Donna nousee siivilleen
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Donna nousee siivilleen
Minusta jotenkin tuntuu edellä luetun perusteella että tuo museovene jutska kuolee omaan mahdottomuuteensa - ollaan paavillisempia kuin paavi itse..
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Aion katsoa tuon K-merkinnän loppuun . Sillä voin osoittaa, että K-raadin vaatimat aikakauden helat ovat veneessäni. Luettelossa, jonka K-raadin pj/sihteeri lähetti, on ne helat, jotka ovat veneessäni. Voin rengastaa ne K-raadille hakemukseni liitteeksi. Sitä tosin en voi sanoa, minkälaiset helat
veneessäni ovat olleet vuonna 1922. Sitä paitsi veneen suunnittelijakaan ei niitä ollut määritellyt.
Juttelin noin 2 -viikkoa sitten veistäjämestari Allan Savolaisen kanssa Kotkan Puuvenekeskuksessa. Hän sanoi mm, että on aivan mahdotonta vaatia
alkuperäisiä heloja, sillä pelkkä muodin muuttuminen on saattanut vuosien varrella vaihdattaa helat veneeseen. Allan Savolainen on K-Raadin jäsen. Hän kertoi asiasta käydyn keskustelua pidempään, mutta sanoi, että kun raati äänestää, on 2/3 oltava puoltamisen takana, jotta K-raadin
päätös olisi myönteinen.
Sitä en tiedä, kuinka monta K-Raadin jäsentä olisi ollut valmis puoltamaan veneeni K-merkintää. Tosin sen tiedän, että muutamat raadin jäsenet olisivat valmiit puoltamaan, mikäli vaihtaisin nuo ko. helat aikakauden heloihin. Viimeiset kuvat jotka minulla on veneestä, ovat vuodelta 1967,
jos niihin heloihin verrataan, helat ovat osin toisenlaiset, mutta kuten kerroin, ne ovat tackel & tåg -luettelon Veteraaniveneiden heloja, "delar till
veteranbåt -osiosta löytyvät kaikki helat, mitä D. Innossa on.
Donna 28
veneessäni ovat olleet vuonna 1922. Sitä paitsi veneen suunnittelijakaan ei niitä ollut määritellyt.
Juttelin noin 2 -viikkoa sitten veistäjämestari Allan Savolaisen kanssa Kotkan Puuvenekeskuksessa. Hän sanoi mm, että on aivan mahdotonta vaatia
alkuperäisiä heloja, sillä pelkkä muodin muuttuminen on saattanut vuosien varrella vaihdattaa helat veneeseen. Allan Savolainen on K-Raadin jäsen. Hän kertoi asiasta käydyn keskustelua pidempään, mutta sanoi, että kun raati äänestää, on 2/3 oltava puoltamisen takana, jotta K-raadin
päätös olisi myönteinen.
Sitä en tiedä, kuinka monta K-Raadin jäsentä olisi ollut valmis puoltamaan veneeni K-merkintää. Tosin sen tiedän, että muutamat raadin jäsenet olisivat valmiit puoltamaan, mikäli vaihtaisin nuo ko. helat aikakauden heloihin. Viimeiset kuvat jotka minulla on veneestä, ovat vuodelta 1967,
jos niihin heloihin verrataan, helat ovat osin toisenlaiset, mutta kuten kerroin, ne ovat tackel & tåg -luettelon Veteraaniveneiden heloja, "delar till
veteranbåt -osiosta löytyvät kaikki helat, mitä D. Innossa on.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Donna nousee siivilleen
Jepjep. Onko 1922 rakennusvuosi?
Jos veneellä on lähes 100 vuotta historiaa takana, niin miten tai miksi jokin tietty helanvaihto vuonna 1957 rikkoutuneen tilalle painaa jonkinkaan verran..?
Onko noi K-raadin kriteriumit jossain kirjoitetussa muodossa?
Jos veneellä on lähes 100 vuotta historiaa takana, niin miten tai miksi jokin tietty helanvaihto vuonna 1957 rikkoutuneen tilalle painaa jonkinkaan verran..?
Onko noi K-raadin kriteriumit jossain kirjoitetussa muodossa?
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Sepä siinä onkin, että minkäänlaista pöytäkirjaa ei ole tullut, ei vaikka olen pyytänyt, on vain puheenjohtajan, joka toimii myös sihteerinä sähköpostitoteamukset. Voin laittaa ne kaikille niille sähköpostina, jotka ne haluavat nähdä. Sähköpostiosoitteet yksityisviesti puolelle.
Eipä silti, saattaa olla niinkin, että pidän muutaman kauden hakuprosessissa taukoa, sillä minusta tuntuu, että heidän työtään ohjaavat sisäiset säännöt eivät vielä ole muotoutuneet, samoin kuin eivät nämä hakukriteeritkään, jotka on luettavissa MYS ry:n sivuilta.
Donna 28
Eipä silti, saattaa olla niinkin, että pidän muutaman kauden hakuprosessissa taukoa, sillä minusta tuntuu, että heidän työtään ohjaavat sisäiset säännöt eivät vielä ole muotoutuneet, samoin kuin eivät nämä hakukriteeritkään, jotka on luettavissa MYS ry:n sivuilta.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Mahogany Yachting Society ry:n sivulla toiminta on veneretkestä Itäisellä Suomenlahdella 4. - 5.7.2015 veneestäni D. Innosta, joka sai nimensä juuri ennen kuvien ottamista. Ensimmäinen kuva on välittömästi D. Innon vesillelaskun (3.7.) jälkeisistä tunnelmista ja seuraavassa kuvassa D. Into on n. 13 -solmun vauhdissa matkalla Rankiin 4.7. Rankissa sitten D. Innosta on kuva vielä laiturissa muiden mahonkikaunottarien kanssa
Täytyy sanoa, että D. Into pelasi moitteettomasti kyseisen neitsytreissun, mutta kiukutteli sitten koko heinäkuun. Onneksi sain viat paikallistettua ja
ehdinkin sitten ajaa kaikki viikonloput niin elo- kuin syyskuussakin. Ajoaikaakin kertyi nelisenkymmentä tuntia.
Näin venemessujen aikaan alkaa unelmoimaan kesän veneilystä. Toivon, että vihdoin toteutuu pitkäaikainen haaveeni Puuveneen Vuoksesta - en nyt
enää uskalla varmasti sitä lyödä lukkoon, kun käyntini siellä ovat tapahtuneet tähän saakka autoillen.
Donna 28
Täytyy sanoa, että D. Into pelasi moitteettomasti kyseisen neitsytreissun, mutta kiukutteli sitten koko heinäkuun. Onneksi sain viat paikallistettua ja
ehdinkin sitten ajaa kaikki viikonloput niin elo- kuin syyskuussakin. Ajoaikaakin kertyi nelisenkymmentä tuntia.
Näin venemessujen aikaan alkaa unelmoimaan kesän veneilystä. Toivon, että vihdoin toteutuu pitkäaikainen haaveeni Puuveneen Vuoksesta - en nyt
enää uskalla varmasti sitä lyödä lukkoon, kun käyntini siellä ovat tapahtuneet tähän saakka autoillen.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 30.09.2010 17:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Donna nousee siivilleen
Moro
Oli kiva nähdä messuilla
Ja jos nyt kaikesta huolimatta päätät MeriViaporiin tulla, niin olette tervetulleita kutsuvieraina D. Into:n kanssa
T: Tero
Oli kiva nähdä messuilla
Ja jos nyt kaikesta huolimatta päätät MeriViaporiin tulla, niin olette tervetulleita kutsuvieraina D. Into:n kanssa
T: Tero
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Hyvin vaikeaa on ennakoida, milloin ja miten suunnitelmat toteutuvat. Alkuperäinen suunnitelmahan on, että olisin Saimaalla jo kesäkuussa, mutta kuten aivan hyvin tiedät, puuveneilijän suunnitelmat muotoutuvat kevätkiireiden ja ennen kaikkea säiden myötä. Vene olisi saatava lakattua ulkopäin ainakin pariin kertaan, koska kerros on ohut. Samoin ainakin kerran sisältä. Vähän pitäisi säilytystilojakin tehdä, katsastusmääräysten mukaiset portaat, pöytä jne. Katokset, no nekin on tekemättä... Jossain vaiheessa takulla loppuu aika.
En nyt Meriviaporista lupaa mitään, mutta saattaapi olla niinnii tai... mut jos niin, tullaan kutsuvieras kutsulla
Pirustako näitä kevään kiireitä tietää.
Donna 28
En nyt Meriviaporista lupaa mitään, mutta saattaapi olla niinnii tai... mut jos niin, tullaan kutsuvieras kutsulla
Pirustako näitä kevään kiireitä tietää.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Kävin tänään katsomassa Kotkassa paikkoja naapuriyrittäjän kanssa D. Innolla Webaston asentamiseksi. Naapurini toimii yrittäjänä Webasto-, Eberi- ja ilmastointiasentajana ja laitteistojen myyjänä. Hänen kokemuksensa on pääasiassa maakulkuneuvoista. Minulla jysähti mieleen, kun veneeni on puuta, kuumeneeko pakoputki kuinka paljon. Ongelmaksi ei niinkään muodostu pakoputki sinällään - sen voi eristää, mutta pakoputkihelaksi on tarkoitus tehdä kromatun sijaan messinkihela peräpeilistä ulospäin. Pitääkö helan kiristyskappaleet eristää ja miten, jottei peräpeiliin jäisi mahdollisia kuumuudesta aiheutuvia jälkiä. Sitten toinen juttu, kuinka pitkälle peräpeilistä pakoputken pään on oltava, ettei savukaasut jätä tummumia peräpeiliin. Siis onko kokemusta tai tietoa
Donna 28
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Donna nousee siivilleen
Moro
Mulla on Safire ja siinä on se pakoputki sellanen että paloilman imuilma kulkee pakoputken ympärillä olevassa isommassa putkessa. Pakoputki eikä hela eivät paljonkaan kuumene. Epereistä tai Wepastoista mulla ei ole muuta tietoa kuin, että pitävät aika kovaa meteliä. Rohkenen kyllä suositella Safirea, on tosi hiljainen ja vähävirtanen ja helppo huoltaa! Vanhalan Mika edustaa niitä http://www.heater.fi/
Mulla on se Safiren oma runkoläpivienti-pakoputki ja siinä on sellanen rakenne että pakoputki on ulompana kyljestä eikä se kyllä ole sutannut kylkeä oikeastaan ollenkaan. Safire myös palaa tosi puhtaasti.
Nortti
Mulla on Safire ja siinä on se pakoputki sellanen että paloilman imuilma kulkee pakoputken ympärillä olevassa isommassa putkessa. Pakoputki eikä hela eivät paljonkaan kuumene. Epereistä tai Wepastoista mulla ei ole muuta tietoa kuin, että pitävät aika kovaa meteliä. Rohkenen kyllä suositella Safirea, on tosi hiljainen ja vähävirtanen ja helppo huoltaa! Vanhalan Mika edustaa niitä http://www.heater.fi/
Mulla on se Safiren oma runkoläpivienti-pakoputki ja siinä on sellanen rakenne että pakoputki on ulompana kyljestä eikä se kyllä ole sutannut kylkeä oikeastaan ollenkaan. Safire myös palaa tosi puhtaasti.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Donna nousee siivilleen
Kyllä se melkein vaatii jotain väliin eristeeksi. Se malli, jossa tosiaan paloilma imetään pakoputken ympärillä olevasta "raosta" on kätevä, virtaus jäähdyttää hyvin. Meillä on ilma-Ardic ollut jo edellisenkin omistajan toimesta ihan messinkiläpiviennillä, jossa paksut fiiberirenkaat eristeenä molemmin puolin, ei hyvä. Modasin sitä heti sen verran, että reikä puussa on selvästi messinkihelan vaatimaa isompi, ja fiiberipaloilla irti puusta. Ei edelleenkään hyvä. Ei se puu nyt mitenkään pala, mutta kuivuminen näkyy, kun halkeilee aukon vierukset. Ja nokeaa kyljen. Isolle vesiWebastolle tein sellaisen, jossa on se paloilman otto pakoputken ympäriltä ja pako-osuus tulee n.20mm ulos laidasta. Ei halkeilua, eikä nokea.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Silloin kun ostin Webaston, noin 4 - 5 -vuotta sitten, ei Vanhalan Mikalla ollut omaa liikettä. Ostelin kyllä Safiren silloiselta tehtailija/myyjältä sitä,
mutta jotenkin Messutilanteessa hän ei jaksanut paneutua kysymyksiini ja se jäi siten pois kuvioista. No, tietysti vanahana tinkijänä sain tämän käyttämättömän Webaston yhdeltä kaverilta halvalla, kun hänellä ei juuri siinä tilanteessa ollut venettä, oli myynyt sen veneen johon sitä olisi tarvinnut tai jotain sinne päin. Webaston äänestä en olisi niin huolestunut, sillä se asennetaan veneen kaarevaan peräkylki tilaan kaapin ovien taakse. Ilmaletkut tulevat punkkien alta hieman turkkien yläpuolelle, jos ääni sitten kuuluu puhallusletkujen kautta, niin sille en juurikaan mahda mitään, mutta kaikkeenhan tottuu ajan myötä. tuo kuumentumisongelma niin peräpeilin läpiviennissä ja itse polttimen ympärillä huolestuttaa enemmän. Kun lämmitettävä tila on noin 2,30 cm pitkä x 145 cm korkea ja keskimäärin 165 cm leveä, miinus punkat, pentry ja vaatekaappi, niin uskon lämmön riittävän sisällä - salonki on kooltaan tuota luokaa. Eihän veneessä ole muuta lämmitettävää tilaa, ellei nyt sitten avotiloihin keksi jotain käytännöllistä ratkaisua, joka ei näyttäisi turhan nykyaikaiselta, siis nämä katokset ja niiden sivut, joiden ratkaisuista en ole tehnyt vielä minkäänlaista päätöstä, vaikkakin malleja on kyllä ollut kaikenlaisia pohdittavana. Taitaa kuitenkin ensi kesäkin mennä sadetakkivarustuksella.
Donna 28
mutta jotenkin Messutilanteessa hän ei jaksanut paneutua kysymyksiini ja se jäi siten pois kuvioista. No, tietysti vanahana tinkijänä sain tämän käyttämättömän Webaston yhdeltä kaverilta halvalla, kun hänellä ei juuri siinä tilanteessa ollut venettä, oli myynyt sen veneen johon sitä olisi tarvinnut tai jotain sinne päin. Webaston äänestä en olisi niin huolestunut, sillä se asennetaan veneen kaarevaan peräkylki tilaan kaapin ovien taakse. Ilmaletkut tulevat punkkien alta hieman turkkien yläpuolelle, jos ääni sitten kuuluu puhallusletkujen kautta, niin sille en juurikaan mahda mitään, mutta kaikkeenhan tottuu ajan myötä. tuo kuumentumisongelma niin peräpeilin läpiviennissä ja itse polttimen ympärillä huolestuttaa enemmän. Kun lämmitettävä tila on noin 2,30 cm pitkä x 145 cm korkea ja keskimäärin 165 cm leveä, miinus punkat, pentry ja vaatekaappi, niin uskon lämmön riittävän sisällä - salonki on kooltaan tuota luokaa. Eihän veneessä ole muuta lämmitettävää tilaa, ellei nyt sitten avotiloihin keksi jotain käytännöllistä ratkaisua, joka ei näyttäisi turhan nykyaikaiselta, siis nämä katokset ja niiden sivut, joiden ratkaisuista en ole tehnyt vielä minkäänlaista päätöstä, vaikkakin malleja on kyllä ollut kaikenlaisia pohdittavana. Taitaa kuitenkin ensi kesäkin mennä sadetakkivarustuksella.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Asiasta kolmanteen, joka on projektini aikana, ainakin viimeisen vuoden aikana poltellut. Nyt kun katselin vanhoja kuvia D. Innosta, jotka sain haltuuni viime vuoden kesäkuussa, eivät helat todellakaan ole oleellisilta osiltaan sellaiset kuin ne alun perin ovat olleet. Tosin enhän minäkään tiennyt venettä ostaessani tai reipas vuosi sitten, että D. Into on niin hiton vanha. Yritän edelleen saada sitä K-merkintää veneelleni. Jos se heloista, lähinnä siis keulapollarista, knaapeista ja köyden juoksuttimista sekä lipputankojen pidikkeistä on kiinni, niin 20 -luvun helat hankin.
Pitää vain kytätä Tackel och Tågin sivustoilta niitä parhaimpia, kuluneita tuntuu löytyvän joka oksalta, tosin harvemmin messingistä tai pronssista.
Täydennän hakemustani syksyllä ennen Klassikkoraadin kokoontumista. Katselen ja vaihdan helat rauhassa kevään - kesän aikana.
Donna 28
Pitää vain kytätä Tackel och Tågin sivustoilta niitä parhaimpia, kuluneita tuntuu löytyvän joka oksalta, tosin harvemmin messingistä tai pronssista.
Täydennän hakemustani syksyllä ennen Klassikkoraadin kokoontumista. Katselen ja vaihdan helat rauhassa kevään - kesän aikana.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Kuinkahan syvältä nuo septien imurit imevät potaskan pois. Olen tätä "suurempaa asiaa" viime aikoina miettinyt. Donna Innon keulassa kun on sitä tilaa muutama metri, niin sinne mahtuisi pieni potta. Muutama vuosi sitten oli myytävänä sellaisia vedellä huuhdeltavia vehkeitä, siis pönttöjä, jonka umpärille sai pienen septitankin, se oli ikään kuin integroituna pöntön ympärille. Maritim niitä möi. Ajattelin vain, voiko sellaisesta imaista
septintyhjnennyslaitteella potaskat pois. Niissä oli tuolloin kolmiteihanat, joilla siihen maailman aikaan saattoi pumpata moskat myös mereen. Nyttemminhän se on kielletty, paitsi kansainvälisillä merialueilla muistaakseni.
Sitten katsastusmiehet varmaan tietävät, miten vuoden alusta muuttuivat katsastussäännöt portaiden tai tikkaiden osalta. D. Innossa kun ei ole kiinteitä tikkaita. Minkälaiset ja mihin ne pitäisi katsastussääntöjen mukaan laittaa.
Etsiskelen edelleen Mercruiserin 4-pyttyisen mittaristoa, jos jollakin on tietoa sellaisesta, niin pankaapa viestiä, siis toimintakuntoisesta.
Donna 28
septintyhjnennyslaitteella potaskat pois. Niissä oli tuolloin kolmiteihanat, joilla siihen maailman aikaan saattoi pumpata moskat myös mereen. Nyttemminhän se on kielletty, paitsi kansainvälisillä merialueilla muistaakseni.
Sitten katsastusmiehet varmaan tietävät, miten vuoden alusta muuttuivat katsastussäännöt portaiden tai tikkaiden osalta. D. Innossa kun ei ole kiinteitä tikkaita. Minkälaiset ja mihin ne pitäisi katsastussääntöjen mukaan laittaa.
Etsiskelen edelleen Mercruiserin 4-pyttyisen mittaristoa, jos jollakin on tietoa sellaisesta, niin pankaapa viestiä, siis toimintakuntoisesta.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 07.05.2003 22:04
- Paikkakunta: Kaakossa
Re: Donna nousee siivilleen
Kaupasta vaikka VDO http://www.vdo-gauges.com/instruments/b ... hrome.html .
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Muuten ok, mutta jos Mercruiserin alkuperäistä mittaristoa ei löydy, niin sitten kaikki siten kuin ne veneessäni on ei kromia vaan messinkiä.
Mieluummin niin.
Donna 28
Mieluummin niin.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua