Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 10.02.2014 0:09

Upeata on kyllä katsoa ja lukea - huikealta mahtaa valmis kaunotar näyttää vesillä tyynessä ilta-auringossa 8o

Juuri se Jaskan sininen ajatus on mielestäni tämänkin hulluuden arvokkain aarre. Kun on olemassa Visio, sitä kohti ja sen saavuttaen jaksaa kahlata vähän hankalempienkin rompakoiden yli. Lopputuloksen saavuttaminen ja koko prosessi toki palkitsee. Ilman visiota taas ei synny juuri mitään muuta kuin sanomista. Visionääri kerää tarvittavat osatekijät yhteen.

Tekijöille ja Siniselle Ajattelijalle korkea hatunnosto ja iloa loppusuoralle!

Eeppo

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12.02.2014 15:33

Juuri kun opin, miten tänne laitetaan kuvia, niin nyt olen taas Uunona. Perk..e !!!
Nyt tänne pitää kirjautuakin sata kertaa, ennen kuin ottaa mitään. Perk..e !!! !!! !!!
Donna 28 8\ 8\ 8\
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Lampila » 13.02.2014 11:28

Hieno jälkeä Jaska!! Tulee loistavan näköinen!!. Nyt ollaan jo siinä pisteessä jossa sääli vaihtuu monella kateudeksi ;)
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13.02.2014 11:31

Nortille täytyy sanoa - laitoin Sinun mieleksesi noita hymiötä vähän enemmän korostamaan harmitustani.
Vakavasti kirjoittaen, kun olen Sinun Scyla -sivuillasi käynyt, ei siinä tehdyt muutokset, korjaukset tai kun teit kanottiasi - niin nekin ratkaisut ovat ajateltuja ja todella hyvää jälkeä. Ei toisin Scyla -porukan kommodoorilta voi muuta odottaakaan.Siis silmää löytyy.
Mitä tuohon hintapuoleen tulee; en nyt korostaisi sitä missään nimessä, koska työt ja hankinnat ajoittuvat sentään tasaisesti koko 7 -vuodelle.
Ja jos vaikka vähän saivartelisi, niin päivää kohti se ei ole paljoakaan eikä kuukauttakaan kohti - jokainen ammattimies voi sen saman tehdä palkallaan. Tietysti tällaisen kukkapenkki -veneen korjaamisessa vaaditaan aimoannos suoranaista hulluutta, sen myönnän. Toimintatapojanihan on kyllä moitittu milloin mistäkin asiasta näilläkin sivuilla - mutten nyt niin hirveästi ole niistä nokkaani ottanut. Asiasta huomauttaneena olen korjannut käsityksiäni.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23.02.2014 23:10

Töitä on vielä, kun niitä summaa. Päällimmäisenä puutöistä tulevat mieleen avotilojen ja salongin kaarneeraukset, kattoluukut, komeroiden ja laatikkojen saranointi, joko luukku tai skyletti keulakannelle moottorin päälle, moottorikoppa skyletin alle ja ehkä varavuode moottorin eteen. Sitten kun ikkunat joskus ovat lähellä paikoilleen laittoa, on niille tehtävä ikkunalistat puusta.
Puutöiden lisäksi on edelleen tekemättä sähkötyöt, lukuun ottamatta suuntaa antavaa kytkentäkaaviota. Myös pentryn hana ja makean veden säiliö ja tietysti harmaan veden säiliö (Ogu :)) ) putkineen ja paikkoineen on ratkaisematta ja tehtävä. Webaston ja sen polttoainesäilön asennus, lämmitysputkien viritykset, ilmanvaihdon ritilät ja torvet, sohvan päällystys, varmaan jotain muutakin pientä - ja paljon !!! Sellainen pieni yksityiskohta; kaikki mittaristot ovat piilossa, mitkä liittyvät moottorin valvontaan tai akkuihin. Tietysti kaikki helat ja kaiteet yms. kannelle ja katolle tulevat romppeet on laitettava paikoilleen, luulisin niiden olevan vihon viimeiset työt. Sitä ennen on kuitenkin kannaltani suurin työ - lakkaaminen. Toivon, että minulla on aikaa tehdä se itse kaikkine välihiontoineen. :) Meinasi potkuri unohtua 8} 8o niin ja avotilojen katokset :-) ;-)
Donna 28 :) :)
P.S. mitähän vielä.
J.S.
Viimeksi muokannut Donna 28, 07.03.2014 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30.09.2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja TLehti » 24.02.2014 20:55

MOI

Wau mikä kertomus.

Nyt vasta löysin tämän, vaikka olen mielestääni paljonkin täällä surffaaillut.

Todella komea vene valmistumassa.

T: Tero

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Simon » 25.02.2014 1:12

Joo,toi Donna on aika vaatimaton luonteeltaan, silloin tällöin kirjoittelee helekutin hienosta projektista, mutta komia vene sille on valamistumassa :)

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Notreal » 25.02.2014 20:21

Donna 28 kirjoitti:Töitä on vielä, kun niitä summaa. Päällimmäisenä puutöistä tulevat mieleen avotilojen ja salongin kaarnaukset, kattoluukut, komeroiden ja plaa plaa plaa
Donna 28 :) :)
P.S. mitähän vielä.
J.S.
Muista mukiteline, sehän voi olla vaikka muovia. 8]
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.02.2014 0:09

Muistuu takavuosilta Notikan vannasputki kuva mieleen :-) :-) :-)
(löytyy muuten sivustolta edelleen, vaikka jonkin verran tekstejä on hävinnytkin vuosien saatossa).
Kiitos taas kerran !!! :-)
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 01.03.2014 9:46

Notreal kirjoitti:
Donna 28 kirjoitti:Töitä on vielä, kun niitä summaa. Päällimmäisenä puutöistä tulevat mieleen avotilojen ja salongin kaarnaukset, kattoluukut, komeroiden ja plaa plaa plaa
Donna 28 :) :)
P.S. mitähän vielä.
J.S.
Muista mukiteline, sehän voi olla vaikka muovia. 8]
Sain vakavan nootin viime kesänä koska veneessäni ei ollut varusteena viini/kuohuviinilaseja koska ko teline puuttui joten lista pitenee...
Pitänee ryhdistäytyä ja alkaa suunnittelemaan telinettä koska lumethan on jo sulaneet. 8-|

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01.03.2014 11:13

Niin Notikka kuin Mattikin - älkää olko huolissanne moisesta telinestä minun kyseessä ollen ;-) . Niin ja vielä; MUOVIAHAN se ei takuulla ole :-) Kaikenlaisia variaatioita on mietitty jopa useampaan paikkaan. Tosin sen tai niiden sijoittaminen ahtaassa veneessä on kyllä ongelma, mutta eiköhän paikat ainakin salongin pöydältä löydy samoin ruorin lähettyviltä ja mikä ettei myös peräavotilasta. Viimemainitun tilan suunnittelu on aika ongelmallista, koska tilaa on todella vähän. Etukäteen ajateltuna se on kuitenkin tila, jossa luulisin eniten aikaa vietettävän, mitä nyt ei olla maissa. Peräpenkille mahtuu hyvin, mutta muuten täytynee suunnitella jonkinlaiset laitoihin kiinnitettävät klaffijakkarat, jotka samalla voisivat toimia astinlautoina sivukannelle tai -kannen yli laiturille noustaessa - irtotyynyillä. Muinoin Torniossa käydessä Poresaippuassa oli sellaiset jalostetut ruorimiehen ja "navigaattorin" tuoleina. Veli-Matti voisi muistaa mekanismin - piirräpä se tänne !!! Lukee vain niin harvoin näitä sivuja nykyään tämä V-M 8|
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01.03.2014 18:04

Katselin hallilla pikkuriikkistä jollaani. Mietin, mihin kohtaan keulassa pitäisi vetolenkki laittaa, jotta jolla tulisi kauniisti perässä. Siis vesirajaan, ylös laidan yläreunan korkeudelle vai tähän puoleen väliin ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04.03.2014 22:20

Sain tänään sähkömiehen, jonka kanssa on tullut seikkailtua 80 -luku ympäri Suomea erinäisissä autosuunnistuskisoissa. Hän toimi kartturinani tuolloin. On nyt jäämässä eläkkeelle ja palannut Kauko-Idästä Suomeen. "Eipä tässä ole muutakaan tekemistä - aikaa on", sanoi ystäväni, joka on valvonut eri suunnittelutoimistojen elektroniikka ja sähköpuolen töitä lähes kaikkialla maailmassa.
Takuulla perusteellista työtä.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.03.2014 12:20

Veistäjä on ollut kohta pari viikkoa A - B -luokan lomalla jossain etelässä. Saa nähdä kuinka tressaantuneena hän tulee takaisin. Jotain on tehty hänen poissaollessaan. Katto alkaa olla valmis. Nyt olisi ollut aikaa kyllästää venettä tuulilasin ja muutamien muidenkin paikkojen osalta. Avainpolitiikka vain oli jotenkin solmussa veistämöllä. Niiden joiden piti olla paikalla, eivät olleet, kun pari kertaa siellä kävin. Silloin kun olivat, en päässyt niin lyhyellä varoitusajalla paikalle. Todellisuudessahan tässä ei ole taas kuin vajaa kuukausi aikaa, kun veistäjälle varmasti pukkaa kevätkunnostustöitä roppakaupalla ennen vesille laskuja. Hänen halleissaan on kuitenkin niin monta venettä, etten uskokkaan sitä, etteikö niihin olisi tullut hänen luvattua erinäisiä töitä, sillä ne "pikku hommat" ovat veistäjän sesonkia. Sitten hallissa on vielä toinenkin vähän pidemmälle edistynyt vene valmistumassa. Ymmärrän, että veistäjän on otettava sesongista kaikki irti, niin minunkin omastani.
Tällä haluan sanoa vain sen, että tuskinpa Donna saa vettä maistaakseen kölin alle ennen heinäkuuta. Töitä ilman
veistäjääkin on paljon tehtävänä. Periaatteessa aikaa on heinäkuun alkuun kolme ja puoli kuukautta. Mutta silti pelottaa, arvaatte varmaan ??? !!!
Donna 28 8}
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20.03.2014 2:29

Olen parin viime päivän aikana kuullut useammastakin suusta "tuli takatalvi" Hei, Hej, Hei - nyt on normaali talvikuukausi (hej - J:llä oli äidinkielenään ruotsia puhuville), ei mikään takatalvi. !!! Jos lunta ei ole maassa ollutkaan muutamaan viikkoon, niin ei se merkitse Suomessa, jossa on neljä vuodenaikaa, että maaliskuussa tulisi takatalvi kun lunta on satanut jokusen sentin ja pakkastakin on ollut täällä etelässäkin esim. viime yönä lähes 20 -astetta. Takatalveksi ainakin minä ymmärrän, jos näillä leveyksillä toukokuun lopussa tulee lunta tai
jos niin kuin kesällä -88 Ylämaalla Kaakkois-Rallin pikataipaleella tuli 15 cm lunta. Työllisti pikkuista vaille pirusti allekirjoittanutta EK:n päällikköä ja kaveriani turvapäällikköä ko. pikataipaleella.
Siis hyvät takatalven maalailijat, nautitaan nyt talvisäästä ja toivotaan, ettei takatalvea tulisi, silloin kun me veneilemme. 8-|
Donna 28 :)) :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin