Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 12.03.2013 20:48

Liekkö optinen harha, mutta näyttää, että nivelen haarukat eivät ole linjassa, olisiko yhden boorin verran sivussa?
Joskus jossain opissa kuultu, että oltava linjassa, aiheuttaa muutoin ravistusta, tiedä häntä?

Sehän valmistuu ihan kohta, hienoa!!!!!!! :))

Matti

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12.03.2013 21:10

Matin kysymykseen en osaa sano kyllä mitään, mutta katsonpa sitä sillä silmällä. Mitä Ogun kysymykseen tulee, moottori menee vielä kopan alle ja koppaan
laitetaan äänieristyslevyt puolelleen. Tosin sen ainoan kerran kun olen kuullut koneen käyvän, niin mielestäni se kävi sen verran nätisti, ettei siihen välttämättä tarvitse mitään laittaakaan. Vetonivelen päästä akselia vannasputken päähän on n. vajaat puolitoista metriä.
Sen tarkemmin en osaa sanoa, vannasputki on aika pitkä. Minulla on kyllä kuva koko kokonaisuudesta, mutta ilmeisesti se ei ollut näiden kuvien joukossa, kuvat ovat firman koneessa eikä tässä kotiversiossa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 12.03.2013 21:34

Upealta näyttää, kerta kaikkiaan!

Eeppo 8-|

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13.03.2013 9:25

Polttoainetankkien väliin tulevat vielä hanat. Myös toisen tankin letkumutka oikaistaan, se painaa nyt moottoripukkiin aika pahasti. Matin esittämä "harha" katsotaan maanantaina. Harha näkyy myös minun silmissäni, kun sitä kuvasta katsoin tarkemmin. Ohjeistus asiasta lähti tänä aamuna. Pakoputkeen tulee yhdistetty äänenvaimennin ja vesilukko, sillä 102 mm putkesta osaa kyllä vettä tulla pahassa paikassa kunnolla,
vaikkakin moottorin päässä on U "väärinpäin" lauhduttimen perässä. Toivoisin raadilta edelleen kommentteja edellisen sivun ja mikä ettei muutama sivu taaksepäinkin kuvista. Minähän teen ja teetän venettä itselleni ja ns. virheitä on ikävä korjata jälkeen päin 8o. Myös orpitooliin tulee tukeva jalka.
Ei äkkipäätä uskoisi, kuinka paljon näinkin pienen veneen kunnostamiseen mahonkia, tammea ja mäntyä - paljon !!! !!! !!!
Puhumattakaan kaikesta muusta.
En erityisemmin pidä patinoidusta messingistä, mutta olisiko kenelläkään tietoa sellaisesta lakasta, joka kestää ilman saasteet ja meren suolan. Säilyttäisin niin mielelläni vaivalla hankkimani messinkiosat kirkkaina veneessäni.
Toinen mahdollisuus on niiden kromaus, mutta... Minulla oli hyvä lakka Koitossa, mutta sillä lakattiin kuparia, se kesti toista kymmentä vuotta ilman hapettumista.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja patrick » 13.03.2013 10:28

Kyllä se kone päästää ihan järjettömän metelin :))
Omassa pikkujenkissä on keskustelu melkein mahdotonta jo 3000rpm kohdilla, ja siinä pakokaasut purkaantuu kuitenkin pääosin potkurista.

Itse kiinnittäisin erityistä huomiota äänieristykseen, varsinkin kun moottori on katetussa veneessä. Paras olisi tehdä moottorin allekin eristetty amme, johon saisi konekopan saumattomasti liitettyä. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin meluava moottori, siksi seuraava veneeni kulkeekin purjeilla 8]

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Lampila » 13.03.2013 12:02

Aina vaan paranee!! Olispa mullakin vaihde noi edessä! Nyt joutunee käyttämään vaihdetta takajalalla.
Kun kerran pyysit hiuksia halkomaan. Akselin ja bensaletkujen välille voisi olla hyvä laittaa joku suojapelti ettei syystä tai toisesta esim. kelissä ajaessa pääse letku hankautumaan puhki akselia vasten.
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16.06.2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Oqu » 13.03.2013 16:47

Pentrystä ei kuvia näkynyt, joko olet sen suunnitellut? Kaipailit jossain vaiheessa kuvia hyvistä pentryratkaisuista, vieläkö tarvitset niitä? Omassani on mielestäni kajuutan kokoon nähden aika näppärä sellainen. Tiskiallasta mulla ei ole mutta pöydäksi kääntyvän kannen alle mahtuu origon kaksiliekkinen keitin ja keittimen allaolevaan kaappiin kylmäboxi.

Millä muuten aiotte rivetä laudoituksen, kun näytti jossain kuvassa paistavan valo läpi? Tosin se näyttäisi olevan vesirajan yläpuolella. Saattaahan se tietysti kyllästyksessä turvotakkin umpeen..
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13.03.2013 18:25

Patricia minun on kiittäminen, että veneessä on Mercruiser akselvetoiseksi muutettuna. No, kun kuuntelin Riistaveden hallissa sen käyntiä, kiinnitin enemmän huomiota sen käynnin tasaisuuteen. Kaipa se vesilukko äänenvaimenninkin jotekin hiljentää sitä konetta ja tuleehan se jo omaan tilaansa kannen alle. Vielä lisäksi
konekoppa päälle, johon tulee 30 mm äänieristysmatto, lisäksi täkki on umpinainen. Jos sitten kesällä kärsitään liiasta melusta, on seuraavan talvena aikaa tehdä muutoksia. Täkin alla tuuletus hoidetaan sähköisellä puhaltimella vähän samaan tapaan kuin tietokoneessa, tuulettimet ovat itseasiassa niistä kotoisin. !!!
Lari lampila, otan neuvosta vaarin, hyvä. |+|
Ogu, laita vain kuvia, laitan Sinulle yksityisviestinä sähköpostiosoitteen, ellet tätä tietä käytä.
Tosin Pentry on vain 45 cm leveä, niin ei siihen nyt niin hirveitä systeemejä saa. Se on myös toinen paikka, missä voi selkä suorana työskennellä, jos on sateeton päivä, siinä kohtaa on kattoluukku työnnettävää mallia,
samanlainen on salongin keulaosassa. ->
Täkistä vielä, se tehdään mahongista, jossa on tammisuikale välissä (1,0 - 2,0 cm), ei vaneria tännekään.
Vielä ogullle, laudoitus menee umpeen kun panemme kolme ilmankostutinta alle ja vedämme muovit kannesta helmoina alas, sitä on kokeiltu ennenkin ja se toimi. Tosin pari viikkoa saa vettä ahkersti kantaa kostuttimiin. kun vene on vedessä työntää laudat toinen toisiaan ja kyllä raot umpeutuu viimeistään siellä. Vene on kyllästetty. Toivoisin edelleen kommentteja sivun 47 kuvista.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja patrick » 14.03.2013 12:27

Juu, ei sitä tiedä vaikka omankin salonkipulkan lattialta moinen joskus löytyy, on samantehoiset dieselit aika kookkaita näin kapeisiin veneisiin.
Kyllä varmasti pakoäänet saa kohtuulliselle tasolle, mutta imuäänistä saattaa muodostua ongelma. Mutta sittenpähän sen kuulee kun vesille pääsee 8]

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14.03.2013 21:17

Mulla pisti silmään tuo tankkien välisessä yhdysputkessa oleva polttoaineen lähtöputki. Se taitaa olla tankkisydeemin alimmassa kohdin eli juuri siellä mihin kaikki vesi ja sakka painuu ja sitten se seilaa siellä edestakaisin kunvene keikkuu ajossa. Lähdön pitäisi olla jomman kumman tankin alaosassa eikä sielläkään ihan pohjassa vaan semmoiset sentin pari pohjan yläpuolella.
Ennemmin tai myöhemmin tankkiin joko lörähtää vettä polttoaineen mukana ja/tai sinne sitten ajan myötä tiivistyy sitä ja sitten onkin edessä suodattimen vaihtoja suht usein...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.03.2013 23:02

Veli-Matin havainto täytyy katsoa maanantaina kun monitoimi mies tulee paikalle, kun nyt vain osaisi fiksusti esittää nämä tällä viikolla eteen tulleet asiat, ettei vain loukkaantuisi, tosin
en sellaisia merkkejä hänestä ole aikaisemmin havainnut, mutta...
Saanen huomauttaa, että koneeni ei ole diesel, vaan bensakone. 8o
Nytpäs noita "Bot" kopioitsijoita alkaa olla kohta enemmän kuin rekisteröityneitä käyttäjiä ;-) 8-| :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Simon » 15.03.2013 1:30

Asiaa vähänaikaa seuranneena, niin en olisi kovin huolissani tuosta mahdollisesta vesiongelmasta, mutta isoin ongema on tulossa aluksen katsastus vaiheessa, sikäli että poltaineen syöttö koneelle pitää aina johtaa tankkien yläosan kautta (eritoten Bens.). Tuosta kumiletku yhdysputkesta en osaa sanoa, mutta laatuvaatimukset täyttävä letku saattaa olla sallittu.

Fiksusti minäkin koitan tämän ilmaista, joten etköhän "monitoimelle" saane myös asioitua.

