Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
nikom
Viestit: 112
Liittynyt: 22.01.2006 14:05

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja nikom » 19.11.2015 22:05

Ompa K.raadin toiminta todella tarkkaa, ei välity oikein lukiessa noita lyhkäsiä vene kuvauksia tuolta mys.in sivuilta. Hienoa että olet löytänyt noin paljon tietoa veneestäsi ja toivottavasti ensi kesänä saat jo vihdoin viimein makeaakin vettä kölin alle ;)
NiKo
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.11.2015 22:38

Niinpä Niko. Nyt sitten kokeilen vielä kerran onneani. Ryhdyn etsimään niitä 20 -luvun heloja, itseasiassa ne saisivat olla vaikkapa 10 -luvunkin heloja, koska venehän on tehty 21 - 22. Toivoisin saavani arvokkaita vihjeitä teiltä. Tosin täytyy todeta, että helat jotka veneessä nyt ovat, siis knaapit ja sen sellaiset, ovat kyllä raadin sihteerin antaman luettelon veteraaniveneiden heloituskuvien kanssa yhteneväiset. Joten toisaalta olen
nimimerkillä epätietoinen, mitä oikein arvon raati ajaa takaa, vai ajaako mitään 8o ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

tuffarn
Viestit: 168
Liittynyt: 17.10.2007 20:49
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja tuffarn » 30.11.2015 7:57

Terve. Voitko täsmätä mitkä helat pitä vaihta.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.12.2015 11:50

Terve,

Olipa kiintoisa tämä K-raadin juttu. Onko K-merkintä jotenkin siis kehittymässä ikäänkuin ajoneuvopuolen museokatsastusta vastaavaan suuntaan? Tietysti historiallinen alkuperäisyys edustaa aina jotain, kun museoasioita pohditaan. Mutta eikö vene ole historioineen päivineen elävä kokonaisuus, jolla pitäisi olla myös tulevaisuuskin edessä? Jotenkin pitäisi huomioida se, että vene olisi tässäkin vaiheessa elinkaartaan käytettävä, käytännöllinen ja järkevästi huollettavissa. Tuon ajatuksen alle istuu melko huonosti 1910-luvun varusteiden vaihtaminen. (Tai no, jotkut helat nyt on asia erikseen.. :) ) Mutta luulisi tuo esillekaivetun henkilöhistorian olevan enemmän ratkaisevassa asemassa historiallisuutta arvioitaessa?!

Tämä kiinnostaa mua sikälikin, että olen ajatellut jossain vaiheessa alkaa m/b Chouania ilmoittelemaan noihin arviointeihin. Vene kun on Jarl Gallénin aikoinaan itselleen matkaveneeksi teettämä. Toisekseen se edustaa myös Turunmaan saariston fiskaria aika ansiokkaasti, eroten tyystin näistä mitä nykyään "summalaisina" ja "pellinkiläisinä" mainitaan. Historia on selvillä melko tarkkaan, koska Gallénin arkisto on säilötty kansallisarkistoon, ja sisältää myös veneeseen liityvää materiaalia rakentamisesta saakka. Lisäksi ainakin iso osa matkoista on ollut rekonstruoitavissa kalenterimerkintöjen perusteella. Vene ei kuitenkaan vielä aikoihin tule olemaan missään superkiiltokunnossa, eikä välttämättä koskaan tulekaan, sillä se on tosiaan käyttövehje, jolla on myös historiaa. Käytännössä pitäydyn myös aikakauden aineissa ja menetelmissä silloin, kun se on käytännöllistä ja järkevää.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.12.2015 12:03

Pikaisella googlailulla löytyi Helsingfors Sällskapin sivuilta juttua K-merkinnästä.

"K-merkitty vene katsotaan kultuurihistoriallisesti arvokkaaksi. Veneen tulee edustaa korkeinta venesuunnittelun ja rakennustavaltaan laatua ja sen tulee kytkeytyä merkittävälä tavalla Suomen huvi- ja kilpailuveneilykulttuuriin."

