Donna nousee siivilleen
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Donna nousee siivilleen
Moi,
Laita ihmeessä masto, ainakin 2-3 metrinen. Ruotsalaisilla on hyvä sana tuollaiselle turhalle mastolle: "skrytmast" (skryta = kehuskella). Eli vapaasti suomennettuna rehvastelumasto, johon vedetään erilaisia viirejä ym. Sopisi tuollaiseen salonkiveneeseen erinomaisesti.
M/b Chouanissa on myös ihan ehta "skrytmast", vaikka vene onkin malliltaan saariston fiskari. Masto on ollut veneessä uudesta saakka, sillä arkistosta löytyi Telvan kuitti vuodelta 1961 koskien maston valmistusta. Mastoa on käytetty myös tukipurjeen pitoon rullausta vähentämään, tässäkin mastossa on purjeura takareunassa. Ajattelin sellaista jossain vaiheessa kokeillakin, sillä uppoumarunkoisen rullausta jos saa vähennettyä, niin kyllä kiitos. Chouanissa ei ole nimikylttiä, joten tein maston toppiin noin 1,5 metrisen viirin, jossa on molemmin puolin nimi kangaskirjaimin. Kesän aikana viiri haalistui aikalailla, joten teen taas talven aikana uuden. Mitä isompi sen tyylikkäämpi
Ja onnittelut onnistuneen koeuiton johdosta, hyvältä näyttää!
Laita ihmeessä masto, ainakin 2-3 metrinen. Ruotsalaisilla on hyvä sana tuollaiselle turhalle mastolle: "skrytmast" (skryta = kehuskella). Eli vapaasti suomennettuna rehvastelumasto, johon vedetään erilaisia viirejä ym. Sopisi tuollaiseen salonkiveneeseen erinomaisesti.
M/b Chouanissa on myös ihan ehta "skrytmast", vaikka vene onkin malliltaan saariston fiskari. Masto on ollut veneessä uudesta saakka, sillä arkistosta löytyi Telvan kuitti vuodelta 1961 koskien maston valmistusta. Mastoa on käytetty myös tukipurjeen pitoon rullausta vähentämään, tässäkin mastossa on purjeura takareunassa. Ajattelin sellaista jossain vaiheessa kokeillakin, sillä uppoumarunkoisen rullausta jos saa vähennettyä, niin kyllä kiitos. Chouanissa ei ole nimikylttiä, joten tein maston toppiin noin 1,5 metrisen viirin, jossa on molemmin puolin nimi kangaskirjaimin. Kesän aikana viiri haalistui aikalailla, joten teen taas talven aikana uuden. Mitä isompi sen tyylikkäämpi
Ja onnittelut onnistuneen koeuiton johdosta, hyvältä näyttää!
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Kävin eilen sairaalassa viettämäni vuosihuollon jälkeen veistämöllä katsomassa. Nyt siihen ikään kuin taas heräsin, minunkin mielestäni Donna on komea vene. Sitä erityisesti korostivat lasit, jotka salongissa on fasettihiotut ja tuulilasinkin lasit. Se näytti oikealta veneeltä. Myös avotilojen ja salongin lattia, siis turkkilaudat olivat ilmestyneet paikoilleen, samoin moottoritilan skyletin kehykset olivat muodossaan. Moottorin eteen sanoi veistäjä tehneen jo rungon varavuoteelle, en pystynyt sitä olemukseltani vapisevana toteamaan, kun minusta ei ollut oikein kiipeilijäksi.
Löysin vihdoin sähkömiehen, joka vaikuttaisi innostuneimmalta tähän saakka etsimistäni. Hänen aikansa ei nyt ainakaan puoleen vuoteen ole sidottu, niin kuin otoona tekevien. Metallimiestä vielä etsin, sillä kaikenlaista pientä ja vähän suurempaa on tehtävä. Toivottavasti sellainen, edullinen, löytyy Kotkasta.
Nyt kun vene on jo tuossa mallissa, on minun ryhdyttävä nostamaan kuntoani, jotta pysyisin veneen kannella ja pystyisin sinne ja sieltä hyppäämäänkin. Aloitin sen eilen, jaksoin kokonaista 2 km käppäillä . Kunto-ohjelmaani kuuluu siis kuntosalia, vesijuoksua ja kävelyä, kutakin kerran viikossa. Jos tätä menoa jatkuisi, niin voisi käydä niin, etten voisi edes liikkua Donnalla.
Donna 28
Löysin vihdoin sähkömiehen, joka vaikuttaisi innostuneimmalta tähän saakka etsimistäni. Hänen aikansa ei nyt ainakaan puoleen vuoteen ole sidottu, niin kuin otoona tekevien. Metallimiestä vielä etsin, sillä kaikenlaista pientä ja vähän suurempaa on tehtävä. Toivottavasti sellainen, edullinen, löytyy Kotkasta.
Nyt kun vene on jo tuossa mallissa, on minun ryhdyttävä nostamaan kuntoani, jotta pysyisin veneen kannella ja pystyisin sinne ja sieltä hyppäämäänkin. Aloitin sen eilen, jaksoin kokonaista 2 km käppäillä . Kunto-ohjelmaani kuuluu siis kuntosalia, vesijuoksua ja kävelyä, kutakin kerran viikossa. Jos tätä menoa jatkuisi, niin voisi käydä niin, etten voisi edes liikkua Donnalla.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- vehkasalo
- Viestit: 374
- Liittynyt: 10.08.2013 23:26
Re: Donna nousee siivilleen
Pannaan tähän vielä vähän kehuja. Kyllä on kaunis vene, lisää kuvia kiitos!
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Lasit ovat paikoillaan, tosin fasetit eivät näy. Lieneekö syy kuvaustekniikassa vai puhelimessa. Tosin ne ovat vaatimattomammat kuin otaksuin. Lasin vahvuus on 6 mm ja ilmeisesti lasin olisi pitänyt olla paksumpi, jotta fasettiin olisi
saanut ehkä näyttävyyttä lisää.
Kuten huomaatte lattialaudat ovat tehty. Seuraavat kuvat sitten joskus reilusti venemessujen jälkeen, jolloin sähkötöitä, joista on ilmeisesti puhuttu niistäkin muutama vuosi, tehdään. Tietysti on vielä muutamia muitakin töitä tekemättä, niistäkin sitten keväämmällä ellei nyt jotain yllättävää tehtäne joulukuulla.
Donna 28
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Viinamäenmiäs
- Viestit: 257
- Liittynyt: 30.12.2005 15:29
- Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
- Viesti:
Re: Donna nousee siivilleen
WAU!
Hyvännäköiset on lasitkin. Paksuuden kasvattaminen tuskin olisi auttanut, mutta lyijypitoisemmalla lasilla taitekerroin olisi enemmän wanhanaikaista. En tiedä tehdäänkö sellaista näyttävämpää lasia enää nykyään.
Taas pitää onnitella!
Hyvännäköiset on lasitkin. Paksuuden kasvattaminen tuskin olisi auttanut, mutta lyijypitoisemmalla lasilla taitekerroin olisi enemmän wanhanaikaista. En tiedä tehdäänkö sellaista näyttävämpää lasia enää nykyään.
Taas pitää onnitella!
Viinamäenmiäs
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 30.09.2010 17:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Donna nousee siivilleen
Pakko taas todeta, että upea vene tulossa, mutta älä pistä sitä mastoa
Tero
Tero
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
En pistä mastoa mastona, mutta johonkin se ylävalo ja ankkurivalo täytyy ripustaa. Salongin katolla ei ole tilaa, kun luukut aukeavat toisiaan vasten, eikä sitä muutenkaan sinne.
Donna 28
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Lampila
- Viestit: 150
- Liittynyt: 17.09.2008 11:36
- Paikkakunta: Kotka
Re: Donna nousee siivilleen
Ei tule minun veneen kylki koskaan näyttämään yhtä tasaiselta ja kiiltävältä. Kyllä on komean näköistä. Mahtavaa kun että valmistuu!
- Pohjalla on paremmin -
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Kyllä se Sinunkin veneesi saa kupeilleen kunnon kiillon, kun maltat hioa sen kunnolla. Menee siihen ehkä 2 - 3 viikkoa
Donna 28
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Mastoa ei tule, mutta ajovalot tulevat. Mastovalo tulee ruotsalaisittain keulaan irrotettavan kepin päähän. Siihen voi sitten
laittaa vaikkapa Suomenlahden Puuveneilijöiden viirin Kannelle pitää vain järjestää suojattu sähköpistoke.
Donna 28
laittaa vaikkapa Suomenlahden Puuveneilijöiden viirin Kannelle pitää vain järjestää suojattu sähköpistoke.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Noita katosten malleja olen vilkuillut kaiken maailman sivustoilta. Projekti on siltä osin kesken itseltäni - omista töistä.
Nykyaikaisissa veneissä on noita erilaisia katoksia, jopa hyvän mallisiakin, mutta niiden kannatin putket ovat halkaisijaltaan jumalattoman paksuja. Pitäisi kehittää sellainen ratkaisu, jossa kaaret ovat pitkittäin ja se malli pitäisi olla mielellään kasattava. Ehkäpä perässä menettelisi kiinteäkin, mutta ruoritilassa saisi kehikko olla purettavavissa. Siellä em. syystä voisi menetellä myös pari poikittaista kaarta, johon kangas sitten pingoitettaisiin päälle salongin kattoon takaa tukeutuen ja edestä tuulilasin etureunaan. 2 kpl kaaria piilottaa mihin vain. Takaosa vain on ongelma,
ei edes Swedich Classic Boats ole antanut hyvää mallia, vaikka siellä lähes 800 kuvaa onkin. Olisiko hyviä esityksiä, mutta älkää osoittako millekään venepressumaakarille vinkkiä, sillä ne tuijottelvat vain omia mallejaan, joista ei tunnu löytyvän apua - samat mallit joka maakarilla.
Donna 28
Nykyaikaisissa veneissä on noita erilaisia katoksia, jopa hyvän mallisiakin, mutta niiden kannatin putket ovat halkaisijaltaan jumalattoman paksuja. Pitäisi kehittää sellainen ratkaisu, jossa kaaret ovat pitkittäin ja se malli pitäisi olla mielellään kasattava. Ehkäpä perässä menettelisi kiinteäkin, mutta ruoritilassa saisi kehikko olla purettavavissa. Siellä em. syystä voisi menetellä myös pari poikittaista kaarta, johon kangas sitten pingoitettaisiin päälle salongin kattoon takaa tukeutuen ja edestä tuulilasin etureunaan. 2 kpl kaaria piilottaa mihin vain. Takaosa vain on ongelma,
ei edes Swedich Classic Boats ole antanut hyvää mallia, vaikka siellä lähes 800 kuvaa onkin. Olisiko hyviä esityksiä, mutta älkää osoittako millekään venepressumaakarille vinkkiä, sillä ne tuijottelvat vain omia mallejaan, joista ei tunnu löytyvän apua - samat mallit joka maakarilla.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Summa summarum tämäkin vuosi. Meni vähän vähemmän sairastaessa kuin kaksi edellistä. Näkyvää tulosta ehkä Donnan osalta hieman enemmän kuin aikaisempana. Joulun alla olin taas leikattavana sairaalassa, onneksi tämän tietää, mitä tämä on, mutta se ei tee sitä yhtään helpommaksi. Täytyy toivoa, että vene valmistuisi aikaisemmin, jotta edes ehtisi sitä käyttämään - siinä suhteessa näyttää vielä kohtuulliselta osaltani. Fyysisen kunnon kohotusjakso pitäisi
vain pystyä aloittamaan, sillä tässä kunnossa pysyn tuskin kannellakaan, saati sitten, että pystyisin maihin nousemaan.
Donna 28
vain pystyä aloittamaan, sillä tässä kunnossa pysyn tuskin kannellakaan, saati sitten, että pystyisin maihin nousemaan.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Venemessut lähenee, kevät on kohta ovella. Mennäkö vaiko eikö mennä, siinä vasta kysymys Kaiken maailman kysymyksiin sitä pitäisi vastata - en ole valmistautunut
Donna 28
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Tuli päätettyä ed. asia. Siihen liittyen, tein koko eilisen päivän töitä veneen päällisin puolin kuntoon saattamiseksi sisältä ja ulkoa mm. patjojen ja selkänojien kanssa salonkiin. Verhoilija aloittaa työt huomenna keskiviikkona. Nyt odottelen, josko metallimies ilmoittautuisi tekemään köliraudan ja keulasteevin suojan. Etsiskelin kansihelat ja totesin niiden taas hapettuneen siinä määrin, että hinkkaustyötä on tarjolla kuun loppupuolella riittämiin. Näihin heloihin liittyy myös kysymykseni polttoainekorkista puuveneen tekniikkapuolella. Tuosta köliraudasta vielä, se on noin 7 m pitkä ja sen leveys vaihtelee 2 cm 5 cm, keulassa tietty
kapeimmillaan. RST tai haponkestäväköli ei mielestäni tule kysymykseen, niiden vaikean työstettävyyden vuoksi ja taas mustasta raudasta, sekään ei tule kysymykseen, nimittäin veistäjä sanoi sen lahottavan kölin. Näin mahdollisuudet ovat messinki ja mahdollisesti alumiini, mutta suljin viimemainitun vaihtoehdon pois. Minkälaisia kokemuksia on messingistä "kölirautana". Mitähän Kaskisen guru Simon mahtaisi sanoa. Kuuntelen nyt tarkalla korvalla. Ainakin siitä saisi hyvän maadoituksen. Sitten vielä olisi mahongin tarvetta, mutta sitä ei nyt saa tunnetusta liikkeestä, kun tilaavat sitä vasta keväällä. Olisiko tuppeensahatusta
khaya mahongista tietoa. Mahonki tulee sellaisiin paikkoihin, jotka eivät ole suoranaisesti veden kanssa tekemisissä. Katselin Woodimin mahonkeja, mutta ne olivat rimoista tehtyjä levyjä. Olisiko muita paikkoja tiedossa tai pyöriikö jonkun varastossa. Ostaisin ne pois. Yksityisviesti yhteydenottovälineenä esimerkiksi. Tarve olisi skylettin runkoon, yhteen laipioon n. metri kertaa metri ja tikkaisiin sekä mahdollisesti katto- ja kansikaiteisiin.
Donna 28
kapeimmillaan. RST tai haponkestäväköli ei mielestäni tule kysymykseen, niiden vaikean työstettävyyden vuoksi ja taas mustasta raudasta, sekään ei tule kysymykseen, nimittäin veistäjä sanoi sen lahottavan kölin. Näin mahdollisuudet ovat messinki ja mahdollisesti alumiini, mutta suljin viimemainitun vaihtoehdon pois. Minkälaisia kokemuksia on messingistä "kölirautana". Mitähän Kaskisen guru Simon mahtaisi sanoa. Kuuntelen nyt tarkalla korvalla. Ainakin siitä saisi hyvän maadoituksen. Sitten vielä olisi mahongin tarvetta, mutta sitä ei nyt saa tunnetusta liikkeestä, kun tilaavat sitä vasta keväällä. Olisiko tuppeensahatusta
khaya mahongista tietoa. Mahonki tulee sellaisiin paikkoihin, jotka eivät ole suoranaisesti veden kanssa tekemisissä. Katselin Woodimin mahonkeja, mutta ne olivat rimoista tehtyjä levyjä. Olisiko muita paikkoja tiedossa tai pyöriikö jonkun varastossa. Ostaisin ne pois. Yksityisviesti yhteydenottovälineenä esimerkiksi. Tarve olisi skylettin runkoon, yhteen laipioon n. metri kertaa metri ja tikkaisiin sekä mahdollisesti katto- ja kansikaiteisiin.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- CMK77
- Viestit: 53
- Liittynyt: 02.07.2014 8:44
Re: Donna nousee siivilleen
Oletko kokeillut Nordiska Åbo? Niillä oli paljon khayaa syksyllä mutta en tiedä oliko se tuppeensahattua...
http://www.nordiska.fi/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nordiska.fi/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;