Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.01.2012 20:28

Olisiko sitäkin säädettävissä. Kaavelin saan huomenna, se onkin ensimmäinen näistä osista, mitä saan kotoutettua. Saa nähdä mikä palapeli tästä vielä tuleekaan, kun kaikki osat on hankittu luottaen pääasiassa kavereiden kertomaan ja toisaalta tuuriin. Jospa se nyt olisi edes vähän suosiollinen, ettei tarvitsisi lähteä tekemään kierrosta toisin päin - siis myymään osa osalta pois. !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Simon » 21.01.2012 21:26

Niin tämä Hurt kytkin on kyllä "mekaaninen", mutta rakenteeltaan aivan erilainen kuin Olympia ja Hurtilla ei voi "luistattaa ts."makustella" manoverissa.
Hurt on hyvä kytkin, vaikka kytkettäessä "kolaus" (ominaisuus) joskus herättääkin pientä huolestuneisuutta, toki vastaavilla muillakin merkeillä tämä kolahdus on myös ominaisuus.
Tuossa ko. kytkimessä on kiinnityspinnastaan lukien 75 mm pitkä booriakseli, joten toivottavasti tuo gaaveli ei ole kovin "paksu".

Jos menee mitat tiukoille, niin vauhtipyörän ja vetolevyyn väliin voisi sorvauttaa välipalan, mikä mahdollistaisi vaihteiston akselin ulottuvuus koneen vautipyörään.

Mutta kunhan saat kaikkie palikoiden mitat, niin siitähän se seviää :)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01.02.2012 19:47

Mepratuote ja Veneakselisto sanoivat molemmat kuin yhdestä suusta, että venemessujen jälkeen alkaa niin moottori kuin kytkinkauppakin käydä. Siis odotellaan sitä aikaa. Odotellessa on laitettu jo "kaarilankkuja" paikoilleen. Kannesta tule sitten rimakansi, tietysti uloimmat partaalla olevat ovat leveää lautaa, mutta ei oregon männystä vaan mahonkirimoituksella, riman leveydellä 38 mm niin sanotulla vanhalla urituksella ja kannen alle ei tule vaneria. Saumavärinä ja aineena Sikaflexin beige. Sama kuin Koitossakin Kannet pitäisi olla valmiit maaliskuun alussa, samaten laipiot ruoritilasta eteenpäin. Moottorille tulee kahdesta lehdestä molemmille sivuille avautuva luukku, josta moottorin lasku paikoilleen ja myöhemmin huoltotoimet suoritetaan. Kansi ei luukun kohdalta nouse millään tavalla, vaan luukutkin on samaa rimoitusta suorana jatkumona. Moottorin etupuolen tyhjään tilaan tulee "petilava" ja kun nyt näyttää siltä,
ettei moottorin ohi mahdu kulkemaan, tulee etukannelle miehenmentävä luukku, joka kyllä pomppaa vajaat 20 cm yläkohdastaan kannesta. vrt. sivulta 422 Swedish Classic Boat Duo II etukannella olevaa luukkua (siis tätä kirjoittaessani se oli vielä tuolla sivulla), se näyttäisi olevan ainut mahdollisuus päästä ns. hätämajoitukseen, silloin kun salonki on täynnä. Pitkästä etukannesta se ei mielestäni harmittavasti pomppaa ylös, varsinkin kun se on ainut rakennelma kannesta ylöspäin. Tosin, en niin eteen sitä laita, kuin Duo II:ssa, koska köysityöskentely vaikeutuu, jos keulapollarin ja luukun väliin ei saa edes jalkaa mahtumaan.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08.02.2012 23:11

Ei tule ylimääräistä luukkua moottorin huoltoluukkujen lisäksi, sillä vinokone kaikkine laitteineen on takaa katsottuna n. 20 cm kapeampi, siis luukku tai ovi tulee laipioon.
Ellei se riitä meikäläisen kulkutieksi, tehdään moottoriluukut sen verran pidemmät joka tapauksessa, että niiden kautta moottorikopan edestä voi köntsähtää makuulleen - makuupaikkahan se keulan tyhjä tila vain on. Luulisin, että maaliskuun alkupäivinä voin muutaman kuvankin jo näistä töistä heittää johonkin kuvablogiin.
Asiasta toiseen olisi kiva tietää, miten Notrealin purjeveneprojekti edistyy, mutta kun miehestä ei näy eikä kuulu tällä palstalla, niin... ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14.02.2012 11:31

Moon piilossa, ei vaineskaan.
Purjeveneprojekti etenee omalla hiljaisella vauhdillaan.
Talokaupat on vihdoin tehty ja muutto Vantaalle parastaikaa käynnissä.
Jos ja kun saan vielä nykyisen veneeni myytyä on kauppasumma purkkariin kokonaisuudessaan kasassa, toivon mukaan keväällä homma on lopullisesti pulkassa.

Yksi detaljee aiheuttaa päänvaivaa, olen nimittäin yrittänyt löytää uutta venepaikkaa itähelsingin alueelta purkkaria ajatellen, mutta kaikki tiedustellut vaihtoehdot ovat tähän asti saaneet vastauksen: Ei mahu, ei sovi. Mutta venepaikanetsintä jatkuu...

Yksi koirakin tarvitsisi vielä uuden kodin ettei tarvitsisi antaa viimeistä piikkiä.

Että näin täällä, ei sen kummenpaa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14.02.2012 11:32

Oho, tuli viesti tuplasti, poistin toisen...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16.02.2012 21:40

Muuta Kotkaan, eiköhän siellä ole paikka sille veneellesi ja asuntokin varmaan halvempi.
Leikki leikkinä, totta toinen puoli. Hyvä kun projekti edistyy, kuoma. Meinaat siis jättää Itä-Porvoon vehmaat seudut.
Minunkin vinokoneprojektini alkaa olla loppusuoralla, mutta paljon on vielä veneessä tehtävää ennen "purjehduskauden alkua". Ensi ja tulevat kesät ajetaan sitten bensakonella.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20.02.2012 18:02

Jäi sitten suuri veneilytapahtumakin käymättä, perjantaina oli töitä ja lauantai-sunnuntai meni flunssassa maatessa. Enpä tiedä hävisinkö mitään, sillä onhan noita kemuja tullut käytyä läpi vuosien mittaan ihan tarpeeksi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Ande » 20.02.2012 21:43

Mjoo samoin kävi ittellä mutta tuskin mitään menetin... Ne tarjouksetkin on sellasia että supliikkimies ne saa muutenkin (eli sellanen tarvittais) :))
E mare libertas

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20.02.2012 21:51

Ainut mikä nyt kiinnostaa Donnaan liittyen, on SPV:n sähköistyskurssi Porvoossa, sinne menen, jos ei mitään ylitsepääsemätöntä estettä ole.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20.02.2012 23:00

Kahden veneen loukku alkaa näkyä, Haminassa venepaikka, joka on aidattu, johon tulee vesi ja sähköäkin silloin tällöin puolen tunnin periodeissa, on viime vuonna kaupungin taholta kurjistettu juuri sähkön saannin kannalta. On järjetöntä antaa sähköä vain puoli tuntia kerrallaan. Miksi kaupunki ei peri sähköstä erikseen, kun sähköä tarvitsevat veneilijät olisivat käsittääkseni sen valmiita maksamaan, vaikkapa siten, että sähköä tarvitsevat veneilijät ja ennen muuta veneet, koottaisiin yhteen tai kahteen laituriin ja siellä venepaikan hinta olisi kullekin ositettu sähkön kulutus ellei kullekin saada omia mittareita.
No, tämä on pientä, sillä Haminan venepaikka maksaa kelluvassa laiturissa minulle vähän yli 200 euroa alle 10 m veneelle. Mutta huippu on Lappeenranta, jossa venepaikka maksoi viime vuonna suurin piirtein saman verran kuin Haminassa ilman Haminan palveluja. Ei siis vettä, eikä sähköä ja perätolppakiinnitys. Tämän vielä kohtuullisen hinnan toivossa varasin Donnalle LPR:n keskustasta paikan. Perskuta rallaa,
LPR:n kaupunkipa nostikin venepaikan hintaa kolmanneksen ts. 310 euroon. Mitä minä sillä saan verrattuna Haminan paikkaan. Lukitun laiturin ja samanlaisen keskusta sijannin kuin Haminassakin, ymmärtäisin hinnan korotuksen, jos siihen laituriin tulisi edes vesi, veneen alla olevan veden lisäksi. Jossain päättäjätasolla tuntuu rahastus olevan ensiarvoista, ei se viihtyykö veneilijä paikassaan. Lappeenrannassa paikkani on tosin n. 150 m päässä Kasinosta ja kaupungin keskustasta n. 500 m päässä, eikä myös kesäkaupunkina Lappeenrannan ohella tunnetussa Haminassa ole kaupungin houkutukset
niinkään kaukana. Ja tapahtumien osalta sanoisin Haminan ainakin ensi kesänä lyövän
Lappeenrannan mennen tullen. Veneily kun ei mielestäni ole pelkkää ajamista paikoista toisiin paikkoihin, vaan myös nauttimista paikkakunnan sykkeestä, ainakin minulle sisämaasta tulevalle veneilijälle.
Donna 28 8\
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.02.2012 23:57

Siivosin tänään veneen sisältä pohjaa, tarkoitus olisi vetää Owat sisältä päin niin kauan kuin jaksaa ensi viikolla ainakin yhtenä päivänä työporukan kanssa. Sitten kun vene on käännetty ylösalaisin, niin painaa taas Owaa niin kauan kuin vetää. Tämä kyllästys näin ei ole oikeaoppista, mutta kun on yrittänyt saada talkooporukkaa kasaan, on se osoittaunut mahdottomaksi tehtäväksi niin hyviä kavereita kuin ovatkin. Sehän pitäisi imeyttää läpi kerralla, mutta nyt on tyydyttävä tähän menetelmään. Owan päälle sisään ja ulos vesilinjaan saakka vedän lyijymönjän ja sen kuivuttua vielä jonkun hyväksi koetun maalin. Periaatteessa tässä on enää vähän yli kolme kuukautta aikaa siihen kun vene pitäisi olla vedessä, pirun kiire tulee ja sanoisin, että se on pakkasten ja kaikenmaailman lumitöiden syy ainakin osaksi.
Donna 28 8}
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 27.02.2012 0:11

Moro

Pyytäisin huomioimaan että lyijymönjän päälle vedettävä maali tulisi vetää ennen kuin mönjä on kuivunut. Mönjä on pirun liukas pohja muille maaleille.
Ite laitoin Hempelin Yacht primerin märälle mönjälle eikä sittenkään tunnu pysyvän? Tarkasta ko. maalien ylimaalausajat purkeista.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.02.2012 21:29

Kiitokset Nortti huomiostasi. Se lyijymönjän veto ei ole vielä tämän päivän juttu.
Tämän päivän juttu oli puolikkaan veneen kyllästys. Tehtiin kahteen mieheen ja piti hiton kiirettä aluksi. Kyllästettiin sisäpuolelta ja lähipäivinä vedetään toinen puoli sisältä.
Ulkoapäin tämä olisi ollut paljon helpompaa, mutta sieltä täytyykin mennä vastaan. Kylläste meni nyt suurinpiirtein puoleen lautaan pohjalaudoissa, jotka ovat 18 mm paksuisia ja mäntyä. Kyljessä mahongista, paksuus kuta kuinkin sama, näistä vaihdetuista laudoista meni Owatroli paikka paikoin läpi. Tähän asiaan liittymättä, seuratkaapa säätieteilijöiden tautofonisia sanontoja, siellä "paikoin" esiintyy jatkuvasti !!!
Nyt alkaa olla aika poikki, kun tuli tehtyä vielä tuiskun jälkeen kotipihalla lumityöt, hyvä kun jaksaa saunan lämmittää ja käydä saunassa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29.02.2012 10:45

Todellakin hyvä huomio Nordlingilta.

Joko tuoreen päälle ennen kuin pinta "lasittuu". Tai sitten huolellisesti hienolla paperilla karhennetun päälle mutta pintamaalin pysymyminen on aina varmempaa tuoreelle mönjälle maalattuna.
Donnalla tuntuu olevan päivä päivältä aina vaan parempia kuulumisia... :))
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin