Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.03.2013 22:28

Vesipumppu puoleen ja sen vedenottoon ei ole vielä paneuduttu. On lähinnä tehty sellaisia töitä, jotka ovat erittän hankalia tehdä silloin, kun vene on sisältä puuvalmis. En usko, että mitään T-liitoksia tehdään ja eikä kyljestä uloskaan. Kaikki saa tulla peräpeilistä tulevasta pakoputkesta.
Miten nuo tuumat mitataan noissa pumpuissa, onko se pumpun impellerin halkaisija vai mikä,
määräävänä tekijänä. Jos näin on, laitetaan puolentoista - kahden tuuman pumppu, sillä edellisessä veneessäni noin 50 mm halkaisijaltaan ruiskutti vettä todella hyvin, vene melkein liikkui sen avulla. Pakoputken mitta oli yli neljä metriä mutkineen. Jabsco osoittautui siinäkin luetettavaksi pumpuksi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja patrick » 22.03.2013 10:00

Tuo koko menee liitosten kierteen mukaan. Taitaa kaks tuumasella mennä putki tukkoon, tai ainakin kierrosnopeutta pitää laskea paljon.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.03.2013 14:49

Jouduttiin hiomaan kylkjet uudelleen, kun olisi tullut niin laikukas. ;-)
donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 22.03.2013 22:08

Se koko tulee niistä liitoskierteistä, ei siipipyörän halkaisijasta... parin tuuman pumppuja tapaa yleensä sen kokoisissa moottoreissa joita ei Suomessa veneisiin asenneta.

Pumpun koko mitoitukseen vaikuttaa paljon sen kierrosnopeus. Esim. 3/4" high speed pumppu, joka pyörii lähelle maksimia riittää yli 400hv jäähdyttämiseen. Toisaalta kohtuullisesta ylimitoittamisesta ei ole juurikaan haittaa...

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.03.2013 23:41

Olen antanut itselleni ymmärtää eri tahoilta, kutakuinkin tuuman pumppu kävisi tähänkin.
Tiedän nyt, mitä tuumamitat tarkoittavat tässä asiassa. Siis oppia ikä kaikki.
Lieneekö sillä mitään merkitystä, että kone on kokonaisuudessaan merivesijäähdytteinen.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25.03.2013 18:44

Loppusuora alkaa veiston osalta Pääsiäisen jälkeen. Salongin katto liukuluukkuineen, skyletti, karneeraukset, taka-avotilan penkit ja keulapunkka menevät työn alle, tietysti turkkilaudat, pentry vaatekaappi ohjelmassa.
Tietysti sitten on kaikenlaista muuta nyhräämistä kuten moottorikoppa jne. ???
Kun tuohon listaan lisää lasit, kansihelojen kromaukset, sähkötyöt, Webasto tykötarpeineen ja lakkaukset, niin hiinä ja hiinä on, saanko veneen vesille ennen Juhannusta. Niin ja potkurikin pitäisi hankkia ja asentaa.
Aikaa on vain reippaat 2 kuukautta. Kämmenpohjat alkavat hiota. ;-) Meri Viapori jäänee edelleen haaveeksi,
sitten joskus, ehkä...
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.03.2013 22:18

Kirjoitin jutun Säynätsalon Sanomiin veneeni historiatietojen selvittämiseksi. Keskustelin päätoimittajan kanssa ja selvisi sellainen seikka, että hän itsekin etsi veneensä alkuperää;
hänellä oli vahvistamattomien tietojen mukaan yksi neljästä puusta valmistetusta Marsundista.
Tietääkö kukaan näistä Marsundin puuveneistä ???
Donnasta juttu on Pääsiäisen jälkeisellä viikolla ilmestyvässä lehdessä, tosin nimeä Donna siinä jutussa ei näy. Donna on edellisen omistajan juttu ja hänellä vene ei ole ollut vesillä päivääkään, kuten ei sitä edellisellä omistajallakaan. Mutta sitä edellisellä kyllä, mutta hänen nimeään ei enää kukaan muistanut myöhemmistä omistajista (2).
Donna 28 :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27.03.2013 16:53

Muista juoda riittävästi ettei vaan tule kivennäisainepuutosta hikoilemisesta... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 27.03.2013 19:11

Eihän niistä kämmenpohjista niin paljon... :-) :-) :-)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27.03.2013 20:59

Eipä niin Matti, eikä niin V-Matti 8o :-) 8} ¨
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.03.2013 15:00

Otin eilen tyypit. Istuin ruorin ääreen, oli kuin pakettiauton ratissa olisi ollut, sen verran vinossa kulmassa ratti on. Sama kulma kuin Citroen Jumperissamme firmassa. Ei sen taakse kovin paksumahainen mahdu, onneksi olen sen verran hoikka, että mahdun, vaikkakin keskikehon rakennusta on tullut harrastettua muutama vuosi. ;-) :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.03.2013 22:41

Donnaa ulkoilutettiin tänään. Kuulin se luotetavalta palstalle kirjoittelevalta taholta.
Jotain siellä oltiin hitsattu, veistämöllä sisällä kun ei voi. "Minusta kun näytti, että akselilinja oli oikaistu". Pitää paikkansa, akselilinja oikaisitiin tämän herran havainnon perusteella.
Ja kuka väittää, ettei laituriparlamentissa osattasi tehdä oikeitakin havaintoja, vaikkei niin aina tosissaan oltaisikaan.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.03.2013 10:08

Yhteenvetona kuvista syntyneestä keskustelusta. 1) Yhdysputki jää niille sijoilleen. Klemmareita on putken kaulassa tankkien päissä alun alkaenkin 2 kpl, joista vain toinen näkyy kuvassa molemmissa päissä, istuimen sisällä on kaulassa toinen. 2) Matin havainnoima akselilinjaus kardaanipätkän osalta on linjattu uudelleen ja hän on sen myös eilen käydessään havainnut sen linjatun. 3) Akselin ja yhdysletkun välissä on yli 10 cm tyhjää tilaa, yhdysputki ei pääse pomppaamaan siitä ylös millään muotoa, mutta siihen laitetaan suoja varoiksi. Yhdysputkea voi tarkkailla turkkiin tulevan luukun kautta. 4) Polttoaineen syöttö hoidetaan tankkien yläpinnan kautta katsastusmääräyksen mukaan, etupenkin kansi hieman nousee, mutta myös näkyvyys tuulilasista paranee. Siihen, mistä ennen lähti polttoaineen syöttö koneelle on tehty hana, josta voi vedet tankeista laskea ulos tarvittaessa. 5) Manusluukut olivat tankeissa alun alkaen. 6) Polttoaineen syöttö maadoitetaan kuparilangalla tankeilta koneeelle, samoin maadoitetaan pakoputki putkenpäästä koneelle varoiksi. 7) Koska pohja on tasainen lisätään potkurin halkaisijaan tuuma, pohjan ja potkurin väliin jää vielä reipas tuuma tilaa. Siis potkurista tulee halkaisijaltaan 15 tuumainen. Nousua ei ole vielä lasketettu uudelleen, sen pyydän lähipäivinä Mepra tuotteelta. Ehkäpä näin saadaan tavoitellut nopeusarvot ainakin lähemmäksi totuutta. 8) Potkuriin liittyen olen yrittänyt laskea veneen painoa. Se on suurin piirtein näin; runko punnittiin ilman pohjarautoja kansineen, ilman tuulilasia ja salonkihyttiä 700 kg:ksi, moottori painaa 270 kg, kytkin 70 kg kaaveleineen. Salongin seinät ja katto, tuulilasin etupenkkeineen ja sohvapuineen n. 250 kg, kalaraudat, peräsin, potkuri ja ohajuslaitteet n. 200 kg, tankit letkuineen n. 250 kg jne, akut ja sähkövermeet n. 200 kg, 10 ihmistä 850 kg (kaikki eivät paina niin paljon kuin minä). Arvio veneen paino on siis noin 3000 kg. Potkurinhan ainakin Mepra laskee veneen täydellä kuormituksella. Todellisuudessa veneessä liikkunee maksimissaan
5 henkeä. Tavoittelen matkavauhdiksi 12 solmua ja huippunopeudeksi 16 -solmua. Ja jos ajattelen yöpymistä, tilaa on korkeintaan 4 -hengelle, jolloin on jo aika ahdasta. kaksinukkuu mukavasti ja kolmekin, jos käytetään keulan alle, moottorin eteen tulevaa makuupaikkaa. Sinne keulaan vain pääsee
skyletin kautta, jonka tekemistä ei ole vielä aloitettukaan, sen enempää kuin sen keulapunkankaan.
vielä tekemisistä, ovet on tehty salonkiin, heloja etsiskelen ja niistä vihjeitä pyydän. Messinkiset lukot,
painikkeet, saranat, myös pianosaranat. Ne eivät jostakin kumman syystä ole säästyneet aikaisempien omistajien purkuinnosta johtuen. Ja vielä pentryyn ja kaappeihin tarvitaan sulkimia yms.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01.04.2013 18:48

Puuvillakangasta kattoon olen nyt etsiskellyt netin välityksellä - huonoin tuloksin.
Puuvillakankaan laittamisesta on olemassa lukemani perusteella ainakin kahdenlaista ilimoo.
Toinen niistä esittää maalattavaksi pohjan ensiksi ja siihen märkään sitten laittaen puuvillakankaan kiinni ja taas maalaten. Toinen, jonka luin Puuveneestä nro 3, vuodelta 1999 esitää ensin pingottamaan kankaan alustaan kuparinuppien avulla ja sitten maalaamaan 2 - 3 kertaa ja sitten välihiomaan ja vielä kerran maalaamaan. Lieneekö tässä asiassa oikeaa tapaa olemassakaan. Viimemainitussa tekotavassa annetaan alla olevalle puulle mahdollisuus elää, sanoo jutun kirjoittaja Jarkko Reiman. Minullakin, kun on tehty tai siis tehdään katto kapeista ponttirimoista, joita olen kyllästänyt ja maalannut alku talven, tuntuisi oikeammalta tämä viimemainittu menetelmä, joka antaisi puun elää puuvillan alla. Kangas jää tavallaan kuin ihoksi päälle. Vaneria en aio laittaa alle. Minkähänlaisia menetelmiä arvon raati on käyttänyt ja millä perusteilla. kiinnostunut olisin myös osoitteesta, mistä 400 g tai painavampaa puuvillaa saa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja pellamo » 01.04.2013 19:51

Suomen Taidemaalariliitto. Ne myy 180cm leveetä ja tosi vahvaa kangasta.
1.Kyllästys.
2.Ohuehko maalaus pellavaöljymaalilla tai petrooliöljymaalilla ja antaa kuivua.
3.Pikku karhennus ja Paksu pö-maali telalla ja märän maalin päälle pingotetaan kangas huolella tiukkaan.(turha kiire pois koska maali kuivuu tosi hitaasti).
4.Heti kun kangas on pingoitettu paikalleen telataan kankaan päälle taas huolella maalia niin että
se imeytyy kunnolla ja kangas on "läpimaalattu".
5. Jatketaan muita hommia ja jos haluaa nopeuttaa kuivumista niin auringon tai yleensä runsas valo kuivattaa näitä maaleja.
Paksu puuvilla imee pirusti maalia itteensä joten kohdissa 3 ja 4 voi melkein lotrata maalin kanssa.
Tällai oon tehnyt joitain ja hyvin on onnistunut ja kestää!
Ohje on alunperin sen Ole Jacob Broch:in jolla on kirjakin puupaattihommista yleensä.(pikkuisen muistini varauksella :) )
Petrooliöljymaali kuivuu nopeemmin kuin pellavaöljymaali mutta nyt kokemus on että se haalistuu nopeesti.(voi olla että eri värit reagoi erilailla)
Muitakin tyylejä varmaan on mutta tästä mulla on ainoat,tosin omasta mielestä onnistuneet kokemukset.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin