Perjantaikevennys: mitä tehdään jos tarvitaan höylä?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 15.03.2009 23:13

No, nyt se tuli projekti valmiiksi. Tuollaiseen hommaan sitäkin höylää tartti: http://www.sihistin.fi/fi/puutalot/eteinen.html

Pekka

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07.12.2008 21:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 25.03.2009 8:19

Nyt olis puolen tunnin työpaikka höylällä millä pääsee ihan nurkkaan...

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 25.03.2009 11:38

Sitä kutsutaan taltaksi :)

Ei vaan, mä veistän nurkkapaikat aina taltalla. Vaikka esim. ikkunanpokien kittiurat on suht helppo putsata pienellä simssihöylällä josta saa kärjen pois, niin enpä ole pitkään aikaan vaivautunut vaan veistänyt koko matkalta terävällä taltalla.

...vaikka mulla semmoinen kärkihöylä onkin :)

Pekka

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 25.03.2009 11:43

Pystyisinköhän auttamaan, kokemusta ainakin on.
Koulussa seisoskelin suht paljon nurkassa....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07.12.2008 21:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 25.03.2009 17:53

Notreal kirjoitti:Pystyisinköhän auttamaan, kokemusta ainakin on.
Koulussa seisoskelin suht paljon nurkassa....
Pistettiin mutkin kerran 5:llä nurkkaan...tyttöluokkaan...paikallinen opettaja kyseli tytöiltä tunnin päästä että joko tämä kiusankappale päästetään pois...meni vielä toinenkin tunti...

Tuli mieleen, että jos ensin kavahöylällä ja sitten taltalla loput sieltä nurkasta...on kyse veneestä eikä ikkunanpokista...

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 25.03.2009 22:07

Riippuu ihan että minkälainen paikka on kyseessä, suora vai käyrä pinta, simssillä vai ilman? Jos se on vain suora pinta joka päättyy nurkkaan, niin se kava on ihan hyvä ja taltalla loput. Itse veistän tuollaisissa paikoissa taltalla niin päin että viiste on ylöspäin ja koko taltan lape nojaa siihen veistettävään pintaan. Sillä lailla saa veistettyä pitkän suoran pinnan: jos yrittää kaivaa viiste alaspäin, niin möykkyjähän siihen väistämättä tulee.

Taltan pitää olla terävä, leikata kevyellä työntövoimalla. Lyömällä tuommoinen kevyt ja tarkka veistäminen ei tietystikään onnistu.

Pekka

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07.12.2008 21:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 25.03.2009 22:20

Just näin, suora pinta ja päättyy niinko seinään eli pohjan "portaaseen". Ei siinä paljoa ole höylättävää, rima ja syrjällään oleva vaneri. Höylällä saapi suurimman osan tehtyä ja kavalla sitten lähemmäs nurkkaa. Mulla on kyllä hyvä talttakin että eiköhän se siitä...
Hiljaa hyvä tulee.
Kyseinen kohta ei näy tuolla kuvaboksissa kun se on tarkoituksella jätetty näyttämättä...

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07.12.2008 21:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Perjantaikevennys: mitä tehdään jos tarvitaan höylä?

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 24.08.2009 9:32

Pekka Huhdasta on hieno lähes kokosivun juttu tämänpäivän (24.8) Aamulehdessä. 8]
Netistä en artikkelia vielä löytänyt.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Perjantaikevennys: mitä tehdään jos tarvitaan höylä?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24.08.2009 18:03

8| Pekka Huhta tarvitsee jälleen kohta uuden höylän. Onneksi hän osaa sen itse tehdä. Päätelmäni Pekan höyläntarpeesta perustuu siihen, että kun hän aloittaa jonkun projektin, siihen tarvitaaan höylä ja kun Pekka on nyt aktiivisesti viime aikoina myynyt vanhoja höyliään, tarvitaan uusissa kohteissa höylä jos toinenkin myytyjen tilalle. Tietysti me saamme nauttia höylätohtorin valmistuneista tuotteista mm. tällä palstalla ja sihistimessä verbaalisesti.
80, meinsi vielä unohtua tärkeä arkumentti, meillä on taas tulevaisuudessa mahdolisuus ostaa Pekan tekemiä erinomaisia höyliä. Pekka on sen verran vaatimaton mies, ettei hän juuri kerro itsestään, kun höylistäkin riittää puhuttavaa, niin olisi mukava, jos se aamulehden juttu ilmestyy nettiin, niin vinkaiskaapa siitä, niin saapahan jotain viitteitä - utelias. :P 8}
Donna 28

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Perjantaikevennys: mitä tehdään jos tarvitaan höylä?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 25.08.2009 20:14

No mutta! Enhän mä koskaan itte tekemiäni höyliä myis, muualta ostettuja niitten pitää olla.

Se oli tosiaan ihan mukava juttu, ihan jopa tunnisti ittensä. Jutun kirjoittaja tiämmä notkuu tälläkin palstalla ;-)

Pekka

P.S, mää mitään vaatimaton ole, silkkaa pätemistähän mun jutut pitkälti on - täälläkin kehua leuhotan höylilläni jotka hädin tuskin justiinsa liippaa veneentekoa. Mutta semmoisen aina silloin tällöin koitan muistaa että nosti kissa häntänsä itte taikka nosti sen joku muu, niin sama juttu sieltä hännän alta paistaa joka tapauksessa :-) :-)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Perjantaikevennys: mitä tehdään jos tarvitaan höylä?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27.08.2009 22:27

Aivan niin, Pekka.
Donna 28 :P :-) :-) :-)

Vastaa Viestiin