Venekatsastus

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Venekatsastus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Tammi 2009 19:58

Kuinkas suuren painoarvon veneen vuosittainen katsastus saa vai meneekö pelkän rahastuksen piikkiin?
Olisi myös kiva kuulla kokemuksia "katsastustoimenpiteistä" eli lähinnä niiden puutteellisuuksista.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Kesä 2003 13:01

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 19 Tammi 2009 21:06

Epäilenpä että avasit Pandoran lippaan.....avaan keskustelua tässä kahdella näkökulmalla.

Ensin vaikka tuo osittainen mielenrauha mitä ulkopuolisen kanssa asioiden läpikäynti saa aikaan, totta tai tarua. Tiedostan kuitenkin, että itsellehän siinä kaikki vastuut jää niinkauan kuin katsastuksessa liikutaan vapaaehtoispohjalta. Eli enemmän tarua.

Toinen on sitten tuo kustannusnäkökulma. Mulla on se tilanne, että venevakuutuksesta saa alennusta 33€ kun on katsastettu eli jää näillä sisämaan hinnoilla vähän katetta muille kustannuksille.

Olisi myös mielenkiintoista kuulla eri yhtiöiden korvauspolitiikoista
Hannu

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 19 Tammi 2009 21:20

Täällä Tampereella on sellainen käytäntö että jos ei ole katsatettu vene niin ei saa kuulemma mennä tietyn seuran laituriin koska ko. seuran veneet siitä jotenkin varmaan pilaantuisivat.
ja täällä on myös joillain veneseuroilla niin arvokasta ulostetta että pitävät kaupugin mailla sijaitsevan retkitukikohtansa paskahuusin ovenkin munalukossa ettei vaan joku pöllisi tuotoksia esim. oman septinsä täytteeksi.
per..kele

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Tammi 2009 21:33

Omakohtaista kokemusta ei ole veneenkatsastuksesta koska en ole koskaan "normikatsastanut" omaa venettäni enkä katsasta - miksi pitäisi?
Ei tarvitse tehdä sitä edes halvempien vakuutusmaksujen takia mikä sinänsä olisi ainoa ok peruste miksi vuosikatsastaisin veneeni. Mutta kun se ei vorki minulla...

Sen sijaan suunnitelmissa on katsastaa Dejah Thoris vuokraveneeksi mutta ei sitäkään oman tai muiden turvallisuuden takia vaan kun pykälät niin vaatii.

Täällä kirjoittelee erän heppu joka voisi kertoa rujon tositarinan vuosi- ja runkokatsastuksesta sekä vekkulista "hyväveli-sydeemistä" jota tuo katsastustoiminta pahimmillaan saattaa olla - mutta astukoon esiin jos haluaa, en kerro toisen synkkää tositarinaa.

Se on rehellisyyden nimisssä sanottava että taatusti 99% katsastustoiminnasta on ihan asiallista ja tietyssä mielessä jopa tarpeellista.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Tammi 2009 21:42

Oma mielikuvani on että nykyinen veneiden "virtuaalikatsastus" suoritetaan vain varmistaakseen ettei vakuutusyhtiö pääse eväämään korvauksia katsastuksen puuttumisen takia vahingon sattuessa .
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 20 Tammi 2009 08:09

Tämä on tosiaan monipiippuinen asia ja saattaa joissakin herättää voimakkaitakin tunteita ;-)

Useissa seuroissa (vaiko kaikissa?) seuran perälipun käyttö edellyttää tuota katsastusta. Ja tuo perälippu nostaa sitten puheenaiheena joidenkin kuumetta entisestään. Lippu on kuitenkin yksinkertainen tapa tunnistaa veneet, joilla on oikeus käyttää seuran jäsenten maksamia tai talkootyöllä tuottamia palveluita (... ja kuume nousee ;-). No tämä on siis kuitenkin yksi puoli asiasta ja sen hyväksyttävyys tai tuomittavuus on erittäin tilanne, yksilö- ja seurakohtaista.

Vakuutusmaksut ovat sitten toinen näkökulma. Moni tosiaan saa katsastuksella alennusta vakuutusmaksusta, mutta toisaalta aika monille talouspuoli jää kyllä miinukselle, sillä katsastus lisää usein kustannuksia muutenkin kuin itse katsastusmaksun muodossa. Me esim. joudumme pitämään Haissa vuosittain katsastettua sammutinta vain tuon katsastuksen tähden yms.

Turvallisuuden suhteen tilanne kai riippuu täysin veneilijän ja katsastajan persoonasta. Kokenut ja turvallisuuteen panostava veneilijä tuskin saa hälläväliä tyylisestä katsastuksesta itselleen mitään etua, mutta aloitteleva, hieman epävarma veneilijä voi oppia osaavalta ja asiaan oikein suhtautuvalta katsastusmieheltä tosi paljon. Molempia tapauksia olen tavannut. Ja oma lukunsa sitten on tietysti ne ketsastajat, jotka ovat ottaneet tehtäväkseen vain tehdä muiden elämän hankalaksi, mutta heitä lienee (vai toivottavasti?) on aika vähän.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

HR
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Huhti 2006 15:57
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HR » 20 Tammi 2009 09:25

Näin uudelleen veneilyn aloittaneena ja yllättävän paljon unohtuu kun asia on sivussa parikymmentä vuotta sanoisin että katsastuksesta on ollut jonkinlaista apuakin. Ainakin on ollut hyvä saada jonkinlainen "toinen mielipide" veneen varustuksesta kunnosta ja siitä mihin pitäisi keskittyä seuraavaksi.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Katsastus

Viesti Kirjoittaja Northling » 20 Tammi 2009 10:40

Moro

Katsastus parhaimmillaan on loistava tilaisuus käydä ammattitaitoisen katsastajan kanssa läpi veneen rakenteellinen- ja varustuksen-turvallisuus.
Vähintään se on itselle kannustin käydä joka kevät läpi rakettien päiväykset, sammuttimet, läpiviennit ym. ym.

Huonoimmillaan se on kelvottoman katsastajan ylimalkainen nimenkirjoitus pöytäkirjaan, joka saattaa luoda kokemattomalle veneilijälle valheellisen tunteen turvallisuudesta. Toki pitää muistaa että veneen päällikkö vastaa viimekädessä turvallisuudesta, mutta jokainen on aloittanut joskus ja kaipaa neuvoja ja tukea.

Liian usein olen kohdannut näitä ylimalkaisia katsastajia, vaikka itse olenkin katsastusta varten käynyt läpi kaikki ko. asiat, on se kuitenkin
lievä pettymys kun katsastaja vain vilkaisee ympärilleen, kysäisee onko sammutin katsastettu ja raketeissa päiväykset kunnossa ja vetää nimen alle...

Minä haluan kuulua pursiseuraan ja nauttia sen mukanaan tuomista eduista kuten: katsatus, kotisatamasta ja sen palveluista, tukikohdista saaristossa, mahdollisuudesta käyttää seuran perälippua ja siten käydä vieraisilla myös muiden seurojen satamissa ja tukikohdissa ym.
Kohtuullisella vuosimaksilla kaikki nämä palvelut ovat käytössäni.

En oikein ymmärrä mikä tällaisessa yhdistystoiminnassa joitakin niin ärsyttää että seuralipun sijasta nähdäänkin punaista.

Kyllä kaikilla on halutessaan mahdollisuus liittyä seuraan ja nauttia näistä eduista jos niitä haluaa, jos taasen niitä ei kaipaa niin, miksi olla ärtynyt niille jotka haluavat kuulua yhdistykseen ja kantaan oman kortensa yhteiseen kekoon ja nauttia joukkovoiman tuomista eduista.

Noista seuratukikohtien käytöstä: Se PuuCee siellä saaressa on seuran eli jäseninä olevien yksityishenkilöiden omaisuutta (vaikka se olis vuokratulla maalla), sen on rakentanut tämä yhdistys ja se myös vastaa sen ylläpidosta. Ikäviä esimerkkejä löytyy ihan oman seuran paikan käytöstä. Silloin vielä kun pidettiin sauna ja liiteri ja puucee auki lukosta jos joku niitä olisi hädässä tarvinnut, niin liian usein oli liiteristä varastettu puut, kirveet ja sahat. PuuCeestä vietiin paperit ja sotkettiin sauna ja nuotiopaikka. Sinne sitten taas seuran jäsenet kovalla vaivalla roudasivat puita, paperia ja työkaluja saareen ja siivosivat paikat. Silloin meillä ainakin päätettiin laittaa kunnon munalukot kaikkiin oviin.

Jos maailma olisi ideaali, eikä tuollasia idiootteja liikkuisi vesillä, jotka varastava, sottaavat ja rikkovat paikkoja, voisi paikkoja pitää avoinna ja sallia muidenkin kuin jäsenten (avaimenhaltijoiden) käyttää paikkoja, mutta...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 20 Tammi 2009 10:51

Katsastuksesta on jotain hyötyäkin, mutta jos hoitaa veneensä asiallisesti niin ilmankin pärjää.

Katsastusmiehenä oon pelastanut todenäköisesti pari venettä melko varmalta uppoamiselta tai ainakin aika kiiretilanteelta. Katseltiin rannalla runkokatsastuksen yhteydessä läpivientejä ja kattelin että on jo aika happaman näköinen messinkihela. Se jäi käteen vähän enempi vääntäessä. Omistajahan oli sitten niin saakelin vihainen kun katsastusmies tulee ja rikkoo veneen, mutta kun sen läpiviennin murtumapintaa katteli niin kyllä sekin sitten myönsi että helvetin hapan hela se oli.

Toinen vastaava juttu oli yhdessä femfemmassa. Siinä oli pilssipumpun letku ihan hyvän näköinen, mutta sitä väännellessä se oli kovettunut helan juuresta niin että katkesi vaan sen spiraalimuovisuikaleen varaan. Toi oli sikäli arassa paikassa että läpivienti oli perän alla vajaa kymmenen senttiä vesirajan yläpuolella. Laiturissa olis pitänyt varmasti, mutta purjehtiessa hela ois ollut veden alla ja katkenneesta letkusta olis tullut komeesti vesi sisään. Puhumattakaan jos se ois satamassa saanut sadevettä sen verran että hela ois mennyt veden alle.

Varmasti 80% kattomistani veneistä on ollut täysin asiallisessa kunnossa, vaikka niitä liivejä, raketteja ja sammuttimia lainaillaankin naapureilta. 10-15% veneistä on jotain varustepuutteita tai pienmpää sanomista, mutta aina välillä joukkoon löytyy muutama kippo, jolla joko omistajan asiantuntemattomuuden, asenteen tai ihan vaan huomaamatta jättämisen takia katsastus saattaa oikeesti pelastaa joltain isommalta häpnaadilta.

Kyllähän joka jannu pitää autonsakin jonkunlaisessa kunnossa, tässä on ihan sama juttu. 80% jengistä pääsee joka vuosi heittämällä autokatsastuksesta läpi, osan pitää korjata jotain ja sitten on vesseleitä jotka ajais millä hyvänsä pommilla jossa nyt suunnilleen kone käy ja renkaat pyörii. Ja silti kaikki autot katsastetaan että saadaan ne muille vaaralliset pommit pois liikenteestä.

Pekka

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Katsastus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Tammi 2009 18:41

Motorkryssare Donna katsastetaan. Se takaa yleensä ainakin Saimaalla,
että pursiseurojen saunalaiturit ovat käytettävissä vieraallakin.
Donna 28

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20 Tammi 2009 20:04

Tämä on nyt vain minun henkilökohtainen mielipide,
vaikka yleistänkin sen....
Venekatsastuksessa pitäisi päästä eroon perinteisestä:
Minun vene on kunnossa samoin sen varusteet. Mitäs ukko
tongit, epäiletkö mun kykyä pitää paatti kunossa?

Tämä ajatusmaailma juontaa enkä juurensa autonkatsastuksesta
sillä erolla ( mitä ei ole hoksattu ), venettä ei aseteta käyttökieltoon
vaikka puutteita esiintyisikin.

Katsastusmiehellä epäilemättä on tieto / taito jota tulisi
käyttää hyväkseen kun se mahdollisuus kerran on.

Jos veneen omistaja haluaa "harhauttaa" katsastusmiestä,
onnistuu se äärimmäisen helposti koska katsastaja "haluaa" luottaa
kuulemaansa eikä halua olla -tungetteleva-
penkoen ja tutkien paikkoja, mikäli epäilee omistajan kokevan
sen jotenkin epämiellyttäväksi.

Nurinkuriseksi asian tekee se tosiasia,
että kokematon omistaja ( joka enemmän sitä apua tarvitsisi )
helpommin haluaa antaa päinvastaisen kuvan todellisuudesta.

Jos tämä juttu tuntui jäävän kesken, johtuu se siitä,
että juuri nyt täytyy painua koiratarhalle....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 22 Tammi 2009 09:30

Moi,

Sellaisen lisäyksen voin sanoa, että vakuutusyhtiön korvaus ei jää kiinni katsastuksesta. Autoilussa se on eri asia kun katsasastus on pakollinen.

Eli jos haluaa katsastaa mikä on tosin järkevääkin jos ottaa asian niin, että haluaa kohentaa sillä veneen turvallisuutta. Jos taas ottaa sen niin, että haluaa tarran ikkunaan suosittelen jättämään katsastuksen väliin. (Tämän ei kuulu olla motiivi).

Hyvä veli tapauksia on todella paljon joka on omaa katsastus intoani taannuttanut ja venettä hankkiessa en laskisi sen päälle suurtakaan painoarvoa. (Toki jos tarvittavat varusteet löytyy niin se on aina plussaa, kuten esim raketit ja soihdut)

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 22 Tammi 2009 10:49

Juu hiukan provona heitin tuosta huussien lukitus hommasta, mut kun se tukikohta on semmoinen jossa on oikeestaan vaan nuotiopaikka ja huussi, hiin lukitus tuntui jotenkin hassulta.
Itte kun oon itäsuomesta ja mm. saimaalla tuntuu olevan saarissa retkisatamia joissa on paskahuussit ja polttopuut sahat, kirveet vapaasti käytössä ja siellä se jopa tuntuu toimivan. eipähän pennut polta nuotiossa kaikkee mitä irti saa. Hämeessä sit ei vissiin toimi. Ja antipatiat tuota toista seuraakohtaan johtuu siitä kun olisin käyny tutustumassa seuran jäsenen kanssa paikkaan, mutta herra ilmoitti että ei onnistu mun paatilla kun ei ookatsastettu mutta sitten hän soitti saman kesän syksynä ja tiedusteli voisinko talkoomielessä hinata heidän laiturinsa talvehtimis paikkaan... arvatkaa kiinnostiko:)

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Tammi 2009 11:10

petrooli kirjoitti:Juu hiukan provona heitin tuosta huussien lukitus hommasta, mut kun se tukikohta on semmoinen jossa on oikeestaan vaan nuotiopaikka ja huussi, hiin lukitus tuntui jotenkin hassulta.
Itte kun oon itäsuomesta ja mm. saimaalla tuntuu olevan saarissa retkisatamia joissa on paskahuussit ja polttopuut sahat, kirveet vapaasti käytössä ja siellä se jopa tuntuu toimivan. eipähän pennut polta nuotiossa kaikkee mitä irti saa. Hämeessä sit ei vissiin toimi. Ja antipatiat tuota toista seuraakohtaan johtuu siitä kun olisin käyny tutustumassa seuran jäsenen kanssa paikkaan, mutta herra ilmoitti että ei onnistu mun paatilla kun ei ookatsastettu mutta sitten hän soitti saman kesän syksynä ja tiedusteli voisinko talkoomielessä hinata heidän laiturinsa talvehtimis paikkaan... arvatkaa kiinnostiko:)
Heh, sanoitkos että ei taida hinaus onnistua kun on tuo katsastus jäänyt tekemättä;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 22 Tammi 2009 13:15

Noh, vakuutusmaksun alennus on yhtiöstä riippuen 20-25%, mikä ainakin
meillä tuntuu. Ja onhan siinä pieni kannustin pitää vene kunnossa, kun joku
kuitenkin käy vähän syynäämässä.

Tosta hyvä-veli jutusta tai vastaavasta on täällä tullut negatiivistä palautetta,
mutta kyllä siihen on osin loogisiakin syitä. Katsastusmies veneseurasta ei
ole yhtään sen tyhmempi, kuin autokatsastajakaan, kyllä veneestä ja omistajasta
näkee aika nopeasti tarviiko kuinka tarkkaan penkoa. Ja jos nyt vaikka 10
vuotta on käynyt katsomassa saman veneen, joka on aina tiptop kunnossa,
niin ehkäpä yhdestoista kerta hoituu jo vähän löysemmin.
Tämä ei koske varusteiden lainailua, sitä ei pitäisi katsoa läpi sormien.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin