Sivu 23/111

Lähetetty: 29.11.2008 15:54
Kirjoittaja Veli-Matti
Näyttää siltä näin "leikkilaman" aikana tai uhkaamana että aikataulut lyövät häränpyllyä ja aloitan hytin purkutyöt vasta tammi-helmikuun vaihteessa jos sitten olisi näkyvillä sopiva väli hytinrakennukseen...

Sen verran kuitenkin pitää aloitella että taidan ihan just lähteä tohottamaan vanhat lakat rovin päältä pois yläosan kyllästystä varten.

Lähetetty: 29.11.2008 20:56
Kirjoittaja Veli-Matti
Mää heittäyvvyn häjyksi:

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=693

Mitäpä tuota turhaan arpommaa seleväsä mestasa ;-)

Lähetetty: 29.11.2008 21:06
Kirjoittaja lacrits68
moi!

Joo-o kyllä "toholla" homma käy! Mulla itellä sellanen "mini toho" joka käyttää 200g "panoksia" tosin hiukan niukka tehoinen jos on pakkasasteita....helppo kuljettaa mukana! Rillikin syttyy alta aikayksikön! =)

Kippis! =)

--Janne--

ps: milläs noi "OOOPS" mustat saa pois? hiomalla?

Lähetetty: 29.11.2008 21:54
Kirjoittaja Veli-Matti
Nuo mitä luulet "OOOPS mustiksi" eivät ole kuin nokea laudan pinnassa palamaan syttyneistä lakanriekalaista. Oikeastaan mitä isompi toho niin sitä vähemmän niitä tulee kun lakkaa ei tarvitse lämmittää kuin hetkisen ajan. Ja täytyy muista ettei tohoa saa pysäyttää sekunnin murto-osaksikaan paikoilleen eikä käyttää jo puhdistetun puun päällä - pienellä toholla se on pikku pakko että lämpö riittää.

Tarkoitus oli houkutella tyttö ottamaan videota hullun hommista mutta se oli lähdössä maalikylille viettämään lauantai-iltaa ja ehostus oli kesken...

Uskoisin että olisi ollut aika näyttävä pätkä sillä käyttämäni toho on semmoinen metrinen kampe joka lyö tulta kuin keskikoinen lohikäärme
mutta kuten sanoin paloherkemmissä olosuhteissa en olisi edes harkinnut sen käyttöä ;-)

Alunperin oli tarkoitus testata Pekan niin paljon kehumaa Speedheateria mutta veikkaan että näissä kourissa ja olosuhteissa se olisi ollut kuin Honda Monkey Harley-Davidssonin vieressä. Tosiasiassa en tiedä miten sillä olisi pärjännyt mutta silloin kun iskee inspiraatio niin silloin pitää toimia eikä aikoa ;-)

Keulan ja perän laudoitukset ovat ihan siistit ja ehyet mutta rungon keskivaiheilla on semmoista 1-3mm syvää rokonarpea molemmin puolin kun venettä on pidetty ilmeisesti laiturissa jotakin ulkonemaa vasten. Laudoissakaan ei ole mustumia kuin parissa kohtaa perässä joten kyllä siitä ihan siedettävän näköinen tulee kun hioo vähän ronskimmin niitä keskilautoja. Laitampa kuvia mimmonen siitä tulee...

Ai niin - yhtään "OOOPS":ia ei tullut koko runkoon ;-)

Lähetetty: 30.11.2008 11:00
Kirjoittaja Kejonen
Niin kyllähän sen Samurain hytti ja malli on varmaan mietitty moneen kertaan ennenku on pykätty kasaan, ja hyvä niin. Varmasti toimiva ja nätti vekotin käyttäjilleen =)

Hemmetti oot ollu nopee kyllä. Mulla meni ainaki 12 tuntii ku rapsin Mikon kyljistä maalia irti. Käytössä oli pikku kaasu tohotin ja n5cm levee skrapa. Teriä oli tarpeeks et ei ollu tylsii. Tosin maaliahan oli monen monen millin kerros, että ei ihan hevillä kyl irronnu. Ja tuntui aika hyvin syttyvänki, joten ei kovin kovalla liekillä uskaltanut edetä.
Olis pitäny olla apuri mukana, että ois ite saanu raapia kun toinen ois kuumentanu.
Mutta harvemmin tuonne venehalille ketään saa mukaan, kesällä kyllä kaljat ja viinat käydään juomassa =D

http://hotsku.spaces.live.com/photos/cn ... lideshow=0

Lähetetty: 30.11.2008 14:29
Kirjoittaja Veli-Matti
Joo, ei sitä Samuraita ole ihan summassa rakennettu - siis summanmutikassa ;-) Ilmeisesti on pyritty tilankäytön maksimointiin ja on koettu että takakannella oleva ohjauspistekin on tarpeellinen.
On olemassa monenlaisia tarpeita ja sitten vielä jokaisen silmä on erilainen mitä kauneusarvoihin tulee.

Joo, olin nopee, suorastaan sairaan nopee... ;-) ;-) ;-)
Tuli semmonen inspiraatio että nyt ei leikitä tyhjän päiten kun näyttää siltä että leipätyön takia näyttää oman veneen kunnostussuunnitelmat heittävän ja pahasti.
Kun saan raakahiottua pinnan niin siinäpähän seisokoon teltassa tammihelmikuulle...

Paksusti sitä tavaraa oli DT:kin kyljissä, keräilin kourapelillä semmoiset 4-5 kg ensin ja sitten vielä haravoin pienimmät retaleet pois jaloista.
Maali ja lakkahan ovat käytännössä samaa tavaraa - toisessa on vain enempi pigmenttejä, noin niin kuin pääsääntöisesti.

Minä olen jollain tapaa erikoistunut vuosikymmenien varrella tuohon tohotteluun ja eka pikkufiskari taisi tulla tohoteltua jo alle 12 vuotiaana. Tosin se ei ollut se meidän "ykkösfiskari" vaan joku verkkovene, sen "varttikiiltävän pianon" kunnossapitoon mulla ei ollut kovin vaativisa hommissa saumaa ennen kuin isäukko meni niin huonoon kuntoon että tarvitsi apuakin mutta aina piti olla kaverina. Ei tietenkään pakosta ;-)

Tuli semmoinen homma vastaan kun rupesin hiomaan kyljistä niitä rokkoja pois että niissä on lakkaa ja se sitten tukkii koneet alle minuutin hionnalla. Tein kovametalliskrabasta ronskimman siklin muuttamalla teroituskulmaa loivemmaksi ja sillä lähtee aika nätisti muutama kymppi per lastu pintapuutakin ja jälki on ihan ok. Pitää vaan painaa kahvasta niin maan pirusti että päätin pitää kahvitauon (ja hakea Bilikasta epäkeskoon nelikymppisiä) tapojeni vastaisesti kesken työvaiheen - 1/5 veneestä tuli kuitenkin "siklattua"...
Lakka näyttäisi olevan jotakin öljylakkaa ja on ihan sieltä...

Lähetetty: 30.11.2008 14:41
Kirjoittaja Veli-Matti
Se maalijyrsin voisi olla hyvä tässä hommassa mutta mistäs sen tälle iltaa nappaat?

Lähetetty: 30.11.2008 20:30
Kirjoittaja Veli-Matti
Siellois nyt joukonjatkona pari kuvaa.

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=698

Huomasin muuten että 80 abranetti tukkeutuu epäkeskossa arviolta 3x nopeammin kuin perinteinen paperi ja on kerralla roskistavaraa.

Lähetetty: 03.12.2008 0:42
Kirjoittaja Veli-Matti
Näyttääpi nyt kyljet vaurioineen semmoiselta tohottamisen, siklaamisen, 40 hiomisen ja sileäksi siklaamisen jälkeenkin että "jotai tars viel tehrä". Siinähän on vielä kaksi hiontakertaa jäljellä ennen lakkausta; pinnan avaus kyllästystä varten ja sitten läpihionta ennen lakkausta. Ensimmäinen kasikymppisellä ja viimeksi ennen lakkausta sitten 120:llä tai 80:llä jos alkaa hinkkaaminen xituttamaan.
Pohdin tässä petsaamista kyllästyksen yhteydessä vaikka hiukkasen punertavaksi - mikähän se olis "se oikea" värisävy?
Ja ei - en lakkaa petsilakalla ;-)

Noita 40:siä papereita meni n. 70 kipaletta tukkoon eli melkeinpä pohjaton määrä mutta laitoin juuri yhden pakastimeen sillä ne tukkinut mömmö vaikuttaa siltä että sen saa jäätyneenä rapsautettua melko helposti irti paperista rapsauttamalla ja hyvässä lykyssä vaan paperia taivuttamalla.
Toivottavasti se onnistuu sillä nehän ovat tosiasiassa käyttämätömia ;-)

Lähetetty: 03.12.2008 6:59
Kirjoittaja jvaatain
Oot varmaankin kokeillut jo tätäkin, mutta itse oon puhistanut laikat/ paperit kaikesta töhnästä teräsharjalla. Parhaiten töhnät lähtee sillon, kun kone on käynnissä. Saattaahan siitä jäädä jotakin metallin siruja laikkaan ja sitä kautta puuhun, mutta ei tuo oo ainakaan vielä toistaiseksi aiheuttanut sen pahempia murheita. Saman laikan voi tälla lailla puhistamalla käyttää 3-4 kertaa.

Lähetetty: 03.12.2008 8:28
Kirjoittaja Veli-Matti
Ei lähde teräsharjalla on sen verran sitkeää mutta pakastettuna lähtee suht nätisti kun pyyhkäisee puukon selällä pitkin pintaa. "Normaalit" lakat ja maalit lähtevät teräsharjalla.

Konsultointiin tuossa Japen kanssa toissailtana ko. mömmöstä ja hän meinasi että voisi olla vernissaa jota on sivelty kyllästyksen jälkeen pintaan primeriksi tai kuivikkeeksi pöölle. Mutta eipä taida olla mutta on joko sitä kolhujen pohjalla olevaa (öljy?)lakkaa tai sitten pellavaöljykittiä saumasta tai molempia.
Nelikymppinen on aika karkea tuommoiseen(kin) hiontaan mutta kuus ja kasikymppiset tukkeutuivat vielä nopeammin. Ja supertehokas abranetti melkeinpä parilla paperin pyörähdyksellä.
Hiontajäljen siloitteluun tein konesahan terästä kaksi kaarevaa sikliä jotka pitivät teränsä hyvin.
Venettä on ilmeisesti pidetty samassa laiturissa styyrpuurin kyljeltä 70% ajasta ja paapurin kyljellä sen 30% - tämän voi helposti päätellä samalla korkeudella ja kohdissa olevista vaurioista pitkin kylkiä.
Vaalea pyökki voisi olla punertavana puulajina yksi värivaihtoehto petsaukseen.

Jvaatain - eikö se 100 Kiekhaeffer Mercury mennytkään Kuunarin perään kun kuvissa näkyi olevan vissiinkin Tohatsu? Vai onko siinä kunnostus kesken...

Lähetetty: 03.12.2008 10:10
Kirjoittaja jvaatain
Joo, kesken on ja pahasti. itse asiassa en oo tehnyt sille muuta kuin pistänyt sen kerran käyntiin ja sammuttanut. Jos oot huomannut, niin ko. mylly on tuolla myyntipalstalla myytävänä. Ei oikein riitä aika eikä into sen kunnostamiseen. Toisekseen, en ole vielä läytänyt siitä vaihteita, tai sitten ne ei toimi. Kun koetin sitä veneen perään ja vetäisin narusta, niin Kuunari oli sillä seisomalla puoliksi mailla. Eikä se oikein sovellu Kuunariin muutenkaan, kun siihen ei saa (kai) kaukosäätölaitteita.

Jos sinulla on tarvetta ko. myllylle, niin voisi lähteä asevelihintaan.

Lähetetty: 03.12.2008 23:05
Kirjoittaja Veli-Matti
Eipä sovi munkaan talliin kun on jo kaksi merkkua viemässä tilaa talvisin...
Miten on, kiinnostaiskohan Jansixiä?

Puhdistelin tänään törmäyslistat kuivumista varten raakasti kutterilla ja kait niistä vielä kahdeksikolmeksi kesäksi saa ihan siedettävät kunnostuksella. Sitten kun pääsen kansiin asti niin uusitaan samalla.

Rakenne on aika mielenkiintoinen sillä keulassa ja perässä on n. 1,5m umpi tammea ja keskiveneellä sitten lista on tehty kahdesta päällekkäisestä mäntyrimasta. Täytyy todeta että vaikka listat ovat olleet lakatta varmasti viimeiset 5 vuotta ja täysin vettyneet ja kolhittu niin maan ...keleesti niin rimojen välinen resoliiniliimalla tehty sauma on kuin eilen tehty. Nosturin liina halkaisi listan läpi viime syksynä ja silti liimasauma piti ne niin yhdessä että ulommainen kerros oli taltattava vauriokohdasta kuin se olisi tehty samasta puusta.
Kyllä se on liimojen ykkönen näissä venehommissa mutta vaatii 100% tarkat sovitukset toimiakseen.

Sen verran listan profiilissa on menty metsään että se valaa kaikki valumavedet pitkin kylkeä ja koska DT:ssa on se pellitys niin valuma näkyy pellityksen ja luudoituksen rajassa ihan selvästi lakan korkkaamisena irti. Veistäjän olisi pitänyt tehdä törmäyslistaan tippareunus niin lakkauskin olisi 100% ehyt pl. kolhut. Nyt se tulee väliaikaisesti 10x10mm rimasta kriittisimpiin kohtiin.

Myös avonaisempi varvaslistarakenne olis helpottanut rasitusta kyljillä.
Nykyisissä on vain 12mm reikä puolitettuna joka on mennyt herkästi tukkoon ja ohjannut yhä enemmän vettä sinne ketkan pohjaan missä varvaslista päättyy.


(kuva poistettu)

Lähetetty: 04.12.2008 9:17
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki
Veli-Matti kirjoitti:Veistäjän olisi pitänyt tehdä törmäyslistaan tippareunus
Mutta tuossahan olisi ideaa. Summanmutikassa vastaavasta "virheestä" ei ole aiheutunut vielä muuta ongelmaa, kuin että kyljessä on mustat rannut aina valumareikien kohdilla. Toimisikohan tuo tippareuna ihan aikuisten oikeasti, onko kokemusta? Joudun kuitenkin uusimaan nuo törmäyslistat, sillä paikoitellen niissä on tuo ikuisuusongelma, eli vesi on päässyt väliin ja tehnyt siellä tehtävänsä. Onko tuolle listalle muuten materiaalisuosituksia? Entiset lienevät ihan mäntyä tai sitten saarnea (pitäisihän minun se tietää, mutta en nyt vain tiedä :-). Pintaan tulee kuitenkin lakka kaikista vastaväitteistä huolimatta.

Lähetetty: 04.12.2008 10:33
Kirjoittaja Veli-Matti
Toimiiko räystäs talossa?