Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Simon » 15.02.2013 23:53

Puuttumatta nyt muihin asioihin, niin tuo VHF antenni yleensä on noin metrin mittainen, joten aluksessasi melkeimpä huomaamaton, toki kuuluvuuden suhteen korkealla oleva antenni on parempi, mutta olettaen tietäväni veneilyalueesi, niin pitäisin tuota aivan riittävän tehokkaana.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16.02.2013 1:38

Niin, sehän on rannikko Haminasta Helsinkiin ja Haminasta Viipuriin. Ensi kesänä meinasin pääosan kaudesta olla Saimaalla. Minun kautenihan alkaa vasta Juhannuksen jälkeen. Juhannusta en vietä veneessä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18.02.2013 23:12

Tänään mietittiin, mitä eroa on kahdella prikulleen samanlaisella kumisella pakoputkella, joista toinen on Marine ja toinen Etra "tavallinen". Vahvistukset molemmissa kuvan mukaan samanlaiset. Etran pojat kyselevät putkivalmistajilta. Pakoputkihintahaitari on myös julmettu, Seppälässä 71 euroa per m, kaverin kyselemänä minun tililtäni 67 euroa ja minun itseni kyselemänä 57 euroa - kaikki hinnat samasta 102 mm Etran myymästä Marineputkesta. Tavallinen vahvistettu 40 euroa m. Marinen ohjehinta 130 euroa. Mitkä katteet ???
Donnaan tuota putkea menee noin 7 m, siis hinnalla on merkitystä, siihen kun lisätään 3 kpl 90 asteen mutkia haponkestävästä, kunnolliset putkiklemmarit ja mahdollisesti joutsenkaula äänenvaimennin + työ... Huh, huh, taas !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 19.02.2013 2:02

Onneks et kyselly kudosvahvistettua silikoniputkea... Olisit pudonnu penkiltä.
Veikkaan, että se tavallinen toimii ihan siinä missä marinekin. Olethan kuullut sen jutun siitä auto-, vene- ja lentokonepultista. 1, 10 ja 100.
Ja eihän sen koko matkalta tarvii kumia olla. Rosteria tai kuparia voi kans laittaa, jos nyt sattuu halvemmalla saamaan... Paksua.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19.02.2013 22:19

Rosteriputkea olen ajatellutkin osaksi. Kun tilat ovat ahtaat joutuu putkea kierrättämään vaikka minkä kautta, jotta tilat eivät käytössä olisi niin ahtaat.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Lampila » 20.02.2013 0:36

Käyppä kysymässä Jylpyltä Kumilaaksosta. Vaikka ei hinnanpuolesta tärppäisikään niin on käymisenarvoinen paikka - tarvitsi sitten kumista mitä tahansa!
- Pohjalla on paremmin -

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 20.02.2013 9:51

Hei!

Olen suurella mielenkiinnolla seurannut upeaa projektiasi - hyvinkin aktiivisesti vaikkakin syrjästä. On mahtavaa, miten jaksat dokumentoida ja jakaa homman etenemistä! Etenkin kun itse olen varsinainen anti-dokumentoija. 8}

Kuten ennenkin todettu, tällä palstalla on valtavan hyvä henki, ja hulvaton määrä asiantuntemusta. Puuveneistä, ja maan ja taivaan väliltä ylipäätään. Niinpä päätin minäkin kantaa oman vaatimattoman korteni kekoon tuohon "maan ja taivaan väliltä"-osioon pienen antenniknopin muodossa. Tuo VHF-antenni ei taatusti ole niitä keskeisimpiä ja kiireisimpiä huolenaiheitasi, mutta valaiskoon oheinen löytämäni linkki asiaa hieman:

http://www.egmdss.com/gmdss-courses/mod ... hp?id=1759" onclick="window.open(this.href);return false;

Tiivistettynä todettakoon, että antennin tulisi niin vastaanotto- kuin etenkin lähetystehon maksimoimiseksi "resonoida" käytetyn radiotaajuuden aallonpituuden kanssa. Meri VHF:n tapauksessa 154-162 MHz aallonpituus on noin kaksi metriä, jolloin yleisin lienee nk. puolen aallon antenni, tällöin pituudeltaan noin metri. Kyseessä ei siis ole pelkästään korkeus merenpinnasta, vaan piiskan fyysinen mitta.

Voimia ja iloa projektiin, kevättä kohti mennään!

Eeppo 8]

portis
Viestit: 13
Liittynyt: 11.09.2012 12:35

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja portis » 20.02.2013 15:14

Erittäin mielenkiintoinen projekti ollut!







______________________________________________________________________
tilitoimisto, tilitoimisto oulu, tilitoimisto vantaa, tilitoimisto tampere

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja vilreu » 20.02.2013 17:14

Tuli myös minulle mieleen että minkälainen antenni sopisi Donnaan.
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?vali ... 01&tuote=Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuon valkean kelan kun maalaa (maalissa ei saa olla metallia) puuveneeseen paremmin sopivaksi, niin olisi huomaamattomampi kuin valkoiset antennit.

Vielä huomaamattomampi olisi vaikka maston sisään laitettu kuparilanka. Jos tunnet vanhempia radioamatöörejä, koeta houkutella niitä tekemään juuri Donnaan sopiva ratkaisu.
Kuva

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Lampila » 20.02.2013 21:09

Puhuin työkaverin kanssa joka on pitkän linja amatoori (radio mm). Sanoi ns. maatason parantavan tilannetta. Metallilevy noin 60cmx60cm antennin alle ja kytketään antennin maahan. Tällä voitaisiin saada lyhyemmälläkin 1/4 aallon antennilla hyvä kuuluvuus. Käviskö salongin katolle levy+antennin tunppi. Puumaston sisään rakennettua ei suositellu vaimentuvuuden takia. Jos joku on nähnyt ylöspäin olevan piiskan jonka juuresta lähtee alaviistoon neljästä kuuteen lyhyempää tikkua niin niillä luodaan tälläinen kuvitteellinen maataso. Näin niinkuin idea asteella ilman vastuuta ja tarkempaa tietämystä.
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja vilreu » 20.02.2013 22:08

Se maataso on tarpeelinen myös radio-antennille, joten tuli mieleen ehdottaa, että saatko sellaisen kätkettyä nyt rakennusvaiheessa katon alle? Sen pitää olla lähellä antennia, mutta katon paksuus ei vielä haittaa, jos vaan on kytketty antennin maadoitukseen. Se maataso voi olla vaikka 30 cm pätkä saunan höyrysulun tiivistyksessä käytettävää teippiä. pinta-ala on tärkeää ei paksuus.
Kuva

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20.02.2013 23:29

Saapas nähdä, miten VHF:n käy. Tänään oli toinen kurssipäivä Kotkassa. Minä olin lopettelemassa töitä Pieksämäellä, kun kurssin aloitusaika oli saman aikaisesti. Toisena päivän olisi hyvä ollut olla mukana, sillä ehkä ne viimeisen päivä'n vihjeet olisi tänään saanut. Pieksämäellä piti olla parin kolmen tunnin homma, mutta ensimmäisenä tehtiin mitoitusvirhe 8o , joskushan senkin piti tulla eteen, sitten pikkasen kepulikonstilla korjata ja sitten purkamalla ja tehden koko homman uudelleen. ;-) Eikä siinä vielä kaikki, olin illalla täyttänyt Jumpperin tikapuilla (tasoilla) ja koneilla, mitä työssä P-mäellä tarvitaan. Toinen asennusporukka oli tullut aamulla ennemmin, katsonut Jumpperin sisään ja ottaneet sieltä minun sinne varaamani kalut. Aamulla ei edes tullut mieleen, että työmaalla tulisi hätä käteen. Kymmenen aikaan Pieksämäellä ei auttanut muu kuin ajaa Wurthille, ostamaan tasot ja akkuporakone, joka jaksaa pyötittää isoja teriä ja vääntää teräkseen isoja porakärkiruuveja ja sen jälkeen tapahtui ensimmäisenä kuvaamani. onneksi muut työkalut ja kiinnikkeet olivat jäljellä. Hallilta ei näy kärsivän lähteä ennen kuin on kurkistanut auton työkalu ja -työtasopuolta. 187 km suuntaansa ei tuntunut järkevältä ajaa huomenna sen vuoksi, että ehtii VHF -kurssille Kotkaan, jonne olisi vielä pitänyt ajaa Kouvolasta lisää 60 km.
Ei nyt kovin korkealla ole tunnelmat, hieman fiti.... ;-) ;-) 8}
Koe on 9.3. jos oikein muistan. Ehtiihän sinne lukea materiaalin, mutta...
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Simon » 20.02.2013 23:39

Tuo potkuriasia, nyt huomasin, että Yv:lä kysyit. Ajattelimpa tässä vastata heti tänne kun täällä tiedän asiantuntijoitakin olevan.
Tuo mainisemasi kahden tuuman "nyrkkisääntö" on kyllä veteen piirretty viiva, se on niin "tapauskohtainen"
Mielestäni projektisi potkurin tulisi olla mahdollisimman suuri halkaisijaltaan, joten tuuman välys tasaiseen pohjalaudoitukseen ei ole ongelma, ei myöskään kalarauta aiheuttane isompia virtausvirheitä.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.02.2013 18:24

Siitäpä tuuma lisää. :) Nyt kun koko akselisto on paikoillaan, en viitsi enää nostaa koneen päästä koko hoitoa, silloin kyllä saisi vielä tuuman tai kaksikin lisää tilaa potkurille, sillä alhaalla on tilaa kalarautaan päin. Mutta ...
Kuten sanottu antaa olla, tuuma voidaan halkaisijaa lisätä, pohja on tasainen ja tuuma jää vielä varoja ennen pohjaa, auttaahan se sekin jotain. En sillä, että veneen tarvitsisi yhtään kovempaa mennä, mutta rauhallisemminkin menee helpommin. Kun kalarauta on nyt huomattavasti alempana kuin potkuri, voi mahdollisessa pohjakosketuksessa olla siitä etua.
Viikonloppuna lauantaina on tarkoitus mennä kyllästämään veneen hytti sisältä päin, silloin näen myös tankit ja etupenkit, siis ruorihytin, jossa taivas on kattona. Salongin kattorimat pitää myös hioa ja maalata vielä kerran ainakin, se on neljäs maalipinta niiden osalta. Myös kattotuolit lakkaan, se on toinen kerta, kolmannen lakkauskerran jälkeen teen välihionnan ja siitä jokaisen lakkauksen ja rimojen maalauksen jälkeen. Viisi kerrosta kestänee. Otan kaverin mukaan, sillä kaksin on mukavampaa, kun muuten yksitoikkoisen työn lomassa voi jutella.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.02.2013 10:42

Jos minä sähellän, säheltää muutkin. Ystäväni Jorma oli tuomassa minulle veneeseen häneltä ostamaani Webaston 2000 ST -puahllin lämmitintä venevarustuksella. Hän katsoi yritykseni parkkipaikalta, että munalukko on kiinni ovessa.
Meni lukemaan tavaratoimittilleni laittamaamme lappua, näki siinä puhelinnumeron ja soitti. Se numero vei Eralle,
joka hoitaa niitä näitä asioita, rakennusinsinöri kun on. ;-) Era kysyi Jormalta, onko munalukko kiinni korvakkeissa vai ei, sillä sitä säilytetään ovenkahvassa, silloin kun ovi on auki (munalukko on varmistuslukko), Jorman mielestä oli. Era sanoi tulevansa 10 minuutin sisällä ottamaan vastaan tavaran. Jormalla oli ns. kiire, hän ajatteli, ettei kukaan varasta laatikkoa ovelta ja poistui paikalta. Era tuli paikalle, totesi, että munalukko oli korvakkeissa, avasi sen ja oven, totesi, ettei varaston puolelle ole nostettu sellaista pakettia, soitti Jormalle, ettei pakettia näy missään. Jorma kirosi, tuli takaisin, haukkui naapuriyrittäjän ja sen asiakkaat varkaiksi. Illalla hän soitti, ettei hänellä ole sitä Webastoa enää kun se varastoni ovelta varastettiin kymmenen minuutin aikana.
Kysyin häneltä, mihin aikaan tämä tapahtui, hän sanoi sen tapahtuneen vähän ennen yhtä. Kysyin häneltä, oliko munalukko hänen pakettia tuodessaan paikoillaan, "oli" sanoi. Elettiin klo viittä, minä läksin varastolle, soitin matkalla puolipäivätoimiselle toimistosihteerilleni, oliko hän nostanut mitään pakettia lähtiessään klo 13.
töistä. Päivi sanoi nostaneensa toimiston penkille paketin ja kirosi sitä, että se oli asetettu niin, ettei hän meinannut päästä ovesta ulos. Päivin työaika päättyy klo 13.00 ja hän on säntillinen. Soitin Jormalle ja sanoin, että miten hän totesi munalukon olevan paikallaan - autosta, sanoi. Kerroin hänelle paketin olevan sisällä ja että munalukko oli riippunut oven hantaakissa hänen siinä käytyään pakettia tuomassa ja ihmettelin ettei hän enää ovella ollut katsonut munalukon paikkaa. Eran tullessa paikalle Päivi oli juuri ehtinyt lähteä töistä pois. Mitäs me tästä opimme - kannattaa katsoa tarkemmin kuin katua :-) !!! Päivi ei olisi päässyt pois töstä, jos munalukko olisi ollut paikoillaan. Jorma oli huomattavan helpottunut. Naapurin rouva yrittäjän luona kävin pyytelemässä anteeksi tapahtunutta, siis Jorman puolesta.
Jorma kun lähti samana iltana Viroon, jossa hän asuu.
Tällaista sähellystä yhden Webasto -lämmittimen tähden, joka tulee Donnaan.
Donna 28 :-) :-) :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin