Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12.08.2015 19:54

Nyt tuntuu hyvältä, siis noin viikon ajan olen saanut nauttia veneilystä, tosin vain viikonloppuina. Varsinaista lokikirjaa en ole pitänyt, mutta ajotunnit ovat selvillä, kolme viikonloppua saaressa ja 10 tuntia ajoa. Jos tulevana viikonloppuna on kaunista tullenee kolme - neljä tuntia lisää.
Polttoainekulutus on ollut n. 17 l tunti. Olen ajanut 98 oktaanisella bensalla. CC uskoi, että moottorini ei ole -92 mallia, en minäkään sitä enää usko,
mutta mikähän mahtaa olla viimeinen Mercruiser 3,0,jossa nuo katkojan kärjet vielä oli, tiedon perusteella voisi sitten lähteä etsimään oikeaa vuosimallia.
Asiasta toiseen. Viime viikonloppuna ajoin Haminan Yrjösen pohjan venesatamaan. Askeleita säästääkseni ajoin erään laiturin päähän, siellä oli
täkkipultin pää, johon keulan kylki hankasi. Perskuta rallaa, että fititti. Ajoin toiseen laituriin kylkikiinnitykseeen, menin maalikauppaan ja ostin purkin lakkaa ja erinäisen määrän pensseleitä. Sudin nirhamat piiloon. Vieläkin harmittaa laiturinpää. En takuulla aja moiseen paikkaan enää koskaan. Keljuttaa vieläkin, vaikka viime lauantaista on kulunut erinäisiä päiviä.
Nyt on ainakin Kouvolan päällä ukonilma, toivottavasti tästä ei ala taas sateet.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Mile » 24.08.2015 12:10

Oliko D.Into viime lauantaina 22.8. iltapäivällä laiturissa Laajasalon itäpuolella? Ajettiin vähän kauempaa ohitse, joten tunnistaminen jäi "kovasti on näköinen" asteelle kiikarilla katsottuna. ..
Mile

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.08.2015 19:02

En ole liikkunut juurikaan muilla vesialueilla kuin Haminan ja Kotkan saaristossa. Olisikohan tuo näkemäsi vene ollut Sampo, se on hieman pidempi ja kuva siitä löytyy MYS ry:n venekuvastosta. Kyseisenä viikonloppuna oli MYS:in "Fri Fart" tapahtuma Helsingissä. Siellä olivat kaikki itseään kunnioittavat mahonkikaunottarien omistajat. Nyt on muuten ensimmäinen viikonloppu, etten veneile. Ei veneessä mitään vikaa ole, mutta kotonakin on välillä oltava.
Huomasin, että olen roikkunut tällä palstalla jo ainakin 6 -vuotta. Osa kirjoituksistani on kadonnut, samoin kuvat alkuajoilta. Olen viihtynyt täällä
siinä määrin, ettei naamakirjaankaan ole tarvinnut suhtautua muuten kuin olankohautuksella. Joidenkin kirjoittajien kanssa olen päässyt keskustelemaan naamasta naamaan ja ennestäänkin laaja tuttavapiirini on paisunut muutamilla hyvillä tyypeillä. Vaikkakin täällä kirjoittelu on nyt ollut laskemaan päin veneeni valmistuttua, niin käyn kuitenkin viikoittain katselemassa tapahtumat, jos vaikka jotain uutta mielenkiintoista ilmenisi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja patrick » 31.08.2015 10:39

Mercruiser on käyttänyt kärjetöntä sytkää 3.0 koneessa -91 vuodesta lähtien. Toki poikkeuksiakin saattaa olla. Tuohon saa kyllä muutossarjaa, jos tuntuu että jakaja rupeaa olemaan loppu.
Suosittelen tarkastamaan keskipakosäätimen toiminnan, jos voimantuotto vaihtelee. Onhan ennakko tarkastettu?

Jänskä juttu muuten, mulla on tuossa pressujen alla Lauri Kannon suunnittelema ja itselleen rakennuttama salonkivene "Nalle" vm 1933. Taisin siitä jotain joskus johonkin kirjoittaakkin. On vaan inspiraatio ollut hieman kateissa, mutta taisin sen tuossa juuri löytää 8]

Hienoa, että vene on vihdoin vesissä. On tätä ketjua tullut usein seurattua.

-Patrick

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 31.08.2015 16:11

Nallesta löytyy merimuseosta piirustukset. Pari viikkoa sitten varmistui sekin asia, että D. Innon sisarvenekin on ollut todella olemassa. 50 -luvun lopussa se on ollut kotkalaisen romutusliike Nikolajeffin omistuksessa, se on ollut tietojeni mukaan rungoltaan mäntyä. Kaikenlaista näistä veneistä on paljastunut oman veneeni historiaa selvitellessä. Mm. käyttäjäkokemukset ovat mielenkiintoisia ja varsinkin niiden yhteinen nimittäjä. Veneestäni kaikki omistajat ja heidän jälkeläisensä ovat sanoneet sen olevan märkä. Myös minä yhdyn siihen näkemykseen. Veneen pitkä ja pysty keula halkaisee aallon ja sitten se tulee yli. Varusteina ajaessa yli 8 ms tuulella täytyy olla aina sadetakki ja kunnolliset sadehaalarit.
Donna 28 :)
P.S. Nimimerkkini alkaa olla aika harhaanjohtava, kun aluksi tiedossa oli n. 8 -vuotta, että vene olisi laskettu vesille v. -28.
Totuus on kuitenkin se, että D. Into on laskettu vesille Mercury -nimisenä vuonna 1922. Sitten jossakin vaiheessa tänä vuonna, muisteli yksi entinen omistaja sen lasketun vesille 1927, se oli minulla viimeinen tieto hakiessani venettä Klassikkorekisteriin ja niin se siellä onkin -27. Olen kuitenkin nyt hakenut venettäni K-merkittäväksi ko. rekisteriin. Toivon, että siinä yhteydessä rekisterin ylläpitäjät muuttavat vesillelasku vuodeksi 1922, koska se on oikea vuosiluku. Klassikkorekisteritoimikunta ei vain ole kokoontunut sitten kevään. K-merkintään pitäisi olla nyt esteet poistettu, sillä suurin este sille oli saamieni tietojen mukaan juuri tuo suunnittelijatiedon puuttuminen, mutta mistäpä herrojen aivoituksia voi lähteä ennakoimaan, vene on minulle kuitenkin kaikkein tärkein, oli se ulkopuolisten arvioitsijoiden silmissä mitä tahansa.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 31.08.2015 18:25

"Yritin laittaa siitä kuvaa 10 minuuttia ennen vesille laskua – onnistumatta." Fingerporimaiseen tyyliin "Donna yritti laittaa kuvaa palstalle kymmenen minuuttia." :)) :)) Hieno on!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viinamäenmiäs

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01.09.2015 19:15

Kiitos kuvasta Viinamäenmiäs. Parempi näin :-)
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.09.2015 22:39

lokakuun ensimmäinen viikonloppu on viimeinen, jolloin veneilen tänä kautena. Pyrin järjestämään niin, että heti viikonlopun jälkeen vene nostetaan halliin kuivamaan. Jonkinlainen listaus tulevan talven töistä olisi seuraava:
Moottori ja -tila
- selvittää mistä varsinkin tyhjäkäynnin läheisyydessä johtuu koneen kierrosten vaeltelu (kaasarin purku, puhdistus ja väljien osien vaihto tullenee
kysymykseen) ->
- mietittävä jättääkö kaasuvivun ruorin keskellä olevaan viikseen, vai vaihtaako sen normaalimpaan ( ohjausakselin sisäakselilla oleva nykyinen
käyttö, liikerata saisi olla puolta pidempi, niin ei olisi niin äkkinäistä käyttö)
- moottorikoppa ja sen äänieristys (veneessä nyt konehuonetta koko keula eikä minkäänlaista äänieristystä paitsi laipio)
- automaattinen sammutusjärjestelmä konekoppaan 8-|
- varapunkka tulevan moottorikopan eteen
- mahdollisesti polttoainesäiliöiden siirto koneen eteen (käyttöä olisi muutakin ruoritilan penkkien alusille, nyt siellä n. 83 litran tankit 2 kpl), ed.
täytyy miettiä, miten se vaikuttaa kulkuasentoon, sillä yksin - kaksin ajettaessa se on erinomainen, mutta kolmisin, jos kaksi istuu takatuhdolla
avotilassa, niin jo hiukan pystympi, mikä se sitten on, jos veneessä on kaikki paikat täynnä. ???
Salonki
- hiottava muutamia peilejä sohvien rakenteista ja lakattava yksi kerros normaalilla lakalla ja yksi kerros satiinilakalla
- hyllyt allaskaappiin
- sohvien alle pääsee nyt vain yläkautta, nostamalla ensin patjan pois ja aukaisemalla luukun. Molempien sohvien alla poisluettuna akut, on mahta-
vasti tilaa, mutta ne tilat täytyy saada käyttöön sivuilta, siis jotain vetolaatikkotyyppistä
- jonkinlainen klaffipöytä, joka olisi siirrettävissä salongista avotilaan taakse tarvittaessa, sellainen, että siinä pari miehistön jäsentä syö ja kaikki
salongissa olijat voivat pitää juomiaan siinä sadesään illanvietossa. :))
Avotilat
- jo mainitsemani polttoainesäiliöiden siirrot, jos näin tapahtuu, toisen istuimen alle jääkaappi tai arkkumalli ja toisen alle voisi siirtää esim. porta-
potan tai vain pienemmät lepuuttajat
- topplichtiltä saksasta tilattava pari klaffimallista pronssista tuolia taka-avotilan ja salongin väliseen laipioon kiinnitettäväksi, toimisivat myös astin-
lautoina veneen laidan yli sisään tultaessa taka-avotilaan, nyttemmin lähinnä vaarallinen urheilusuoritus, jossa epäonnistumisesta rankaistaan
hiton isoilla mustelmilla, kokemusta on 8}
Nämä ainakin tehdään ensi talvena/keväällä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 03.09.2015 22:55

Moi Jaska!

Tuli tuossa yhtäkkiä viestiäsi lukiessa sellainen vikamahdollisuus tuohon seilaavaan tyhjäkäyntikierroslukuun kuin virranjakajan alipainesäädin, mikäli siinä sellainen on. Itsellä kun tuli ostettua tuossa loppukesästä lohdutukseksi (vene ei siis läheskään valmistunut tälle kesälle) tuommoinen nuorekas nelikymppinen saabi, jotta edes jollain pelillä pääsisi ajelemaan ja fiilistelemään. Niin siinä oli samanlaista vaivaa, joka korjaantui kun otin alipainesäätimen pois pelistä jahka löydän ehjän. Siitä kun oli kalvo pettänyt, niin se sai sen kautta "ylimääräistä" imuilmaa, joka puolestaan sotki seosta jne. Aika hassu sattuma olisi, jos sattuisi juuri sama vika Donnassa olemaan, mutta ajattelinpa sylkäistä pihalle niin saat taas haarukoitua yhden mahdollisuuden vähemmäksi. Hirmu helppo testata, kun vaan irrottaa letkun imusarjan päästä ja kokeilee imaisemalla tai puhaltamalla pitääkö kalvo ilmaa.

Upealta kyllä D.Into näyttää, toivotaan että saat talven aikana sitä hierottua itsellesi entistäkin mieleisemmäksi! ;-)

Eeppo

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 04.09.2015 1:14

Venepuolella ei juuri alipainesäätimiä käytetä, jos ei kone ole autosta otettu. Kun ei ole sitä vaativia kuormitustilanteitakaan.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04.09.2015 18:08

Mercruiser on veneestä, vaihdettu, josta se on otettu, dieseliin.
En nyt kuitenkaan pitäisi sitä suurena ongelmana, sillä olen jo tottunut siihen ja osaan olla varovainen. Loppukausi mennään näillä. Tulevaisuushan on vielä täysin auki, mutta saattaahan siihen jossain vaiheessa uudempi kone löytyä jostain, jossa olisi sitten makeavesijäähdytys. Voimaa on nykyisessäkin riittävästi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04.09.2015 23:00

Ostin heinäkuussa Lowrance Elite 7 HDi plotterin. Siinä on huono suomenkielinen ohje sen käyttämiseksi. voisiko joku olla niin ystävällinen, että kertoisi, mistä kunnollisen luettavan käyttöohjeen saisi, jossa ei olisi mikroskooppisen pientä tekstiä. Tarvitsen suurennuslasin ja sittenkään en saa
selvää, miten karttaohjelman saa pelaamaan toivotulla tavalla. Ohjeistuksessa on vaikka kuinka paljon tekstiä luotaimelle, mutta ei juurikaan plotterille. Tarvitsen luotaimesta lähinnä syvyystiedon ja sen saankin.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Ande » 07.09.2015 9:47

Jos lontoo taittuu niin täältä löytyy.
http://www.lowrance.com/Root/Lowrance-D ... -001_w.pdf
E mare libertas

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.09.2015 20:39

Häpeä tunnustaa, muttei taitu. Tuskinpa muuten olisin huudellut apua. Ehkäpä minä löydän sen ruotsiksi jostakin googlesta, sen uskoisin ymmärtäväni sitä vielä joten kuten.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09.09.2015 22:04

Kaiken maailman kakkaa sitä menee ostamaan, kun ei siitä Suomenkielistä ohjetta löydy mistään, vaikka tuolla Lowrancen sivustoilla Suomen Lippukin niin komiasti on esillä. 8\
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin