Kevätkunnostus 2009

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Beerit
Viestit: 44
Liittynyt: 21.10.2005 20:10
Paikkakunta: Porvoo

Kevätkunnostus 2009

Viesti Kirjoittaja Beerit » 10.03.2009 1:41

Avataan keskustelu tekemättä jääneistä töistä kevään 2009 osalta.
Eli mitä on kuluvana keväänä aikomus tehdä? Ja missä mennään aikataulullisesti? Normaali, jokavuotinen ylläpito, vaiko jotain suurempaa? Olis kiva tietää myös muiden kohdalta, jotta tavoittaako haaveillut ty(t)öt lopulta toteutuneen?

Mitä on tarkoitus tehdä ennen vesillelaskua, ja mikä jäi lopulta tekemättä? Uudisrakentajat erikseen.

Omalta kohdalta voidaan tavoitteena pitää vesirajan alapuolisen osan peruskunnostamista, kyllästys pellavaöljyllä ja jne. Pohja odottelee jo puhtaana lopullista kuivumista ja epäkeskon hankintaa. Sisätilat kaipaavat myös kevyttä siistimistä; penkit ja hytin sisäpinnat. Skrapaa, maalia ja lakkaa.
Nälkä lähtee syömällä ja nainen juomalla.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 10.03.2009 7:58

Taas tuntuu että kesä tulee liian nopeesti, vaikka sitä kokoajan odottaakin.
Ennen kesää pitäisi keritä vielä tekemään kosteri valmiiksi, nyt se on purettuna aika atomeiksi. Sitten olis mäntyrunkoisen tuulilasiveneen kunnostus. Kaikki kaaret vaihtoon ja kansien ja ikkunan kehysten teko. Sit olis vielä yks mahonkinen ht-vene, johon pitäis uus koppi tehä, ja kunnostaa koko vene muutenkin kauttaaltaan. Sitten se yks fiskari pitäis saada tehtyä loppuun. Ei kyllä puuttuisi enää kun ikkunat ja pari lakkakerrosta ja sähköt ja muutamia muita pikkusipistelyjä. Sitten pitäis yhteen 8 metriseen fiskariin uusia kannet ja kunnostaa mahonkihytti. Ja pari soutuvenettä pitäisi paikata.
Ainii, ja sit olis tehtävänä yhteen purjeveneeseen tiikkikansi ja yks kaatuneen puun alle jäänyt kirkkovene pitäs korjata.

Kesä tosiaan taitaa tulla liian äkkiä :(
Viimeksi muokannut Jape, 11.03.2009 7:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 10.03.2009 7:59

Itsellä oli jo syksyllä koneen korjaus. Keväällä sitten pellavaöljykyllästys ja tervaus. Kyllästys jo likimain tehty. Myöhemmin kesällä kannen maalaus. Myös partaaseen uusi törmäyslista tulee laitettua. Tavoite: Vapuksi veteen
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 10.03.2009 9:14

Minulla on molempien veneiden pohjan kunnostus meneillään. Myrskylinnussa se tarkoittaa vain myrkkymaalin poistoa, kevyttä hiontaa, kerrosta Yacht Primeria ja pintaan myrkkymaali tai vielä mielummin myrkytön eliöstönestomaali. Puolet pohjasta on nyt putsattu. Summanmutikka pitäisi kyllästää pohjan osalta ja maalit on suht koht skrapattu, mutta hiominen on kesken. Eli pellavaöljykyllästys täytyy unohtaa ja tyytyä Impegiin (ostin Seppälästä 156€/20 litraa (OT inside kommentti ;-)).

Muuten kaikki pinnat hiotaan kevyesti ja maalataan/lakataan kertaan tai pariin. Eli tuollainen perus keväthuolto. Muut listalla olevat hommat saavat nyt jäädä odottelemaan vuoroaan.

Eli hommat pahasti vaiheessa ja muutenkin ajankäyttö tälle(kin) keväälle täyttää katastrofin tunnusmerkit.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 10.03.2009 9:33

Olenkin tuossa viimesen kolmen vuoden aikana laitellut aika runsaasti tuota venettä. Laskin, että 15ke olis mennyt pelkkään isompaan kamaan, pl. kaikki lakat ruuvit nippelit ja nappelit.

