Donna nousee siivilleen
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Yksityiskirjeenvaihdon tuloksena on letkukoko määräytynyt 1 1/2 tuumaksi ja niin myös pumpun koko.
Asiasta toiseen, kävin tänään Erämessuilla Riihimäellä ja näin, kuinka hyvä jousiampuja on Varjaagi, Veli-Matti . Hän on takulla harjoitellut paljon tavallisella perinteisellä jousella ampumista - no, ei se nyt aivan perinteinen katajajousi ollut, mutta äkkiä katsottuna samanlainen. Se oli Veli-Matin mittojen mukaan tehty.
Asiasta kolmanteen, Saija, joka opiskeluaikoinaan teki yhtiölleni töitä kesäisin ja kaiken vapaa-aikansa, kävi tänä päivänä ottamassa veistämöllä mitat patjoista ja selkänojista salonkiin. Saija on artesaani/artenomi AMK. Hänellä on tätä nykyä Entisöinti ja puutyö Niemi Ky Kouvolassa. Hän kävi aikoinaan harjoittelemassa niin VS -veistoveneellä kuin Japenkin Puuvenekorjaamolla. Itse menen sunnuntaina aamulla vetämään ensimmäisen lakkakerroksen Donnan kylkiin. Lakkaan Rylardilla, sillä hitaasti kuivuvalla, jonka numeroa en nyt muista. Vedän ensin puolet ja puolet periaatteella ja jonkin ajan kuluttua vähennän ohenteen kolmannekseen ja sitten neljännestä kerroksesta alkaen ohentamattomalla. Ensimmäisen välihionnan suoritan toisen tai kolmannen kerroksen jälkeen, kunhan näen, miltä lakka kyljessä näyttää. Pohja on myös tarkoitus käsitellä vielä ainakin kerran lyijymönjällä vesirajaan saakka. Nikomille tiedoksi: Partakoskelle, PuuveneenVuoksen vuosittaiseen tapahtumaan tekee mieli, ainakin yritän
Donna 28
Asiasta toiseen, kävin tänään Erämessuilla Riihimäellä ja näin, kuinka hyvä jousiampuja on Varjaagi, Veli-Matti . Hän on takulla harjoitellut paljon tavallisella perinteisellä jousella ampumista - no, ei se nyt aivan perinteinen katajajousi ollut, mutta äkkiä katsottuna samanlainen. Se oli Veli-Matin mittojen mukaan tehty.
Asiasta kolmanteen, Saija, joka opiskeluaikoinaan teki yhtiölleni töitä kesäisin ja kaiken vapaa-aikansa, kävi tänä päivänä ottamassa veistämöllä mitat patjoista ja selkänojista salonkiin. Saija on artesaani/artenomi AMK. Hänellä on tätä nykyä Entisöinti ja puutyö Niemi Ky Kouvolassa. Hän kävi aikoinaan harjoittelemassa niin VS -veistoveneellä kuin Japenkin Puuvenekorjaamolla. Itse menen sunnuntaina aamulla vetämään ensimmäisen lakkakerroksen Donnan kylkiin. Lakkaan Rylardilla, sillä hitaasti kuivuvalla, jonka numeroa en nyt muista. Vedän ensin puolet ja puolet periaatteella ja jonkin ajan kuluttua vähennän ohenteen kolmannekseen ja sitten neljännestä kerroksesta alkaen ohentamattomalla. Ensimmäisen välihionnan suoritan toisen tai kolmannen kerroksen jälkeen, kunhan näen, miltä lakka kyljessä näyttää. Pohja on myös tarkoitus käsitellä vielä ainakin kerran lyijymönjällä vesirajaan saakka. Nikomille tiedoksi: Partakoskelle, PuuveneenVuoksen vuosittaiseen tapahtumaan tekee mieli, ainakin yritän
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Eilen aloitin lakkaamisen. Tänään lakkasin jo toiseen kertaan. Rylardia puolet ja tärpättiä toinen puoli. Hyvin on imenyt -
ei kannata vielä hioa, koska imee varmaan seuraavankin kerroksen, jossa 2/3 lakkaa ja loput tärpättiä. Huomenna ajattelin mennä nykäsemään kolmannen kerroksen ja ehkpä sitten ensimmäinen välihionta. Jos kuitenkin on imenyt nekin lakat sisään, täytynee hionnan himot toistaiseksi jättää odottamaan parempaa hetkeä. Lakkaan Rylardin 63 -lakalla.
Donna 28
ei kannata vielä hioa, koska imee varmaan seuraavankin kerroksen, jossa 2/3 lakkaa ja loput tärpättiä. Huomenna ajattelin mennä nykäsemään kolmannen kerroksen ja ehkpä sitten ensimmäinen välihionta. Jos kuitenkin on imenyt nekin lakat sisään, täytynee hionnan himot toistaiseksi jättää odottamaan parempaa hetkeä. Lakkaan Rylardin 63 -lakalla.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Donna nousee siivilleen
Kannattaiskos kuitenkin ne nousseet "karvat" ainakin kevyesti hiasta pois jo nyt...
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Pohja petsattiin ensin, luin jostain, ettei sitä tässä vaiheessa suositella. Tosin, runko on imenyt kaiken lakan. En sinne tänään ehtinyt enkä leipätyön vuoksi ja kaiken maailman direktiivikurssien vuoksi ehdi koko viikolla, niin kyllä sekin on mahdollista ensi viikolla. Veistäjä suositteli hiomista vasta kolmannen lakkakerroksen jälkeen. Pinnassa ei tunnu kädellä vedellen ensimmäistäkään tikkua, käyttäytyneekö vanha mahonki toisin - en tiedä.
Donna 28
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- RAKNAROK
- Viestit: 150
- Liittynyt: 23.05.2014 16:32
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Tänään valmistautuessani lakkaukseen, vedin kämmenellä mahongin pintaa pitkin, puhdistettuani pinnat ensin pölystä,
että karvat eivät olleet nousseet vieläkään. Edellinen kerros oli vielä imeytynyt osittain puun sisään. Suhdehan oli 50/50.
Tänään vedin lakan suhteessa n. 70 lakkaa ja n. 30 tärpättiä. Tuloksia katselen seuraavaksi maanantai iltana, ellei mitään katastrofaalista satu. Muuten menisin huomenna, mutta pihassa on ruoho kasvanut 20 senttiseksi miltei ja yksi saunapuupino levinnyt toisesta päästä. Mennenee koko päivä näiden töiden parissa, koska ei niitä kukaan muukaan tee, ellen minä.
Toivottavasti Suomenlahden Puuveneilijät saavat Meri Viaporista kuvia mahdollisimman pian sivustoilleen. Kiinnostaisi nähdä, minkälaisia veneitä siellä oli ja sekin kiinnostaa, kuka tai mikä taho sai perinteisen kiertopalkinnon. Ja vielä, mitkä veneet palkittiin kauneudestaan. Juhlat lienevät parhaimmillaan tähän aikaan. Harmi, etten ole siellä vieläkään mukana
Donna 28
että karvat eivät olleet nousseet vieläkään. Edellinen kerros oli vielä imeytynyt osittain puun sisään. Suhdehan oli 50/50.
Tänään vedin lakan suhteessa n. 70 lakkaa ja n. 30 tärpättiä. Tuloksia katselen seuraavaksi maanantai iltana, ellei mitään katastrofaalista satu. Muuten menisin huomenna, mutta pihassa on ruoho kasvanut 20 senttiseksi miltei ja yksi saunapuupino levinnyt toisesta päästä. Mennenee koko päivä näiden töiden parissa, koska ei niitä kukaan muukaan tee, ellen minä.
Toivottavasti Suomenlahden Puuveneilijät saavat Meri Viaporista kuvia mahdollisimman pian sivustoilleen. Kiinnostaisi nähdä, minkälaisia veneitä siellä oli ja sekin kiinnostaa, kuka tai mikä taho sai perinteisen kiertopalkinnon. Ja vielä, mitkä veneet palkittiin kauneudestaan. Juhlat lienevät parhaimmillaan tähän aikaan. Harmi, etten ole siellä vieläkään mukana
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Enpä enää muistanutkaan, kuinka rankka homma on käsin hiominen. Olin tänään työpäivän ja vähän päälle veistämöllä hiomassa lakattuja kylkiä. Nyt niissä vihdoin oli niitä tikkuja. Homma lopahti vähän jälkeen seitsämän, kun ruuti paloi loppuun, samoin kuin muutkin eväät. Ajatuksena oli saada hiottua, puhdistettua pinnat ja lakattua.
Huomenna pitää mennä jatkamaan hiomista ja ehkäpä saan tänään aikomani työn loppuun. Kiirettä pitää, kansiin ja salonkiin ei ole koskettukaan. Kansissa, tuulilasissa ja salongin laipioissa, istuimissa ja avotilan penkissäkin on vastaavan kestoiset työt edessä. Myös salongin lakkauksessa on oma duuni. Kuinkahan monta kertaa salonki sisältä täytyy lakata, vai pitääkö se käsitellä yhtä tiukasti kuin kaikki muutkin osat. Sen tiedän, että viimeiset pari kerrosta vedetään puoli himmeällä tai himmeällä lakalla. Nyt myös tiedän, että on varsin epätodennäköistä, että Donna ui heinäkuussa.
Donna 28
Huomenna pitää mennä jatkamaan hiomista ja ehkäpä saan tänään aikomani työn loppuun. Kiirettä pitää, kansiin ja salonkiin ei ole koskettukaan. Kansissa, tuulilasissa ja salongin laipioissa, istuimissa ja avotilan penkissäkin on vastaavan kestoiset työt edessä. Myös salongin lakkauksessa on oma duuni. Kuinkahan monta kertaa salonki sisältä täytyy lakata, vai pitääkö se käsitellä yhtä tiukasti kuin kaikki muutkin osat. Sen tiedän, että viimeiset pari kerrosta vedetään puoli himmeällä tai himmeällä lakalla. Nyt myös tiedän, että on varsin epätodennäköistä, että Donna ui heinäkuussa.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Veneveistossa ei ole tapahtunut mitään veistäjän itsensä toimesta 8.1.14 jälkeen. Pikku pentry, kaappi ja katon rimoitus tehtiin sovitusti. Sitten tuli venemessujen kiireet ja sen jälkeen ei mitään. No ehkä vähän valvontaa, mutta sitäkin kehnon laisesti, koska veistäjän suosittelema lasikuitumies, suojasi niin heikosti ympäristön, että purskeiden ja
maalien hiomisessa meni oma aikansa. Pallo on nyt veistäjällä, sen olen tehnyt selväksi. Donna ei valmistu ainakaan tänä vuonna - uskon sen nyt.
Donna 28 8\
maalien hiomisessa meni oma aikansa. Pallo on nyt veistäjällä, sen olen tehnyt selväksi. Donna ei valmistu ainakaan tänä vuonna - uskon sen nyt.
Donna 28 8\
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- meriläinen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 09.05.2010 21:46
- Paikkakunta: Kotka
Re: Donna nousee siivilleen
Tiedän miltä tuo tuntuu. Minulla oli vene kuivalla maalla reilu 6 vuotta ja ehdin tuskastua monta kertaa. Viimekesänä sain veneen veteen vasta 20.8. mutta se kannatti. Vene oli vielä täysin kesken, mutta tekniikka pelasi. Sain koeajot tehtyä ja muutamia retkiä heitettyä. Siitä sain lisävirtaa täksi kevääksi ja lisää ideoita mitä haluan veneeseen rakentaa. Kun asioita saaren rannassa pohti käytännössä sai hyviä ideoita joita ei kuivalla maalla tullut mieleen. Jos mitenkään mahdollista koita vaan saada syksyllä koeajot tehyä. Jaksamisia...
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Tavoitteenani on edelleen saada Donna vesille tämän vuoden aikana vaikkapa vain muutamiksi päiviksi. Kyllähän sitä
tehdään edelleen, vaikkakin juurikaan näkyvää aikaan saamatta. Olisipahan sitten talvella jotain iloitsemisen arvoista ja ehkä vähän mietittävääkin. Vaikkakin viime viikkoina on päästäni savu noussutkin, sattuneesta syystä. Lasit pitäisi tulla kuluvan kuun puolessa välissä, se milloin ne ovat paikoillaan, onkin jo toinen juttu, saattaa savumerkkejä tulla edelleen
Donna 28
tehdään edelleen, vaikkakin juurikaan näkyvää aikaan saamatta. Olisipahan sitten talvella jotain iloitsemisen arvoista ja ehkä vähän mietittävääkin. Vaikkakin viime viikkoina on päästäni savu noussutkin, sattuneesta syystä. Lasit pitäisi tulla kuluvan kuun puolessa välissä, se milloin ne ovat paikoillaan, onkin jo toinen juttu, saattaa savumerkkejä tulla edelleen
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Vähän helpottaa veneilyn tuska, kun pääsen sentään Kymijoelle Pilljärtta/Bernardillani putputtelemaan ja nyt
myös -80 luvun Suzukilla (3,5 hv), joka tulee ensi viikolla laitettavaksi lasikuituiseen soutuveneeseen. Vene on Rantasalmella Koisuanniemellä ja se taas Haukivedellä. Korvikkeita siis on ollut pakko hankkia tavalla tai toisella, jotta ei niin paljon hatuttaisi. Taitaa muuten jäädä Meripäivät Kotkassa väliin tänä vuonna, vaikkakin tiedän mm. Notikan rynnivän parasta aikaa Kotkaa kohti. Uskon näkeväni hänet Meripäivien jälkeenkin Myös Puuveneen vuoksen jätän väliin, yleensä olen käynyt katsomassa ja kuolaamassa Saimaan pursia, mutta...ajan sinne joku toinen vuosi - toivottavasti Donnalla Menestystä vain Nikolle
järjestelyissä.
Donna 28
myös -80 luvun Suzukilla (3,5 hv), joka tulee ensi viikolla laitettavaksi lasikuituiseen soutuveneeseen. Vene on Rantasalmella Koisuanniemellä ja se taas Haukivedellä. Korvikkeita siis on ollut pakko hankkia tavalla tai toisella, jotta ei niin paljon hatuttaisi. Taitaa muuten jäädä Meripäivät Kotkassa väliin tänä vuonna, vaikkakin tiedän mm. Notikan rynnivän parasta aikaa Kotkaa kohti. Uskon näkeväni hänet Meripäivien jälkeenkin Myös Puuveneen vuoksen jätän väliin, yleensä olen käynyt katsomassa ja kuolaamassa Saimaan pursia, mutta...ajan sinne joku toinen vuosi - toivottavasti Donnalla Menestystä vain Nikolle
järjestelyissä.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: Donna nousee siivilleen
Täältä tullaan kokka kohisten kohti Kotkaa. Jos vain kerkiän meripäiville niin kyllä sunkin on tultava, muuten Nasse setä on kovin kovin vihainen. Huomenna päräytän läpi Kielin kanavan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- ADAMAS
- Viestit: 109
- Liittynyt: 02.06.2014 18:14
- Paikkakunta: oulu
Re: Donna nousee siivilleen
kiitos, hyvä romaanitopicci,opettavainen,sen mitä olen ehtiny keskittyä tähän,upea veneen pelastus projekti:)tsemppiä!!
mun mielestä..
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Donna nousee siivilleen
Notreal muistaa sitte ostaa iltiksen ja hesarin, siitä Holtenaun kanavakioskilta
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Donna on nyt lakattu kauttaaltaan päältä viiteen kertaan ja sisältäkin kolmeen kertaan. Odottelen fasettihiottujen lasien saapumista, jotka tulevat siis salonkiin. Tuulilasin lasit ovat fasettihiomattomat 6 m
lasit. Pieniä takaiskuja on ollut pitkin kesää. Sähkömiehen jalkojen suonikohjuleikkaus Juhannuksen jälkeen vei hänet 6 -viikon sairaslomalle ja se merkitsee sitä, että vasta elokuun 13. jälkeen voi niitä tehdä.
Onpahan tullut hankittua kaikki sähköromppeet rauhassa. Kateissa olivat myös suurimmat "helat" kuten keulan V -lista, peräkannen - perälaudan L -lista ja edellisestä molemmin puolin kylkeä alaspäin perässä tulevat koristelistat. Ne ovat pronssia ja messinkiä. Löytyivät onneksi, sillä ne olisivat olleet lähes korvaamattomat. Niitä nyt kiillottelen.
Vedessä käynti tekisi rungolle hyvää, vaikkapa vain pääsisin uittamaan sitä muutamiksi päiviksi. Tosin, puutöistä on edelleen tekemättä kattoluukut, turkkilaudat, keulaluukku sisältä päin konehuoneeseen,
konehuoneen luukku etukannelle. Moottorin osalta vesipumppu, laturi, letkuineen ja hihnoineen, samoin pohjarauta sekä potkuri ovat asentamatta. Katoksetkin on tekemättä. Joskus keväämmällä Nortti esitti, että tekisin puusta rungot katoksille. Silloin tyrmäsin koko ajatuksen, mutta jotain jäi takaraivoon hehkumaan ja sitä olen nyt työstänyt mielessäni. Ajatuksesi ei ollut hassumpi Nortti Myös salongin ja keulakannen kaiteet ovat tekemättä. Viimemainitut ovat vain 7,5 cm korkeiden messinkijalkojen varassa olevia vaakatankoja, joten niin laittaminen on aika lyhytaikainen suoritus, tosin tangotkin on tehtävä. Ilmanvaihtoventtiileissä ja sen sellaisissa mennenee vähän enemmän aikaa. Valomaston paikka on selvä, mutta laitanko pitkän vai lyhyen maston, sitä ideaa haen vielä mielessäni, sillä varsinkin Saimaalla olisi maston oltava alle 2,5 m korkea, jotta kaikkien siltojen alta, missä veneilyväylä kulkee, olisi helpompi mennä alta. "Onhan noita töitä vielä ihan tehdä saakka" lainatakseni Robin Hoodia ts. Veli-Mattia .
Kouvolassa on mitattu juuri äsken 30,5 astetta lämmintä, eipä huvita tehdä mitään - veneessäkään ei olisi kivaa tällaisessa helteessä - saati sitten Meripäivillä
Donna 28
lasit. Pieniä takaiskuja on ollut pitkin kesää. Sähkömiehen jalkojen suonikohjuleikkaus Juhannuksen jälkeen vei hänet 6 -viikon sairaslomalle ja se merkitsee sitä, että vasta elokuun 13. jälkeen voi niitä tehdä.
Onpahan tullut hankittua kaikki sähköromppeet rauhassa. Kateissa olivat myös suurimmat "helat" kuten keulan V -lista, peräkannen - perälaudan L -lista ja edellisestä molemmin puolin kylkeä alaspäin perässä tulevat koristelistat. Ne ovat pronssia ja messinkiä. Löytyivät onneksi, sillä ne olisivat olleet lähes korvaamattomat. Niitä nyt kiillottelen.
Vedessä käynti tekisi rungolle hyvää, vaikkapa vain pääsisin uittamaan sitä muutamiksi päiviksi. Tosin, puutöistä on edelleen tekemättä kattoluukut, turkkilaudat, keulaluukku sisältä päin konehuoneeseen,
konehuoneen luukku etukannelle. Moottorin osalta vesipumppu, laturi, letkuineen ja hihnoineen, samoin pohjarauta sekä potkuri ovat asentamatta. Katoksetkin on tekemättä. Joskus keväämmällä Nortti esitti, että tekisin puusta rungot katoksille. Silloin tyrmäsin koko ajatuksen, mutta jotain jäi takaraivoon hehkumaan ja sitä olen nyt työstänyt mielessäni. Ajatuksesi ei ollut hassumpi Nortti Myös salongin ja keulakannen kaiteet ovat tekemättä. Viimemainitut ovat vain 7,5 cm korkeiden messinkijalkojen varassa olevia vaakatankoja, joten niin laittaminen on aika lyhytaikainen suoritus, tosin tangotkin on tehtävä. Ilmanvaihtoventtiileissä ja sen sellaisissa mennenee vähän enemmän aikaa. Valomaston paikka on selvä, mutta laitanko pitkän vai lyhyen maston, sitä ideaa haen vielä mielessäni, sillä varsinkin Saimaalla olisi maston oltava alle 2,5 m korkea, jotta kaikkien siltojen alta, missä veneilyväylä kulkee, olisi helpompi mennä alta. "Onhan noita töitä vielä ihan tehdä saakka" lainatakseni Robin Hoodia ts. Veli-Mattia .
Kouvolassa on mitattu juuri äsken 30,5 astetta lämmintä, eipä huvita tehdä mitään - veneessäkään ei olisi kivaa tällaisessa helteessä - saati sitten Meripäivillä
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua