Suuri puuhöylävertailu

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 08.06.2009 14:38

Ajattelinpa laittaa linkin tännekin, varmaan useampaa kiinnostaa. Keräilin kokoon tusinan höyliä - niitä joita nykyään kaupasta uutena saa - ja rupesin sitten niitä testailemaan.

Vertailussa on mukana aakkosjärjestyksessä Anant, Anant Kamal, Clifton, HBS, japanilainen silityshöylä, Kunz, Lie-Nielsen, Mujinfang, Record, Stanley ja Veritas.

Kuva

http://www.sihistin.fi/fi/tyokalut/hoylavertailu.html

Käykääpä kattomassa. Muutama viimeinen osio on kirjoittamatta, mutta eikähnä ne lähiviikkoina tule.

Pekka

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 15.06.2009 21:07


Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Höylävertailija

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.06.2009 21:16

Hoylävertailija, höylätohtori on jälleen yllättänyt mm. minut housut kintuissa, kiitokset siitä. Alan vähin erin ymmärtämään höylän elämää.
Täytty sanoa, että höylän pienessä tilassa, höylät saavat ihmeen hyvän kodin, eipä tässä maallikolla muuta kommentoitavaa.
Donna 28

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.06.2009 8:24

Jaahas, mun kaikki oikohöylät, kait se on oikea nimitys, ovat hyvää keskitasoa eli ne on Recod-merkkisiä paitsi yksi Pekalta oravannahkakaupalla ostettu puurunkoinen höylä.

Mutta kyllä tässä testissä kieltämättä on hiukan liiallisen hifistelyn makua kuten Pakan hommiiin muutenkin kuuluu. Harrastellessa on aikaa hifistellä ;-)

Mutta asiaan; oikestaan minä olen kaipaillut Pekalta talttauskoulua, jostain syystä talttaaminen on jäänyt vähälle mutta silloin kun sitä tarvitsee niin homma tahtoo olla hidasta tuskaamista ja tuloskin vaihtelee laidasta laitaan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 19.06.2009 10:51

Veli-Matti kirjoitti: Mutta kyllä tässä testissä kieltämättä on hiukan liiallisen hifistelyn makua kuten Pakan hommiiin muutenkin kuuluu. Harrastellessa on aikaa hifistellä ;-)

Mutta asiaan; oikestaan minä olen kaipaillut Pekalta talttauskoulua, jostain syystä talttaaminen on jäänyt vähälle mutta silloin kun sitä tarvitsee niin homma tahtoo olla hidasta tuskaamista ja tuloskin vaihtelee laidasta laitaan.
Hifistelyä joo ehkä, mutta jos mää vaan oisin sanonu että Stanley on p***a ja noi kalliit hyviä, niin kuka mua ois uskonu. :-) Ja tommosista asioista se höylän hyvyys koostuu, kumminkin. Jos höylän pohja on montulla niinkun konjakkipullon pohja niin ei semmosella värkillä höylää kukaan kunnolla.

Taltat on ollu kyllä mielessä, mutta kun on tässä kuukauden päivät kirjotellu tota juttua niin ei kyllä suoraan sanottuna ihan äkkiseltään tule kirjotettua lisää. Syssymmällä sitte... 8|

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.06.2009 13:53

Näinhän se on.

Tuosta montulla olevasta höylänpohjasta tuli mieleen että kävin kerran erään -60 luvulla perustetun puusepänverstaan lopetushuutokaupassa. Siellä oli iso kasa teräsrunkoisia laatuhöyliä jotka oli kuulemma ostettu uutena kun liike oli perustettu. Osa niistä oli kulunut pohjastaan kuperaksi eli niitä oli todellakin käytetty jatkuvasti. Omistaja sanoi minulle syyksi että "ku täälä on tehty oikiasti töitä eikä etitty lohia nokasta..."
Tuolla höylätestissä oli jossain kohta jossa mainittiin että "satavuotias ja edelleen kuin uusi.." tjsp
Eli ko. höylä on silloin lähes käyttämätön jos se on kuin uusi - ei ne vuodet kuluta vaan höyläyskilometrit. Ja puurunkoiset höylät kuluvat vielä nopeammin...

Siitä tulikin offtopikkina mieleen velipojan kommentti mun tulevaan haulikon uusimiseen: "Hyh, miksi nää nyt uuven ostat vastahan nää ostit. Mun paikkaliki on jo 35 vuotta vanaha ja yhä ku uus..." Minun vuonna -90 ostetulla Browningilla on jo ratakirjanpidon mukaan takana 55t laukausta ja siihen sitten metsästyslaukaukset ja viimeiset 7-8 vuotta radalla ilman kirjanpitoa eli siellä +70t laukauksen korvilla verrattuna siihen velipojan uutta vastaavan Baikaliin jolla on takana satakunta laukausta - 35 vuodessa.
Luotettavuuden takia haulikon uusiminen ei olisi tarpeellista mutta "vanha" sotaratsu alkaa jo tuntumaan kourassa aika tutulta - ehkäpä liiankin tutulta :))
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 19.06.2009 14:45

Veli-Matti kirjoitti: Tuosta montulla olevasta höylänpohjasta tuli mieleen että kävin kerran erään -60 luvulla perustetun puusepänverstaan lopetushuutokaupassa. Siellä oli iso kasa teräsrunkoisia laatuhöyliä jotka oli kuulemma ostettu uutena kun liike oli perustettu. Osa niistä oli kulunut pohjastaan kuperaksi eli niitä oli todellakin käytetty jatkuvasti. Omistaja sanoi minulle syyksi että "ku täälä on tehty oikiasti töitä eikä etitty lohia nokasta..."
Tuolla höylätestissä oli jossain kohta jossa mainittiin että "satavuotias ja edelleen kuin uusi.." tjsp
Eli ko. höylä on silloin lähes käyttämätön jos se on kuin uusi - ei ne vuodet kuluta vaan höyläyskilometrit. Ja puurunkoiset höylät kuluvat vielä nopeammin...
En tiedä että onko ne puusepänverstaan vesselit höylänny betonilautoja sitten. Mä voin valehtelematta sanoa että mun käsien läpi on kulkenu aikojen saatossa pitkälle toistatuhatta höylää ja ikinä en ole tuommoista huomannut että ne olis olleet silmällä katsoen kuperiksi kuluneet. Jurmuja ja tommoista epätasaista kulumaa on kyllä, mutta ei niistä nyt ihan silmällä kattoen kuperia ole tullu. Ja kun ne vehkeet on isolta osin 1900-luvun alusta ja osa 1800-luvun lopulta, niin sanon mä että on niillä joku maili varmasti höylättykin.

Tottahan höylä kuluu, niin rautarunkoinen kuin puinenkin. Mutta on siinä sekin juttu että niitä pitää käyttää sen mukaisesti kun hyvän työkalun arvolle kuuluu. Ettei käy niin kuin kuulen käyneen että mun erikseen hommaamaa vanhaa höylänterää käytetään vasaran kanssa kaakeleiden irroitukseen, "kun se on niin hyvä siinä" 80 :-)

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.06.2009 17:30

Tuskin ne mitään betonilautoja ovat höyläilleet vaan ihan ehtaa lautaa.
Mullon tuossa romu/antiikitavarahyllyssä (riippuu siitä kumpi hyllyn tavaroita määrittelee, minä vai kansihenkilö) vanha suksitehtaan muotohöylä jonka teräsvahvikkeet on n. 0,5mm verran kuluneet montulle - kyllä se puukin syö rautaa kun annetaan mahdollisuus.

Se vanha höylänterä on muuten ehdottomasti paras mahdollinen vempele laattojen paikkavaihdossa ja laattojen irrotuksessa lastulevyn päältä. Keittiön välilaatoitushommissa aivan ykköspeli jos ei ole mahdollista ajaa koko levyä irti. Menipähän todelliseen hyötykäyttöön kun ei sopinutkaan siihen mihin tilasin sen...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 19.06.2009 19:46

Veli-Matti kirjoitti:Tuskin ne mitään betonilautoja ovat höyläilleet vaan ihan ehtaa lautaa.
Mullon tuossa romu/antiikitavarahyllyssä (riippuu siitä kumpi hyllyn tavaroita määrittelee, minä vai kansihenkilö) vanha suksitehtaan muotohöylä jonka teräsvahvikkeet on n. 0,5mm verran kuluneet montulle - kyllä se puukin syö rautaa kun annetaan mahdollisuus.
Näinpä. Ja totta kai puu rautaa syö. Vanhat valurautapohjat on kovempia kuin latikalla vahvistettu muotohöylä (mullakin on yksi ponttihöyläpari jolla on näöstä päätellen höylätty pirun monta lattiaa ja lattavahvisteet on hiutuneet melkeen läpi), mutta kuluu se valurautakin.


Mutta tässä juhannusta kuluttaessa kuistin ikkunankarmeja höyläillen mietin että mikä se ero "oikean työn" ja "hifistelyn" välillä on.

Jos nyt pysytellään positiivisen pottuilun hengessä, niin mä juhannuksen kunniaksi keksin verrata tätä puutyön tekemistä ihan rehelliseen viinanjuontiin.

Se perustyön tekijä juo kossua, yleensä ja paljon. Sen mielestä punkku on jotain vitun hifistelyä, kun kossu hoitaa asian reilusti ja kerralla, ei tartti piperrellä ja tissuttaa. Siitä tulee känniin ja lopputulos on just hyvä.

No, se hienomman työn vaalija juo omassa kellarissa kypsytettyä punaviiniä Riedelin lasista ja kattoo nokkavarttaan pitkin siihen kossuveikkoon. Se tykkää nauttia siitä punkusta ja kenties älyllisestä keskustelusta siinä punkun nauttimisen lomassa.

Kossumies sanoo tässä vaiheessa, että oon mäkin juonu punkkua, Ranella oli sitä ihan hyvää missä oli semmonen seepra siinä pahvilaatikon kyljessä.

Siihen punkuntissuttaja toteaa, että olen minäkin humalassa ollut, sillonkin kolme vuotta sitten Johanin ja Birgitten häissä olin oikeasti aika tavalla hiprakassa.

Todellisuus on kumminkin se että kossua kittaamalla ei opi punkunjuonnista muuta kun sen että siitäkin voi tulla humalaan. Känni on yhteinen, mutta prosessi on eri. Lopputulos voi olla vähän samankaltainen, mutta siitä puuttuu se humaltumisen aikainen älykäs keskustelu, viinin mausta ja elämästä nautiskelu, just se juttu jossa se ero on. Just se osa sitä viinanjuontia, jota se kossumies pitää snobismina ja jonka takia se punkkumies sitä punkkuaan nautiskelee.

Mä en tee puutöitä tällä tavalla kun teen sen takia että mä saisin jonkun esineen tai asian valmiiksi. Mä teen niitä sen takia että se tuntuu hyvältä tehdä näin, ja mulle se nautinto on tekemisessä. Se voi olla jollekin hifistelyä ja snobismia (leppoisan pottuilun nimissä ;-) ). Mä ite ymmärrän sen että työkseen on pakko tehdä hommat nopeasti ja tehokkaasti, mutta mä ymmärrän myös sen että se on pakko. Mutta entä jos ei oo pakko, niin tulisko ne sitten tehtyä toisella tavalla ja siitä tekemisestäkin nauttien?


Kyllä toi mun vertaus jää silti paljon ontumaan. Klassisesti kossumies jo syntymästä lähtien täynnä herravihaa ja punkkusnobi pitäis tommosta kossupoppoota vastenmielisenä loisjoukkona. Menee liian kärjistetyksi. Ei tehdä niin.

Mä ite arvostan - ja olen aina arvostanut - ihan helvetisti niitä ihmisiä jotka ihan oikeasti tekee ja osaa työkseen. Ja olen oikeasti vähän kade, sen takia että vaikka mun itte tekis mieli tehdä jotain muuta kun levittää persettäni konttorilla. Mutta tiedän että mun luonteella mä joko jäisin hiplaamaan yksityiskohtia niin että sitä ei kukaan maksa mulle ikinä tai sitten kyllästyisin kun jokainen duuni ei olekaan täynnä uuden upean taidon oppimista ja vaihtelua. Samalla tavalla voinee kai arvostaa viimeisen päälle tekemistä, vaikkei se omassa luonnossa niin oliskaan.

Mutta toisaalta mulla on sen ylimääräisen ajan ja hieromisen vastapainona mahdollisuus oppia tekemään asiat niinkuin ne on ennen tehty. Joka kerran kun joku ihailee jotain vanhaa esinettä tai tuntee olonsa turvalliseksi sen takia että tää kaikki on vanhaa ja turvallista, niin mä olen se joka tietää että miten niitä vanhoja ja turvallisia voidaan kunnostaa, pitää yllä ja tarvittaessa tehdä uudelleen.


Asioita pitää tehdä. Ihmisten pitää asua, ja niillä tarttee olla huonekaluja. Lastulevy keksittiin siksi että todettiin että maailman puut ei riitä jos kaikki haluaa täyspuisen kalusteen. Nyt on vaan käyny niin että maailman puut ei riitä kun ne kaikki vaihtaa lastulevyisensä alle kymmenen vuoden välein uusiin...




Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20.06.2009 10:12

:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
Voi jummijammi sua Pekka |+|

Olen pahoillani siitä höylänterästä koska sen väärä käyttö on näköjään saanut sinut kettuilemaan minulle todella raskaasti mutta onneksi ns. kieliposkella...

Mitä tuohon perustyöntekijä (olkoon vaikka Reiska) kontra hifistelijä (Håkan) asetelmaan tulee suhteessa vaikkapa meihin kahteen niin itse ainakin koen olevani aika pahalla tavalla väliinputoaja ja uskoisin, mitä sinua tunnen, että sinäkään et ihan täydellinen "Håkan" ole.

Jotakin perverssiä siinä täytyy olla jos ei halua rakentaa uutta koska siinä oppimisen raja tulee aivan uskomattoman äkkiä vastaan vaan haluaa korjata tai entistää vanhaa, hajonnutta tai jopa tuhoutunutta uudelleen käyttökelpoiseksi ja jopa paremmaksi kuin uudesta tulisi koskaan. Vielä ei ole tullut vastaan niin pientä remppa-, entisöinti- laajennus- tai purkuhommaa ettei olisi oppinut jotakin uutta ja veikkaan ettei tule koskaan. Mm eri aikakausien työtavat ovat todella mielenkiintoisia kun niitä vertaa toisiinsa.
Alkuviikosta hyppäsin pois katolta ja menin oikaisemaan 1970 rakennetun hirsisen saunarakennuksen ja tekemään vanhaan 1700-luvulla rakennettuun vilja-aittaan aikansa tyyliset ilmanvaihtoräppänät ja virittämään orkkis lukon toimintakuntoon kesäasukkeja varten. Kahdelle päivälle melko erilaiset hirsirakennukset tuuskattavana ja sitten taas takaisin katolle piipunpellitykseen ja asentamaan muovisia ilmanvaihtotötteröitä...
Ja jossain välissä siirrytään korjaamaan museoviraston valvomana tiilikattoa kuukaudeksi - siis välillä Håkaniksi mutta ennen sitä ReisHåillaan joku satametriä valmista tonttiaitaa - huomaa "Hå"

Mutta sitä minä en käsitä mitä pahaa on tehokkaassa työskentelyssä jos se tehdään hyvin ja huolella käyttäen nykyaikaisia työkaluja ja menetelmiä. Jos se tehdään avoimin silmin eikä täysin euronkuvien peittämin silmin ainoana tavoitteena mahdollisimman mahdollisimman iso liksa ja äkkiä. Mutta kenelle se onkin jo toinen tarina...

Kävin torstaina 1965 rakennetun okt:n yläpohjassa ja löysin sieltä suoranaisia aarteita, vanhoja lännensarjoja, dekkareita, vene- ja autolehtiä, jne.. Pyysin omistajalta että saan ottaa sieltä Soliferin mustavalkoisen mopoesitteen (100% kunto!) ja 25.11 1956 päivätyn sanomalehti Kalevan päivältä jolloin oli menossa Melbournen Olymppialaiset, Suezin kriisi ja Unkarissa velloivat kansannousun jälkimainingit sekä Pariisissa mätkähti matkustajakone talon katolle vaatien 23 uhria. Ko. numerossa oli näistä kaikista asioista isoja artikkeleita. Kaleva jäi luettavakseni ja päätyy kokoelmiini mutta mopoesitteellä vaihdoin itselleni AC/DC:n bändipaidan Soliferhullulta velipojalta...

Ja mitä tämä viimeinen kappale liittyy höylätestiin - no ei helevetissä mitenkään mutta Pekka itse aloitti offtoppauksen omassa otsikossaan :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 20.06.2009 20:47

Veli-Matti kirjoitti::-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
Voi jummijammi sua Pekka |+|

Olen pahoillani siitä höylänterästä koska sen väärä käyttö on näköjään saanut sinut kettuilemaan minulle todella raskaasti mutta onneksi ns. kieliposkella...

..........

Mutta sitä minä en käsitä mitä pahaa on tehokkaassa työskentelyssä jos se tehdään hyvin ja huolella käyttäen nykyaikaisia työkaluja ja menetelmiä. Jos se tehdään avoimin silmin eikä täysin euronkuvien peittämin silmin ainoana tavoitteena mahdollisimman mahdollisimman iso liksa ja äkkiä. Mutta kenelle se onkin jo toinen tarina...
En mää siitä höylänterästä sulle häjyilly, mutta tää "hifistely" aina välillä panee mietityttämään. 8} Ja tää pohdiskelu hifistelijän ja perustyön tekijän välillä oli ennemminkin yleistä pohdintaa eikä meidän välisen tekemisen rääpimistä. Se on tää kirjailijan vapaus: mitä kauemmas laittaa ääripäät, sen mehevämpää tekstiä tulee.

Ei nykytekemisessä itsessään ole sinänsä mitään pahaa, kyllä multa löytyy hyllystä niin paljon sähkövehkeitä etten niitä edes kannettavaksi tarkotettuja jaksa kaikkia kerralla kantaa millään. Mä vaan oon huomannut että mulla on paljon parempi olo tekemisestä kun teen asiat sillä vanhalla tavalla. Eikä kyse ole siitä etten osaisi tai tietäisi että mikä ero on käsin ja koneella tekemisessä, musta on vaan kivempi tehdä asia vanhalla puuhöylällä kun Feston kutterilla.

Toistepäin voisi kysyä, että mitäs vikaa sillä vanhalla tavalla tekemisessä on, kun se aina saa sen saman "hifistelyn" stanssin päälle? ;-)

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.06.2009 13:08

Ei mitään pahaa ja monesti on niin että vanha konstilla on nopeampi ja ennen kaikkea siistimpi tehdä vaikka jos vertaa vastakkain sähkö- ja käsihöylää tai talttaa ja multimasteria.

Mitä tuohon hifistelyyn tulee niin ei oikein mene kaupaksi joku perus kylppäri&sauna kun halvimmat kilpailijat tarjoaa ruputyötä 20-25€/h verottomana. Enkä edes lähde niihin kisoihin mukaan. Mutta silti perussaunassa ei turhia hifistellä mutta perustyökin tehdään mahdollisimman siististi ja huolella.
Hifistely on sitten erikseen - viime talvena tehtiin yhdelle DI:lle sauna- ja kylppäriremppa. Sen verran totaalinen hifistelijä että oli talon rakennusaikaan -80 purattanut kahdet eri laatoitukset, paneloinnit ja lauteet ja lopulta tehnyt ne itse käyttäen aikaa niihin kuukauden ympäripyöreät työpäivät. Kun Marko teki pohjat ja laatoitti sekä minä tein puutyöt niin kelpasi kerralla - mutta hifistely maksaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 21.06.2009 21:09

Veli-Matti kirjoitti: Mitä tuohon hifistelyyn tulee niin ei oikein mene kaupaksi joku perus kylppäri&sauna kun halvimmat kilpailijat tarjoaa ruputyötä 20-25€/h verottomana. Enkä edes lähde niihin kisoihin mukaan. Mutta silti perussaunassa ei turhia hifistellä mutta perustyökin tehdään mahdollisimman siististi ja huolella.
Niin no kato, sitä kannattaa muistaa että toiset tekee työkseen ja toisilla on ylellisyys harrastaa ;-) Ja tohon höylävertailun hifistelyyn palatakseni: kyllä tästäkin maasta uskoakseni löytyy aika monta ihan työnkin tekijää jotka noita "hifistelyhöyliä" työkseen tarttee - ja käyttää kanssa. Ja paljon useempi saisi huomattavasti parempaa jälkeä aikaan kun niin tekis.

Mä en vaan näe mitään erityistä syytä tehdä oletusarvoisesti harrasteesta "hifistelyä" ja verrata sitä ammattityöhön hintoineen. Jos sitä vähänkään tarkemmin ajattelee niin, melkeen jokaisen meidän puuvene on ihan harrastehommana "hifistelty" siihen kuntoon kun ne on, ja kyl maar olis hommat helpommin tehty kunnon työkaluilla sen sijaan että nylkytetään jollain paskalla rautakauppastanleylla tai yritetään sovittaa lautaa paikalleen käsikutterilla.

Sori että intän. Vaikka se hifistely olis kuinka positiivisella nuotilla kirjotettu, niin aina se repii niinkun naula just terotetun höylän terässä :-)

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.06.2009 21:52

No joo, ei kannata kinata kun kerran puhutaan melkein samasta asiasta melkein yhdellä suulla 80

"Jos sitä vähänkään tarkemmin ajattelee niin, melkeen jokaisen meidän puuvene on ihan harrastehommana "hifistelty" siihen kuntoon kun ne on, ja kyl maar olis hommat helpommin tehty kunnon työkaluilla sen sijaan että nylkytetään jollain paskalla rautakauppastanleylla tai yritetään sovittaa lautaa paikalleen käsikutterilla." - olen täysin samaa mieltä.

Ja sitä paitsi toisen vahinkoa ei saa käyttää vertauskohtana jos itteä harmittaa;

http://kuvablogi.com/nayta/1810646/" onclick="window.open(this.href);return false;

:-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suuri puuhöylävertailu

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 22.06.2009 18:56

Jees.

Nyt sain pari vikaa lukua taitettua verkkoon, pisteet ja yhteenvedon. Nysseovvalmis.

http://www.sihistin.fi/fi/tyokalut/hoyl ... steet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sihistin.fi/fi/tyokalut/hoyl ... nveto.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tulihan taas kirjoteltua.

Pekka

Vastaa Viestiin