Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26.01.2016 12:03

Minusta jotenkin tuntuu edellä luetun perusteella että tuo museovene jutska kuolee omaan mahdottomuuteensa - ollaan paavillisempia kuin paavi itse.. :))
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.02.2016 22:47

Aion katsoa tuon K-merkinnän loppuun -> . Sillä voin osoittaa, että K-raadin vaatimat aikakauden helat ovat veneessäni. Luettelossa, jonka K-raadin pj/sihteeri lähetti, on ne helat, jotka ovat veneessäni. Voin rengastaa ne K-raadille hakemukseni liitteeksi. Sitä tosin en voi sanoa, minkälaiset helat
veneessäni ovat olleet vuonna 1922. Sitä paitsi veneen suunnittelijakaan ei niitä ollut määritellyt.
Juttelin noin 2 -viikkoa sitten veistäjämestari Allan Savolaisen kanssa Kotkan Puuvenekeskuksessa. Hän sanoi mm, että on aivan mahdotonta vaatia
alkuperäisiä heloja, sillä pelkkä muodin muuttuminen on saattanut vuosien varrella vaihdattaa helat veneeseen. !!! Allan Savolainen on K-Raadin jäsen. Hän kertoi asiasta käydyn keskustelua pidempään, mutta sanoi, että kun raati äänestää, on 2/3 oltava puoltamisen takana, jotta K-raadin
päätös olisi myönteinen.
Sitä en tiedä, kuinka monta K-Raadin jäsentä olisi ollut valmis puoltamaan veneeni K-merkintää. Tosin sen tiedän, että muutamat raadin jäsenet olisivat valmiit puoltamaan, mikäli vaihtaisin nuo ko. helat aikakauden heloihin. Viimeiset kuvat jotka minulla on veneestä, ovat vuodelta 1967,
jos niihin heloihin verrataan, helat ovat osin toisenlaiset, mutta kuten kerroin, ne ovat tackel & tåg -luettelon Veteraaniveneiden heloja, "delar till
veteranbåt -osiosta löytyvät kaikki helat, mitä D. Innossa on. :)) !!! !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.02.2016 0:16

Jepjep. Onko 1922 rakennusvuosi?

Jos veneellä on lähes 100 vuotta historiaa takana, niin miten tai miksi jokin tietty helanvaihto vuonna 1957 rikkoutuneen tilalle painaa jonkinkaan verran..?

Onko noi K-raadin kriteriumit jossain kirjoitetussa muodossa? 8-|

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.02.2016 0:28

Sepä siinä onkin, että minkäänlaista pöytäkirjaa ei ole tullut, ei vaikka olen pyytänyt, on vain puheenjohtajan, joka toimii myös sihteerinä sähköpostitoteamukset. Voin laittaa ne kaikille niille sähköpostina, jotka ne haluavat nähdä. Sähköpostiosoitteet yksityisviesti puolelle.
Eipä silti, saattaa olla niinkin, että pidän muutaman kauden hakuprosessissa taukoa, sillä minusta tuntuu, että heidän työtään ohjaavat sisäiset säännöt eivät vielä ole muotoutuneet, samoin kuin eivät nämä hakukriteeritkään, jotka on luettavissa MYS ry:n sivuilta.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.02.2016 19:06

Mahogany Yachting Society ry:n sivulla toiminta on veneretkestä Itäisellä Suomenlahdella 4. - 5.7.2015 veneestäni D. Innosta, joka sai nimensä juuri ennen kuvien ottamista. Ensimmäinen kuva on välittömästi D. Innon vesillelaskun (3.7.) jälkeisistä tunnelmista ja seuraavassa kuvassa D. Into on n. 13 -solmun vauhdissa matkalla Rankiin 4.7. Rankissa sitten D. Innosta on kuva vielä laiturissa muiden mahonkikaunottarien kanssa :))
Täytyy sanoa, että D. Into pelasi moitteettomasti kyseisen neitsytreissun, mutta kiukutteli sitten koko heinäkuun. Onneksi sain viat paikallistettua ja
ehdinkin sitten ajaa kaikki viikonloput niin elo- kuin syyskuussakin. Ajoaikaakin kertyi nelisenkymmentä tuntia.
Näin venemessujen aikaan alkaa unelmoimaan kesän veneilystä. Toivon, että vihdoin toteutuu pitkäaikainen haaveeni Puuveneen Vuoksesta - en nyt
enää uskalla varmasti sitä lyödä lukkoon, kun käyntini siellä ovat tapahtuneet tähän saakka autoillen. ;-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30.09.2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja TLehti » 29.02.2016 16:16

Moro

Oli kiva nähdä messuilla

Ja jos nyt kaikesta huolimatta päätät MeriViaporiin tulla, niin olette tervetulleita kutsuvieraina D. Into:n kanssa

T: Tero

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19.03.2016 21:16

Hyvin vaikeaa on ennakoida, milloin ja miten suunnitelmat toteutuvat. Alkuperäinen suunnitelmahan on, että olisin Saimaalla jo kesäkuussa, mutta kuten aivan hyvin tiedät, puuveneilijän suunnitelmat muotoutuvat kevätkiireiden ja ennen kaikkea säiden myötä. Vene olisi saatava lakattua ulkopäin ainakin pariin kertaan, koska kerros on ohut. Samoin ainakin kerran sisältä. Vähän pitäisi säilytystilojakin tehdä, katsastusmääräysten mukaiset portaat, pöytä jne. Katokset, no nekin on tekemättä... Jossain vaiheessa takulla loppuu aika.
En nyt Meriviaporista lupaa mitään, mutta saattaapi olla niinnii tai... mut jos niin, tullaan kutsuvieras kutsulla :)) !!!
Pirustako näitä kevään kiireitä tietää.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.03.2016 23:11

Kävin tänään katsomassa Kotkassa paikkoja naapuriyrittäjän kanssa D. Innolla Webaston asentamiseksi. Naapurini toimii yrittäjänä Webasto-, Eberi- ja ilmastointiasentajana ja laitteistojen myyjänä. Hänen kokemuksensa on pääasiassa maakulkuneuvoista. Minulla jysähti mieleen, kun veneeni on puuta, kuumeneeko pakoputki kuinka paljon. Ongelmaksi ei niinkään muodostu pakoputki sinällään - sen voi eristää, mutta pakoputkihelaksi on tarkoitus tehdä kromatun sijaan messinkihela peräpeilistä ulospäin. Pitääkö helan kiristyskappaleet eristää ja miten, jottei peräpeiliin jäisi mahdollisia kuumuudesta aiheutuvia jälkiä. Sitten toinen juttu, kuinka pitkälle peräpeilistä pakoputken pään on oltava, ettei savukaasut jätä tummumia peräpeiliin. Siis onko kokemusta tai tietoa ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 23.03.2016 0:38

Moro

Mulla on Safire ja siinä on se pakoputki sellanen että paloilman imuilma kulkee pakoputken ympärillä olevassa isommassa putkessa. Pakoputki eikä hela eivät paljonkaan kuumene. Epereistä tai Wepastoista mulla ei ole muuta tietoa kuin, että pitävät aika kovaa meteliä. Rohkenen kyllä suositella Safirea, on tosi hiljainen ja vähävirtanen ja helppo huoltaa! Vanhalan Mika edustaa niitä http://www.heater.fi/

Mulla on se Safiren oma runkoläpivienti-pakoputki ja siinä on sellanen rakenne että pakoputki on ulompana kyljestä eikä se kyllä ole sutannut kylkeä oikeastaan ollenkaan. Safire myös palaa tosi puhtaasti.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 23.03.2016 2:43

Kyllä se melkein vaatii jotain väliin eristeeksi. Se malli, jossa tosiaan paloilma imetään pakoputken ympärillä olevasta "raosta" on kätevä, virtaus jäähdyttää hyvin. Meillä on ilma-Ardic ollut jo edellisenkin omistajan toimesta ihan messinkiläpiviennillä, jossa paksut fiiberirenkaat eristeenä molemmin puolin, ei hyvä. Modasin sitä heti sen verran, että reikä puussa on selvästi messinkihelan vaatimaa isompi, ja fiiberipaloilla irti puusta. Ei edelleenkään hyvä. Ei se puu nyt mitenkään pala, mutta kuivuminen näkyy, kun halkeilee aukon vierukset. Ja nokeaa kyljen. Isolle vesiWebastolle tein sellaisen, jossa on se paloilman otto pakoputken ympäriltä ja pako-osuus tulee n.20mm ulos laidasta. Ei halkeilua, eikä nokea.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24.03.2016 22:06

Silloin kun ostin Webaston, noin 4 - 5 -vuotta sitten, ei Vanhalan Mikalla ollut omaa liikettä. Ostelin kyllä Safiren silloiselta tehtailija/myyjältä sitä,
mutta jotenkin Messutilanteessa hän ei jaksanut paneutua kysymyksiini ja se jäi siten pois kuvioista. No, tietysti vanahana tinkijänä sain tämän käyttämättömän Webaston yhdeltä kaverilta halvalla, kun hänellä ei juuri siinä tilanteessa ollut venettä, oli myynyt sen veneen johon sitä olisi tarvinnut tai jotain sinne päin. Webaston äänestä en olisi niin huolestunut, sillä se asennetaan veneen kaarevaan peräkylki tilaan kaapin ovien taakse. Ilmaletkut tulevat punkkien alta hieman turkkien yläpuolelle, jos ääni sitten kuuluu puhallusletkujen kautta, niin sille en juurikaan mahda mitään, mutta kaikkeenhan tottuu ajan myötä. tuo kuumentumisongelma niin peräpeilin läpiviennissä ja itse polttimen ympärillä huolestuttaa enemmän. Kun lämmitettävä tila on noin 2,30 cm pitkä x 145 cm korkea ja keskimäärin 165 cm leveä, miinus punkat, pentry ja vaatekaappi, niin uskon lämmön riittävän sisällä - salonki on kooltaan tuota luokaa. Eihän veneessä ole muuta lämmitettävää tilaa, ellei nyt sitten avotiloihin keksi jotain käytännöllistä ratkaisua, joka ei näyttäisi turhan nykyaikaiselta, siis nämä katokset ja niiden sivut, joiden ratkaisuista en ole tehnyt vielä minkäänlaista päätöstä, vaikkakin malleja on kyllä ollut kaikenlaisia pohdittavana. Taitaa kuitenkin ensi kesäkin mennä sadetakkivarustuksella.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25.03.2016 21:58

Asiasta kolmanteen, joka on projektini aikana, ainakin viimeisen vuoden aikana poltellut. Nyt kun katselin vanhoja kuvia D. Innosta, jotka sain haltuuni viime vuoden kesäkuussa, eivät helat todellakaan ole oleellisilta osiltaan sellaiset kuin ne alun perin ovat olleet. Tosin enhän minäkään tiennyt venettä ostaessani tai reipas vuosi sitten, että D. Into on niin hiton vanha. Yritän edelleen saada sitä K-merkintää veneelleni. Jos se heloista, lähinnä siis keulapollarista, knaapeista ja köyden juoksuttimista sekä lipputankojen pidikkeistä on kiinni, niin 20 -luvun helat hankin.
Pitää vain kytätä Tackel och Tågin sivustoilta niitä parhaimpia, kuluneita tuntuu löytyvän joka oksalta, tosin harvemmin messingistä tai pronssista.
Täydennän hakemustani syksyllä ennen Klassikkoraadin kokoontumista. Katselen ja vaihdan helat rauhassa kevään - kesän aikana.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.03.2016 0:47

Kuinkahan syvältä nuo septien imurit imevät potaskan pois. Olen tätä "suurempaa asiaa" viime aikoina miettinyt. Donna Innon keulassa kun on sitä tilaa muutama metri, niin sinne mahtuisi pieni potta. Muutama vuosi sitten oli myytävänä sellaisia vedellä huuhdeltavia vehkeitä, siis pönttöjä, jonka umpärille sai pienen septitankin, se oli ikään kuin integroituna pöntön ympärille. Maritim niitä möi. Ajattelin vain, voiko sellaisesta imaista
septintyhjnennyslaitteella potaskat pois. Niissä oli tuolloin kolmiteihanat, joilla siihen maailman aikaan saattoi pumpata moskat myös mereen. Nyttemminhän se on kielletty, paitsi kansainvälisillä merialueilla muistaakseni.
Sitten katsastusmiehet varmaan tietävät, miten vuoden alusta muuttuivat katsastussäännöt portaiden tai tikkaiden osalta. D. Innossa kun ei ole kiinteitä tikkaita. Minkälaiset ja mihin ne pitäisi katsastussääntöjen mukaan laittaa.
Etsiskelen edelleen Mercruiserin 4-pyttyisen mittaristoa, jos jollakin on tietoa sellaisesta, niin pankaapa viestiä, siis toimintakuntoisesta.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

blockhead
Viestit: 22
Liittynyt: 07.05.2003 22:04
Paikkakunta: Kaakossa

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja blockhead » 30.03.2016 17:59


Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01.04.2016 19:03

Muuten ok, mutta jos Mercruiserin alkuperäistä mittaristoa ei löydy, niin sitten kaikki siten kuin ne veneessäni on ei kromia vaan messinkiä.
Mieluummin niin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin