Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.06.2012 20:41

Noissa ohjekirjoissa, joita sain sekalaisen kokoelman, puhuttiin jostain B20 B koneesta, mutta siinä ei ole mitään petroolitoimintoon viittaavaa kaasuttimessa, toisin pienen näköinen se on.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.06.2012 21:14

Survo se kone sinne paikoilleen kun se kerran pelaa ja keskity veneen viimeistelyyn vesillelaskuun - mahdollisesti kadoksissa olevaa pientä reilun 50 ponin laumaa ei kannata surra tässä vaiheessa projektia - oiskoon tuo vaikka chiricahua-apassi päällikkö Goya'ale' (Geronimo) pöllinyt ne ponit... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.06.2012 21:37

En nyt inttämään käy tästä asiasta Sinunkaan kanssasi V-M, sillä kuten jo aiemmin sanoin, moottori menee sellaisenaan paikoilleen. Katsotaan sitten ensi talvena, josko siinä olisi vinokone tai jotain. Tänään laitettiin salonkihytin sivusarjat valeeseen ja torstaina on ne tarkoitus kiinnittää paikoilleen, samoin katon kaaret sekä mitata tuulilasin lopullinen korkeus. Sitten seuraava suurempi työ lienee moottorin asennus, vannasputki ja akselin rihtaus. Sähkötyöt on tarkoitus tehdä Juhannuksen jälkeisellä viikolla. Kun salonkityöt on tehty maalataan sisäpuolen pohja ensin vesirajaan ja vähän yli lyijymönjällä ja sitten jollakin toisella maalilla, jota en ole ehtinyt vielä edes miettimään, mutta maalataan. Ensi viikonloppuna aloitan lakkauksen.
En nyt kuitenkaan aio lakata kuin puolet suosituelluista kerroksista ts. 6 -kertaa, sillä uskon niitä kerroksia tulevan vuosien varrella ihan tarpeeksi muutenkin. Tankkeina käytän alkuperäisiä kuparitankkeja, joihin lisätään suurehko yhdysputki. Tankit ovat ohjaamon penkkien alla molemmin puolin venettä ja tilavuudeltaan yhteensä n. 100 litraa. Helat ja muut vermeet jäävät tunnetusti viimeiselle viikolle, joka on heinäkuun ensimmäinen viikko. Sitten katsotaan vaiheen I lopputulosta vedessä.
Tänään putsattiin myös vanhat sohvien sarjat ja penkit ruoritilasta. Ne saivat myös lakkaa ensimmäisen kerroksen. Kuviakin on räpsitty, mutta niitä myöhemmin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Jape » 12.06.2012 8:57

Donna 28 kirjoitti:Kun salonkityöt on tehty maalataan sisäpuolen pohja ensin vesirajaan ja vähän yli lyijymönjällä ja sitten jollakin toisella maalilla, jota en ole ehtinyt vielä edes miettimään, mutta maalataan.
Mikä etu on muuten tuolla maalaamisella? Hirmu homma raapia niitä maaleja pois kun tulee tarve kyllästää pohjaa 5-10 vuoden päästä. Jos jättäis ihan puulle, niin joka kevät vois sivellä kyllästettä, eikä perusteellista kyllästystä tarviis koskaan uusia, eikä ottaa runkoa puulle ulkoapäin.

Ja se B20B kone on jotain 115 hevosvoimainen yhdellä kaasuttimella, ja 130 kahdella kaasuttimella. Siinä on voinu olla kaksi kaasutinta, mutta olisko vaihettu yhteen kun ei ole saatu säätöjä kohilleen. Erikseen on ne 45-50hv petroolikoneet, jotka on tyypiltään muistaakseni MB35 ja MB40, samalla moottorin lohkolla.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12.06.2012 16:02

Mitenkähän se on Jape sen kyllästämisen laita ensi keväänä, kun olen kyllästänyt Owatrolilla, imeekö se keväällä mitään. Volvon B20B:stä laitoinkin Sinulle jo tiedot, se on 50 hv:n kone täysillä kierroksilla venekäytössä ts. 3000 rpm. Siis kannessakin on ilmeisesti jotain eroavuuksia. Toisaalta, kestän kuin mies, vaiika pneja onkin vähemmän.
Jos vene saavutta runkonopeutensa ilman suurempia ponnisteluja, niin sekin on jo 9 solmua enkä pääsääntöisesti kovempaa ajaisikaan noin normaalisti, mutta närhen munat jää näyttämättä :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.06.2012 17:12

Jos ja kun vene kyllästetään kunnolla ja sisäpohja maalataan huolellisesti oikealla lyijymönjällä kyllästys pysyy puussa varovaisesti arvioiden 30 vuotta... Se ei näet pääse haihtumaan sieltä mihinkään...
Mutta jos maalaus tehdään vaikkapa ferrexillä niin kyllästys haihtuu pois ja sitten xituttaa kun joutuu kyllästämään...

Kysyin tuolla satamassa yhdeltä Volvomobilistilta Vulvan koneista ja hän meinasi että ne on "DINitetty" joskus ja 115 heppainen on 93 DINhp ja 130hp 102 DINiä mutta kauppa kävi paremmin numeerisesti isommilla tehoilla...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja late p51 » 12.06.2012 22:28

Voiko tätä konekeittoa hämmentää ihan uudella ajatuksella? Jossain ihan alkusivuilla näin maininnan jostakin mersupaketista. Tarkemmin sitä tuntematta juolahti ajatus että jos tuo paketti on liian nuhainen , eikö sen kaavelia ja muita hilppeitä pakosarjaa lukuunottamatta voi hyödyntää esimerkiksi vähän tehokkaamman perusmoottorin jatkeena ? Esimerkiksi 5-sylinterinen om 617 , jota on 88 ja 115 heppaisena ? Dieselin etuna lienee polttoaineen bensaa kehnompi syttyminen , jos sitä on väärässä paikassa. Tämä vaan ihan omia moottoriongelmia sivuten.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12.06.2012 23:40

Tässä projektissa on nyt näitä paketteja kaikenlaisia. Mersun 5-pyttyinen ei tule kysymykseen, eikä oikein minulla oleva 220 D, vaikka se hyvä kone onkin, koska painoa on niissä liikaa ja toisekseen, en lopunperin katsonut näin vanhan veneen tyyliin sopivan dieselin. Perusajatushan on edelleen laittaa vinokone keulalle, se nyt vain viivästyy sattuneista syistä, jotka selviävät otsikon Volvon vinokoneen sisällöstä.
Mutta sekin projekti jatkuunee aikanaan. Muttei tänä kesänä. !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Simon » 13.06.2012 0:24

Minusta on hyvä, että tämänhetkinen linjaus pysyy ja toivon muutenkin hienon projektisi onnistumiseen.
Simo.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 13.06.2012 17:13

B20B on auton moottori ja MB20B on 42hv petrooli keskimoottori. Todennäköisesti kyse on petroolikoneesta, kun tehokkaammat on pääsääntöisesti myyty perävetolaitteella. Tuon ikäiset saattavat olla "mitä vain" riippuen siitä mitä tallin nurkista on sattunut löytymään kun sitä on korjattu tai muuteltu.

Edelleen kehottaisin katsomaan josko siinä on lohkossa messinki kyltti, koko n. 10x100mm. Imu/ pakosarja on sitten seuraava hyvä tuntomerkki, Volvo pentan nettisivuilta löytyy osio "moottorintietokanta" siihen kannattaa myös tutustua.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.06.2012 23:02

En nyt aio tutustua mihinkään mikä liittyy koneeseen, sillä töitä on yllin kyllin ilman räpeltämistä koneen kanssa. Tänään hiottiin parras parraslistaa varten ja laitettiin osin salonginkattokaaret, samoin määritettiin tulilasin lopullinen korkeus, suorana se on kannesta 50 cm. Katon rimoitukseen etsitään ratkaisua ponttirimasta, joka pitänee teettää, koska valmiita sellaisia ei ole olemassakaan. Pontilla varmistettaisiin mm. katon tukevuus. Katto on tarkoitus tehdä puuvillakankankaasta perinteisellä menetelmällä maalaten. Lauantaina kartoitamme sähkötöissä tarvittavat vempaimet ja piuhat, saattaapa olla, että myös hydraalohjausta mietitään, kuinka se olisi parasta toteuttaa siten, että mm. vanhaa ohjauspyörän akselia voitaisiin käyttää hyväksi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.06.2012 22:13

Vaikka kuinka uskoo toivoo ja luottaa, alkaa tuntua vahvasti siltä, ettei vene ainakaan
heinäkuun 1. viikon loppuun mennessä ole ajokunnossa. Liian paljon isoja ja vielä enemmän pieniä töitä on tekemättä. Tarttuva tauti, joka on vaivannut leipätöissä, tavaran saaminen pitkistä tilausajoista huolimatta ajallaan on ollut täyttä tuskaa tänä kesänä ja tämä alkaa vaivata myös veneen rakentamista. Normaalit laudat ja sen sellaiset on saatu Seppälän Venetarvikkeesta, mutta kun piti rueta tekemään kattoa, niin perskuta rallaa sellaista rimaa, tai mitään sinne päinkään, ei olekaan hyllyssä vaan sitä on tilattava ja pahimmassa ja parhaimmassakin tapauksessa toimitusaika on yli 2 -viikkoa. Mänty rima 12 mm paksuna 40 - 50 mm leveänä pontattuna, sitä onneksi tekee minulle yhteityökumppani rakennusmaailmasta. Pelkään pahoin, että joudun menemään heinäkuun puolessa välissä Kihvelisoikoon tapahtumaan
vaimon kanssa Hankasalmelle. Per... 8} 8o ;-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16.06.2012 12:41

Elwood. Katsoin sinne lohkon kylkeen, siellä oli sellainen kullankeltainen lätkä, jossa luki MB 20 B. Että toivoton tapaus tehon lisähankinnan suhteen vai ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 16.06.2012 20:41

Ei se toivoton ole, ainoastaan huonoin vaihtoehto tehojen suhteen... Pistä se sinne ja paatti ajoon. Jospa katsotaan sitteen ajan kanssa niitä moottori vaihtoehtoja? jos tuo B20 on tyyllin sopiva niin kyllää semmoisesta tehoa ulos saadaan 8] (tosin ei varmaan tuosta yksilöstä) ja samalla kannattaa miettiä miten saa vähän tilaa sinne imu/pako sarjojen puolelle 8} 8} semmonen puolimetriä riittää hyvin ...melkein mihin vaan :)) varsinkin kun tuota e85:ttä on saatavilla... 8} 8} 8}

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 16.06.2012 21:26

Pieni lisäys vielä...vanha kone jonka historiaa ei tunneta= voi pitää sisällään "ihan mitä vaan"

Vastaa Viestiin