Donna nousee siivilleen
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Donna nousee siivilleen
http://viewer.zmags.com/publication/6c0 ... 0751a3/202" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on Vetuksen ohjausvermeitä, seur sivu alkaa perämoottorivermeet.
Tuossa on Vetuksen ohjausvermeitä, seur sivu alkaa perämoottorivermeet.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Kiitokset Matti
Sain tänään "kalaraudan" potkurinakselin kannattimineen ulos hiekkapuhalluksesta. Täytyy lisätä tavaraa potkuriakselin kannattimeen, muuten selvinnee pinemmillä lisäyksillä, mm. peräsimenlapa oli kutakuinkin ehjä ja laakeroinnit tuntuivat olevan älyssään. Aion pärjätä edelleen näillä mustasta raudasta tehdyillä osilla.
Tänään hain myös salonkihytin sivut veistäjältä Kotkasta. Uskoisin, että ensi viikon lopussa on vene ensinnäkin käännetty ympäri ja toisekseen, salongin sovitus paikoilleen alkanut. Tosin kansikin on vielä hiottava, kyllästettävä ja parraslaudat sekä kannen kuningaslauta petsattava. Tuulilasikin puuttuu, eikä sitä ole voinut tehdä kuin alustavasti, koska salongin korkeus määrää tuulilasin korkeuden.
Jotenkin minusta tuntuu, että saatan saada veneen sittenkin heinäkuun alussa veteen.
Nyt vene valmistuu huomattavasti nopeammin, kun on ehjänä purettua tarviketta ja jonkinlaista mallia ainakin toisesta puolesta, miten tehdä uutta osaa. Kaikkea ei tarvitse tehdä minun verstaallani, vaan veistäjä voi tehdä laipiota ja muita rakenteita omalla verstaallaan. Ehkäpä lakkaus aiheuttaa kiirettä eniten, ainakin minulla. Sävyero khaya mahongin ja hondurasin saamisksi samaan väriin ihmetyttää ja herättää Toki tehtävää on yllin kyllin, mutta detaljeihin en aio hirveämmin puuttua, ainakaan sisäosissa. Ne saa jäädä seuraavaan talveen. Sähköpuolen tarvikkeita olen ostellut, jotta ne kaikki olisi paikalla sähkötöitä tehtäessä. Polttoainetankkien paikkaa en ole vielä miettinyt, sen enempää kuin akkujenkaan. enkä myöskään ole ostanut niitä.
Donna 28
Sain tänään "kalaraudan" potkurinakselin kannattimineen ulos hiekkapuhalluksesta. Täytyy lisätä tavaraa potkuriakselin kannattimeen, muuten selvinnee pinemmillä lisäyksillä, mm. peräsimenlapa oli kutakuinkin ehjä ja laakeroinnit tuntuivat olevan älyssään. Aion pärjätä edelleen näillä mustasta raudasta tehdyillä osilla.
Tänään hain myös salonkihytin sivut veistäjältä Kotkasta. Uskoisin, että ensi viikon lopussa on vene ensinnäkin käännetty ympäri ja toisekseen, salongin sovitus paikoilleen alkanut. Tosin kansikin on vielä hiottava, kyllästettävä ja parraslaudat sekä kannen kuningaslauta petsattava. Tuulilasikin puuttuu, eikä sitä ole voinut tehdä kuin alustavasti, koska salongin korkeus määrää tuulilasin korkeuden.
Jotenkin minusta tuntuu, että saatan saada veneen sittenkin heinäkuun alussa veteen.
Nyt vene valmistuu huomattavasti nopeammin, kun on ehjänä purettua tarviketta ja jonkinlaista mallia ainakin toisesta puolesta, miten tehdä uutta osaa. Kaikkea ei tarvitse tehdä minun verstaallani, vaan veistäjä voi tehdä laipiota ja muita rakenteita omalla verstaallaan. Ehkäpä lakkaus aiheuttaa kiirettä eniten, ainakin minulla. Sävyero khaya mahongin ja hondurasin saamisksi samaan väriin ihmetyttää ja herättää Toki tehtävää on yllin kyllin, mutta detaljeihin en aio hirveämmin puuttua, ainakaan sisäosissa. Ne saa jäädä seuraavaan talveen. Sähköpuolen tarvikkeita olen ostellut, jotta ne kaikki olisi paikalla sähkötöitä tehtäessä. Polttoainetankkien paikkaa en ole vielä miettinyt, sen enempää kuin akkujenkaan. enkä myöskään ole ostanut niitä.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Ilmeisesti kaikki ovat saaneet jo veneensä veeteen. Donnakin saa nyt jo - ei vettä - vaan vesihöyryä. Donna on käännetty oikein päin. Kun maalasin pohjan lyijymönjällä, suojasin veneen kumollaan ollessa mahonkikyljet teippimuovi yhdistelmällä. Kun vene käännettiin oikein päin helmat (muovi) viistää lattiaa. Laitoin perjantai-iltana 3 kpl ilman kostuttimia alle ja veneen yläosan suojasin samaisella muovilla, jottei kosteus pääsisi karkaamaan. Ilman kostutuin syö vettä n. 10 litraa vuorokaudessa. Saapa nähdä, turpoavatko lautojen välit umpeen tällä käsittelyllä, kun puun solukot pitäsi olla täynnä
kyllästämisen jälkeen.
Donna 28
kyllästämisen jälkeen.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Kävin katselemassa Puuveneen Vuoksen kuvasatoavuodelta 2011. Harmittaa pirusti, jos sinne ei mukaan pääse. Kaikki merkit edelleen viittaavat kuitenkin siihen, että Donna on siellä mukana ensi kesänä, ei täysin valminaa, mutta kuitenkin ajo- ja yövyttävässä kunnossa. Huomenna olisi tarkoitus ryhtyä nostamaan salongin sivuja ylös.
Veistäjä on tehnyt ne viime viikolla omalla verstaallaan vanhojen mallien mukaan. Puutöiden osalta aikaa on enää vain 3 -viikkoa, sillä veistäjä meinaa paeta Suomen suvea Atlantin puoleiselle Etelä-Euroopan rannalle. Saapas nähdä, kuinka tässä oikein käykään.
Donna 28
Veistäjä on tehnyt ne viime viikolla omalla verstaallaan vanhojen mallien mukaan. Puutöiden osalta aikaa on enää vain 3 -viikkoa, sillä veistäjä meinaa paeta Suomen suvea Atlantin puoleiselle Etelä-Euroopan rannalle. Saapas nähdä, kuinka tässä oikein käykään.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Neljä päivää on ilman kostuttimet (3) jauhaneet vettä vesihöyryksi hameen alla, raot ovat jonkin verran umpeutuneet. Kannet ovat nyt kutakuinkin valmiit, lukuunottamatta keulan moottoriluukkua. Salongin sivusarjat odottavat laipioiden valmistumista, jotka valmistunevat huomisen päivän aikana, salongin kattokaaret on tehty. Uskoisin, että salonki alkaa näyttää muotonsa ensi viikolla tähän aikaan, jolloin selviää myös tuulilasin lopullinen korkeus. Puusepäntöiden osalta aika loppuu Juhannusviikolla, sillä silloin lähtee veistäjä lomalle.
Perskuta rallaa, kyllä tämä menee taas pirun tiukalle, olenkin viivästyttänyt jo aikataulua taas viikolla vesillelaskun suhteen. Pidän nyt heinäkuun seitsämättä takarajana.
Donna 28
Perskuta rallaa, kyllä tämä menee taas pirun tiukalle, olenkin viivästyttänyt jo aikataulua taas viikolla vesillelaskun suhteen. Pidän nyt heinäkuun seitsämättä takarajana.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Donna nousee siivilleen
Moro Donna
Aikas vauhtia työt etenee! Eikös ole hienoa kun syntyy näkyvää jälkeä ja nopeasti?
Toivotan työn iloa!
Nortti
Aikas vauhtia työt etenee! Eikös ole hienoa kun syntyy näkyvää jälkeä ja nopeasti?
Toivotan työn iloa!
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Kiitokset Nortti toivotteluista. Täytyy myöntää, että paljon on saatu aikaan, mutta turhan paljon on vielä tekemättäkin.
Viikonloppuna ajattelin puhdistaa vanhat kaarnausrimat ja mahdollisesti lakatakin ne.
Ja jos aikaa on puhdistan sohvan osat ja ohjaamon penkit, sillä paperitöitäkin on leipätyön asennussesongin takia kertynyt pöydälleni pikkasta vaille ...
Siis tarjousten tekoa syksylle ja alku talvelle on myös ohjelmassa.
Kommodorille leppeitä riittävän tehon antavia tuulia ja niiden tuottamaa mielihyvää matkanteossasi
Donna 28
Viikonloppuna ajattelin puhdistaa vanhat kaarnausrimat ja mahdollisesti lakatakin ne.
Ja jos aikaa on puhdistan sohvan osat ja ohjaamon penkit, sillä paperitöitäkin on leipätyön asennussesongin takia kertynyt pöydälleni pikkasta vaille ...
Siis tarjousten tekoa syksylle ja alku talvelle on myös ohjelmassa.
Kommodorille leppeitä riittävän tehon antavia tuulia ja niiden tuottamaa mielihyvää matkanteossasi
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Donna nousee siivilleen
Jaskan työmaalta kuuluu jyhkeä töiden kumu ihan tänne Varjaagien maille asti!!!
Eikös ole pirullista kun leivänhankinta joskus haittaa ihan oikeitakin hommia
Ota kuitenkin rauhallisesti ja pidä pää kylmänä sillä ihmisen luut ovat hauraita liian kovassa menossa
Eikös ole pirullista kun leivänhankinta joskus haittaa ihan oikeitakin hommia
Ota kuitenkin rauhallisesti ja pidä pää kylmänä sillä ihmisen luut ovat hauraita liian kovassa menossa
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Aina löytyy eskimoita
Donna 28
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Olin hakemassa Volvon B20 koneesta tehoja veneeseeni. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että tässä mallissa, jossa ei ole luonnostaan, siis alun alkaen öljynjäähdytintä, ei niitä hirveämmin olisikaan, siis vain noin 45 hv. Jostain syystä kaikki ohjekirjat ovat, jotka tulivat mukana, ovat vajaat 1,8 litran koneelle. Kysymys kuuluukin, onko B20 kone 1,8 litran kone vai 2 litran kone ja jos on 2 litran kone, onko siitä sellaista versiota, jossa ei olisi ollut tuota öljynlauhdutinta ja mikähän sen teho sitten mahtoi olla. Ellei sellaista versiota ole, onkin koneeni Volvon B18 kone, jossa tehoja on 45 hv.
Olin siis ostavinani koneen, jossa olisi ollut noin 100 hv:tä, mutta puoletkin siitä näkyy tekevän tiukkaa, ehkä
Toinen kysymys kuuluu, mikäli koneeni on vähätehoinen malli, onko siihen saatavissa öljynlauhduttimen jalkaa ja onko 2 -kaasuttimesta imusarjoineen mitään apua tehonlisäyksessä Mitähän muita eroja tällä koneella mahtaa olla, tiedän että puristussuhde varmaan, mutta millä sitä sitten kohotetaan, muuta kuin höyläämällä kannesta lastu pois (johon en aio ryhtyä). Tulee mieleen väivtämättä edelleen vinokoneen käyttömahdollisuus, pirskatti - tämä kesä mennään kuitenkin tällä - aikaa kun ei ole suurempaan ruljanssiin.
Donna 28
Olin siis ostavinani koneen, jossa olisi ollut noin 100 hv:tä, mutta puoletkin siitä näkyy tekevän tiukkaa, ehkä
Toinen kysymys kuuluu, mikäli koneeni on vähätehoinen malli, onko siihen saatavissa öljynlauhduttimen jalkaa ja onko 2 -kaasuttimesta imusarjoineen mitään apua tehonlisäyksessä Mitähän muita eroja tällä koneella mahtaa olla, tiedän että puristussuhde varmaan, mutta millä sitä sitten kohotetaan, muuta kuin höyläämällä kannesta lastu pois (johon en aio ryhtyä). Tulee mieleen väivtämättä edelleen vinokoneen käyttömahdollisuus, pirskatti - tämä kesä mennään kuitenkin tällä - aikaa kun ei ole suurempaan ruljanssiin.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 02.08.2006 10:21
- Paikkakunta: Tampere
Re: Donna nousee siivilleen
Pystyssä oleva B20-moottori on kaksilitrainen ja nelisylinterinen rivimoottori, jossa imu- ja pakopuoli ovat samalla puolella, nokka-akseli on alhaalla kampiakselin vieressä ja venttiileitä avataan työntötangoilla, mistä tuleekin nimitys "tikkukone" (Wikipedia).
Pentoissa vakiona ilmeisesti P-nokka.
Autoissa voima jakaantui jokseenkin seuraavasti: 82 hv B20A (yhdellä Stromberg tai SU kaasarilla) nokassa "A" merkintä. Sporttisempi n. 100 hv B20B tuplakaasareilla ja C -nokka.
Tossa on vielä manuska koko roskasta:http://www.panix.com/~am_dew/AQ130%20Wo ... Manual.pdf
Jos ebay on tuttu, niin jäähdytin maksaa ~50$, jos taas ei, niin Penta shopista harrastaja ystävälliseen 1847,46 euron nimelliseen korvaukseen tuon voi itselleen lunastaa
Osa numero:824513
Pentoissa vakiona ilmeisesti P-nokka.
Autoissa voima jakaantui jokseenkin seuraavasti: 82 hv B20A (yhdellä Stromberg tai SU kaasarilla) nokassa "A" merkintä. Sporttisempi n. 100 hv B20B tuplakaasareilla ja C -nokka.
Tossa on vielä manuska koko roskasta:http://www.panix.com/~am_dew/AQ130%20Wo ... Manual.pdf
Jos ebay on tuttu, niin jäähdytin maksaa ~50$, jos taas ei, niin Penta shopista harrastaja ystävälliseen 1847,46 euron nimelliseen korvaukseen tuon voi itselleen lunastaa
Osa numero:824513
Viimeksi muokannut patrick, 10.06.2012 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Donna nousee siivilleen
Jaa-a... B14, B16; B18 ja B20 4 syl. pystykoneita ja sitten ne isommat läpivinkuvia vinokoneita....
Mikäli muistan oikein noiden Vulva (ja sitä ne suoraansanottuna on) merkkisten kanssa pulaamisesta niin lohkoon olla valettuna jommalle kummalle sivulle sen koko.
Osat sopivat aika pitkälle keskenään ristiin pl. sivuventtiili B14 ja jokaiseen pitäisi käydä sama öljynlauhdutin joka on itseasiassa "vain hieman jalostettu välilaippa" suodattimen ja sen jalan välissä.
B20:sta on olemassa 45hp (huom! SAE-hp) versio jonka pystynee päivittämään pelkällä kannen, pako-ja imusarjan sekä kaasuttimen vaihdolla ainakin 80hp huiteille.
Vulvathan voi olla kasattu aivan miten sattuu - mullakin oli verstalla aikoinaan B20 sekasikiö jossa oli tuplakaasarit imusarjoineen petroolikoneen kannessa ja pakosarjassa, mitähän lie tehot mutta kuitenkin kävi ja kukkui. Nokka-akseleita on myös sotkettu autopuolta "vääriin" koneisiin jne jne...
Ja sitten tehokartastoa sotkee se että Vulvat on aina SAE-heppaisia eli vähintäänkin 12-13% (joidenkin lähteiden mukaan jopa 20%) heikompia kuin DIN-heppaiset tehot...
Mutta laita ihmeessä se Volvo paikoilleen, jos se kerran toimii, oli sen tehot mitä vaan äläkä enää tässä vaiheessa pulaa pienten sivuasioiden kanssa - varsinkin kun alunperin olit tarkoittanut sen b20:sen väliaikaiskoneeksi...
Mikäli muistan oikein noiden Vulva (ja sitä ne suoraansanottuna on) merkkisten kanssa pulaamisesta niin lohkoon olla valettuna jommalle kummalle sivulle sen koko.
Osat sopivat aika pitkälle keskenään ristiin pl. sivuventtiili B14 ja jokaiseen pitäisi käydä sama öljynlauhdutin joka on itseasiassa "vain hieman jalostettu välilaippa" suodattimen ja sen jalan välissä.
B20:sta on olemassa 45hp (huom! SAE-hp) versio jonka pystynee päivittämään pelkällä kannen, pako-ja imusarjan sekä kaasuttimen vaihdolla ainakin 80hp huiteille.
Vulvathan voi olla kasattu aivan miten sattuu - mullakin oli verstalla aikoinaan B20 sekasikiö jossa oli tuplakaasarit imusarjoineen petroolikoneen kannessa ja pakosarjassa, mitähän lie tehot mutta kuitenkin kävi ja kukkui. Nokka-akseleita on myös sotkettu autopuolta "vääriin" koneisiin jne jne...
Ja sitten tehokartastoa sotkee se että Vulvat on aina SAE-heppaisia eli vähintäänkin 12-13% (joidenkin lähteiden mukaan jopa 20%) heikompia kuin DIN-heppaiset tehot...
Mutta laita ihmeessä se Volvo paikoilleen, jos se kerran toimii, oli sen tehot mitä vaan äläkä enää tässä vaiheessa pulaa pienten sivuasioiden kanssa - varsinkin kun alunperin olit tarkoittanut sen b20:sen väliaikaiskoneeksi...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Kuten sanoin V-M, en nyt aio tehdä koneelle mitään, se toimii. Se on pääasia. Vaikkakin minulla on se lauhdutinkin, muttei jalkaa sille, samoin löytyy 2 kaasaria pakosarjoineen, mutten nyt kuten saottu niiden kanssa pelehdi - muutakin puuhattavaa on yllin kyllin.
Tulipahan vain mieleen, kun katselin ohjekirjoja, jotka tulivat koneen mukana, mutta...
Donna 28
Tulipahan vain mieleen, kun katselin ohjekirjoja, jotka tulivat koneen mukana, mutta...
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Donna nousee siivilleen
Eiköhän se 45hv versio b20:stä ole se viimeisen päälle "löysätty" petrooliversio.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Donna nousee siivilleen
Niinhän se taitaa olla ja sitten on myös mystyisestä syystä joku puhtaasti bentsiinikäyttöinen 50 heppainen - toki nuo tehoversiot sijoittuvat n. 15 tuotantovuoden sisälle mutta silti tehokirjon laajuus ihmetyttää.
Kun sattuu ostamaan semmoisen sekulin jossa on kireä katuautonokka ja sitten pieniventtiilinen kansi niin pitää olla aika jonglööri että sen saa toimimaan täydellisen hyvin venekäytössä
Kun sattuu ostamaan semmoisen sekulin jossa on kireä katuautonokka ja sitten pieniventtiilinen kansi niin pitää olla aika jonglööri että sen saa toimimaan täydellisen hyvin venekäytössä
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."