Mitä tämä venesuunnittelun "korkein laatu" siis on? m/b Chouanin veistäjä ja suunnittelija Valter Sundqvist teki puolimallin, josta sitten suurensi pahville mallit. Puolimalli perustui osaamiseen, joka taas perustui kokemukseen ja perimätietoon. Varmasti myös erehdyksiin. Hmmmm... :) :)
Vene taas rakennettiin veistämövajassa, johon ei tullut sähköjä. Kaikki on tehty päivän- tai petrimaxin valossa käsityönä. Jonkunlaista oikohöylää taisi olla vetämässä Olympia.

tuffarn
Viestit: 168
Liittynyt: 17.10.2007 20:49
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja tuffarn » 01.12.2015 12:30

Helat pitää vaihta mutta moottori saa olla mitä vaan???

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 01.12.2015 13:35

Jos olen oikein käsittänyt, niin museoautopuolella hyväksytään esim. lisävarusteet ja muutokset, jotka edustavat aikakauttaan. Eikä sen tarvitse olla "kiiltokäsitelty", eikä kai jossain tapauksessa saakaan olla. Noissa varusteissa ja muutoksissa on varmaan pikkasen tulkintaa sitten, mikä on "aikakaudelle" sopivaa. Saattaahan joku museokaluksi aikova kulkuväline olla ollut käytössä koko ajan vaikkapa vuodesta -60. Ja kokenut yhtä sun toista tuona aikana.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03.12.2015 1:41

Aivan CC. Sain kyllä helaluettelon vinkin, se on tosin toisessa koneessani ja toisessa sähköpostissa. Mutta laitan viimeistään viikonloppuna sen tänne.
Siis se lista tuli K-Raadin sihteeriltä Niko Nuotiolta. Ilmeisesti K-raatikaan ei sitten tiedä, että veneessäni on tuon ajan helat olemassaan, sillä listassa olevat kuvat veteranbåttien heloista ovat yhtenevät veneeni helojen kanssa. En tiedä, missä korkea-arvoinen raati on heloja katsellut, koska siinä materiaalissa minkä minä heille toimitin, ei juurikaan heloja näkynyt, siis niissä harvoissa 60-luvun ja 80 -luvun kuvissa, jotka olen onnistunut saamaan käsiini.
MÖsteri. Katsopa Mahogany Yachting Society ry/rf -sivuja, pääset sivustoiille myös kirjanlyhennelmällä MYS. Sieltä löytyy K-reksiteri ja myös Klassikkorekisteriin hyväksytyt veneet ja K-merkinnän
saaneet veneet kuvineen ja K-merkintä perusteluineen.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.12.2015 15:41

Hei,

Kyllä kiitos, MYSin sivut on moneen kertaan luettu suurella kiinnostuksella. Eräs hupaisa vene on Alvar Aallon itse itselleen suunnittelema vene. Siitä oli joskus venelehdessäkin juttua, kuinka vene oli alkuperäiskunnossa jokseenkin kulkukelvoton vehje. Hyvä esimerkki veneestä, jolla on kiistatta kulttuurihistoriallista arvoa, mutta merenkulullisesti ei niinkään.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04.12.2015 20:30

Tuffarn, laitan Sinulle muutaman päivän sisällä viestin, minkä sain K-raadilta, miksi helat pitäisi vaihtaa, niin näet, miten hulluja ne pyytää.
Laitan sen toisesta osoitteesta. Laitatko minulle vielä oman s-postisi tuonne yksityisviestien puolelle, niin saat sen perustelun Sinulle lähipäivinä.
Helanihan on 20 -luvulta, mutta ilmeisesti raati ei sitä tiedä. Se kuitenkin tuntuu olevan syy, miksi muutamat raadin jäsenet eivät antaneet ääniä
D. Intolle. Tosin he penäävät alkuperäisestä heloituksesta tietoja, mutta siitähän minulla ei ole minkäänlaista kuvaa, mitä se olisi ollut tai voinut olla.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.12.2015 18:14

Hyvää jatkoa vain kaikille Joulun viettäjille ja tässä vaiheessa välipäivät lomaansa viettäville puuveneilijöille !!! Tietysti toivotan myös vähemmän tuulisia ilmoja moottoriveneilijöille, purjehtijoille kohtalaisia tuulia, kauniita päiviä, jos ei niin lämmintä niin kuitenkin vähemmän sateettomia kuin viime kaudella vuodelle 2016. -> Jos ennustajaukkona saisin olla tässä vaiheessa, niin kevät ja alkukesä on kylmää ja lähes yhtä sateista kuin viime kautenakin. Keväällä, ennen Helluntaita on viikko, jolloin ei tuule ja lämpökin mahdollistaa veneen lakkauksen ja maalaustoimenpiteet. Alkukesä on kalsea, Juhannusaatto erityisesti. Juhannuspäivät Ukko Ylimmäinen antaa kuitenkin vihjeen, että odottakaa, odottakaa - tällaista hyvää saatte vielä tuskastumiseen saakka. Akkojen viikolla tietysti sataa kuin Esterin kuuluisasta ..., 8-| mutta sitten hieman ennen Reinon päivää matala väistyy ja korkeapaineen selänne vahvistuu. Se pysyttelee Suomen päällä aina elokuun puoleen väliin saakka. Silloin saattaa tuntua vähän turhankin tuskaiselta auringon polte. Sateita ei ole. Ennustusjaksoni loppupuolella pienet ukkossateet alkavat vaivata, viemällä hissun kissun lämpöä pois. Ne vaikuttavat kuitenkin siten, että lämpö laskee tasaisesti eikä ainakaan suurille sisäjärville tule trombimyrskyjä veneilijöitä pelottelemaan. Elokuun lopun kaksi viimeistä viikkoa sataa joka kolkalla Suomessa ja saattaapa sitä herkkua tulla pari kolme päivää yhteen menoon. Syyskesä on lämmin kuten kuluneenakin vuotena vuodenaikaan nähden. Lokakuun alusta alkaa sitten jälleen satamaan ja myrskyämään harva se viikonloppu. Väliviikoilla on tietysti kaunista ja sateetonta eikä silloin luoteen ja kaakon puoleisia tuulia esiinny, mutta harvapa veneilijä niistä pääsee silloin nauttimaan 8\ . Ennustukseeni en ole käyttänyt sammakon koipia, kuusen käpyjä tai koppakuoriaisen pentuja vaan puhtaasti intuitiota ja fiktiivistä ajattelua. Sen verran on kavereiden lapsissa meteorologeja, että minäkin uskallan
tällaista soopaa tällä palstalla kirjoittaa. Täytyy nyt seurata näitä tulevia säitä, että jos allekirjoittaneen fiktiivinen ajattelu tuo tulosta, uskallan sitten ensi vuonnakin näihin aikoihin jotain ajatella tulevan veneilykauden säästä. Toivotuksissani voi olla vähäisiä määriä ristiriitoja ennustukseni kanssa ja ne voivat aiheuttaa tosikkoallergikoille traumoja.
Donna 28 :-) :-) :-) 8} 8| :P
P.S. Nortti, panin noita pallukoita vähän enemmän, kuntiedän Sinun pitävän niistä erityisesti !!!
Hyvää Vuotta 2016 myös Scylla -purjehtijoille :)) :)) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 26.12.2015 22:17

Moro

Se on hyvä että on ens kesän kelit selvillä, nyt on helppo suunnitella kesän reisut!

Itseasiassa en erityisemmin pidä noista "pallukoista", mutta silloin kun kirjoitetaan sarkastisesti tai huumorilla, niitä on hyvä käyttää, sillä kirjoitetut kaksoismerkitykset eivät aina aukea kaikille... Jotkut ovat tosikompia kuin toiset (ja tähän sopis perään se virnistävä emoji)

Hyvää joulun jatkoa D Intolle ja muille!

Nortti 8|
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08.01.2016 0:03

Hyvää loppu vuotta vain kaikille palstaani seuranneille. Kaksitoista viikonloppua lienee optimi määrä minun kaltaiselleni veneilijälle per kesä. Viime kesän kokemuksiin perustaen viikonlopun hinta bensojen osalta oli keskimäärin 135 €, siis 98 oktaanin polttoaineissa määrä oli 79,4 litraa, sillä taivallettiin kolme ja puoli tuntia, vauhti keskimäärin 11 -solmua (Kotkassa tuli ajettua ainakin joka toinen kerta Kantasataman kautta ja sen nopeusrajoitukset veivät mennen tullen oman aikansa. Jos tuota 11 solmua pitää keskimääräisenä matkavauhtina, niin maakrapujen kielellä tuli kullekin reissulle matkaa tuollaiset 61 km. Kun tarkoitus on ensi kesänä olla pääosa kaudesta Saimaalla, niin peli paikoille ajelu esim. Lappeenrannasta Puumalaan ja takaisin (Kanavansuusta) lähes tuplana niin kustannukset kuin matkatkin. Jos ajelee vielä Savonlinnaan ja sieltä pohjoisille vesille, Riistavedelle ja sieltä Juankoskelle ja edelleen Tahkolle pyörähtämään, niin kilometreissä puhuttaneen lähes 800 km edestakaisin ja maileissa se olisi vähän yli 430.
Ajoaikaa tuolle rupeamalle tulisi 11 solmun keskinopeudella 39 tuntia yhtäjaksoisella ajolla, ts. siinähän ne käytännössä olisivatkin ne 12 viikonloppua, jos keskimääräinen viikonloppu ajoaika olisi kuten viime kautena nuo 3,5 h. Polttoaineisiin kuluisi n. 1500 €. Enpä taida vielä retkahtaa dieselseireenien kutsuun ;-) . Mutta Saimaalle menen kesäkuun loppupuolella ja tulen takaisin joskus elokuun puolen välin huiteilla. Muuten retkeilen merellä, siis jos saan veneeni ennen kesäkuuta vesille ja ainakin syyskuun retkeilen merellä. Onkohan kukaan ehtinyt ajatella venemessuja, onko sinne mitään yhteistapaamista järjestettävissä esim. kaffittelut jossakin kuppilassa johonkin yhteisesti sovittuun aikaan. ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.01.2016 22:43

Viime viikonloppuna laitoin jäsenhakemuksen Mikkelin Pursiseuraan. Saapa nähdä hyväksynevätkö ???
Perustelin itselleni MPS:n siten, että sen tukikohdat ovat riittävän kaukana Lappeenrannasta, jota tullenen pitämään tukikohtapaikkakuntanani, toiseksi sen tukikohtiin johtaa riittävän monta reittiä - ajelu niille ei tunnu yksitoikkoiselta ja kolmanneksi MPS:n jäseninä on jo ennestään minulle tuttuja riittävän monta. Edellinen tekstini vaikuttaa joiltain osin riittävän tautofoniselta. Peruste oli myös se, että Saimaan pursiseurojen yhteiskäyttö tukikohtiin on mahdollisuus päästä, tosin nämä satamat ovat käytettävissä liittyipä mihin tahansa Saimaan alueen pursi- tai veneilyseuraan. Yksi peruste oli myös se, että MPS on mitä suurimmassa määrin myös sekä että seura, on purjehtijoita ja on moottoriveneilijöitä.
Jutut iltanuotiolla tai saunassa eivät välttämättä ole niin yksitoikkoisia kuin moottoriveneseurassa. !!!
Siis ensi kesästä kuin mahdollisesti jatkossakin olen pääosin Saimaalla ja vasta syksyn tullen siirryn merelle.
Pari päivää sitten kävin Kotkassa katsomassa, miten D. Into talvehtii. Sen myötä aloin odottelemaan innolla Helsingin venemessuja, joka on kuin efedriiniä allekirjoittaneelle kevättä odotellessa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.01.2016 23:29

Minun täytyy nyt mainostaa - ne ovat nyt minulla nimittäin PuuVene -lehden vuosikerrat. Ostin ne Pekalta ja olihan minulla niitä miltei yhtä paljon itsellänikin, osin ovat päällekäiset. En tiedä keräilyarvosta, mutta hauska niitä on lueskella illalla vaikka useampaankin kertaan.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin