Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 29.05.2012 11:53

http://viewer.zmags.com/publication/6c0 ... 0751a3/202" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on Vetuksen ohjausvermeitä, seur sivu alkaa perämoottorivermeet.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30.05.2012 16:56

Kiitokset Matti !!!
Sain tänään "kalaraudan" potkurinakselin kannattimineen ulos hiekkapuhalluksesta. Täytyy lisätä tavaraa potkuriakselin kannattimeen, muuten selvinnee pinemmillä lisäyksillä, mm. peräsimenlapa oli kutakuinkin ehjä ja laakeroinnit tuntuivat olevan älyssään. Aion pärjätä edelleen näillä mustasta raudasta tehdyillä osilla.
Tänään hain myös salonkihytin sivut veistäjältä Kotkasta. Uskoisin, että ensi viikon lopussa on vene ensinnäkin käännetty ympäri ja toisekseen, salongin sovitus paikoilleen alkanut. Tosin kansikin on vielä hiottava, kyllästettävä ja parraslaudat sekä kannen kuningaslauta petsattava. Tuulilasikin puuttuu, eikä sitä ole voinut tehdä kuin alustavasti, koska salongin korkeus määrää tuulilasin korkeuden.
Jotenkin minusta tuntuu, että saatan saada veneen sittenkin heinäkuun alussa veteen.
Nyt vene valmistuu huomattavasti nopeammin, kun on ehjänä purettua tarviketta ja jonkinlaista mallia ainakin toisesta puolesta, miten tehdä uutta osaa. Kaikkea ei tarvitse tehdä minun verstaallani, vaan veistäjä voi tehdä laipiota ja muita rakenteita omalla verstaallaan. Ehkäpä lakkaus aiheuttaa kiirettä eniten, ainakin minulla. Sävyero khaya mahongin ja hondurasin saamisksi samaan väriin ihmetyttää ja herättää ??? Toki tehtävää on yllin kyllin, mutta detaljeihin en aio hirveämmin puuttua, ainakaan sisäosissa. Ne saa jäädä seuraavaan talveen. Sähköpuolen tarvikkeita olen ostellut, jotta ne kaikki olisi paikalla sähkötöitä tehtäessä. Polttoainetankkien paikkaa en ole vielä miettinyt, sen enempää kuin akkujenkaan. enkä myöskään ole ostanut niitä.
Donna 28 :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.06.2012 23:28

Ilmeisesti kaikki ovat saaneet jo veneensä veeteen. Donnakin saa nyt jo - ei vettä - vaan vesihöyryä. Donna on käännetty oikein päin. Kun maalasin pohjan lyijymönjällä, suojasin veneen kumollaan ollessa mahonkikyljet teippimuovi yhdistelmällä. Kun vene käännettiin oikein päin helmat (muovi) viistää lattiaa. Laitoin perjantai-iltana 3 kpl ilman kostuttimia alle ja veneen yläosan suojasin samaisella muovilla, jottei kosteus pääsisi karkaamaan. Ilman kostutuin syö vettä n. 10 litraa vuorokaudessa. Saapa nähdä, turpoavatko lautojen välit umpeen tällä käsittelyllä, kun puun solukot pitäsi olla täynnä
kyllästämisen jälkeen.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03.06.2012 14:51

Kävin katselemassa Puuveneen Vuoksen kuvasatoavuodelta 2011. Harmittaa pirusti, jos sinne ei mukaan pääse. Kaikki merkit edelleen viittaavat kuitenkin siihen, että Donna on siellä mukana ensi kesänä, ei täysin valminaa, mutta kuitenkin ajo- ja yövyttävässä kunnossa. Huomenna olisi tarkoitus ryhtyä nostamaan salongin sivuja ylös.
Veistäjä on tehnyt ne viime viikolla omalla verstaallaan vanhojen mallien mukaan. Puutöiden osalta aikaa on enää vain 3 -viikkoa, sillä veistäjä meinaa paeta Suomen suvea Atlantin puoleiselle Etelä-Euroopan rannalle. Saapas nähdä, kuinka tässä oikein käykään. !!! ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.06.2012 23:52

Neljä päivää on ilman kostuttimet (3) jauhaneet vettä vesihöyryksi hameen alla, raot ovat jonkin verran umpeutuneet. Kannet ovat nyt kutakuinkin valmiit, lukuunottamatta keulan moottoriluukkua. Salongin sivusarjat odottavat laipioiden valmistumista, jotka valmistunevat huomisen päivän aikana, salongin kattokaaret on tehty. Uskoisin, että salonki alkaa näyttää muotonsa ensi viikolla tähän aikaan, jolloin selviää myös tuulilasin lopullinen korkeus. Puusepäntöiden osalta aika loppuu Juhannusviikolla, sillä silloin lähtee veistäjä lomalle.
Perskuta rallaa, kyllä tämä menee taas pirun tiukalle, olenkin viivästyttänyt jo aikataulua taas viikolla vesillelaskun suhteen. Pidän nyt heinäkuun seitsämättä takarajana.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 07.06.2012 9:16

Moro Donna

Aikas vauhtia työt etenee! Eikös ole hienoa kun syntyy näkyvää jälkeä ja nopeasti?
Toivotan työn iloa!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08.06.2012 17:30

Kiitokset Nortti toivotteluista. Täytyy myöntää, että paljon on saatu aikaan, mutta turhan paljon on vielä tekemättäkin.
Viikonloppuna ajattelin puhdistaa vanhat kaarnausrimat ja mahdollisesti lakatakin ne.
Ja jos aikaa on puhdistan sohvan osat ja ohjaamon penkit, sillä paperitöitäkin on leipätyön asennussesongin takia kertynyt pöydälleni pikkasta vaille ...
Siis tarjousten tekoa syksylle ja alku talvelle on myös ohjelmassa.
Kommodorille leppeitä riittävän tehon antavia tuulia ja niiden tuottamaa mielihyvää matkanteossasi :) !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.06.2012 17:51

Jaskan työmaalta kuuluu jyhkeä töiden kumu ihan tänne Varjaagien maille asti!!!

Eikös ole pirullista kun leivänhankinta joskus haittaa ihan oikeitakin hommia ;-)

Ota kuitenkin rauhallisesti ja pidä pää kylmänä sillä ihmisen luut ovat hauraita liian kovassa menossa :))
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08.06.2012 18:14

Aina löytyy eskimoita :-) :-) :-)
Donna 28 :-) :-) :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.06.2012 16:24

Olin hakemassa Volvon B20 koneesta tehoja veneeseeni. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että tässä mallissa, jossa ei ole luonnostaan, siis alun alkaen öljynjäähdytintä, ei niitä hirveämmin olisikaan, siis vain noin 45 hv. Jostain syystä kaikki ohjekirjat ovat, jotka tulivat mukana, ovat vajaat 1,8 litran koneelle. Kysymys kuuluukin, onko B20 kone 1,8 litran kone vai 2 litran kone ja jos on 2 litran kone, onko siitä sellaista versiota, jossa ei olisi ollut tuota öljynlauhdutinta ja mikähän sen teho sitten mahtoi olla. Ellei sellaista versiota ole, onkin koneeni Volvon B18 kone, jossa tehoja on 45 hv.
Olin siis ostavinani koneen, jossa olisi ollut noin 100 hv:tä, mutta puoletkin siitä näkyy tekevän tiukkaa, ehkä 8o ??? !!!
Toinen kysymys kuuluu, mikäli koneeni on vähätehoinen malli, onko siihen saatavissa öljynlauhduttimen jalkaa ja onko 2 -kaasuttimesta imusarjoineen mitään apua tehonlisäyksessä ??? ??? Mitähän muita eroja tällä koneella mahtaa olla, tiedän että puristussuhde varmaan, mutta millä sitä sitten kohotetaan, muuta kuin höyläämällä kannesta lastu pois (johon en aio ryhtyä). Tulee mieleen väivtämättä edelleen vinokoneen käyttömahdollisuus, pirskatti - tämä kesä mennään kuitenkin tällä - aikaa kun ei ole suurempaan ruljanssiin.
Donna 28 :) 8o
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja patrick » 10.06.2012 16:51

Pystyssä oleva B20-moottori on kaksilitrainen ja nelisylinterinen rivimoottori, jossa imu- ja pakopuoli ovat samalla puolella, nokka-akseli on alhaalla kampiakselin vieressä ja venttiileitä avataan työntötangoilla, mistä tuleekin nimitys "tikkukone" (Wikipedia).

Pentoissa vakiona ilmeisesti P-nokka.

Autoissa voima jakaantui jokseenkin seuraavasti: 82 hv B20A (yhdellä Stromberg tai SU kaasarilla) nokassa "A" merkintä. Sporttisempi n. 100 hv B20B tuplakaasareilla ja C -nokka.

Tossa on vielä manuska koko roskasta:http://www.panix.com/~am_dew/AQ130%20Wo ... Manual.pdf

Jos ebay on tuttu, niin jäähdytin maksaa ~50$, jos taas ei, niin Penta shopista harrastaja ystävälliseen 1847,46 euron nimelliseen korvaukseen tuon voi itselleen lunastaa :))
Osa numero:824513
Viimeksi muokannut patrick, 10.06.2012 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.06.2012 17:02

Jaa-a... B14, B16; B18 ja B20 4 syl. pystykoneita ja sitten ne isommat läpivinkuvia vinokoneita....

Mikäli muistan oikein noiden Vulva (ja sitä ne suoraansanottuna on) merkkisten kanssa pulaamisesta niin lohkoon olla valettuna jommalle kummalle sivulle sen koko.
Osat sopivat aika pitkälle keskenään ristiin pl. sivuventtiili B14 ja jokaiseen pitäisi käydä sama öljynlauhdutin joka on itseasiassa "vain hieman jalostettu välilaippa" suodattimen ja sen jalan välissä.
B20:sta on olemassa 45hp (huom! SAE-hp) versio jonka pystynee päivittämään pelkällä kannen, pako-ja imusarjan sekä kaasuttimen vaihdolla ainakin 80hp huiteille.
Vulvathan voi olla kasattu aivan miten sattuu - mullakin oli verstalla aikoinaan B20 sekasikiö jossa oli tuplakaasarit imusarjoineen petroolikoneen kannessa ja pakosarjassa, mitähän lie tehot mutta kuitenkin kävi ja kukkui. Nokka-akseleita on myös sotkettu autopuolta "vääriin" koneisiin jne jne...
Ja sitten tehokartastoa sotkee se että Vulvat on aina SAE-heppaisia eli vähintäänkin 12-13% (joidenkin lähteiden mukaan jopa 20%) heikompia kuin DIN-heppaiset tehot...

Mutta laita ihmeessä se Volvo paikoilleen, jos se kerran toimii, oli sen tehot mitä vaan äläkä enää tässä vaiheessa pulaa pienten sivuasioiden kanssa - varsinkin kun alunperin olit tarkoittanut sen b20:sen väliaikaiskoneeksi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.06.2012 20:56

Kuten sanoin V-M, en nyt aio tehdä koneelle mitään, se toimii. Se on pääasia. Vaikkakin minulla on se lauhdutinkin, muttei jalkaa sille, samoin löytyy 2 kaasaria pakosarjoineen, mutten nyt kuten saottu niiden kanssa pelehdi - muutakin puuhattavaa on yllin kyllin.
Tulipahan vain mieleen, kun katselin ohjekirjoja, jotka tulivat koneen mukana, mutta...
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja pellamo » 10.06.2012 21:42

Eiköhän se 45hv versio b20:stä ole se viimeisen päälle "löysätty" petrooliversio.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.06.2012 7:31

Niinhän se taitaa olla ja sitten on myös mystyisestä syystä joku puhtaasti bentsiinikäyttöinen 50 heppainen - toki nuo tehoversiot sijoittuvat n. 15 tuotantovuoden sisälle mutta silti tehokirjon laajuus ihmetyttää.

Kun sattuu ostamaan semmoisen sekulin jossa on kireä katuautonokka ja sitten pieniventtiilinen kansi niin pitää olla aika jonglööri että sen saa toimimaan täydellisen hyvin venekäytössä ;-) :-) ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin