Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 14.09.2012 1:04

Otan osaa.

Epäilemättä ottaa päähän jos ammattimiehen (tai siis "ammattimiehen") työn laatu on heikompaa kuin vähänkin asiaan perehtynyt tilaaja osaa vaatia.

Kunnon tekijä on kyllä palkkansa ansainnut, mutta millä nuo toistaitoiset erottaisi etukäteen osaajista...

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 14.09.2012 9:02

Minulle on käynyt itselle samoin, mutta eri asiayhteyksissä.

Totuus on niin, että kukaan ei tee niin tarkkaa työtä kuin sinä itse varsinkin kun kyseessä on tuollainen projekti. Nykyään olen itse taiteillut kahden välillä. Oman tarkkuuden ja muiden ammattitaidon.

Minua harmittaa niin vietävästi jos joudun tekemään saman homman kahdesti johtuen töppäilystä. Mutta aina se tulee tehtyä.

Nyt nenää pystyyn veneen kimppuun.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 14.09.2012 16:11

Onhan se kyllä niinkin, että jos puusepän kanssa on sovittu urakka urakkahinnalla, kyllä se työ on herkästi myös ulkonäöltään hieman roisimpaa kuin tuntityönä. Ja jos detaljeita ei ole käyty etukäteen läpi, on turha odottaa että urakkatyötä tekevä puuseppä alkaa kovin pitkään niitä pähkäilemään, vaan aika vakioratkaisuilla ne tehdään. Harvemmassa taitaa ne venepuusepät olla, joilla on vaikka sata vuotta vanhan salonkiveneen alkuperäiset detaljimallit ulkomuistista mielessä.

Kun itse tekee itselleen, aikaa kuluu juuri siihen tuumailemiseen miten saa parhaan lopputuloksen. Hyvin kokenut puuseppä ne saattaa osata tehdä suoralta kädeltäkin, vaan kokemattomampi tekee niin kuin kohtalaisen nopeasti syntyy. Eikä sitäpaitsi vaikka ammattimiestenkään tekemien kirjojen kuvissa kaikki yksityiskohdat välttämättä kovin tyylikkäiltä näytä.

Ja saattaahan se olla, että työn tilaajakaan ei oikein itsekään tiedä mitä haluaa ennen kuin näkee työn tehtynä siten mitä ei ainakaan halua.

Yleisesti kyllä hyvää laatua saa silloin, kun kertoo tekijälle että tämä sitten tehdään huolella, ja on valmis maksamaan työhön kuluvan ajan mukaan. Tai sitten pitää tehdä itse.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Pellis » 14.09.2012 22:31

Tilasin kerran kylppärirempan työt, kun taloyhtiö tietty sitä vaatii ja aivan päin xittuahan ne kaadot meni. Kaakelit eivät olleet vaaterissa, viemärissä betonit jne... Aivan luokatonta, mutta kallista. Raksahommissa ei ole ehkä niin tarkkaa, mutta olisin itse tehnyt homman kalustepuusepän auttavilla taidoillani paremmin.
Sama juttu näissä venehommissa. Niin paljon on nähty kaiken maailmaan osaajaa, jotka harrastavat työtään ihan ammatikseen. Pahinta on, että näillä sankareilla on olevinaan ainakin myyntipuheissa jotain ammattiylpeyttä. Lopputulos on että laskussa on ainakin neljä numeroa ja itse pitää korjata jäljet työtunneilla, joissa on vähintään kolme numeroa.

Totuus on myös se, että minulla ei olisi ikipäivänä varaa tilata entisointihommiin ketään tuntipalkalla, joten joudun itte tekemään ne ainakin kolminumeroiset tunnit.

Nykyään länsimaissa ei ole yksinkertaisesti mahdollista tehdä mitään kunnolla kuin hyväntekeväisyystyöllä.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 15.09.2012 9:43

Kyllä kunnolla tehtyäkin työtä saa, mutta se vaatii oikeasti osaavan tekijän ja tilaajalta valmiuden maksaa ammattitaidon mukaan. Kun kerrot halvan tarjouksen tekijän hinnan kolmella ja varaat vielä muutaman kymmenen prosenttia ylimääräistä budjettiin ja otat tekijäksi oikean osaajan, joita ei suomesta kovin montaa löydy, voi laatua alkaa ehkä voida odottaa.

Jokainen joka osaa itse tehdä hyvää jälkeä, voi harjoituksen vuoksi laskea mitä sama työ tulee maksamaan ammattilaisella teetettynä. Kun ei se ammattilainenkaan samantasoista jälkeä saa kovin paljoa nopeammin. Lopputuloksen hinta on ammattilaisella teetettynä sellainen, ettei veneen myyntiarvo ole lähelläkään siihen kuluneita kustannuksia.

Kannattaako tuo sitten? Vastaus riippuu ihan siitä, mitä elämässä arvostaa. Jos aikoo paattinsa myydä voitolla, tuskin kannattaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.09.2012 14:51

Työtä tehtiin tuntityönä niin kuin edelleenkin, sovittujen tavoitteiden mukaan.
Tuosta veneen myynnistä - myyntiihän minä en sitä tee, vaan itselleni ja lähipiirilleni.
Odotan, kun se on valmis, että siinä näkyy myös se paljon puhuttu ja vaimon erityisesti kaipaama viimeinen silaus. !!!
Nyt on jotenkin into taas palautunut tähän työkentelyyn, olin Kotkassa tänäänkin puuhastelemassa :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Jape » 16.09.2012 21:44

Ihan hyvä että sitä sikaa ei käytetty, kun se liukenee kyllästeessä, eikä sen päälle lakat kuivu. Pirtuveneen saumasin Casco marinen massalla, ja se kesti hyvin kyllästeet ja lakat, ja sitä saa beigenäkin.
Ne parraslautojen saumat olis kyllä hyvä olla kunnolliset, koska ne on just ne mitkä laiturissa ollessa eniten näkyy. Jos mulla käy niin että joidenkin osien liitos ei osu kohalleen niin teen kyllä aina uuden osan. Siitä epäonnistuneesta voi sitten tehä myöhemmin jotain muuta.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16.09.2012 22:27

Niin, kyllä mekin ne päätimme uusia, vaikka ovatkin niin pirun pitkiä ne laudat, muttei pätkistäkään aleta niitä tekemään. Toisekseen ne vaativat aika leveän laudan, koska leveimmästä kohdasta mennään keulaan saakka, samoin leveimmästä perään.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17.09.2012 11:49

Aamulla sovin veistäjän kanssa, että ne tehdään uusiksi, hieman harmittaa edellisen huolimattomuus, mutta hyvä näin, kun parras on vielä korjattavissa, vaikkakin se teettää nyt vähän enemmän töitä, koska kannet ja salongin sivut ovat paikoillaan.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.09.2012 21:51

Täytyy nyt siirtää Donnan ja Koiton korvikkeen jutut tänne, kysymys on siis Bernardista ja sen alustana olevasta kuidutetusta Piljertasta. Kävin tänäänkin kuten joka viikko sen omistukseni aikana pumppaamassa vettä, siihen kun en ole hankkinut mitään peitettä päälle. Minulla on koneessa konekoppa päällä, joskaan sitä ei voi käyttää ajaessa ainakaan keskituhdolta ajaessa, sillä haarojen väli joutuisi turhan kovaan venytykseen. Sitä vain tästä Bernardin konekopasta, että vaikka veneessä on ollut välillä reilustikin vettä, ei kuitenkaan magneettoon saakka, on konekoppa suojannut konetta siten, että se tänäänkin lähti vaivattomasti käyntiin, tosin vasta kolmannella nykäisyllä. ???
Asuinpaikkallani täällä Kouvolassa tai ns. vanhassa Kouvolassa ei ole juuri järviä tai jokia, nyttemmin kaupungin laajentumisen myötä haaveillaan jopa Pyhäjärven liittämistä Päijänteen vesistöön Kimolan kanavalla. Sitä odotellessa tuon Piljertan ensi kesäksi Pyhäjärveen Kuusankosken Pilkanmaan laitureille, sinne voi vaikka polkupyörällä polkaista. Matkaa kuitenkun noin 15 km. Reippan kolemnkymmenen kilometrin päässä olisi vielä ns. Pohjois-Kymenlaakson ja Valkealan meri, Vuohijärvi, johon veneen voisi vielä viedä, jos siitä tekisi pelkän traileri veneen. Laituripaikat useammassa paikassa ei kukkaroani hirveämmin huvita. Siis tuon veneen lähinnä iltakäyttöön lähemmäksi kotia
ja pojankin käyttöön, niin pääseepähän uusille kalavesille koluamaan.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09.10.2012 20:20

"La Attraente Che Donna"
Donna 28 :) :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 10.10.2012 12:51

Onkos tämä se tuleva nimi?
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.10.2012 21:10

Kunhan maisetelen.
Donna 28 :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja pellamo » 10.10.2012 22:26

Hyvä nimi 8o
Siellä rannassa sitten orrella istuvat äijät kattelee ja sanoo että "Kah..LattaTonnahan se sieltä tullee" 8} ;-) :)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.10.2012 17:43

Moro Donna28

Nii ja Porripäi jos keikuttelet, ni tääl sanotaa et kato Ronna siält navikeeraa!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin