Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 18.05.2014 23:13

Samaa mieltä oon, eikö kaikki kaasuttimen kurkkua suuremmat reiät riitä ilman tulolle? Johan se kone kiskoo suurimman osan alta pilssin kautta, ja jostain trallien raoista samoin. Mutta mahtava ilmapumppuhan polttomoottori on, ja ilman on syytä kulkea.
Esimerkiksi auto sammuu kuin saunalyhty, kun tällää kengän kantapään pakoputken päälle. (Kokeiltu juttu joskus teininä, kun piti pysäyttää joku teinikännihörhö autoilemasta..)

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 19.05.2014 8:36

Itse asiaan en puutu, vaan yhdyn siltä osin edellisiin mielipiteisiin. Qubikin korjaamaa hapin laskelmaa korjaisin vielä sen verran, että kyllä kierroksen aikana puolet pytyistä haukkaa nelitahtikoneessa ilmaa, nelipyttyisessä siis kaksi ja kutosessa kolme. Tulos olisi siis sikäli Donnan koneessa 1500l/1000rpm. On totta, että vain yksi pytty on (neloskoneessa) imutahdissa kerrallaan, mutta tahteja on kierroksessa kaksi - ylös ja alas - jolloin kaikkien pyttyjen kaikki neljä tahtia on läpi kahdessa kierroksessa.

Tämä siis vaan tällaisena matemaattisena oikaisuna, tosiasiassa sitä ilmaa varmaan sinne riittää, kun ei ihan umpeen vala :)) Liiastakaan ilmankierrosta tosin tuskin haittaa on.

Tsemppiä Jaskalle loppukiriin, tilataan heinäkuun puoliväliin hyvät vesillelaskuilmat! :-)

Eeppo

nikom
Viestit: 112
Liittynyt: 22.01.2006 14:05

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja nikom » 19.05.2014 20:58

Kaissää sen Saimmasseen nakkaat sillä:
NiKo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19.05.2014 23:17

Nikom. Kyllä minä sen niin mielelläni Saimaaseen nakkaisin, mutta kuten ennenkin ja varsinkin nyt, en uskalla sanoa yhtään mitään. Eilen kun olin maalaamassa fittimäisiä paikkoja (lue moottorin alta jne) lyijymönjällä, puhuttiin veistäjän kanssa, että yritetään saada Donna ajokuntoon heinäkuun alussa. Sekin on vain niin pirun monesta seikasta kiinni.
Partakoskellehan minä olen sitä tähdännyt, kun olen tiennyt jo viime kesästä, että Sinä olet Vuoksen puuveneilijät sinne kutsunut :)) . Ellen Donnaa sinne saa, tulen soutelemaan Lapukka-jollalla Partakosken lahdelle, että pääsen tunnelmaan edes jotenkin mukaan. Donna jäänee merelle ensi kosketustaan veteen noin 20 -vuoteen saamaan, sillä en
enää kykene uskomaan ihmeisiin, vaik`eivät ihmeet kovin kaukana olisikaan. !!! Kiitokset Eeppolle toivotuksista. :))
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.05.2014 17:48

Joskus kauan kauan sitten, kun purettiin Donnaa, ei tullut huomioitua sitä, kummin päin se ainoa lasi oli, jossa oli fasettihionta. Ja kun on tullut käytyä messuilla, niin on tuijotellut lähinnä puutyön laatua tai jotain muuta, mutta ei sitä
onko fasetti sisäpuolella, niin kuin oletan. AEB:stä sen olisi varmaan nähnyt miltei sokeakin otsallaan, mutta Ismo Postareffin tekemä entisöintityö oli niin häikäisevän perusteellista ja kaunista puutyötä, ettei laseihin tullut kiinnitettyä huomiota. Siis minä olin umpisokea. 8} ;-) Miten on.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

viinamäenmiäs

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 21.05.2014 22:13

Donna 28 kirjoitti:Miten on.
Donna 28 :)
Voisi aatella, että viisteet tulee sisäpuolelle koska lokinpaskat on helpompi puhdistaa sileältä pinnalta ja on komeamman näköiset salongin suuntaan. Vaan ennen oli niin, että herrasväen ei tarvinnut veneitään itse putsailla ja ainahan komeampi puoli laitetaan ulospäin, että naapurikin näkee.

Mutu sanoisi näin ja vakuudeksi löysin yhden oven kuvan missä viisteet selkeästi ulospäin.
Viinamäenmiäs

Avatar
Qubik
Viestit: 1063
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21.05.2014 23:46

Huonekaluston ja ovissa yleensä on ulospäin viistetty puoli.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 22.05.2014 21:08

Nyt ollaan jo veneessä. Skailetissa on viisteet ulkopuolella.
Viinamäenmiäs

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.05.2014 22:38

Nyt alkaa mennä jo vaikeaksi, täytyy toivoa lisää kuvia tänne. AEG:stä pitäisi saada kuva. -> minä kun meinasin sisäpuolelle - onneksi
niitä ei ole vielä tehty. Mutta tällä viikolla fasettien puoli on selvitettävä !!! Luulen, että viinamäenmiäs on oikeassa - kuvatkin sen kertoo.
Vein tänään veistäjälle kattoluukkujen liukukiskot. Ne ovat messinkiä, kun on messinkiä kaikki helatkin, niin ei voi liukukiskojakaan
muusta tehdä kattoluukkuihin. Ainut poikkeus tulee olemaan katosten tuet, jotka ovat valkoiseksi pulverimaalattua - todennäköisesti
terästä, vaikkakin alumiini puoltaisi paikkaansa keveytensä ansiosta, sitäkin on vielä mietittävä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.05.2014 21:58

Viisteet tulevat ulkopuolelle 30 mm levyisinä. Lasi on 6 mm.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 31.05.2014 22:58

Donnaan tulee ainakin nyt alkuvaiheessa merivesijäähdytys. Mutta se pumppu, minkähänlainen sen pitää olla. Mercruiserin oma pumppu kun on yleensä perävetolaitteessa. Onko kenelläkään harmainta aavistusta, minkä kokoinen pumpun pitää olla ja minkä kokoisesta putkesta se veden imee. Aikaisemmassa veneessäni oli Perkinssin 2,5 l koneessa Jabscon pumppu ja se pelasi loistavasti. Mutta kun pumppu pelasi hyvin, ei pumpun kokoa tullut sen kummemmin katsottua, mitä nyt impellerin vaihtoi joka kevät. Muutenkin tätä jäähdytystä joku voisi valaista minulle tarkemmin, esim. termostaatti, minkälainen sen pitäisi olla ja missä se on ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Qubik
Viestit: 1063
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 31.05.2014 23:46

Yleisesti alle 2 litrassiin moottoreihin on laitettu puolen tuuman imuletku. Isommille kolme vartti tuuma ja penta isoille kuuspyttysille imuroitaan vettä jo yli tuumasista pilleista. Mercureilla suunille sama juttu. Merivesi jäähdyteisissa on yleensä pikkase isommankokoinen impelleri, kun makeavesi jäähyissa. Mutta pahasti pieleen ei saa mennää, kun katsot minkä tahansa suunille samankokoisen moottorin vesipumpun. Muistakseni jabsco antoi kotisivullakin suositteltava moottori jäähdytysjärjestelmän tilavuuden.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03.06.2014 20:22

Minä en kyllä löytänyt sellaista Jabscon kotisivua.
Donna 28 8o
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 03.06.2014 21:20

Mitä jäähdytysveden virtausnopeus tekee moottorin tarve?
Keskimäärin bensiinimoottorit ja Nopeakäyntiset dieselmoottorit suora jäähdytys vaativat raakaveden virtaus noin 36-39 litraa (8-8,5 litraa) per minuutti jokaista 75kW (100 hv) moottorin tehon. Moottorit, joissa epäsuora jäähdytys vaativat enemmän virtaa: noin 65-70 litraa (14,5-15,5 gallonaa) minuutissa jokaista 75kW (100bhp) moottorin tehon.
http://www.jabscoshop.com/advice-and-su ... -pumps.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Pitää auttaa kysyjää käytettävissä olevin keinoin, jotta kaikki vihdoin päästään tästä vuosien piinasta ;-)
Viinamäenmiäs

Avatar
Qubik
Viestit: 1063
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 03.06.2014 22:16

Kun asia otetti pöytalle, niin alkoi oman pumpun mitotuskin aiheuttamaan epäillystä. http://www.pumpfundamentals.com/help7.html" onclick="window.open(this.href);return false; sellaisen löysin vielä
Ja näköjaan meni väärin se ero makeavesi ja merivesijäähyn vedenmäärässä. Hyvä ettet ehtinny vielä rakentaa valmiiksi, oisin ollut syypää jos leikkaa kii 8}
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin