Ministeri tasollakin?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Ministeri tasollakin?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.07.2008 21:50

Ministeri Vehviläinen ehdottaa 0,5 promillerajaa ja rangaistuskäytännöksi
samaa kuin autoilijoillekin, tutkituttaapa vielä senkin, että jos veneilyssä
ylittyy nuo promillet, rangaistus seuraa autoonkin. En ole juoppo, paremminkin syöppö, mutta nyt seuraisin yleismaailmallista linjaa tässä
asiassa, enkä paapoisi - pitäisikö veneestä poistua alkoholin ottamisen ajaksi. Seuraavaksi katsoisin EU:n suuntaan, vai onko tämä nyt niitä yksiä harvoja asioita, mitä liikenneministeri voi vielä panna vireille Suomessa.
Donna 28

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04.06.2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Ministeri tasollakin?

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 14.07.2008 15:34

Donna 28 kirjoitti:Ministeri Vehviläinen ehdottaa 0,5 promillerajaa ja rangaistuskäytännöksi
samaa kuin autoilijoillekin, tutkituttaapa vielä senkin, että jos veneilyssä
ylittyy nuo promillet, rangaistus seuraa autoonkin. En ole juoppo, paremminkin syöppö, mutta nyt seuraisin yleismaailmallista linjaa tässä
asiassa, enkä paapoisi - pitäisikö veneestä poistua alkoholin ottamisen ajaksi. Seuraavaksi katsoisin EU:n suuntaan, vai onko tämä nyt niitä yksiä harvoja asioita, mitä liikenneministeri voi vielä panna vireille Suomessa.
Donna 28
Mielestäni vesillä liikkumiseen kuuluu tietynlainen vapaus, mistä maissa ei saa nauttia. Osin jo sen takia porukka vesille lähtee. Kyllä siihen kuuluu, että sitä rommia saa ottaa lämmikkeeksi vähän enemmän kuin tarve olisi (hyvässä seurassa siis). Turvallisuudesta tulee pitää tietenkin huolta ja promille ei sitä estä, varsinkaan hitaassa veneessä.

Ollenkaan naisia halventamatta, niin tässähän on kyse siitä että merellä on miehillä liian mukavaa ja sehän naisministeriä on ottanut kupoliin;D. Tuskimpa tuollaista kukaan miesministeri olisi edes uskaltanut ehdottaa.

Ja sillä promillen pudottamisella puoleen promilleen ei ketään pelasteta. Pelekkää kiusantekua. Rumasti sanottuna: Akkaministerien ei saisi päästä sotkeutumaan miesten asioihin, koska siitä ei hyvä seuraa.

Eikös tuo promilleraja ollut joskus 1,5??

MikkoM

plaivama
Viestit: 62
Liittynyt: 09.03.2004 23:44
Paikkakunta: Joutseno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plaivama » 14.07.2008 16:19

Aijaa, että jokainen tietää rajansa :(

Minusta Vehviläinen on oikealla linjalla, nuita läheltä piti tilanteita on kännikalojen kanssa ollut ja on tuttavan puuvene uponnutkin tuolla seurauksella.

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04.06.2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 15.07.2008 10:58

plaivama kirjoitti:Aijaa, että jokainen tietää rajansa :(

Minusta Vehviläinen on oikealla linjalla, nuita läheltä piti tilanteita on kännikalojen kanssa ollut ja on tuttavan puuvene uponnutkin tuolla seurauksella.
Suurin osa kuitenkin ne rajansa tietää. Miksipä rangaista koko veneilijäkuntaa muutaman törpön takia?.

Upottiko tuttavasi tosiaankin puuveneensä alle promillen "humalatilassa"??.

MikkoM

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 15.07.2008 11:12

MikkoM kirjoitti: Upottiko tuttavasi tosiaankin puuveneensä alle promillen "humalatilassa"??.
Ongelma vain on siinä, että yhden promillen humala on henkilöstä ja
humalan vaiheesta riippuen yhdelle kaatokänni ja toiselle vain
"ajokykyä parantava mukava tunne". Jos noita promillerajoja
pitää nyt välttämättä rukata niin eikös niitä voisi samalla yhdistää
veneiden rekisteritietohin. 6 kn kulkevassa fiskarissa saa itseään
kuljettaen olla 1.5 promillen ajokunnossa kun taas 30 solmua
kulkevalla olisi nollatoleranssi. Ja nollatoleranssi aina, jos mukana
on vähintään kolme matkustajaa (tai yksikin lapsi).
Saadaan ainakin riittävän monimutkaiset
säännöt ;-)

Onhan näitä tuttavapiirissäkin veneeseen sammuneita, jotka ajelleet
ympyrää jollain putputilla niin kauan että löpö loppunut.... kaikki
ehtii väistää alta ja siinä hukittee vain itsensä jos ei pissiessä muista
että vene liikkuu.
jukka

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Rajansa kullakin

Viesti Kirjoittaja Northling » 15.07.2008 11:17

Moro

Mää ole sitä mieltä että oikea raja sekä vesille ja maihin on tasan 0,0 promillea. Miksi vesillä saisi alusta kuljettaa juovuksissa?
Miettikääpä jotain nuorta alkoholiin tottumatonta kuskia, joka vetää vaikka puutarhaväylää hesasta hankoon papan 1000 hv:n liipparilla. Jos kuski on promillen humalassa, niin se tietää jo aika monta likipiti tilannetta.

Eri juttu on meikäläisen vanhan alkoholistin kanssa, jolla refleksit alkaa vasta toimia normaalisti promillen humalassa :)

Omasta kokemuksesta tiedän kuinka helposti lähtee käpälästä kun piti vaan ottaa yksi olut ja "hauska" lisääntyy kokoajan. Pikku hönössä sen 0,5 tai 1,0 romillen rajan arviointi on yhtä vaikeaa kun krapulan korjailu A-oluella.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19.09.2005 9:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 15.07.2008 11:40

Tuo tehon mukaan menevä raja olisi kyllä ihan hyvä. Tosin miten se sitten toteutettaisiin - isompi paatti kun ei 100 hv koneella kovaa liiku mutta joku pikkuinen kiulu menee jo ilmassa.

0-rajaa en mihinkään kannata - nollahan menee rikki vaikkapa yskänlääkkeellä tms. Ja sanoipa joku tilastotieteilijä poliisin puoleltakin ettei promillerajan laskemisesta alle 0,5 ole hyötyä kun onnettomuustilastoja tarkastellaan.

0,5 olisi ihan hyvä raja veneillessäkin. Saa muutaman olusen saunalla ottaa ja silti vielä ajella kotisatamaan.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15.07.2008 12:00

Promillerajan laskeminen...
Henkilöt joille 1 promillen raja on liian korkea, tulisi tietää se itse.
Ne jotka vasta siinä kunnossa "herkistyvät", todennäköisesti tietävät sen.

Eihän rajoituksilla ja määräyksillä ole käytännössä mitään vaikutusta
niihin henkilöihin jotka päristelee menemään ämpärikännissä.
Lasketaan rajoja vaikka nollaan, ruorijuoppo sen kun ajaa vaan, niin kuin on tähänastikkin tehnyt.

Rajoituksilla on vaikutusta vain niihin jotka eivät törttöile nykyisilläkään määräyksillä.
Tarvitseeko se huomioiden sitten muutoksia tehdä, ei minusta ainakaan.

Asennemuokkauksella suurempi vaikutus pitkällä tähtäimellä ja voihan aina rangaistuksia koventaa....

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.07.2008 23:30

"Mielestäni vesillä liikkumiseen kuuluu tietynlainen vapaus, mistä maissa ei saa nauttia." MikkoM

ja

"Eihän rajoituksilla ja määräyksillä ole käytännössä mitään vaikutusta
niihin henkilöihin jotka päristelee menemään ämpärikännissä.
Lasketaan rajoja vaikka nollaan, ruorijuoppo sen kun ajaa vaan, niin kuin on tähänastikkin tehnyt." - Notreal

Asiaa!

Suoraan sanottuan minä enemmän pelkään yhdistelmää, omasta ja ko. veneilijän puolesta, "raivoraitisnollatoleranssimiesensimmäiselläomallaveneelläjossa300pollea" kuin "vanhamerenkyntäjä3vakkaripromillella5solmunhuipuilla".

Tästä hyvä esimerkki tälle kesälle; uusi "Nxxxxxxr28" vene poikittain 5 m pilttuussa kun koetetaan lähteä "namikat kaakossa" toisella reissulle uudella veneellä - ja selvästä päästä.

Siitä tosiasiasta ei mihinkään päästä että toiselle on 0,1 promillea pahempi toimintakyvyn viejä kuin toiselle 1,5. Mutta silti panostaisin kuitenkin valistukseen kuin johonkin lakeihin ja pakkoihin rangaistuksineen.
Valistuksella toivottavasti saisi sitten nuo raivoraittiit tunaritkin ojennukseen...

Melkeinpä ennemmin veneajokortti kuin promillerajan muutos (suuntaan tai toiseen).

tv. nimim. ensimmäinen kesä raivoraitttina merellä ja vasta kaksi läheltäpititilannetta ja yksi kolaus ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16.07.2008 16:46

Oikeastaan jos johonkin pitäisi laittaa promilleraja (tai prosenttiraja) niin arvatkaahan mikä vaikuttava aine se olisi?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29.07.2008 14:43

Tästä holhoamisbuumista ei puutu kohta enää kuin että joku "tantta" hoksaa että turvallisemman vesilläliikkumisen takia pitää alkaa soveltamaan maastoliikennelakia myös vesillä ja liikkuminen vesialueilla sallitaan ainoastaan merkityillä väylillä.

Eikä tuo sana "tantta" tarkoittanut suinkaan sukupuolta vaan pelkästään asennetta ja asiantuntemusta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

venenaula
Viestit: 271
Liittynyt: 10.06.2004 18:11
Paikkakunta: East FInn

Viesti Kirjoittaja venenaula » 29.07.2008 16:49

Meilläpäin on virkavalta antanut sakkoja tarkastamattomista sammuttimista.

Jos minulla paatissa on 5 kappaletta 6 kiloista toimivaa sammutinta,ilman tarkastusmerkkiä,sehän on sakon paikka.

Vai mitä sanoo Velj-Matti

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 29.07.2008 19:14

Moi,

toi 1 promillea on minun mielestäni melko paljon tietyissä olosuhteissa. Vanhaanaikaan kun liikuttiin wiksrömmeillä huippunopeudet olivat sitä luokkaa, että kaikki uimataitoiset ehtivät aina poisalta.

Nykyään saadaan päästää 1 promillen kahvassa 100 km/h kulkevalla vesi skootterilla. Siinä telotaan muut tai itsensä. Ja jos telotaan itsensä niin jotenkin se tulee kuitenkin muiden maksettavaksi.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 29.07.2008 20:58

venenaula kirjoitti:Meilläpäin on virkavalta antanut sakkoja tarkastamattomista sammuttimista.

Jos minulla paatissa on 5 kappaletta 6 kiloista toimivaa sammutinta,ilman tarkastusmerkkiä,sehän on sakon paikka.

Vai mitä sanoo Velj-Matti
Yksi sammutin ymmärtääkseni vaaditaan ja siinä tulee olla leima voimassa. Muilta "ylimääräisiltä" sammuttimilta leimalla ei ole väliä.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 29.07.2008 21:04

suoraa_huutoa kirjoitti:Moi,

toi 1 promillea on minun mielestäni melko paljon tietyissä olosuhteissa. Vanhaanaikaan kun liikuttiin wiksrömmeillä huippunopeudet olivat sitä luokkaa, että kaikki uimataitoiset ehtivät aina poisalta.

Nykyään saadaan päästää 1 promillen kahvassa 100 km/h kulkevalla vesi skootterilla. Siinä telotaan muut tai itsensä. Ja jos telotaan itsensä niin jotenkin se tulee kuitenkin muiden maksettavaksi.

-Matti
Eihän ne skootterilla huristelijat saa juoda kuin tuoremehua ikänsä puolesta?

Vastaa Viestiin