Tänä vuonna

- Kevätkunnostus ja kahden hakkauman korjaus, ankkuriteline petti ja hakkasi perälautaan koloja ja rajan vene tömäytti päin. n 40h

- Etuikkunoiden uusiminen. Viime vuonna tilasin kaksi ikkunaa lisää, mutta lasifirma hioi ne vahingossa liian pieneksi. Sain hätäpatentilla kiinni. Nyt tilasin uudet tiivisteet ja tehään se homma uusiks kokonaan. n 4h.

- Yhden - 3 akun siirto salongin lattian alle. n 16h

- Tuulilasin puhaltimen ilmaputkien kotelointi. n 8h.

- Sähköisen ankkurivinssin asennus. n 20h.

- Lämminvesiboilerin sähköjen kytkentä. n 1h

- Ohjaamon turkkilevyjen tiivisteiden uudelleenmodifiointi ja lakkaus kertaalleen. 3h.

- Maston oikaisu 2h.

Jos jää fyrkkaa, VHF + AIS ja simppeli lowrancen 5" NMEA 2000 näyttö.

- Pilssipumppujen vaihto ja sähkökytkentöjen parantaminen n. 3h.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
veehoo
Viestit: 51
Liittynyt: 13.06.2003 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja veehoo » 10.03.2009 10:04

Tuskinpa nämä kaikki tänä keväänä toteutuu, mutta jotain kuitenkin. Tunteja en uskalla edes arvailla:

- Uudet nimi- ja rekisterinumerokyltit. Pitäisi ensin kokeilla erilaisia kyltti- ja fonttivaihtoehtoja, käytettävissä oleva tila kun on rajallinen.

- Valomaston kunnostus ja valojen johdotuksen uudelleenjärjesteleminen. Tällä hetkellä ankkuri- ja kulkuvalojen sekä äänitorven johdot kulkevat maston sisällä, josta tuppaa aina sateella tihkumaan vettä sisään - tiivistysyrityksistä huolimatta. Pitäisi siis miettiä, miten tuon saisi pysyvästi tiiviiksi tai sitten vetää johdotukset muuta kautta. Kerhon viirillekin pitäisi miettiä hieman järkevämpi kiinnitys.

- Kojelaudan uusiminen. Seitsemän vuotta sitten pikaisesti kyhäämäni kojelauta on osoittautunut ergonomisesti huonoksi. Jalkatilaa on liian vähän ja esim. pyyhkimien katkaisijat ovat väärässä paikassa. Samalla menevät sähköt ja mittaristot uusiksi. Pyyhkimet varustetaan tihkukytkimillä.

- Puhallus etulaseille. Ajatuksissa on ollut tuollainen moottorin vesikiertoon liitettävä puhallinlämmitin. Siitä saisi samalla kevät- ja syysajoille mukavaa lisälämmitystä. Pitäisi vaan löytää sopiva kompakti paketti - käytettävissä oleva tila kun on taas kerran hyvin rajallinen.

- Moottoritilan tuuletuksen parantaminen.

Ja näiden lisäksi normaalit kunnostustoimenpiteet eli huoltolakkaukset, pohjamaalit ym.
Simppu, pikkupellinkiläinen vm. 81

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.03.2009 17:06

Pari omaa venettä ja kaksi (kolme?) vierasta venettä ennen kesää jossakin määrin laitettavana. Noissa vieraissa enempi semmoisia sipistelyhommia tekniikan ja pintatöiden kanssa.
Normi kevättalvi paitsi tämä "lama" on melkein ylikuumentanut leipähommat joten kiirusta piisaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Kotitalousvähennys kuumentaa

Viesti Kirjoittaja Jude » 10.03.2009 19:00

Veli-Matti kirjoitti: Normi kevättalvi paitsi tämä "lama" on melkein ylikuumentanut leipähommat joten kiirusta piisaa...
On tainnut kotitalousvähennys kuumentaa usean pienyrittäjän leipähommat?

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12.08.2008 16:21

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 10.03.2009 21:37

Mulla kävi siten että tekemisten määrä on kasvanut koko ajan eli siitä mitä alunperin tänä talvena oli tarkoitus tehdä, on hommat lisääntyneet paljon.

Tähän asti tehtynä on:

-Hytin koko seinän vaihtaminen
-sivukannen vaihtaminen
-tiskipöytä-hella-kaapisto-kaasulaatikon uusiksi teko
-moottorin huollot
-Hytin kaikki sisäpinnat hiottu ja vanhat maalit poistettu
-sähköjen uusiksi laitto aloitettu
-uudet penkit avotilaan tehty
-uudet tekstiilit (verhot, tyynyt, patjat) tehty
-pilssi putsattu ja pesty perusteellisesti
-ohjausjärjestelmän nivellysklappi korjattu rakenteita uusittu
-uusi moottorikoppa melkein valmis
-uusi kattoluukku valmis

-Wallas korjattu ja paikka vaihdettu sopivammaksi
-parit läpiviennit (viemäröintiä, pakoputkea ym.)
-kuomun vetoketjut (rikkinäiset uusittu)
-rikkonaiset tuulilasinpyyhkimet irrotettu vaihtoa varten
-kiinteä käsikäyttöinen pilssipumppu asennettu
-huonot lasikuidut irrotettu ja hiottu valmiiksi uuden asennusta varten
-uudet ikkunat (3kpl) teetetty
-en jaksa muistaa enempää, lisäksi hirveä määrä kaikenlaista pikkuhommaa



Jäljellä vielä olisi:

-Uudet sähköt + kaiut+läpiviennit, antennit ym.
-myrkkymaalin hionta
-koko veneen hionta ulkopuolelta
-lasikuitutyöt
-tervaamista
-koko veneen ulkopuolen maalaus
-sisäpintojen paklaus, hionta ja maalaukset
-ruorin vaihto tyylikkäämpään
-ikkunoiden ja pyyhkijänmoottoreiden asennukset
-poijupainot ala´ 1200 kg kpl x 2 on raahattu jäälle ja niihin pitäisi ostaa käljyt ja pudottaa klöntit jäiden läpi ensi viikonloppuna.
.

..mitähän vielä? -ai niin, se saatanan kikkeliskokkelis eli köysiboksin koristekansi joka lensi viimeisessä myrskyssä mereen, -pitäisi käydä teettämässä jollain läkkisepällä.


Tässä kai ne tärkeimmät. Enpä kyllä totta puhuen arvannut kuinka paljon yksi pieni vene voi teettää töitä mutta mukavastihan tässä on talvi kulunut! Niin, ja tuli tässä vielä käytyä saaristolaivurikurssikin joka kuului kanssa talven tavoitteisiin!

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 10.03.2009 21:45

Kevätkunnostus:

- reivijärjestely: reiviköydet puomin päästä kajuutan kannelle
- huoltokerros lakkaa kaikkiin lakattuihin osiin
- sähköt?? ajovalo ja sisävalo. Voi tosin käydä niin että tähän ei keväällä aika riitä.

Sitten olisi hitsaushomma jollekin?? Pitäisi saada jostain tällainen systeemi maston ympärille (siis kuvassa näkyvä maston ympäri kiertyvä tanko, jossa kiinnikkeitä):

http://folkejunior.de/image.php5?ImageID=110
- Petri

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 10.03.2009 22:49

Ohjelmassa on:

- Ajohytin vanerikaton skrabaus, paikkaus, hionta, epoksilasipallotus ja maalaus epoksiprimer + 2-komp PU-maali. (vaiheessa; skrabattu ja irto-osat purettu) Ehtii toukokuun alkuun.

- Ikkunoiden ja ikkunatiivisteiden uusiminen 13 ikkunaa ja painelistaa 36 metriä. (Vaiheessa; purettu, ikkuna-aukkojen reunojen sliippaus)
Tavoitteena kesäkuun alku

-Kannen oikaisu sivukansien kuopalle hiomisen johdosta, ylärakenteen kyllästys ja lakkaus (Vaiheessa; varvaslistat poistettu)
Toukokuun loppuun mennessä

-Ajohytin sisäpuolen verhoilumaton poisto/muuttaminen puupinnalle (Vaiheessa; matot poistettu, hinkkausta)
Ehtii kesäkuussa laiturihommina tehdä loppuun

-Ajohytin sisäkaton verhoilulevyjen uusiminen (purettu)
Laiturihommina

-Sähköjärjestelmän uusiminen (Keskukset tehty, osat hommattu)
Laiturihommiksi menee.

Ei aloitettu
-Koneeseen startin vaihto, venttiilien säätö + perushommat
- Polttoainetankin puhdistaminen
- Pohjan maalaus/muut rungon lakkaushommat
Toukoiltoina

Viisi tuntia viikossa oon viettänyt veneellä tähän asti. Maalis-huhtikuussa 12 h/vko ja toukokuussa noin 20 tuntia viikossa olis kiikarissa.

Veteen menee viimeistään kesäkuun ekalla viikolla.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.03.2009 23:01

Saa nähdä paljonko välttämättömiä hommia Dejah Thoriksesta jää laiturihommiksi. Mulla ne laiturihommat vaan tahtoo olla malttamattoman luonteen takia semmoisia että tulee tehtyä hutiloidusti tai sitten jäävät kokonaan tekemättä.
Sähköt voisivat olla siellä laiturihommien listalla mutta yksi vaihtoehto on nykyisten sähköjen siirtäminen vaan vanhasta etulaipiosta uuteen ja lopullisten sähköhommien tekeminen sitten ensi talvena.
Välttämättömiä on sen "melkein" pudonneen potkurin kiinnittäminen ja mahdollisten kartiolla olevien vaurioiden korjaus kunnolla, rungon ulkopinnan kyllästys&lakkaus ja hytikkaohjauksen asentaminen. Hytti uusitaan kokonaan ja tietysti kyllästetään ja lakataan sekä katot kuidutetaan mutta sisustan tekeminen on siinä ja siinä että jääkö mm. vanhat penkit ja konekoppa vielä käyttöön.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Ms Koiton kevätkunnostus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.03.2009 0:06

Viime vuoden keväänä sain heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna veneen vesille. Nyt tarkoitus olisi saada jo toukokuun puolivälissä. Hommat ovat seuraavat:
- huvilateltta veneen päälle
- katon maalista puhdistus, epoksointi ja maalaus
- tuulilasin toisenpuoliskon muovilistan paikoilleen laitto ja samalla sen
uusii sen toisen
- pilssipumppujen kunnon tarkistus (3 kpl)
- kannen lakkausten korkkaamien puulle otto, kuivatus ja öljyäminen ja
kokonaisuudessan öljyäminen myös hytin seinien osalta Owan 2 öljyllä pinnat ja kuivatuksen jälkeen ensin ykkösöljyllä.
- polttoainetankin vuodon tai hanan vuodon korjaus
- keittiörymän vaneeripäällyksen vaihtaminen massiivipuuhun tai kiveen
- moottorin öljyn vaihto ja suodattimet, vaihteistossa sama juttu
- homeiden pesu ja estokäsittely, toivottavasti ei ole tullut...
- hyttiin uusi aurinkokennotuuletin jossa on myös patteritoiminto
- kölijäähdytysputkien puhdistus non 50 vuoden maalikerroksista ja kunnon tarkistus ja korjaus jos niin...
- pohjan myrkkymaalaus, vesilinjan maalaus ja kyljen maalauksen paikaus vesilinjan läheltä.
Kyllä tähän parin viikon illat menee, tahtoo olla sama tilanne kuin Varjaagilla, lama koettelee liikaa, ettei meinaa harrastaa ehtimään, se pätee myös tässä Donnan -kunnostusrojektissa.
Donna 28

Avatar
Kaltsi
Viestit: 26
Liittynyt: 25.09.2007 11:44

Viesti Kirjoittaja Kaltsi » 11.03.2009 18:35

Sitten olisi hitsaushomma jollekin?? Pitäisi saada jostain tällainen systeemi maston ympärille (siis kuvassa näkyvä maston ympäri kiertyvä tanko, jossa kiinnikkeitä):
Folkebadscentralenista, Tanskasta tilaamalla ainakin löytyy...

http://folkboat.wedoithost.eu/shop/3501 ... p-169.html

Kohtalaisen tyyriitä ovat kuitenkin.

Avatar
Beerit
Viestit: 44
Liittynyt: 21.10.2005 20:10
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Beerit » 14.03.2009 12:51

No näyttäähän tota puuhaa olevan muillakin, toisilla vähän ennemmän ja toisilla vähemmän. Faktaa on kuitenkin se, että kesä tulee.

Oman listaan pitää vielä lisätä VHF:n asennus ja rekisterikylttien teko.
Rekkarit ajattelin vääntää vanhoista umpitiikkisistä luotsileidareiden askelmista, jotka ovat just tohon tarpeeseen sopivan kokoisia.

Kaavailuna olis jyrsiä kyltit. Mahtaakohan normijyrsimelä onnistua? Vekotin tuli hommattua vuosi sitten, ja on edelleen paketissa, joten siitä ei oo juuri kokemusta kertynyt...
Nälkä lähtee syömällä ja nainen juomalla.

Vastaa Viestiin