Kevätkunnostus 2009

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 31.03.2009 10:17

Laissahan kriteeriksi on annettu vain valmistajan ilmoitus pituudesta. Asetuskaan ei asiaa tarkenna. Viranomainen on kuitenkin tulkinnut asian toisin.
Nyt ei ymmärrä alkuunkaan. Kerro lisää.
Minun käsityksen mukaan keulapuomia taas ei lasketa rungon pituuteen mukaan joten ei tarvitse rekisteröidä viranomaisenkaan mielestä.
Pahoittelen, luin tekstin huolimattomasti. Olet oikeassa. Vene pitää rekisteröidä jos runkopituus ylittää 5,5 metriä. Runkopituuteen ei lasketa keulapuomia yms. mukaan. Eli Andromedan venettä ei tarvitse (minun mielestä) rekisteröidä .

PS. Mähän en todellakaan ole asian suhteen mikään viranomainen. Kunhan vain esitän omia tulkintojani netistä löytyvistä teksteistä.
Ilkka

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 31.03.2009 10:48

ijp kirjoitti:
Laissahan kriteeriksi on annettu vain valmistajan ilmoitus pituudesta. Asetuskaan ei asiaa tarkenna. Viranomainen on kuitenkin tulkinnut asian toisin.
Nyt ei ymmärrä alkuunkaan. Kerro lisää.

Tästä on ollut täällä puhetta aikaisemminkin varmaan jo ihan tarpeeksi, mutta jatketaan. Laki sanoo näin.

2 luku
Vesikulkuneuvon rekisteröinti
4 §
Rekisteröitävät vesikulkuneuvot

Moottorilla varustettu vesikulkuneuvo, jonka moottoriteho on moottorin valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 15 kilowattia, sekä moottorilla tai purjeella varustettu vesikulkuneuvo, jonka rungon pituus on valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 5,5 metriä, on rekisteröitävä siten kuin tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetään.


Lakitekstin mukaan valmistajan ilmoitus vähintään 5,5 metrin runkopituudesta velvoittaa rekisteröimään.

Lakiesityksessä on asiasta hieman enemmän.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060039

"Pykälän mukaan rekisteröintivelvoite koskisi moottorilla varustettuja vesikulkuneuvoja, joiden moottoriteho on valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 15 kilowattia sekä moottorilla tai purjeella varustettuja vesikulkuneuvoja, joiden rungon pituus on valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 5,5 metriä.

Veneen pituuden mittaaminen riippuu siitä, minkälaiseen käyttöön tarkoitetusta veneestä on kysymys. Huviveneet mitataan huvivenedirektiivin mukaan harmonisoidun standardin ISO 8666:2002 mukaisesti. Useimmiten vesikulkuneuvoista on saatavissa valmistajan ilmoittama pituus. Ammattiveneisiin ja kauppamerenkulkuun käytettäville veneille on puolestaan olemassa omat mittausjärjestelmänsä."

Itse lakitekstissä lukee kuitenkin vain tuo valmistajan ilmoituksen mukaan.

Itse kiinnostuin tästä lähinnä kun maistraatissa sanottiin, että minun pitää keksiä veneelle käyttöönottovuosi ja rakennusvuosi vaikka minulla ei ole niistä mitään tietoa.

Kysyin sitten merenkulkulaitoksen veneilytarkastajalta apua, mutta tarkastajien toimistopäällikkö kieltäytyi auttamasta koska olin julkaissut tarkastajan aikaisemman vastauksen kuulemma vähättelevään sävyyn tällä palstalla.
Viimeksi muokannut Mikko Lehtikanto, 31.03.2009 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 31.03.2009 11:50

Mikko Lehtikanto kirjoitti:Itse lakitekstissä lukee kuitenkin vain tuo valmistajan ilmoituksen mukaan.

Itse kiinnostuin tästä lähinnä kun maistraatissa sanottiin, että minun pitää keksiä veneelle käyttöönottovuosi ja rakennusvuosi vaikka minulla ei ole niistä mitään tietoa.
Maistraatin ohjeissa sanotaan: Suurin pituus ja suurin leveys: Valmistajan ilmoittama rungon suurin pituus ja leveys. Jos ei tiedossa tai omavalmiste, niin luotettava mittaustieto.

Toisaalta lakiteksti taitaa olla se mikä viimekädessä ratkaisee. KHO antanee asiasta lopullisen päätöksen :-). Turha meidän on täällä asiasta vääntää.

Itsekin mietin (itse tekemääni) venettäni rekisteröidessä, että ilmoitanko veneen valmistajana pituudeksi 5,49 m ja jätän rekisteröimättä. Vene on oikeasti 5,65 m pitkä. Päätin kuitenkin kuuliaisena ihmisenä ilmoittaa pituudeksi 5,65 m ja rekisteröidä veneen. Se ei todellakaan ollut iso vaiva.

PS. Sori, menee aika rajusti off topiciksi.
Ilkka

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 31.03.2009 12:22

ijp kirjoitti:
Maistraatin ohjeissa sanotaan: Suurin pituus ja suurin leveys: Valmistajan ilmoittama rungon suurin pituus ja leveys. Jos ei tiedossa tai omavalmiste, niin luotettava mittaustieto.

Toisaalta lakiteksti taitaa olla se mikä viimekädessä ratkaisee. KHO antanee asiasta lopullisen päätöksen :-). Turha meidän on täällä asiasta vääntää.
KKO eli korkein oikeus taitaa kuitenkin olla se jonne viimekädessä mentäisiin. On hyvä muistaa kuitenkin, että tämä lain epäselvyys on ollut viranomaisen tiedossa jo ainakin pari vuotta. Noin vuosi sitten olin sinne päin itse yhteyksissä ja lakia ei ole saatu selvennettyä.
Itsekin mietin (itse tekemääni) venettäni rekisteröidessä, että ilmoitanko veneen valmistajana pituudeksi 5,49 m ja jätän rekisteröimättä. Vene on oikeasti 5,65 m pitkä. Päätin kuitenkin kuuliaisena ihmisenä ilmoittaa pituudeksi 5,65 m ja rekisteröidä veneen. Se ei todellakaan ollut iso vaiva.
Omatekoisesta paatista kaikki kohdat pystyy onneksi rehellisesti täyttämään.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 01.04.2009 23:45

Tähän mennessä tehtyä:

Moottoritilan pesu
Merivesisihtien puhdistus
Merivesipumppujen tarkastus
Klygolien tyhjennys
Syöttöpumppujen öljyn tarkistus
Vaihteistoöljyjen tarkistus
Klemmareiden kiristys
Sähköliittimien kiristys
Irrallaan kulkevien sähköjohtojen kiinnitys
Kiilahihnojen tarkastus
Vedenerottimien puhdistus
Polttoainesuodattimien tarkistus
Öljynsuodattimien vaihto
Moottoriöljyjen vaihto
Käyttövesimittarin / anturin asennus
Turbopaineanturin korjaus
Lisäkaiutinparin asennus
Moottoritilan puhaltimien muutos
Konetilan pilssipumpun uusinta
Viallisen merivesiletkun uusinta
Konetilan runkopuiden maalaus
Oluen juontia
Lisäkytkinpanelin vaihto
Lisäpuhaltimen asennus lämmityskanavaan
Uimatason / rappusien puuosien lakkaus
Kojetaululevyn uusinta
Radio-cd soittimen vaihto
Peräosan pilssin rimoitus
Äänieristyksen korjaus
Äänenvaimentajien asennus ( pakoputket )

Vielä tekemättä:

Sammuttimien tarkastus
Sinkkipalojen vaihto
Kylkien kolhujen paikkaus
Pohjan maalaus
Maasähkön asennus ( harkinassa )
Mattojen uusinta
Etupään pilssipumpun asennus
TV-antennin korjaus
Valomaston maalaus
Ajohytin pöydän uusinta
Käsipilssipumpun vaihto
Köysilaatikon uusinta
Taka-avotilan puuosien lakkaus
Kylkilistan kumien uusinta ( jos löytyy )
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Andromeda
Viestit: 32
Liittynyt: 21.02.2008 23:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Andromeda » 02.04.2009 14:37

No jopas... Alkaa nuo omat hommat tuntumaan aika pienimuotoisilta ja helpoilta =)

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 02.04.2009 17:14

Notreal kirjoitti:Tähän mennessä tehtyä:

Moottoritilan pesu
...
Äänenvaimentajien asennus ( pakoputket )

Vielä tekemättä:

Sammuttimien tarkastus
...
Kylkilistan kumien uusinta ( jos löytyy )
Hitto kun löytäis aikaa edes tuollaisen työlistan tekemiseen :-(
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 02.04.2009 17:47

Tuo Notrealin lista täytyy olla puuttellinen! Tehtyjen töiden kohdalla luki vain kerran "oluen" juontia, miten mies pystyy kotona selvittämään, ettei tuoksu veneilylle? ja tuollaisen savotan on saanut aikaiseksi.
Vai olisiko vanha sananlasku "laiska töitänsä luettele"saanut vallan?
Näyttäähän noita hommia vielä riittävänkin, itse kullakin. Mullakin tuo avatar pitäis kunnostaa ja markkinoille taas Eka jolla veistellä, mutta eihän tässä vielä mitään kiirettä, kun kölilautakin on jo asennettu.
Ei vaan pitääkin jatkaa hommia!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02.04.2009 21:18

Minusta tuossa Notreali listassa on tuota oluenjuontia aivan liian vähän - jos sitä olisi ollut vaikka joka 3. välissä niin kuulostaisi luontevammalta.
Toisaalta mitäs sitä samaa yksitoikkoista tehtävää alvariinsa toistamaan... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04.04.2009 18:11

Veli-Matti kirjoitti:Minusta tuossa Notreali listassa on tuota oluenjuontia aivan liian vähän - jos sitä olisi ollut vaikka joka 3. välissä niin kuulostaisi luontevammalta.
Toisaalta mitäs sitä samaa yksitoikkoista tehtävää alvariinsa toistamaan... ;-)
Näin on, oluenjuonti projekti alkoi samaan aikaan veneen
talvihuollon aikaan marrarkuussa ja tavoite on saada sekin
valmiiksi huollon kanssa toukokuun alkuun.
Lista on viime kesällä tehty "ajon aikana" havaituista tarpeista,
jotka sitten talvella korjattu tekemättömistä - tehtyjen osastoon.
Siitä puuttuu toistakymmentä isoa tai pientä "projektia" jotka ovat
tulleet eteen muiden hommien ohella. Mutta niitähän nyt on kaikilla...

Tässä se talven eniten tunteja vienyt konekoppa avattuna:

Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Upponalle
Viestit: 34
Liittynyt: 25.08.2006 12:56
Paikkakunta: Upinniemi

Viesti Kirjoittaja Upponalle » 04.04.2009 19:57

Tossa joitakin nopeesti mieleen tulevia hommia keväälle:

- Pohjasta vanhojen myrkkymaalien hionta. Hiottu jo n. 30 %.
- Rungon ja kannen liitoskohdan korjauslaminointi.
- Pohjan maalaaminen epoksiprimerillä ja uudella antifoulingilla.
- Moottorin laturin korjaus.
- Moottorin nostaminen ja asentaminen veneeseen.
- Ajo- ja etuhyttien kattojen uusiminen ja maalaus.
- Yläohjaamon lattian hionta ja maalaus. Hiottu melkein kokonaan.
- Yläohjaamon pulpetin uusiminen.
- Etuhytin panelointi, siis homeisena poistettujen panelien uusinta.
- Takahytin sohvien runkojen korjaaminen, uudet kannet ja saranat.
- Köliraudan kiinnitys. Kiinnitetty jo n. 50 %.
- Keulatikkaiden kiinnitys pienen muokkauksen jälkeen.
- Koko rungon maalaaminen.
- Trailerin korjaus (Kun ei sitä kukaan osta näköjään!!) viewtopic.php?t=8252
- Ym ym ym.

Taitaa mennä kevät jos toinenkin ennen kuin on valmis. Vai onko liki 30 v. vanha vene koskaan valmis...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.04.2009 20:26

Minkä merkkiset koneet nuo on Notikka?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 04.04.2009 20:36

Itsellä vielä seuraavat jutut tekemättä:
- Koneen kiinnityspultit läpi rungon
- Talinauhat boksiin ja vesipumppuun
- Lasikuitukannen maalaus, jää varmaan kesälle.
- Kylkien tervaus, toinen jo tehty
- Sisäpuolen kyllästys, lähes tehty
- Trallien hionta ja kyllästys, lopuksi tervaus,, lähes tehty
- Uusi peräsinakseli
- Hiukian sähköhommia, mm. kompassille valot.
- Valomaston hionta, kyllästys ja tervaus.
- Magneto paikalleen

Siinä ne sitten alkaakin olla, jotain konehommia tietysti tulee aina lisää.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.04.2009 20:38

Minä en ole vielä edes miettinyt varsinaista kevätkunnostusta muuten kuin että pitää nyt laittaa se kartiollaan heiluva potkuri kunnolla kiinni.
Mutta kaikki aikanaan ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04.04.2009 21:23

Veli-Matti kirjoitti:Minkä merkkiset koneet nuo on Notikka?
Ford Mermaid
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin