Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.01.2014 22:07

Niin no mikä se on "lähellä" affenanmaata... veikkaampa että homma men eeniin että vaan lähdetään ja ajetaan alas niin kauan kuin huvittaa ja kelit on passelit ja sitten vaan käännytään takaisin. Eli reissu voi olla 3 päivää tai kuukauden jos vaan lomat ja säät sallii... ;-)
Säiden, siis kovienkin tuulten, puolesta kyllä ajelisi mutta epäilen miehistön fyysistä kestävyyttä kovemmassa aallokossa...

Onhan se yksi varuste mitä on joskus tullut harkittua eli aurinkokenno mutta onkos sillä sitten merkitystä livenä moottoriveneessä jota ainakin pyritään ajamaan useampaan otteeeseen viikossa? Vielä ei ole ollut virran riittävyyden kanssa ongelmia joten kannattaako...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.01.2014 19:45

"Toivottavasti ei tarvitse mennä taiteilijahommiin", sanoi veistäjä aamulla. Sanoin siihen, että sitten on purettava katto. Kysymyksessä oli valkoiseksi maalattujen rimojen maalipinnan kestävyys. Aivan oikein, katto ainakin rimojen osalta lienee jo Donnan salongin päällä. Kattotuolit vai sanotaanko niitä nyt -kaariksi on kyllästettyä ja lakattua mahonkia ja katto rimoista tehtynä sisältä päin maalattu valkoinen (rimat on myös kyllästetty). Jos rimojen maalaus ei kestäisi, olisi toinen vaihtoehto rueta veistäjän maalaamaan taiteilijatyöhön - sen verran haastavaa se olisi. Toinen vaihtoehto tuntuisi minusta paremmalta; minä purkaisin katon ja tekisin uuden. !!! Siis joka päivä tapahtuu vähän kerrassaan. Katon tekemisessä tulee päivässä paljon näkyvää, mutta suurimmaksi osaksihan Donnan valmistuminen on jatkossa sellaista sipertelyä, joissakin piireissä sanottaisiin - paskartelua !!!
Mitä Veli-Matin kesäreissusuunnitelmiin tulee, vapaan maan vapaa venekippari voi ajella sinne minne ikinä lystää tai siis melkein, jos miehistö sen kestää ja hyväksyy. Toki siihen ei tarvita hyväksyntää, mutta kuka sitä mököttäjää jaksaa kauan katella, ainakaan kun on lomalla.
Aurinkokenno ei liene välttämätön moottoriveneessä, ellei siinä ole todella onneton laturi ja pieni akkukapasiteetti. Sähköpulaan olen joutunut pari kertaa sen vuoksi, että sähköt karkasivat maihin, mutta silloinkin pelastavan enkelinä oli naapuriveneen pitkät apukaapelit. Virta pulaa normaali olosuhteissa tuskin tulee. Pitäisin pientä agrigaattia monikäyttöisempänä eikä se varmaan juurikaan kalliimpi olisi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.01.2014 20:15

Mullois pieni 2,5kW Honda mutta eipä ole vielä kertaakaan lähtenyt mukaan...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.01.2014 22:14

Eipä tuo niin pieni ole, sillähän saa voimaa jo ylettömästi. Minulla on 1,0 kw joku japsi, mutta ei se jaksa pyörittää kunnolla 800 w:n lämmitintäkään. Se oli kerran kylmällä mukana, piti tyytyä 600 w:n lämmitystehoon, joka kyllä sitten riitti, vaikka pakkasta oli lähes viisi astetta ulkona. Ekstriimi pussissanikin, jonka lämmön alaraja lienee ainakin plussaa saman verran kun tuolla reissulla pakkasta, riitti lämpö juuri ja juuri pahimman yli.
Ajattelin silloin heittää ko. koneen kaivoon, mutta eilenkin se pisti silmään varaston nurkassa. Bensakone.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 08.01.2014 13:38

Pakko sen verran ottaa entisenä Keski-Suomalaisena kantaa Donnan sukulaismatkakertomukseen, että mahtaa olla pitkä ja kallis kumikanava Jyväskylän länsipuolella sijaitsevalta Petäjävedeltä Kallaveteen... Savon puolen Pielavedeltä olen kyllä ennenkin kuullut maita pitkin veneellä Kallalle ajellun :-)

Toivottavasti Donnakin nähdään joskus täällä Saimaan koillisilla latvavesillä, kumisia tahi vetisiä kanavia pitkin kulkeneena :-)

Eeppo

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.01.2014 0:21

Sorry, Pielavedeltä ei pitäisi olla Kallaveden lieneekö Maaningalle noin 25 km kumikanvaa.
Petäjävesi on jotain dementiaa :-) En nyt latvavesistä uskalla puhua vielä mitään, mutta usko tai epäusko selvinnee noin 2 1/2 kuukauden sisällä. Käytän, jos usko vahvistuu, kumikanavaa Haminasta Lappeenrantaan, josta tarkoitus on edetä Puumalan-Savonlinnan seutuville viime kesän vuokraveneellä koetun innoittamana. Jos aikaa on, yksi suunta on Jojensuu ja toinen mahdollinen suunta Riistavesi-Juankoski, Savonlinnasta pohjoiseen suunnittaessa. Korteista katsottuna jälkimmäinen tuntuu mielenkiintoisemmalta. !!! Syyskesällä tulen sitten taas Haminaan ja telakoin Kotkaan syyskuun lopussa. Sitten tehdään talven aikana ne asiat, mitkä jää tekemättä tänä talvena. Muuten otan kutsun vastaan, tosin ei ehkä vielä ensi kesänä sinne :))
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Lampila » 10.01.2014 13:15

Mulla menee katto uusiksi kun tyhmyyttäni tein liian tiukan katon kuivasta puusta enkä ennen syksyä kyllästänyt sitä lainkaan. Tulipa todistettua että puussa on voimaa, sen verran solmuun meni ne kattokaaret ja muutama vanha jopa murtui. Harmittaa tehdä samaa hommaa kahdesti ja vielä purkaa välissä!
- Pohjalla on paremmin -

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 10.01.2014 19:01

Lampila kirjoitti:Mulla menee katto uusiksi kun tyhmyyttäni tein liian tiukan katon kuivasta puusta enkä ennen syksyä kyllästänyt sitä lainkaan. Tulipa todistettua että puussa on voimaa, sen verran solmuun meni ne kattokaaret ja muutama vanha jopa murtui. Harmittaa tehdä samaa hommaa kahdesti ja vielä purkaa välissä!

“Wisdom comes from experience. Experience is often a result of lack of wisdom.”
― Terry Pratchett

Maailmalla viisaat kirjoittelevat viisaita ajatuksia!

Olen kuullut tarinan kuinka vuotava pressu aiheutti rimaveneen rimoituksen pullahtamisen irti kaarista ko kohdalta.
Kuulemani tarinan mukaan tällöin oli kuulunut Haapasaaressa kovaäänistä kiroilua. 8}

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Jape » 10.01.2014 20:55

Lampila kirjoitti:Mulla menee katto uusiksi kun tyhmyyttäni tein liian tiukan katon kuivasta puusta enkä ennen syksyä kyllästänyt sitä lainkaan. Tulipa todistettua että puussa on voimaa, sen verran solmuun meni ne kattokaaret ja muutama vanha jopa murtui. Harmittaa tehdä samaa hommaa kahdesti ja vielä purkaa välissä!
Puussa on kyllä tosiaan paljon voimaa jo ihan pelkän ilmankosteuden ansiosta. Korostuu tuollaisissa esimerkeissä se kyllästyksen tärkeys, jonka hyvin moni jättää kokonaan tekemättä jopa veneen pohjassa. Sitten ihmetellään kun kaaret katkeilee ja laudat pullahtelee perälaudasta irti. Veneissä pitäis kyllä ihan kaikki osat kyllästää niin sillä saa minimoitua sen kosteuselämisen.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.01.2014 20:54

Veneeni on kyllästetty kauttaaltaan, toivotaan että se pitää. Nyt tuli vielä hieman mutkia matkaan tai oikeammin toisenlaista ajateltavaa, aloitin uutena JP:nä Kouvolan 2 CV -jaoksessa. Mutta veikkaan, ettei tämä JP oleminen kestä niin kauaa kuin Donnan entisöintiprojekti. Mutta kesällä se verottaa kyllä jonkin verran veneilyaikaa, koska kulkimilla liikkuvat ovat kesäisin sosiaalisimillaan ts. kesätapahtumia on ympäri Suomea.
Ymmärrän Lampilaa hyvin, sillä miltei kaikki se mitä Donnaan on tehty ennen nykyistä veistäjää, on Veijo joutunut tekemään sen toiseen kertaan. Siksi projektini on kestänyt kauan mm. ja kestää vielä jonkin aikaa, koska minustakin on tullut siinä sellainen pilkun... 8o 8} ;-)
Donna 28 :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18.01.2014 20:32

Donnaan ryhdyttiin tekemään viime viikolla sisustaa. Aloitettiin Webastosta, se tulee taka-avotilaan styyrpuurin puoleiseen laitaan koteloon, jossa on tulettava avattava huoltoluukku. Polttoainesäiliö n. 10 litrainen mahtuu sen viereen tai peräpenkin alle. Peräpenkin alle tulee lisäksi ankkuri- ja köysitila ja mahdollisesti 1 -akku Webastoa varten. Sitä mietin vielä, sillä laturilta tälle mahdolliselle akulle tulee yli 5 m sähkön siirto matkaa. Salongin sisustus on alkuvaiheessaan. Vein 1-liekkisen pirtukeittimeni Webaston (kaikkine veneasennussarjoineen) kanssa veistäjälle, jotta hän pystyy mitoittamaan sen paikan ja keittimen sijainnin pikku, pikku pentryyn, jossa vaikeusastetta lisää pieni teräsallas. Salongin sohvat ovat tosi kapeat; istuahan niissä voi, mutta nukkuminen on hankalaa, siksi molempiin sohviin tulee sivusta vedettävä osa, joka vetää perässään osan selkänojasta patjoineen leventämään sohvasta tehtyä sänkyä. Sohvan runko on vain 55 cm leveä ja paljon kapeampi "jalkopäästä". Siksi tämä sivusta vedettävyys. Veneen sokkeloiden tuuletusta on mietitty myös paljon ja mietitään vielä pitkään, jotta kaikki umpiperät saataisiin tuuletuksen piiriin. Lämmön jakaminen perästä eteen on myös mietintämyssyssä.
Mikä tärkeintä varsinaiset laudoitustyöt ovat päättyneet, tiedän miltä vene näyttää "sieluni silmin" valmiina. Alan vähitellen olla ylpeä Donnan omistamisesta :)) Katkeriakin päiviä, viikkoja jopa kuukausia, saati sitten vuosia, on ollut. 8} Onhan se ollut merkittävä osa minun elämääni vuoden 2007 huhtikuusta lähtien (tarkistin kauppakirjasta). Olin silloin juuri viidenkympin villityksestä selviämässä ;-) :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25.01.2014 11:04

Pientä edistymistä on tapahtunut. Itse en ole ehtinyt käydä veistämöllä paikalla, mutta veistäjä viestitti sarana yms. tarvike tarpeistaan. Hän kertoi, että vaatekaapin ja kyökin sivusarjat ts. laipiot ovat paikoillaan. Siis sisustussuunnittelun tulokset alkavat vähitellen näkyä käytännössäkin, myös allas mahtui kuuleman mukaan sille suunniteltuun tilaan. Allas on uppoasennettu. Sen päälle tulee kansi, jonka saa tiskausta varten helposti sivuun. Pirtukeitin on vain heivattava sivuun tiskatessa. Makeavesitankki tulee irrallinen. Harmaat vedet johdetaan suoraan laidan läpi vesirajaan tulevan putken kautta ulos. Sankkotyyppinen makki tulee sitten vahvemmalle tavaralle ja senhän voi tyhjentää vaikkapa maihin pienen kuopan tehtyään, tietysti sen voi tyhjentää septipisteeseenkin.
Mutta kun on kysymys kertaluonteisesta sankon tyhjentämisestä, niin tuskinpa sitä yhtä yötä pidempään veneessä "tuoksumassa" säilytetään :-) . Tulevan viikon perjantaina menen katsomaan, mihin on edetty. Räpsin samalla muutaman kuvan nykyvaiheesta. Jos uutta on mielestäni tarpeeksi, laitan viinamäenmiähen avustuksella niitä tännekin - ehkä ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16.06.2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Oqu » 25.01.2014 17:38

Nyt on kyllä (piipertäjäksi leimautumisen uhallakin) puututtava sinänsä pieneen, mutta isommassa mittakaavassa tärkeään asiaan:

Mielestäni harmaavesien johtaminen suoraan vesistöön ei enää ole tätä päivää ja pitäisi olla nykyään jo laissakin kielletty. Tiedän, että Donnassa on varmasti pienet pentrytilat, ja kompromisseja joudutaan tekemään, mutta tämä asia ei saisi olla yksi niistä. Mahdollinen ajatus siitä, että tiskivettä tulee vain pieniä määriä tai harvakseltaan, ei myöskään kelpaa selitykseksi. Uskon, tai ainakin haluan uskoa että puuveneilijät arvostavat luontoa enemmän kuin tavallinen, sarjavalmisteisella muovi- tai alumiinikipolla liikkuva kaveri, ja siksi olisi hienoa että me näytettäisiin myös esimerkkiä ja pidettäisiin pääperiaatteena luonnon ja luontoarvojen vaaliminen.

Meidän perheen veneissä harmaavedet johdetaan altaan alla olevaan 15L kanisteriin, josta ne sitten on kätevää tyhjentää maastoon tai ao. pisteisiin. Eikö Donnassakin voisi toimia näin?

Toivottavasti et nyt ota tätä veemäisyytenä allekirjoittaneen puolelta, mutta ympäristötieteitä opiskelevana, ympäristöjärjestöille töitä tekevänä ja ennen kaikkea ympäristön ystävänä en voinut olla puuttumatta tähän..
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.01.2014 22:36

Katsotaan nyt, sanoi torventekijä. Minulla on kyllä aina ollut omakäsitykseni Greenpeacen miähistä 8o :-) Lakeja jokaisen holhoamiseen on jo tarpeeksi. !!!, myös ympäristölakeja. ->
D. 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16.06.2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Oqu » 26.01.2014 23:10

No, ei kai se lakeja kysy, mutta luulis olevan yleisessä maalaisjärjessä se ettei vesiin kuulu mitään kemikaaleja.

Ja muuten, Juha Aromaa, joka on tätäkin sivustoa aikanaan ollut perustamassa (?), alkuaikoina kirjoitteli tänne juttuja ja vieläkin kirjoittaa puuvene-lehteen, sattuu nykyään olemaan Greenpeacen Suomen toimiston viestintäpäällikkö.. En usko että hän kauhean väärällä asialla on.
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Vastaa Viestiin