Vielä lopuksi, ehkä vähän kiperäkin kysymys? : yli 200 litraa bensiiniä kumiletkujen ja muutaman klemmarin varassa !!!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.03.2013 16:41

Ei ne nyt ihan ole letkujen varassa, sillä sinne tulee vielä ne hanat väliin. Letkut ovat kuitenkin polttoaineen kestävät. Mutta katsotaan nyt, voihan se olla, että nämä puretaan ja otetaan teräs yhde väliin.
Tila kysymyshän tämä polttoaineen otto myös on, niin kuin kaikki muukin tässä veneessä, kun ei sinne keulaankaan voi määräämättömästi tavaraa laittaa. Märkäpintaa on vähän laisesti kantavuutta ajatellen. Jos taas penkkien päälle laitetaan imu, niin nostaako se minut istumaan keittiöjakkaran päälle. Ongelmia on ihan riittävästi ollut tähänkin saakka ja niitä tulee varmasti joka päivä lisää. :-( E r i t y i s e s t i tuskastuttaa se, etten voi joka päivä käydä katsomassa uusia ongelmia ja kun ammattimiehiin pitäisi luottaa edes jonkin verran. Ja erityisesti tuskastuttaa se, että pitää mennä aina per... takapuoli edellä puuhun. Mutta sitähän varten minä penään näitä kuvista löytämiänne virheitä, vaikkei ne minua sinänsä miellytä, mutta nyt ne voidaan vielä korjata, jos voidaan. !!! ??? Yhdysputkeahan ei olisi ikinä rakennettu, ellen olisi halunnut tankata yhdestä pisteestä. !!! Ja sekin oli syy, etten halunnut niitä tankkeja tai tankkia salonkiin sohvan alle. Siis syytä minussakin. :P On niitä klemmareita kuitenkin kaksi puolellaan ja ne hanat laitetaan ainakin. ->
Toisaalta mitähän katsastussäännöt mahtavat sanoa, putki nyt on polttoaineen kestävä ja klemmarit ainakin ruostumattomia. Kyllä kai nämä kohdat tulee tarkistettua vähän väliä. Ja vielä, mitä katsastusmääräykset tarkalleen sanovat polttoaineen otosta ja minkä vuoksi. Laitan luukun yhdysletkun kohtaan, sen ainakin voin viestittää vielä eteenpäin.
Donna 28 :)
Toivottavasti minun hymyni ei hyydy ennen aikojaan. Panin muuten taas roppakaupalla noita keltaisia hymiöitä Nortin iloksi :-) Onkohan niitä riittävästi. :))
D
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.03.2013 18:59

[quote="Simon"]Asiaa vähänaikaa seuranneena, niin en olisi kovin huolissani tuosta mahdollisesta vesiongelmasta, mutta isoin ongema on tulossa aluksen katsastus vaiheessa, sikäli että poltaineen syöttö koneelle pitää aina johtaa tankkien yläosan kautta (eritoten Bens.). Tuosta kumiletku yhdysputkesta en osaa sanoa, mutta laatuvaatimukset täyttävä letku saattaa olla sallittu.


Keskustelin äsken veneseurani katsatusmiehen kanssa, hän katsoi kuvani myös ja hänen sanomansa ei tukenut Simonin ajatusta siitä että polttoainneen syöttö koneelle pitää johtaa tankkien yläosan kautta. Myös 4 kpl klemmaria hän piti riittävänä. Sen sijaan keskustelimme pitkään tankkien kaasujen poistosta ja hänen neuvojaan noudattaen myös sen teen. Siitä varmasti tulevat kuvat aikanaan tälle palstalle. Yhdysputki on Etran mukaan takoitettu bensiinille ja muille polttoaineille, se kestää myös E 85 polttoaineen, siis sen, jossa suurin osa on alkoholia. Voi nimittäin olla, että jossain vaiheessa normaali bensasta siirrytään näihin bio-polttoaineisiin. Yhdysletku noudattaa tämän alan standardia. Mutta, jos Simonilla on katsastusmääräys tästä kirjallisena esittää tai mistä sen edes löytää huviveneiden osalta, niin takuulla se muutetaan sellaiseksi, vaikkapa tankkeja sitten pienentämällä korkeussuunnassa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Simon » 15.03.2013 21:47

Kaikella kunnioituksella paikallista katsastusmiestä, asentajaa ja sinuakin kohtaan, mutta näen isona riskitekijänä tuon moottorille menevän syöttöletkun.
SPL - SVL. Katsastajan käsikirja 2009 / katsastussäännöt kertoopi asiasta seuraavaa: Kohta 3.3 polttoainejärjestelmä, ----------- Bensiinisäiliön ---- kaikkien yhteiden tulee olla tankkien yläpinnalla ---.

En nyt löytänyt uudempaa versiota, mutta tuskin tuosta ovat muuttuneet, enkä tuota tänne osannut yrityksistä huolimatta linkittää.

Millään muotoa en halua hankaloittaa hienoa projektiasi, mutta desi bensaa pilssissä ei ole kovin mielekästä, että siinämielessä voipi ajatella sitä istumakorkeutta.

Vastaa Viestiin