Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 19.07.2015 21:21

Ensimmäiseksi katsoisin, että kaasuläppä avautuu kokonaan auki, tärinän, kiristämättömän vaijerikiinnityksen tms seurauksena ei saa ns täyttä kaasua.
Sen 4000 ottaa tyhjiltään alle puolen kaasun.
Jos läppä avautuu kokonaan, jos ei pätki tai käy epätasaisesti , niin pääsuuttimessa voi olla vesihelmi/roska- siis jos on kaasutinmoottori?

(suodattimista huolimatta on kaasuttimista tullut löydettyä kierteen palasia, vettä, jopa ohuen ohut muovin pala, pyöreä ikäänkuin muovipussiin tehdyn reijän se reikä, tietysti sitä ruskeaa hiekkamaista mönjää ja ruiskukoneen korkeapainepumpun mikrosuotimesta nöythää siis niistä suotimista lähtenyttä)

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 20.07.2015 8:39

Toi Anden viittaus kaasariin vei sinne, jos kaksikurkkuinen, niin se roska toisessa pääsuuttimessa voisi aiheuttaa, mutta jos koneessa on sytytyksen ohjausboksi vika vois olla siinäkin, tai siihen vaikuttavissa antureissa, esim. isommissa perämoottoreissa jos lämpötila nousee ko boksi rajoittaa kierrokset "kotiinpääsykierroksiksi"= jos lämpötila-anturi on viallinen, niin kone ei ota kieroksia vaikkei mitään varsinaista vikaa tai liikaa lämpenemistä olisikaan.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.07.2015 18:41

No, eipä siellä enää ole muuta katsottavaa kuin kaasari. Siinä ei ole sytytyksen ohjausboksia. Kärjet ja kärkiväli on katsottu, ne ovat kunnossa, samoin tulpat on vaihdettu. Tänään jo piti, muttei ehtinyt, ehkäpä huomenna, puristuspaineita, myös sähköistä pumppua kokeillaan, ellei nekään aiheuta harmaita hiuksia, niin sitten puretaan kaasari. Kiitos vihjeistä, alan olla tässäkin asiassa jo pessimismin puolella, sillä kohta on mennyt kolme viikkoa harmaita hiuksiani raapien !!! Täytyy toivoa, että elokuun ja syyskuun säät olisivat suotuisampia kuin nämä erittäin tuuliset ja sateiset
päivät. Onhan tässä periaatteessa vielä kaksi veneilykuukautta mahonkiveneellä ajella, jos vika löytyy. Ajan vaikkei löytyisikään.
Donna 28 ->
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 22.07.2015 8:44

Jaakko, ei kannata heittää kirvestä kaivoon- kyllä se vika löytyy!
Käsittääkseni, kun on kulkenut hetki sitten hyvin, niin vian täytyy olla luokkaa tukos, roska, tulpanjohdot tms, ei ne puristuspaineet noin tuosta vaan häviä, tosin jos leikkaa kiinni niin sit, mut sen huomaa.
Käyhän se tasasesti tyhjäkäyntiä? ettei olisi tulpan johto/dot viallisia, jos, niin pitäisi kuulla ontuvasta tyhjäkäynnistä, pätkii, pärskii.
Se onkin niinkin vanhaa mallia, että on vielä kärjet. 8o

Eipä ne kelit ole suosineet purjehdustakaan 8\ ei viitsi vesisateessa repivän puuskaisessa tuulessa purjehtia.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.07.2015 19:24

Matti. En ole heittänyt kirvestä kaivoon. Moottori on todella vanha, jos sitä mittaa vuosilla, se on -92 mallia. Mutta sillä ei ole ajettu 2000 -luvulla mailiakaan. Se on otettu veneestä pois, kun on haluttu syöppö vaihtaa dieseliin. Kone on Riistavedeltä kotoisin, siis makeassa vedessä ajettu aina, minulla se nyt on sitten säilössä murtovedessä Langinkosken alapuolella. En epäile etteikö vika selviäisi, mutta on tuskastuttavaa odottaa sitä hetkeä. Säät eivät ole suosineet sen enempää tuulien kuin sateiden vuoksikaan sen enempää purjehdusta kuin moottoriveneilyäkään - voisiko sanoa minun tapauksessani nyt, että olen itse asiassa siitä tyytyväinen - muiden suhteen, valittelen.
Toivoa sopii, että ainakin Klamilan kalamarkkinoilla olisi hyvä sää, siihen tapahtumaan meinasin lopettaa kauden. Nyt olen siis ajanut veneelläni jo
5 -tuntia, siis 5 tuntia enemmän, kuin viimeiseen 3:een kesään. Olen siis edistynyt. Lauantaina ajan ainakin Kotkan saaren ympäri, oli kone kunnossa tai ei, sen verran hyvää säätä lupailevat ennustajaeukot. Itse asiassa en olisi voinut esim. viime tai tällä viikolla ajellakaan veneilyä, koska töissä Lappeenrannan - Taipalsaaren linjalla olen ollut aamusta myöhäiseen iltaan, eikäpä ensi viikkokaan näytä sen paremmalta vapaa-ajan suhteen. Viime perjantaina jouduin pitämään koko kuukauden kesälomaani. Sitä on tosin vielä jäljellä parisen viikkoa, mutta sitten hatuttaa, jos sekin aika pitää päivässä hyvittää. lSatakoon minun puolestani, vaikka se keljuttaa silti. Viikonloput voisivat toki olla kauniimpia ja leppeämpiä tuuliltaan. !!! !!! Emme kai enää voi odottaakaan hellesäitä ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Simon » 23.07.2015 0:05

Jotenkin tuntui taas halu kirjoittaa projektistasi, toki sivustolta olen seurannut viimeaikaiset toimet, Venenäyttelyt sun muut seikkailut.
Onhan mahtavaa, että salonkivene on vesillä, mikä toki alunperinkin oli tarkoituksesikin, kun aloit tuota hienoa kaunotarta entisöimään.
Viimeaikaiset ongelmat "voimanlähteen" osalta ovat toki harmillisia, toki mainitsemasi koneen ikä, ei ole venekäytössä "vanha".
Totesin tuossa jo, että hyviä vinkkejä olet saanutkin, Matti on kyllä hyvin perillä näissä jutuissa ja mielestäni se vika sieltä kaasarista löytyy.

Simo.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 23.07.2015 0:52

Donna 28 kirjoitti:No, eipä siellä enää ole muuta katsottavaa kuin kaasari. Siinä ei ole sytytyksen ohjausboksia. Kärjet ja kärkiväli on katsottu,
Tossa myöhemmässä viestissä kerrot, että kone on 92 mallinen... Joku tuossa ei nyt täsmää. Uskallan olla jopa satavarma, ettei -92 koneessa pitäisi olla kärkiä. Ja jos sinne on etsitty jostain vanha kärkijakaja, niin mitähän muuta ei kuulu alkuperäiseen kokoonpanoon...?

E: Jos se olis -82, niin kärjet olis jotenkin ehkä mahdolliset. Mulla oli isompi Mercruiser -80, ja siinä oli jo kärjetön Thunderbolt ignition, jos en ihan väärin muista yli 20v jälkeen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 23.07.2015 8:27

Tuli vielä yksi ikäänkuin kaasarin ulkopuolinen vikamahdollisuus, jos kaasuttimen kurkut ovat vaiheettain avautuvat, siis ensin avautuu toinen melkein kokonaan ja sit toinen, niin se niiden välinen linkki, vipu, epäkesko, jos se on irti /viottunut ettei se toinen avaudu, niin toimii täysin normaalisti puoleen kaasuun, mutta ei enempää- tosin tämähän on jo tarkistettu kun on katsottu, että läppä/t avautuu kokonaan.

Nyt näyttäisi olevan veneilysää, mutta kun "pitää" käydä tapaamassa inttikavereita Haminassa, viimeksi tavattu kymmenen vuotta sitten,( intissä -74), silloinkin oli sotkun pihalla vanhoja harmaapäisiä miehiä vastassa. :-) Onkohan jo keppi kädessä? 8}

Lauantai näyttää hyvältä sään suhteen. :)) :))

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23.07.2015 19:19

CC myyjä ainakin uskotteli minulle näin v. 2007. Oli tai ei, niin en rupea siitä kinastelemaan. Puristuspainemittauksessa eilen, paineet olivat lähes yhtä puuta kaikkien sylinterien kanssa.. Olen sen suhteen tyytyväinen. Näin ollen minun ei tarvitse ainakaan heti lähteä moottorikaupoille. Ensi viikolla levitämme kaasarin pöydälle ja katsomme, mitä se on syönyt. Kaasari ei näyttänyt olevan kovin kallis US-Partsilla, voin sen ostaakin, jos tarvis vaatii. Nyt kuitenkin johtojen uusinnat, uudet tulpat ja nämä muut toimenpiteet, joita ei pitäisi olla koko koneessa, ovat
tuoneet ainakin eilen korjaajan tekemällä "koeajolla" laituria vasten kierroksia lisää 600, siis kiersi n. 3000 rpm, "enempää en uskaltanut" sanoi korjaaja. Ajelen ainakin lauantaina Kotkan vaikutuspiirissä meripäivillä, saatanpa piipahtaa Majasaareen veneseuran saunallekin.
Sitten maanantaina katsotaan, mitä kaasari on syönyt. Jos ja kun vika selviää, annan seikkaperäisen selostuksen siitä.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 24.07.2015 9:31

Jos kyseinen vika on roska pääsuuttimessa, niin kone käy laihalla ja mäntävaurion todennäköisyys on suuri. Jos et käytä suurinta saavutettavaa kieroslukua vaan pienempiä, niin vaurion todennäköisyys pienenee selkeästi, tämä vain kaasunkäyttö vinkiksi ajelumatkalle. Ai niin ONNITTELUT! vene on vesillä :))

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.07.2015 13:02

Eilen ajelin kaksi kertaa Sapokkaan tankkaamaan. Ensimmäisellä kerralla pääsin ystävällisen miehen avittamana tankin viereen, jonotettuani ja odotettuani kolmen muun veneen tankkausta. Yhtä niistä tankattiin melkein puoli tuntia. Kun vihdoin sain oman vuoroni, totesin aikani taskujani kaiveltuani lompakon jääneen autoon Munsaareen. Ei muuta kuin aja takasin lähes koko matkan nopeusrajoituksella 10 km tunnissa. Lompakko löytyi ja sain parin tunnin päästä vihdoin tankattua. Sen jälkeen ensin Ruotsinsalmeen ja sitten Suuren Mustan ja Soulion välistä Nuokoille ja Majasaareen
yleiseen laituriin. Matka-aika kolme varttia. Viime viikkoisten korjausten jälkeen en oikein ollut uskoa todeksi, että toimenpiteet olivat oikean suuntaiset. Moottori otti herkästi kierroksia ja 3000 rmp vene kulki 13 solmua ja vähän osia päälle. Mainittakoon, että takaisin tullessani kokeilin myös hetken aikaa huippu kierroksia. Vauhti Lowrense karttaplotterini, jonka perustoiminnot opin käyttämään menomatkalla Majasaareen, näytti
19,5 solmua 4500 rpm. Ilta kymmenen huiteilla matelin kantasataman ohi, päivällä olin saanut vesiskootteripoliisilta huomautuksen liian kovasta vauhdista edellä mainitsemallani nopeusrajoitusalueella, huomaten kantasataman Meripäiväjuhlijoiden kaikkien kadonneen jonnekin muualle. Tarkoitus oli mennä Vivanin kylkeen ja jatkaa heidän seurassaan. Huuteluihini ei siellä kukaan vastannut, laiva oli ja pysyi hiljaisena. Kaipa siihen aikaan Meripäivillä jossain muualla oli säpinää, kun eivät enää omalla tontillaan viihtyneet.
Moottorin toiminnasta vielä; tyhjäkäynnin tuntumassa esiintyi kiusallista vaeltelua, juuri niillä kierrosnopeuksilla, joilla suoritan rantatumismanööverit. Lisäksi 2400 rpm tuntumassa oli viive kierroksia ylöspäin nostettaessa ja hetki sen perään tuntui kuin olisi turbo hypännyt kehiin, vaikkakaan ko. moottorissa ei sellaista olekaan. Tiedoksi CC:lle ja muille moottoriasiantuntijoille, että minäkin tiedän sen. Kun tuli tämä asia vielä puheeksi, niin minulle riittää se, että moottori toimii ja käy odotusteni mukaisesti, ja että tiedän mistä öljyt katsotaan ja mistä sitä lisätään. Olen siis lähes peukalo- keskellä- kämmentä tyyppi 8} Työasioiden tekniikan osaan etuperin ja takaperin, keskeltä eteen tai taakse lähtien,
miten vain, siis myyntityöhöni liittyvän tietämyksen perskohtaisella asennuskokemuksella muutaman kymmenen vuoden ajalla.
Se onkin ainut asia, joka on mahdollistanut minulle tämän veneen tähän kuntoon saattamisen ja nyt ja toivottavasti tulevaisuudessakin, varaventtiilini veneilyn. Muuten olen sitä mieltä, että jos en jotakin osaa näissäkin asioissa, täytyy löytyä ammattimiehiä, jotka sen osaavat.
Ammattimiesten työtä pitää arvostaa, olivat he millä alalla tahansa. Sitä paitsi ammattimiehen erottaa amatimiehestä :-)
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 27.07.2015 8:43

Loistavaa, luulen, että on todella huojentavaa, että vika/t ovat menneisyyttä! :)) :))

Lauantaina oli tosiaan ehkä koko "kesän" paras veneilysää, kävin itsekin pienellä kierroksella, näin todella mainittavan näyn; länteen päin purjehtivan Suomalaisen purjeveneen, sininen teräsrunkoinen, joutuivat luovimaan lounaistuulessa Pienen pisin päästä Mustanmaan salmeen, siitähän länteen Tammion selälle pääsee jo paapurin halssilla, väylän perussuunta on melko tarkkaan 270(itse olin ratkaissut ko luovin purjehtimalla Pisistä Klamilan lahdelle, 280-270 ja sieltä suoraan etelään Klamilan ulosmenoväylää, 182).
Astridille tuulen suunta oli väärä?

Olisiko Vivanin porukka ollut areenalla kuuntelemassa musiikkia?

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.07.2015 0:06

Olisipa mieluista kohdata Sinun kavelijahtisi merellä. Toivon, että sää lauantaina on sellainen, että voin suunnata Klamilaa kohti. Siellähän Sinun laituripaikkasi ilmeisesti on ??? Vielä jäi tuossa edellisessä viestissä mainitsematta veneen märkyys. Kun tuuli on noin 8 - 10 m/s, tulee aallot yli. Majasaaren reissulla kun tuuli lienee ollut noin 4 m/s huomasin, että matkanopeutta ajaessa roiskeet tulivat takaa, siis tuulilasin sisäpuolelle ja osin jakkaralleni. Sen ilmeisesti aiheuttaa massiivinen "roiskelista". Siis nimensä mukaisesti roiskelista roiskuttaa. Mukavin tapa ajaa oli keskeltä venettä seisaaltaan, silloin ei kastunut. Mietintämyssy saa haasteita siis edelleen, jotain tarttis tehdä roiskesuojan saamiseksi. Tämä liittyy vain ja ainoastaan katokseen ja sen sivuihin.
Talven ajaksi jotain mietittävää em. lisäksi tulee sellaisista yksityiskohdista kuin takana olevan avoimen tilan penkkijärjestelyt. Veneeseen on miltei mahdotonta kolhimatta itseään mennä laidan kautta, putous on liian suuri turkkitasolle, haarat eivät kestä moista. perälaipion ulkopuolelle peräseinään on saatava joku klaffityylinen jakkara, johon jalkansa asettaa laitojen kautta veneeseen tullessaan. Toplichtillä on sellainen pronssiijalkainen vipujakkara, jota muistaakseni sanotaan ohjaanjan tuoliksi tai jotain. Avotilan sivuilla olevat säilytystilaluukut eivät mahdollista
takapenkin poistamista ja siirtämistä sivuille. Takapenkissäkin on pieni suunnittelun kukkanen, kun sen kannen nostaa ylös, se kopsahtaa miltei välittömästi päänuppiin, koska ko. kansi on syvemmällä kuin selkänoja. Takapenkin alla säilytän ankkurivarustusta ja osaa köysistä. Sinne on tarkoitus vielä mahduttaa Webaston löpötankki, joka ei kyllä suuren suuri tarvitse olla. Webasto itse sijaitsee styyrpuurin puolella, ja sen putkiston ja itse lämmittimen luukut estävät tuon ajatuksen penkin sivulle siirtämisestä. Talven aikana tulee myös muuttaa sohvien alusten hyväksikäyttöä siten, että sohvan kansien avautumisen sijaan, sohvan aluset avattaisiin sivuilta lattiasta ylöspäin. Sohvien patjastot ovat niin massiiviset - halusin sellaiset - että ilman patjaston purkua alla oleviin säilytystiloihin on miltei mahdoton päästä. Tietysti talven aikana täytyy rakentaa konekoppa. Konehuonetta on nyt koko miltei 4 m pitkä keula. Sinne keulaan, vaikkei se juuri kannakaan mitään, on tarkoitus väsätä vielä yksi punkka. Sen voisi tehdä sinne vaikka heti, sillä sen pohjatuet ovat jo olemassa, mutta kuka nyt konehuoneessa viitsii nukkua. Konekopan sisään on myös tarkoitus laittaa aerosolisammutusjärjestelmä, joka on tietysti automaattinen. Kaasuttajakin on tarkoitus korjata vesiltä noston jälkeen. Niin, siis on puuhattavaa vielä ensi talveksikin. ->
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.08.2015 21:26

D.Into on merikelpoinen, joskin märkä vene. Merikelpoisuudella tarkoitan eilisen ja tämän päivän tuulia. Veneellä vain on ajettava suhteellisen kovaa aaltoihin, jos ajaa hiljaa, on meno tuskallista keikkumista. Silloin tulee joka aalto yli. Tänään aallon korkeus oli muutamien kavereiden havaintojen mukaan suurin piirtein samaa luokkaa kuin, jos olisi tuullut 14 ms. tuuli oli kuitenkin vain 10 ms. Aallon korkeutta nostatti Itäisellä Suomenlahdella yöllä ollut lähes myrskyisä tuuli. Varustauduin kovaan tuleen sadetakilla ja uimahousuilla. Sadetakki piti yläruumiin kutakuinkin kuivana ja varmaan sadehousut olisivat pitäneet veden poissa myös alaruumiista. Sen verran keikutti, että uimahousujen kastuminen ei tuntunut kylmältä missään vaiheessa, sillä jakkaralla pysyminen teetti sen verran töitä. Kadehdin purjeveneitä, joita oli uskaltautunut
pari matkanvarrelle, pystysti kallellaan menivät, mutta nepä ei juurikaan keikkuneet. Minä olisin kyllä niinä hieman reivannut. Mutta voihan olla, että sittloorassa seisominen on nautittavaa. ???
Ai niin, luonteva matkavauhti tämän päivän kelillä oli 8 - 10 solmua.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 03.08.2015 8:56

Tuli eilen käytyä pienellä kierroksella, oli, ainakin täällä idässä senverran tuulta, että tarvi reivata, arvio 11, puuskissa 13-15, koska kulki 2-reivi ja vain fokka ylhäällä reilusti yli 7kn, moottoriveneitä ei suuremmin näkynyt, pärskeitä tuli aurinkolaseihin. 8}

Vastaa Viestiin