phtml/ ... prodgroup1" onclick="window.open(this.href);return false;
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17.01.2010 13:44

Notikka, kiitos vinkistäsi. Tosin tämä laudoitus on jo tutumpaa hommaa, kun tuli pohja korjattua nykyisestä käyttöveneestäni Koitosta, siihenkin vaihtettiin muutama lauta, tosin se oli helpompaa, koska laudat sai ehjänä malliksi. Donnassa sen sijaan ne olivat lasikuidun alla muhineet niin huonoiksi, että ne olivat pääosin "tikkua ja purua" kölin molemmin puolin kaksi ensimmäistä lautaa. Siitä eteenpäin löytyvät mallilaudat, niitä ei ole vielä irroitettu, koska jotenkin paketti on saatava pysymään kasassa. Pasutus on myös tuttua ja putkena
käytän samaa vanhaa putkea halkaisijaltaan 300 mm. Putkeni keskivaiheilla on
kierretangot, minkä päällä lauta "lepää". Edellistä venettä tehdessä panin veden putkeen
ja lämmitin sen höyryäväksi. Siinä oli se vika, että putken lämmitys kesti pitempään kuin
puun pasutus ensimmäisellä kerralla, kun sen töhöttimellä tein. Nyt täytyy johtaa putkeen
höyry kattilasta ulkopuoleta, ehkä se on nopeampi tapa, se jää nähtäväksi. Tuuma ja tunti on tuttu käsite mm. kaljaasi Vivanin jokakeväisistä lankkujen vaihtotalkoista, siellä pasutus kestää yli 2 tuntia. Simonille myös kiitokset vinkistä, se oli uutta asiaa minulle.
kaiken kaikkiaan olen vielä viimeksi laatimassani aikataulussa, joka tähtää siihen, että Donna
on Haminan Yrjösenpohjan laiturissa viimeistää viikkoa ennen Hamina Tattoon alkamista, siis
ajeltavassa ja yöpymiskunnossa. -> Seuraavana talvena otetaan vene sitten vielä kerran
halliin ja tehdään sisäosien viimeistelytyöt, jotta salonki on Salonki, jotta elektroniikka on
viimeisen päälle tarvittava ja huomaamaton, lämmitysjärjestelmät, pikkunen pentry jne salongin edessa olevassa ohjaamossa tai sanoisiko ruoritilassa unohtamatta perän ruoritilan
katoksia. Satamapeitteet teen itse, kun nyt tiedän miten se tehtiin Koittoon. Mm. markiisi- toimittajana luulisin kangastakin löytyvän home- ja palosuojattuna.
Mutta niistä en ensi kesälle haaveile. !!!
Donna 28 :)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17.01.2010 13:59

Jussi A. sihtaamisessa ei sinänsä ollut vaikeuksia. Teimme, meitä oli kolme kaveria sihtailemassa, ensin 10 mm reiän perästä päin, laitoimme riman akselin suuntaisesti kölin kylkeen kiinni, jolla saatiin pystysuunta. Mutta sivusuunta piti meidän silmämääräisesti katsoa ja kun 40 mm terällä mentiin läpi, se ruopi viimeiset 15 cm jostain syystä vinoon keskilinjasta n. 5 mm, liimasin epoksilla sinne 15 cm puutapin, sieltä veneen sisäpuoleta pari päivää myöhemmin porasin uudelleen vastaan ja reikä on nyt kutakuinkin suora. Puutappi oli
muuten vanhaa kaidepuuta. :)
Donna 28

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja pellamo » 17.01.2010 17:37

Minä virittelin vanhaan kärsineeseen Feinin "sarvijaakkoon" vannasputken kokoisen putken teräksi kun hammastin pään ja vääntelin vähän haritusta.
Istutin koko systeemin kahdesta lankusta tehdyn ikäänkuin kiskon päälle ja terän(putken)
laakeroin vanerista tehdyin laakerein että pysyy suunnassa.
Koko systeemin pistin puristimilla kölin kylkeen kiinni oikeisiin linjoihin ja painoin 1,5 m reijän ja porauksen jäljiltä jäi putken sisään se irtiporattu "pötikkä" ehyenä.
"Teränä" ollut 42mm haponkestävä putki pääsi itseasiassa vieläpä vannasputkeksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin