Perjantaikevennys: veneenkansilattia kylppäriin
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Perjantaikevennys: veneenkansilattia kylppäriin
Mä olen aiemminkin viihdyttänyt teitä kaikenlaisilla hulluilla puutyöprojekteilla, tässä jälleen yksi. Tällä nyt sentään on jonkinlainen yhtymäkohta puuveneisiinkin
Rimalattia ilmestyi jo kylpyhuoneen ensimmäisiin luonnoksiin. En edes muista että mistä idea pulpahti alunperin. Toisaalta puuveneiden kanssa pitkään touhunneena en oikeastaan ihmettele että rimakansi tulee mieleen jos miettii että ”minkäslaisen lattian voisin saada pitämään vettä”
Kylpyhuoneen lattian rungossa on kaksi 12 mm sekavaneria noin 400 mm jaolla olevien niskojen päällä. Levyt on vielä liimattu toisiinsa kiinni, joten rakenne on hyvin jäykkä. Käytin kahta 12-millistä yhden paksumman sijaan, koska lattia on leveämpi kuin vakiomittainen vanerilevy. Nyt sain saumat limitettyä eri paikkoihin eri kerroksissa. Päällimmäisenä on kolme kerrosta Mapein vesieristettä.
Materiaaliksi halusin jotain muuta kuin tiikkiä, erityisesti koska kylpyhuoneen lattia nyt kuitenkaan ei ole samanlaiselle rasitukselle alttiina kuin veneen kansi. Ekopekkana en halunnut käyttää sademetsäpuita, eikä kylppärissä ole jalopuuta muualla kuin suihkukaapin kynnyksessä, johon sentään kierrätin kyynärän mittaisen klapin telakan nurkasta plokattua tiikkilaudan jämää.
Rimalattian teko aloitetaan mittaamisella ja kehysten sovittamisella. Kehyslaudat, veneessä skandekit ovat yleensä leveydeltään vähintään 2-3 kertaa riman leveys. Ota myös huomioon mahdolliset jalkalistat, jotka peittävät osan reunimmaista rimaa. Kehyslaudat eivät ole sinänsä välttämättömät, mutta ne itse asiassa helpottavat lattian sovitusta ja ennen kaikkea antavat hienosti ryhtiä lattialle.
Lattian kallistus oli hoidettu vähän tavallisuudesta poikkeavalla tavalla. Lattia on suora, mutta se on kokonaisuudessaan rakennettu kallistumaan viemärinurkkaa kohti. Tämä olisi jättänyt lätäkön viemärin taakse nurkkaan, joten halusin kallistaa kehyslautojen avulla koko lattiaa ”altaaksi”, joka kaataisi viemäriin päin myös nurkasta. Kun kehyslaudat olivat höylättynä 22 mm paksuja ja rimat vain 11 mm, päätin lisätä reunalautoihin reunaan raamin, jotta lattiaan sai sekä hienosti kolmiulotteista ulkonäköä että sen puuttuvan kaadon takanurkkaan. Pinnasin sen verran että ajoin itse huulloksen sirkkelillä ja höyläsin kehysmuodon tarkoitukseen tehdyllä höylällä. Sen jälkeen sahasin kehyslautojen nurkat jiiriin ja sovitin ne kuiviltaan paikoilleen.
Lattian teossa päädyin Tremflexin massoihin. Ne ovat edullisempia kuin Sian vastaavat, ja kun tuntui ettei millään viitsisi maksaa ”sikalisää”, niin halusin kokeilla Tremflexin massoja. Pohjaliimaksi valittiin maahantuojan kanssa PL200, koska arveltiin, että se sopisi parhaiten vesieristeen päälle. Saumoihin tuli Tremflex HS ja kun tartunnasta sen paremmin vesieristeeseen kuin lämpökäsiteltyyn koivuun ei ollut varmuuutta, niin pohjalle otettiin primer varmuuden vuoksi.
Saumausaineen määriin on laskuri Tremcon esitteessä. Nyrkkisäännöksi voisin sanoa, että pohjaliimaa kannattaa varata sama määrä tai aavistuksen verran vähemmän kuin saumamassaa. Pohjasauma toimii parhaiten, kun liimasauman paksuus on pyöreästi milli. Nollasaumalla massan elastisuus ei toimi, joten massaa kuluu aika lailla.
Sivelin koko pohjan primerillä, joka haisi ihan laimennetulta kontaktiliimalta ja tuntuikin samalta aineelta. Pohjaliiman tursotin leveiksi makkaroiksi suoraan patruunasta ja kampasin auki liimanlevityslastalla, jotta pystyin olemaan varma että liimaa tulee joka paikkaan lattiarimojen alle. Kehyslautojen kiinnitys kävi laudan läpi poratuilla ruuveilla, jotka tapitettiin päältä lämpökoivusta poratuilla tapeilla ihan kuten veneen kannessa.
Itse rimoja en viitsinyt ruveta tapittamaan yksitellen, eikäpä sitä moni veistäjäkään tänä päivänä tee. Rimat ovat siis liimalla kiinni lattiassa, kuten aika yleisesti tämän päivän vanerin päälle rakennetuissa rimakansissa.
Jotta lattia pysyy rytmissään ja saumoista tulee oikean levyiset, saumoihin pitää tehdä välipalikat, ”rytmikapulat”. Näitä ei tarvitse olla joka saumaan, mutta vähintään kolme per sauma, vähintään 80 sentin välein ja vähintään neljää saumaa varten kerrallaan. Ja lisäksi toiseen päätysaumaan päätypala, toinen pääty tulee sitten riman pituuden mukaan. Sopiva määrä kerralla liimattavaksi on 3-4 rimaa kerrallaan, muuten sotkee itsensä jos joutuu kurottelemaan leveämmän liimarannun yli.
Työ sujuu helposti: liimaa lattiaan, rimat päälle, rytmikapulat väliin ja saumoihin puuruuvi isolla prikalla niin että prikat puristavat rimat lattiaan. Ja seuraavan satsin voi aloittaa heti kun edelliset ovat kiinni.
Saumaus käy myös suhteellisen nopeasti, mutta käy kämmenille. Jos lattiaa on enemmän, niin kannattaa harkita akkukäyttöisen kittipyssyn lainaamista. Montaa kymmentä neliötä ei jaksa puristella käsikäyttöisellä kittipistoolilla.
Laitoin saumoihin primerin saumamassan alle pienellä pensselillä. Saumamassan ohjeissa todettiin, että tätä ei tarvittaisi kuin rasvaisilla puulajeilla, mutta lämpökoivun liimaaminen on muutenkin vaikeaa, joten primer tuli varmuuden vuoksi.
Ennen saumaamista katkoin tapitukset mittaansa. Koska en ollut aiemmin saumannut tällaista ”muotokehyksellä” tehtyä kantta, niin tein pienen virheen nurkkien kanssa. Vaikka muuta osaa lattiasta ei teippaisikaan, niin nurkkien saumauksen puhdistus olisi onnistunut monin verroin helpommalla jos olisin teipannut saumat, vetänyt ne tasaan ja poistanut teipit samantien. Tasaista lattiaa on helppo hioa, mutta kone ei mahdu nurkkiin.
Lopun edestä saumaus oli suoraviivaista työtä. Ensin pursotetaan sauma kukkuroilleen kittiä pieni ala kerrallaan. Kitti ei välttämättä täytä saumoja täydellisesti jos sitä ei työstä lastalla, joten seuraava vaihe on painella ja levittää kitti lastalla saumoihin. Pinta kannattaa kaapia lastalla melko kuivaksi, jotta hiottavaa jää vähemmän.
Voisi äkkiseltään kuvitella että kittaaminen kävisi helpommin jos teippaa koko lattian, kittaa, vetää teipit irti ja ihastelee valmista lattiaa. Ihan niin helposti se ei käy: lattia on hiottava joka tapauksessa, koska rimat eivät asetu ihan täydellisesti samaan tasoon, varsinkin kun ala tehdään muutama rima kerrallaan. Hionta tehdään nauhahiomakoneella ja karkealla paperilla. Anna koneen liikkua koko ajan, koska nauhan reuna voi helposti tehdä jälkiä ja liian pitkään yhdessä paikassa jynssäämällä voi saada myös loivareunaisen kuopan lattiaan.
Seuraavaksi pinta silotellaan epäkeskolla. Yleensä lattian teko jätetään tähän vaiheeseen, itse höyläsin ja siklasin pinnan vielä loppuun, jotta sain kauniin höyläkiiltoisen pinnan lattiaan. Hiomalla samaa kiiltoa ei saa koskaan, vaikka käyttäisi kuinka hienoa paperia.
Viimeiseksi vedin pintaan neljä kerrosta Osmo Colorin vahaa. Ensimmäinen kerros oli hyvin ohut, jotta Osmo ei imeytyisi liian syvälle ja tummentaisi pintaa liiaksi. Tällä tavalla sain hyvin tarkkaan tiikin sävyisen pinnan aikaiseksi.
Ja vielä pari kuvaa valmiista kylppäristä. Koko projekti on nähtävillä mun blogissa http://www.sihistin.fi/fi/talo/kylpyhuone.html , tosin sieltä puuttuu vielä nää uusimmat jutut ja valmiin kylpin esittely.
Pekka
Rimalattia ilmestyi jo kylpyhuoneen ensimmäisiin luonnoksiin. En edes muista että mistä idea pulpahti alunperin. Toisaalta puuveneiden kanssa pitkään touhunneena en oikeastaan ihmettele että rimakansi tulee mieleen jos miettii että ”minkäslaisen lattian voisin saada pitämään vettä”
Kylpyhuoneen lattian rungossa on kaksi 12 mm sekavaneria noin 400 mm jaolla olevien niskojen päällä. Levyt on vielä liimattu toisiinsa kiinni, joten rakenne on hyvin jäykkä. Käytin kahta 12-millistä yhden paksumman sijaan, koska lattia on leveämpi kuin vakiomittainen vanerilevy. Nyt sain saumat limitettyä eri paikkoihin eri kerroksissa. Päällimmäisenä on kolme kerrosta Mapein vesieristettä.
Materiaaliksi halusin jotain muuta kuin tiikkiä, erityisesti koska kylpyhuoneen lattia nyt kuitenkaan ei ole samanlaiselle rasitukselle alttiina kuin veneen kansi. Ekopekkana en halunnut käyttää sademetsäpuita, eikä kylppärissä ole jalopuuta muualla kuin suihkukaapin kynnyksessä, johon sentään kierrätin kyynärän mittaisen klapin telakan nurkasta plokattua tiikkilaudan jämää.
Rimalattian teko aloitetaan mittaamisella ja kehysten sovittamisella. Kehyslaudat, veneessä skandekit ovat yleensä leveydeltään vähintään 2-3 kertaa riman leveys. Ota myös huomioon mahdolliset jalkalistat, jotka peittävät osan reunimmaista rimaa. Kehyslaudat eivät ole sinänsä välttämättömät, mutta ne itse asiassa helpottavat lattian sovitusta ja ennen kaikkea antavat hienosti ryhtiä lattialle.
Lattian kallistus oli hoidettu vähän tavallisuudesta poikkeavalla tavalla. Lattia on suora, mutta se on kokonaisuudessaan rakennettu kallistumaan viemärinurkkaa kohti. Tämä olisi jättänyt lätäkön viemärin taakse nurkkaan, joten halusin kallistaa kehyslautojen avulla koko lattiaa ”altaaksi”, joka kaataisi viemäriin päin myös nurkasta. Kun kehyslaudat olivat höylättynä 22 mm paksuja ja rimat vain 11 mm, päätin lisätä reunalautoihin reunaan raamin, jotta lattiaan sai sekä hienosti kolmiulotteista ulkonäköä että sen puuttuvan kaadon takanurkkaan. Pinnasin sen verran että ajoin itse huulloksen sirkkelillä ja höyläsin kehysmuodon tarkoitukseen tehdyllä höylällä. Sen jälkeen sahasin kehyslautojen nurkat jiiriin ja sovitin ne kuiviltaan paikoilleen.
Lattian teossa päädyin Tremflexin massoihin. Ne ovat edullisempia kuin Sian vastaavat, ja kun tuntui ettei millään viitsisi maksaa ”sikalisää”, niin halusin kokeilla Tremflexin massoja. Pohjaliimaksi valittiin maahantuojan kanssa PL200, koska arveltiin, että se sopisi parhaiten vesieristeen päälle. Saumoihin tuli Tremflex HS ja kun tartunnasta sen paremmin vesieristeeseen kuin lämpökäsiteltyyn koivuun ei ollut varmuuutta, niin pohjalle otettiin primer varmuuden vuoksi.
Saumausaineen määriin on laskuri Tremcon esitteessä. Nyrkkisäännöksi voisin sanoa, että pohjaliimaa kannattaa varata sama määrä tai aavistuksen verran vähemmän kuin saumamassaa. Pohjasauma toimii parhaiten, kun liimasauman paksuus on pyöreästi milli. Nollasaumalla massan elastisuus ei toimi, joten massaa kuluu aika lailla.
Sivelin koko pohjan primerillä, joka haisi ihan laimennetulta kontaktiliimalta ja tuntuikin samalta aineelta. Pohjaliiman tursotin leveiksi makkaroiksi suoraan patruunasta ja kampasin auki liimanlevityslastalla, jotta pystyin olemaan varma että liimaa tulee joka paikkaan lattiarimojen alle. Kehyslautojen kiinnitys kävi laudan läpi poratuilla ruuveilla, jotka tapitettiin päältä lämpökoivusta poratuilla tapeilla ihan kuten veneen kannessa.
Itse rimoja en viitsinyt ruveta tapittamaan yksitellen, eikäpä sitä moni veistäjäkään tänä päivänä tee. Rimat ovat siis liimalla kiinni lattiassa, kuten aika yleisesti tämän päivän vanerin päälle rakennetuissa rimakansissa.
Jotta lattia pysyy rytmissään ja saumoista tulee oikean levyiset, saumoihin pitää tehdä välipalikat, ”rytmikapulat”. Näitä ei tarvitse olla joka saumaan, mutta vähintään kolme per sauma, vähintään 80 sentin välein ja vähintään neljää saumaa varten kerrallaan. Ja lisäksi toiseen päätysaumaan päätypala, toinen pääty tulee sitten riman pituuden mukaan. Sopiva määrä kerralla liimattavaksi on 3-4 rimaa kerrallaan, muuten sotkee itsensä jos joutuu kurottelemaan leveämmän liimarannun yli.
Työ sujuu helposti: liimaa lattiaan, rimat päälle, rytmikapulat väliin ja saumoihin puuruuvi isolla prikalla niin että prikat puristavat rimat lattiaan. Ja seuraavan satsin voi aloittaa heti kun edelliset ovat kiinni.
Saumaus käy myös suhteellisen nopeasti, mutta käy kämmenille. Jos lattiaa on enemmän, niin kannattaa harkita akkukäyttöisen kittipyssyn lainaamista. Montaa kymmentä neliötä ei jaksa puristella käsikäyttöisellä kittipistoolilla.
Laitoin saumoihin primerin saumamassan alle pienellä pensselillä. Saumamassan ohjeissa todettiin, että tätä ei tarvittaisi kuin rasvaisilla puulajeilla, mutta lämpökoivun liimaaminen on muutenkin vaikeaa, joten primer tuli varmuuden vuoksi.
Ennen saumaamista katkoin tapitukset mittaansa. Koska en ollut aiemmin saumannut tällaista ”muotokehyksellä” tehtyä kantta, niin tein pienen virheen nurkkien kanssa. Vaikka muuta osaa lattiasta ei teippaisikaan, niin nurkkien saumauksen puhdistus olisi onnistunut monin verroin helpommalla jos olisin teipannut saumat, vetänyt ne tasaan ja poistanut teipit samantien. Tasaista lattiaa on helppo hioa, mutta kone ei mahdu nurkkiin.
Lopun edestä saumaus oli suoraviivaista työtä. Ensin pursotetaan sauma kukkuroilleen kittiä pieni ala kerrallaan. Kitti ei välttämättä täytä saumoja täydellisesti jos sitä ei työstä lastalla, joten seuraava vaihe on painella ja levittää kitti lastalla saumoihin. Pinta kannattaa kaapia lastalla melko kuivaksi, jotta hiottavaa jää vähemmän.
Voisi äkkiseltään kuvitella että kittaaminen kävisi helpommin jos teippaa koko lattian, kittaa, vetää teipit irti ja ihastelee valmista lattiaa. Ihan niin helposti se ei käy: lattia on hiottava joka tapauksessa, koska rimat eivät asetu ihan täydellisesti samaan tasoon, varsinkin kun ala tehdään muutama rima kerrallaan. Hionta tehdään nauhahiomakoneella ja karkealla paperilla. Anna koneen liikkua koko ajan, koska nauhan reuna voi helposti tehdä jälkiä ja liian pitkään yhdessä paikassa jynssäämällä voi saada myös loivareunaisen kuopan lattiaan.
Seuraavaksi pinta silotellaan epäkeskolla. Yleensä lattian teko jätetään tähän vaiheeseen, itse höyläsin ja siklasin pinnan vielä loppuun, jotta sain kauniin höyläkiiltoisen pinnan lattiaan. Hiomalla samaa kiiltoa ei saa koskaan, vaikka käyttäisi kuinka hienoa paperia.
Viimeiseksi vedin pintaan neljä kerrosta Osmo Colorin vahaa. Ensimmäinen kerros oli hyvin ohut, jotta Osmo ei imeytyisi liian syvälle ja tummentaisi pintaa liiaksi. Tällä tavalla sain hyvin tarkkaan tiikin sävyisen pinnan aikaiseksi.
Ja vielä pari kuvaa valmiista kylppäristä. Koko projekti on nähtävillä mun blogissa http://www.sihistin.fi/fi/talo/kylpyhuone.html , tosin sieltä puuttuu vielä nää uusimmat jutut ja valmiin kylpin esittely.
Pekka
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Mikäs tuossa, näpäkkä ja pirun nätti kylppäri.
Tuota tiikkiä ruvetaan tuusaaman yhä enemmän turhien juurojen takia kosteisiin tiloihin. Tulee mieleeen muutaman vuoden takainen pyöreän löylyhuoneen panelointi jossa tuusattiin yli 120 neliötä tavaraa saumoineen seiniin ja homma ei pelannut löylypuolella ja palattiin perinteiseen kuusipaneeliin niiltä osin...
"jotta sain kauniin höyläkiiltoisen pinnan lattiaan. Hiomalla samaa kiiltoa ei saa koskaan, vaikka käyttäisi kuinka hienoa paperia." ...muista mainita asiasta niin muutkin huomaavat sen kun pötköttelevät tavantakaa tavanomaisesti pesuhuoneen lattialla... (sori en malttanut )
Veli-Matti
Tuota tiikkiä ruvetaan tuusaaman yhä enemmän turhien juurojen takia kosteisiin tiloihin. Tulee mieleeen muutaman vuoden takainen pyöreän löylyhuoneen panelointi jossa tuusattiin yli 120 neliötä tavaraa saumoineen seiniin ja homma ei pelannut löylypuolella ja palattiin perinteiseen kuusipaneeliin niiltä osin...
"jotta sain kauniin höyläkiiltoisen pinnan lattiaan. Hiomalla samaa kiiltoa ei saa koskaan, vaikka käyttäisi kuinka hienoa paperia." ...muista mainita asiasta niin muutkin huomaavat sen kun pötköttelevät tavantakaa tavanomaisesti pesuhuoneen lattialla... (sori en malttanut )
Veli-Matti
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Älde Hiano!
Moro
No jo on upelias vessan laattee. Varmaan mukavan tuntunen tassutellakkin verrattuna kylmään ja kovaan laattaan.
Hiano!
Jorille: on ne tiikki-lauteet kuumat, meinaa pallikset kärähtää, nimittäin Meri-porin uimahallissa on tiikkiset lauteet ja ilman laudeliinaa ei ole istumista.
t:Nortti
No jo on upelias vessan laattee. Varmaan mukavan tuntunen tassutellakkin verrattuna kylmään ja kovaan laattaan.
Hiano!
Jorille: on ne tiikki-lauteet kuumat, meinaa pallikset kärähtää, nimittäin Meri-porin uimahallissa on tiikkiset lauteet ja ilman laudeliinaa ei ole istumista.
t:Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Tossa suihkukaapin lattiassa on lattialämmitys ja sen lisäksi siellä on tuo rättipatteri joka lämpiää sähköllä. Sen lisäksi ilmanvaihto (kosteusohjattu PAX hormissa) imee ilmaa yläkerrasta, niin että muista huoneista tuleva ilma lämmittää koppia. Eikä sillä kopilla ole kokoakaan kun se viis neliötä.
Lattiassa on 180 W ja rättipatterissa 75W. Laskin sen sillä tavalla että tossa kopissa on kuutioita vähän toistakymmentä niin että watteja per kuutio pitäisi olla suht riittävästi. Ens talvenahan sen sitten näkee että piisaako tuo, näillä keleillä pelkkä muiden huoneiden hukkalämpö on piisannut.
Toi vahattu puulattia on tosiaan lämpöisen tuntuinen paljaan jalan alla. Yksi kaveri innostui tuosta mun ideasta (jo ennen kuin mun kylppi valmistui) ja laitatti tiikkilattian alle lattialämmityksen. Ainakin vessassa toimi ihan hyvin viime talven, nähtäväksi jää miten se viihtyy kylpyhuoneessa kun se valmistuu.
Pekka
Lattiassa on 180 W ja rättipatterissa 75W. Laskin sen sillä tavalla että tossa kopissa on kuutioita vähän toistakymmentä niin että watteja per kuutio pitäisi olla suht riittävästi. Ens talvenahan sen sitten näkee että piisaako tuo, näillä keleillä pelkkä muiden huoneiden hukkalämpö on piisannut.
Toi vahattu puulattia on tosiaan lämpöisen tuntuinen paljaan jalan alla. Yksi kaveri innostui tuosta mun ideasta (jo ennen kuin mun kylppi valmistui) ja laitatti tiikkilattian alle lattialämmityksen. Ainakin vessassa toimi ihan hyvin viime talven, nähtäväksi jää miten se viihtyy kylpyhuoneessa kun se valmistuu.
Pekka
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Raportoippa miten tuo Osmocolor pelittää kosteantilan lattiassa ajan kanssa, kuinka tiheän pitää uusintavahata tai alkaako se jotenkin reagoimaan kosteuteen. Yksi vaihtoehto olisi ehkä ollut paraffiiniöljy (jota pystyy sävyttämään) tai kyllähän sinä sen tiesitkin ja päädyit kuitenkin Osmocoloriin jostain syystä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Juu.
Se on sanottava, että Osmo tekee hiukan samaa kuin lakka ton sauman päällä, eli jää vähän tahmeaksi. Vahan kanssa tosin semmoista ongelmaa ei ole kuin lakan, mutta kyllä se vähän nahkealta tuntui jonkun aikaa. Muuten se tuntuu ihan hyvältä ratkaisulta toistaiseksi.
Öljyä en halunnut käyttää, koska puun väri muuttuu niin radikaalisti öljyämisellä. Jos aattelet että noi ikkunalauta ja kaapin kansi on ihan samaa puuta kuin lattia ja "värjätty" vain imeyttämällä niihin pellavaöljyä, niin voi vaan kuvitella että miltä toi kylppi ois näyttänyt jos lattia ois mennyt samalla tavalla tummaksi.
Mietin kyllä että oisin nuo "skandekkilaudat" öljynnyt ja lakannut niin että ois saanut lisää venetunnelmaa, mutta toisaalta se ois ollut liikaa kikkailua noin pienessä tilassa.
Pekka
Se on sanottava, että Osmo tekee hiukan samaa kuin lakka ton sauman päällä, eli jää vähän tahmeaksi. Vahan kanssa tosin semmoista ongelmaa ei ole kuin lakan, mutta kyllä se vähän nahkealta tuntui jonkun aikaa. Muuten se tuntuu ihan hyvältä ratkaisulta toistaiseksi.
Öljyä en halunnut käyttää, koska puun väri muuttuu niin radikaalisti öljyämisellä. Jos aattelet että noi ikkunalauta ja kaapin kansi on ihan samaa puuta kuin lattia ja "värjätty" vain imeyttämällä niihin pellavaöljyä, niin voi vaan kuvitella että miltä toi kylppi ois näyttänyt jos lattia ois mennyt samalla tavalla tummaksi.
Mietin kyllä että oisin nuo "skandekkilaudat" öljynnyt ja lakannut niin että ois saanut lisää venetunnelmaa, mutta toisaalta se ois ollut liikaa kikkailua noin pienessä tilassa.
Pekka
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25.11.2003 14:43
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jaa, teilläkö sohitaan ohi
Mä halusin nimenomaan paljasta puuta koska en halunnut lattialämmitystä koko alueelle. Ja mikä vaan lakka tai epoksi on kylmää jalalle tossa puun päällä. Tai anakin kylmempää kuin paljas puu.
Kyllä mä sen myönnän ettei tuo ole mikään lapsiperheen huussi, mutta kun me ei lapsiperhe olla, niin tuo on ihan kiva.
Pekka
Mä halusin nimenomaan paljasta puuta koska en halunnut lattialämmitystä koko alueelle. Ja mikä vaan lakka tai epoksi on kylmää jalalle tossa puun päällä. Tai anakin kylmempää kuin paljas puu.
Kyllä mä sen myönnän ettei tuo ole mikään lapsiperheen huussi, mutta kun me ei lapsiperhe olla, niin tuo on ihan kiva.
Pekka
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Sama se on kuka se kommentoi mutta toki joku suihkunurkan kosteuskuormitus on melkoisen rankkaa verrattuna niihin kohteisiin mihin Osmocoloria yleensä käytetään. Tai mistäpä minä Pekan suihkukäynnit tietäsin - mahtaisi olla Kindellä kovempi kuormitus kaikkinen lisäaineineen
Sillähän minäkin yleensä käsittelen nuo kalustehommat mutta nyt tuli viimeisellä Ikeanreissulla ostettua koemielessä useamman väristä "kuultomaalia" 1/3 liran purkeissa joka itseasiassa on pelkkää vahaa eikä maalilla ole mitään tekemistä sen kanssa - lieneen kääntäjän kömmähdys nimittää sitä maaliksi, huonekaluvaha tai vaha olisi oikeampi nimitys.
Käyttö ja ominaisuudet näin muutamalla koehräpäkkeellä muistuttavat aika pitkälti Osmocoloria mutta aikapa sen sitten näyttää
Sillähän minäkin yleensä käsittelen nuo kalustehommat mutta nyt tuli viimeisellä Ikeanreissulla ostettua koemielessä useamman väristä "kuultomaalia" 1/3 liran purkeissa joka itseasiassa on pelkkää vahaa eikä maalilla ole mitään tekemistä sen kanssa - lieneen kääntäjän kömmähdys nimittää sitä maaliksi, huonekaluvaha tai vaha olisi oikeampi nimitys.
Käyttö ja ominaisuudet näin muutamalla koehräpäkkeellä muistuttavat aika pitkälti Osmocoloria mutta aikapa sen sitten näyttää
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Lisäainekuormitukseen en ota kantaaVeli-Matti kirjoitti:Sama se on kuka se kommentoi mutta toki joku suihkunurkan kosteuskuormitus on melkoisen rankkaa verrattuna niihin kohteisiin mihin Osmocoloria yleensä käytetään. Tai mistäpä minä Pekan suihkukäynnit tietäsin - mahtaisi olla Kindellä kovempi kuormitus kaikkinen lisäaineineen
Mutta tuolla itse suihkunurkassahan on kaakeli. Olen tuon koivulattian kanssa ajatellut että puulattia on kuivalla puolella, eikä kosteusrasitusta pitäis aivan mahdottomasti tulla. Mitä nyt suihkun jälkeen kulkee märin jaloin lattialla.
Itse suihkutilaan en kyllä olis laittanut tuollaista lattiaa, edes oikeesta tiikistä. Jos nyt veneen kansi kestää jonkun 15 vuotta ja sitten vaatii huoltoa, niin kuka muistaa ja jaksaa ruveta tarkistelemaan tommoisen kannen kestävyyttä joskus vuonna 2025?
Pekka
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllä ne vaan jotkut haluavat suihkunurkkansa puusta seinäpaneeleita myöten. Siksi en sen kummemin ihmetellyt asiaa
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 14.04.2003 21:53
- Paikkakunta: Kerava
- Viesti: