Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.12.2013 22:43

Onhan näitä kuomun tekijöitä Kotkassakin 2 - 3, mutta kun niillä on ne omat mieltymykset ja hitonmoinen ylimielisyys asiakasta kohtaan, niin en kyllä heiltä viitsi sitä mennä kyselemään. Yritin piirtääkin niille, mitä pitää tehdä, niin kun siitä ei tullut mitään, keräsin kamppeeni, piirrokseni ja sonoin, hyvästi.
Olisin tietysti voinut sanoa pahastikin, mutta onnekseni en. Turvaudun yhteen toimittajaani, jos tuo Matinkin neuvoma lappeenrantalainen apu osoittautuu yhtä kiinnostuneeksi kuin kotkalaiset.
Vaasan Suojaverho osaa tehdä mitä vain, kun puhutaan alumiini- tai teräsrakenteista ja kankaasta PVC:tä tai vaikkapa nahasta. Siinä on vain yksi hankala puoli, minun on annettava ensin skitsi ja sitten toteutusvaiheessa mitattava itse. Jos virheitä on syntyäkseen ne syntyy täällä eikä Vaasassa, kun vene asioissa en ole näitä maakareita ikinä vaivannut. Ovat kyllä tehneet kuomuja, pääasiassa kuitenkin tehdasmaalauksiin alipainetelttoja yms. muita katoksia.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 10.12.2013 23:50

Ei kyllä kuulosta toimivalta, että ottaisit itse mitat ja lähettäisit tekijälle... mahdollisesti huonosti sopivan kuomun tapauksessa kun tekijällä ei ole tuossa tarvetta ottaa minkäänlaista vastuuta, vaan syyllinen löytyy varmasti puutteellisista mitoista.

Siis ota sellainen kuomuntekijä, joka käy itse ottamassa mitat ja toimittaa kuomun kaarineen kiinnitettynä.

Tuossa on yksi firma pääkaupunkiseudulta, jolla on pitkäkokemus kuomuista. Ottaa mitat paikalla, taivuttaa tarvittavat kaaret ja tekee istuvan kuomun. Iivonen on miehen nimi.

http://www.venekuomu.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.12.2013 22:13

Täytynee yrittää saada tänne pari kuvaa, jotka selventäisivät tarvettani, sillä millään kuomuntekijällä ei ole kuvan kuvaa sellaisista kuomuista, mitä ajattelen. On nimittäin otettava huomioon se, että nämä kuomut ovat ensisijaisesti katoksia ja vasta toissijaisesti kuomuja. !!! Ts.
katoksiin liittämällä sivut, niistä saadaan kuomuja. Tärkeää on, että takakatoksen 3 sivun sunnasta pääsee veneeseen ilman esteitä ja etukatoksen katosta ainakin laitimmaisten tuulilasien kohdalla saa pään ja osin hartioita ulos, siis niissä on vetoketjut. Avautuvan tuulilasi-ikkunan osalta katoksen etureunan kiinnitys on ongelmallinen. Mutta kunhan saan kuvat tänne, niin eiköhän ongelmat avaudu kaikille teille hyvää tarkoittaville. -> Sitä paitsi, olen mitannut viimeiset 30 -vuotta ammatikseni tai oikeammin se mittaaminen on työni varjo puoli tai suola -
riippuen siitä, olenko onnistunut vai epäonnistunut työssäni ;-) :-) :-) .
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12.12.2013 9:54

Eipä tarvitsekaan ponnistella kuvien laiton kanssa, sillä sivulla 43 tätä juttusarjaa näkyy sivuprofiili katottoman ruorihytin ja osittain peräoleskelutilan osalta. |+| Näihin tiloihin on tarkoitus ne katokset väsätä. Tuulilasi kuvassa oikeanpuoleinen ikkuna pokineen avautuu kannelle vasemmalle, sen vuoksi, että allekirjoittanut pääsisi sujuvasti kannelle. Siinä on se ongelma katoksen suhteen edessä, takana ongelmaa ei sitten oikeastaan olekaan muuta kuin, että katoksen korkeus saisi olla 185 cm, jotta meikäläinen mahtuisi sinne seisomaan. Ts. katon tasosta noin 30 cm ylöspäin. Mahtaa olla hirveän näköinen, mutta minkäs teen, jos haluan vaatimuksissani pysyä. ;-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 13.12.2013 19:27

Jaakko tuossa se lprannan tekijä;
http://personal.inet.fi/yritys/eltuote/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta voi katella mallia, ovat tosin pääasiassa purkkareita, mutta joitain ideoita vois löytyä;
http://www.iversonsdesign.com/itop.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Warjo » 13.12.2013 22:25

matti kirjoitti:Jaakko tuossa se lprannan tekijä;
http://personal.inet.fi/yritys/eltuote/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta voi katella mallia, ovat tosin pääasiassa purkkareita, mutta joitain ideoita vois löytyä;
http://www.iversonsdesign.com/itop.html" onclick="window.open(this.href);return false;
EL-Tuote teki minulle meriläiseen aikoinaan kuomun ja voin sanoa, että hyvä tuli.
Tässä kuitenkin toinen Lappeenrantalainen vaihtoehto, http://www.fabfilter.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Kyllähän jos istuvan ja toimivan kuomun haluaa, niin se on ihan pakko sovittaa paikan päällä.
Millään mitoilla tai muulla sellaisella ei pysty saamaan tyköistuvaa kuomua. Ne viimeiset kiinnitykset on PAKKO sovittaa paikan päällä.
Raudassa ei ole raha hukassa...

helena2013
Viestit: 21
Liittynyt: 16.11.2013 18:24
Paikkakunta: hollola

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja helena2013 » 14.12.2013 8:16

minulle teki lahdesta kaveri perssun
kolmesti kävimittaamassa
ja tuli todella siisti ja hyvä

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.12.2013 0:57

Olen minäkin muutaman kuomun teettänyt ja kyllähän niitä on soviteltu. En epäile sitä yhtään, etteikö käyntikertoja tulisi.
Matin ja Warjon linkeissä oli kuitenkin ideaa, pidin Iversonin disingista. Erityisesti minua puhutteli ilman tuulilasia olevat katokset binimi + välikatos. Mutta eivät nekään ole sitä, mitä ajan takaa. Jos jostain usalaisesta linkistä löytyisi sanotaan nyt vaikka 60 - 80 -vuotiaan veneen katos tai sen ajan tyylin katos, sillä Iverseninkin katokset vaikuttavat turhan nykyaikaiselta veneeseeni. En erityisemmin haluaisi rikkoa tunnelmaa katoksenkaan osalta siitä, mitä muuten veneeni henkii. Siis en haluaisi vanhaa venettä repiä 2000 -luvulle, vaikka se tapahtuisi vain katoksen osalta. Saatan olla tässä asiassa väärässä, mutta omathan on mielipiteeni. Tosin materiaaleissa voidaan mennä tähän päivään, mutta alumiiniputkia en tule käyttämään kaarissa ja tuskinpa mitään kromattuakaan, sillä jos heloitus esim. on pronssia ja messinkiä, ei sinne joukkoon enää kromattuja osia laiteta. Sekamelskahan siitä tulee sitten viimeistään 8-| !!! .
Sen sijaan nykypäivän tekniikalla pulverimaalatut teräsputket ovat jo asia erikseen.
Voihan tietysti käydä niinkin, että avotiloihin tulee pelkät satamapeitot, mutta niissäkin käydään mitoilla ja sovittelemassa pari kolme kertaa - lähes samalla vaivalla yrittäisin mieluummin saada katokset aikaiseksi. Kotkalaiset ainakin muistavat vanhan Meriniemen, jolloin ulkoilmaravintolaa ei oltu vielä lasitettu, vaan niiden päällä olivat kiinteät pressut ja
veivattavat markiisit aurinkosuojina. Teräsrakenteet, joiden varassa koko homma lepäsi ja joka mm. suojeli Museoviraston suojelemaa keskeisellä paikalla olevaa puuta, vaijerirakenteet ja peltikatokset suojaamaan markiiseja talvella olivat allekirjoittaneen KVR urakkana tekemät. Suunnittelukin kuului urakkaani. Siis tämä oli aikaa, jolloin Ruotsin kunkku Kalle Kustaa kävi Meriniemessä. Se, että silloinen ravintolayrittäjä mielsi aurinkosuojat sadekatoksiksi, niin siinä mielessä ei nämä katokset antaneet kuin tuollaisen 75 prosenttisen - kiinteät pressut kylläkin lähes 100 prosenttisen suojan. Muistan, että ompelukoneeni lauloi tuolloin vähän väliä, muutettaessa paikan päällä pressuja paremmin soveltuviksi.
Sorry, jos kirjoitan lisää, alkaa omakehu haisemaan liikaa 8o ;-) Kyllähän minä sen kestän, mutta te ette takuulla :-) :-) !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.12.2013 14:49

Soppeli omakehu on aina paikallaan... ;-)
Pidä Jaska pääsi tuon pressun suhteen!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 15.12.2013 21:26

Tuossa näyttää olevan koko katot tehty kankaasta kaarille, tarkoitatko jotakin tuon kaltaista lisäystä avotilojen ylle?
http://classicyacht.org/boats/bernadine" onclick="window.open(this.href);return false;
Em on linkkejä joissa taas linkkejä jos jaksaisi selata vois löytyäkin?

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.12.2013 22:21

Veli-Matti, älä huoli, pidän pääni. ->
Matti, alat päästä jyvälle siitä, mitä haen. |+| Nyt jo löysin parista 16 jalkaa pidemmästä veneestä muutaman mallin, joista varisinkin North Star II Pohjoisesta Kaliforniasta miellytti silmää. Sellainen katos, mikä North Star II:ssa oli takana, pitäisi laittaa myös eteen, koska siellä on myös avotila. Korotettuna noin 30 cm salongin tasosta sekä takana että edessä se takaisi taakse seisomakorkeuden ja eteen helpohkon kulun tuulilasin ikkunasta etukannelle, koska tilaa on huomattavasti enemmän kuin tuulilasin korkeus. Rullattavat sivuseinät on mahdollista laittaa molempiin tai sitten irralliset punoksella nyöritettävät "seinäkkeet". Matti, tämän tyylisiä ratkaisuja etsinkin. Luulenpa myös, että itse pystyn mittaamaan ja suunnittelemaan katokset, jotta Vaasan Suojaverho Oy voi ne toteuttaa. Ajattelin jo välillä, että Matti, joka on rakentanut kahvelipurjeisen jahdin itselleen, on kadottanut esteettisen ja suhteellisuuden tajun - turhaan pelkäsin. !!!
Panen muuten ennen käymättömän linkin talteen.
YT Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Jape » 16.12.2013 19:16

Joskus tuli teetettyä yhteen veneeseen tuollainen aurinkokatos, jossa laidat sai vetoketjuilla irti. Parempaa kuvaa esim sivuprofiilista ei löytynyt, mutta se nousee tuosta ohjaamon katosta ylöspäin tuulilasin kanssa samassa linjassa, ja vaikka se oli aika korkea niin mielestäni se oli ihan linjakas silti. Ja ajoi asiansa, eli suojasi auringolta ja sateelta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 16.12.2013 20:42

Voiskohan noita soveltaa nurkkatolpiksi taka-avotilaan?
Kansikpl ja putki.
http://www.toplicht.de/en/shop/decksbes ... nder-klein" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 16.12.2013 23:14

Minä tein itse myös sellaisen, mistä saa kaikki sivut pois. Katto jää vain tarvittaessa aurinkosuojaksi, tai senkin saa sitten pussiin ohjaamon katonreunan alle. Noin käytännössä ekaa "oikeata" kuomua tehdessä sovittelukertoja tuli kyllä monta ja vähän joka vaiheessa. Hommaa helpotti, kun Ladyssa on seisomakorkeus ohjaamossa koko matkalla katon alla, tarvi vaan jatkaa suoralla linjalla taaksepäin.
Vaikka on kuinka kivaa sateella ja paskakelissä veneillä suojaisesta ohjaamosta, niin on se vielä mukavampaa hellepäivänä ohjailla avotilasta aurinkovarjon alta kun sivuilta pääsee tuuli vähän puhaltelemaan.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17.12.2013 22:31

Minä jo ihmettelin, että kukaan ei nyt tosissaan halua kiinnostua vanhan ajan katos- ajatuksestani. Tarjottiin vain kaiken maailman normaaleja kuomuntekijöitä. Matin ja Japen ajatukset ovat oikeasuuntaisia, uskon myös CC:n tehneen itselleen sellaisen, koska hän osuu asian ytimeen vilvoittavista ilmavirroista ajokatoksessa paahtavan auringon alla - paskakelejä unohtamatta, mutta ne kelithän on ennalta ehkäistävissä kuuntelemalla säätietoja ennen veneilemään lähtemistä suurimmaksi osaksi.
Donnassa katosten teko on haastava, sillä sen alle ainakin taakse on saatava 185 cm miehelle
seisomakorkeus. Kuten tähänkin saakka olen tehnyt ja teettänyt venettä vain itselleni, en jälkikasvulle, enkä tuleville, mahdollisille omistajille. Siis en ole ennakoinut vääjäämätöntä tilannetta, jolloin en enää kykene nousemaan veneeseeni. ;-) 8-|
Kuten Japen ja CC:n katoksissa oli irroitettavat seinät, on ne myös minun suunnitelmieni lähtökohtana. Vaikeinta lienee kattoluukkujen saumakohdat. Siinä ehkä auttaisi purjevenetyylinen roiskekuomu tai sitten vain vetää etuseinä niin pitkälle, että kattoluukku pääsee vapaasti toimimaan edestakaisin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin