"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.07.2008 22:14

Suuntavakavuus ei kärsinyt vaan kyyti oli melkeinpä aina märkää. Rullauksessa ajossa oli havaittavissa hieman sitä että keula ohjaisi tavanomaista enemmän mutta se nyt oli vain mutua...

Suurnäkithän on tehty muutamasta kaaripiirustuksesta ja muokattu tilaajan toimuksien mukaan ja tässä yksilössä on kuulemma tavanomaista kantavampi perä vetohommien takia. Muuta negatiivistä siinä ei taida olla kuin melkoinen rullaustaipumus mutta senkin kanssa pärjää kun ottaa sen ominaisuutena joka kuuluu pakettiin. Jaguar-miehille tuttu juttu ;-)

"Se avotilan pohjan nosto antaisi vain hyvän paikan näille paikapaskamakki, makeavesisäiliö, mahdollinen kuumavesivaraaja yms."

Kerro ihmeessä miten turkin nosto tuo lisätilaa? Olen täysin avoin muuttamaan suunnitelmia jos koen ne paremmiksi on nyt pähkäillyt.

Perään jää turkin ollessa sillä korkeudella kuin nytkin apauttiaralla 1,5 kuutiota kannellista/umpinaista säilytys- ja sijoittelutilaa ja vielä sinne turkin alle jonkin verran että eiköhän tuo riitä noille kamppeille ja vielä jääkin tilaa. Jos tarkoitit lisätilalla sitä että laitteita sijoitetaan turkin alle niin no way muutoin kuin vesisäiliön ja ehkä melkoisella varauksella varaajan osalta. Kyllä se riittää kun siellä on akseli ja pumput kurkittavana...
Septitankkia sinne ei missään tapauksessa tule kun en näe sille mitään tarvetta varsinkin kun ei täällä pohjoisessa ole juurikaan paikkoja missä sen voi tyhjentää. Tai onhan se - mereen vaan...

Täällä päin on tehty perästä kapeampia fiskareita, joitakin jopa kutsutaan "piikkiperiksi" tai "lättäkeuliksi" ne eivät juurikaan rullaa mutta vastaavasti taas "hyppäävät" ja hakkaavat vasta-aallokossa. Yksi tunnettu "piikkiperien" veistäjä oli Päärmi Hailuodosta. Tosin hän veisi myös muita malleja kuin omaansa mm. kansanveneitä, muutaman hain, kalajokisia, jne eli kaikkea mistä on leipä irronnut...

ps. kävin vastikään katsomassa Päärmin 1934 veistämää hienoa pikkufiskaria jossa oli hemmetin hieno 2 pyttyinen Ares 2T moottori. Vene on muutettu joskus -40 luvulla moottoripurreksi ja mikä harvinaista ; kaikki orkkis osat ja varusteet ovat tallessa - joten perästä kuuluu...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02.08.2008 8:49

Nettivene ID 302650

Tässä 12m ( ???? ) summalaisessa, oliskohan Suurnäkin veistämä, on käytetty samaa perusideaa uuden hytin teossa kuin mitä minä olen kaavaillut. Tosin vaneria ei ole tarkoitus käyttää eikä kusilaiduttaa rakenteita ukopuolelta.
Sapokka on kylläkin riisuttu pois joten silloin olisi ollut sama sijoittaa ohjaus sivulle niin rakenteleminen olisi ollut helpompaa. Ilmeisesti tässä on vielä plokiohjaus koska sitä ei ole tehty...
Itselläni on tarkoitus säilyttää tuo sapokka tai paremminkin rakentaa muu sen ympärille. Tilankäytön kannalta se ei ole huipputehokas ratkaisu mutta souwott...

Veneen hintapyyntö näkyy pudonneen yli kymppitonnin muutamassa viikossa...

Tuolle myyjän eli Vimpa Islandin hepulle täytyy antaa kotisivujen perusteella täysi kymppi!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.08.2008 9:04

Yöllä tultiin pikavisiitiltä Ruåtsin Malureilta ja keli oli sopiva pidemmälle tutkaveneen koeajolle kun matkaa kertyi yhteensä n. 125 mailia tuulen suunnan ja voiman vaihdellessa 5 - +10m/s välillä. Menomatka oli jonkinsortin myötäistä ja vastaavasti sitten tullessa toisinpäin. Ainoa yllätys tuli siinä että kuinka vähän aallon suunta vaikuttaa pidemmällä matkalla marssinopeuteen - eroa suuntaansa n. 25minuuttia eli aika vähän. Koko ajoaika oli 16,5 h eli ihan mukavaan marssivauhtiin se hidas summalainenkin taipuu...

Kuvia, tai taidan oikeastaan tehdä ihan oman akuvalbumin, ja mahdollinen viideonpätkä (jos joku auttas reppanaa saaman sen tänne) reissusta on tulossa.
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 05.08.2008 9:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.08.2008 15:42

Nyt tuli sitten laskettua tankki täyteen kahdesti peräkkäin ja siihen väliin 27,5h ajoa niin saatiin kulutuskin selville eli 4,27l/h eli 0,56l/maili. Varmasti aika tyypillinen tuommoiselle mosalle ja raskaalle rungolle noilla vauhdeilla.
Polttoainekulut ovat käytännössä samat kuin Bertta-Lotallakin, 0,5l/maili 95E, joten eipä tuo löpön hinnannousu pahastikkaan purassut ;-(

"Kulutus on jossain 3,5 litran kahtapuolta kun rallattelee olosuhteista riippuen 7-8 solmun ja n. 1500rpm vauhdilla. Eli kyllä Masa ja Vanhala olivat oikeassa kun uumoilin veneelle 5-6 litran kulutusta."
eli tämä aikasemmin lonkalta heitetty arvio hiukan vajaiden tankkausten perusteella meni sitten pieleen mutta meni kuitenkin aika lähelle ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 07.08.2008 9:17

Meillä on kulutus sitten lähes samaa luokkaa...4,27 l/h.
Olisi luullut että sinun kaltainen lihavempi kaveri, tai niinkuin itse kuvailit, "raskaalle rungolle" maistuisi vieläkin enemmän, kun itse taasen olen tällainen lähes luuviulu.... Kumpaa muuten suosit, karjalaa vai lappalaista?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.08.2008 10:17

Kyllä ne suosikkijuomat ovat Karjala ja erimerkkiset brändyt ja konjakit mutta nyt on tosin jo tovin verran aikaa kun on maistunut mutta ei niin kauan että maku olisi unohtunut...

Mullon ollut iät ja ajat tapana että kun jokin projekti/työmaa valmistuu ostan kunnon lekan brändyä tai konjakkia itselleni. Nyt kun ei ole maistunut niin en siitä huolimatta ole luopunut tavasta vaan ostellut lekoja parhaimmillaan tahtiin 2/vko.
Huolehtivaisesti vaimo yritti niistä pyyhkiä pölyjäkin mutta onneksi sain keskeytettyä homman - siinäpähän pölyttyy jos pölyttyy...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.10.2008 19:59

Laitoin uuden "valokuvan" summalaisesta tai kait sitä pitää alkaa jo käyttämään nimeäkin eli mustavalko "valokuva" on summalaisesta fiskarista nimeltään Dejah Thoris...

Miltäs näyttää:

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... PhtoID=675

Itseasiassa pikaisesti ja alkeellisin konstein väsätty kuvamanipulaatio ei tuonut yllätystä sillä kuva oli jo unissa syöpynyt verkkokalvolle ;-)
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 08.10.2008 20:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 06.10.2008 20:18

Veli-Matti kirjoitti:Laitoin uuden "valokuvan" summalaisesta tai kait sitä pitää alkaa jo käyttämään nimeäkin eli mustavalko "valokuva" on summalaisesta fiskarista nimeltään Dejah Thoris...
Jaa nääkö ihan oikiasti sille ton panit nimeksi... olisit edes sen toisen mitä
pähkäilit eli Clithoris. Olis maistraatissa ollut sentään jotain hupia kun päivität
rekisteritietoja.
jukka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.10.2008 20:21

Tarkoittanet siis Marsin pikkuprinsessa Cli Thorista?

No, se meni nyt sitten kaverin mahonkikaunottaren nimeksi kun olin nopeampi ja kieltämättä se sopiikin puleerattuun mahonkipurkkiin paremmin kuin vaatimattoman näköiseen mäntypuiseen summalaiseen;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.10.2008 20:26

Vaihdoin tuon valokuvaväärennöksen lyijykynäraapustukseksi:

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=675
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 08.10.2008 23:45

Hyvin sopii kyllä hytin jatke malliin. V-M:n taiteellinen silmä ei siis ole ruosteessa. Ei näytä töksältä, niinku täällä kymissä niin monella tuntuu olevan =D tyyliin tuo:

http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=310006
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.10.2008 8:40

Eipä tuosta "taiteellisuudesta" voi juurikaan ottaa kunnia itselle kun tuommoisia pitäisi olla 2kpl ihan Suurnäkin tekeminäkin. Olen käsittänyt että toisesta oli juttakin jossain lehdessä mutta siinä taas ei ole avotilaa ollenkaan vaan peräosa on katettu kauttaaltaan kannella mikä taas mielestäni on aivan käsittämätön ratkaisu mutta kukin taaplaa tyylillään.
Tulevat ikkunalinjat, ja kaikki mittasuhteet säilyvät alkuperäisinä joten kysehän on lähinnä kopsaamisesta ilman sen kummempaa "luomistyötä".
Ja sapokka uusitaan alkuperäisille mitoille ja laseille sekä valomasto muuttuu hapokkaasta puiseksi...


Dejah Thoriksen tapauksessa homma on "helppo" koska hytti on pieksetty niin pehmeäksi että se on yksinkertaisesti helpompi uusia kokonaan kuin korjata kunnolla. Näin pääsee helpoimalla ja samalla saa bonuksena 4 kuutiota lisätilaa.

Tässä kun ihan leipätöikseen suht menetyksekkäästi laskeskelee ja funtisii mikä työ vie minkäkin verran aikaa ja tulee maksamaan niin kyllä minulla on selvä työsuunnitelma, aikataulu ja kustannusarvio hytin uusimisesta mutta on se sen verran hurja että taidan kertoa siitä vasta kun perustyö on tehty. Näillä näkymin kaikki rakenteet tulevat alkuperäisellä sydeemillä tehtäväksi koska on siinä sen verran kovan luokan ammattimies homman tehnyt että en yritäkkään etsiä pätevämpiä ratkaisuja ja kauniimpia muotoja - paitsi ehkä ikkunoiden kiinnityksen osalta - niin ja se kusilaitu jää pois.
Valmistahan siitä ei tule koskaan...

Olen ihan samaa mieltä tuosta Kejosen linkin summalaisesta ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.10.2008 13:57

Tuosta materiaalista sen verran että muutama vuosi sitten löysimme mereen uponneen puutavarasatsin jossa oli melkoinen määrä 3x10" mäntylankkua. Tuo löytö oli käytännössä unohduksissa aivan viime viikkoihin asti ;-)
Nyt tuo alkaa olemaan kuivaa ja siitä on raakasahattu n. 100jm 2x9" lankkua jotka menevt lähipäivinä höyläämölle jossa niistä tulee 28x200-220mm lautaa.
Sen verran tuon tavaran historista on tietoa että mystinen katoaminen tapahtui v. 1911 ja se nostettiin keväällä 2006 ja tapuloitiin jemmaan.

Jos tuosta satsista ei löydy tarpeeksi hyvää tavaraa niin sitten se höylätään
erään piensahan 2x8" mäntylankusta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Lampila » 10.10.2008 16:25

Eli sulla toi viimeinen, uusi ikkuna, suurenee noin samassa suhteessa kuin vanhatkin mentäessa perään päin?
Lukeudutko V-M sammakkomiehiin kun puutavara löytyy pohjasta? Tuo työn aikataulutus on varsin kimurantti seikka, vartti ja viikonloppu ei enää tahdo riittää oikein mihinkään. Viikot ne tahtoo vaan venyä kuukausiksi. Nykyiseen projektiin olen aikataulun vetänyt jo alkuun pitkäksi jottei ala vaimon kanssa ikuinen väittely omien realiteettien tuntemisesta.
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.10.2008 16:48

Joo kyllä se ikkkunalinja menee täysin samanlaisena läpi kyljen eli neljäs ikkuna on korkein. Linjat on pidettävä jo ihan periaatteen vuoksi ;-)

Jonkun verran on tullut sukelleltua mutta ei tämän homman puitteissa vaan nämä on nostettu ylös ihan raakasti pitkällä keksillä ja omalla haballa. Meillä on tuon Varjakan sahan ja Oulu-yhtiön peruina muutamia kymmeniätuhansia ( ? ) kuutioita tukkeja ja sahatavaraa ihan kivenheiton päässä satamasta. Sitä on nosteltukin aivan hirveitä määriä sekä mekaanisella että lihallisella kouralla ja yhä vaan riittää tavaraa.
Parhaathan sieltä on viety päältä eli ne 10-12m pitkät puomitukit herrojen hirsihuviloiden rakennuspuiksi mutta varsinkin sellutukkia on pohjassa vaikka kuinka paljon.
Tuo 3x10" lankku on pontattua ja tehty aikoinaan vartavasten proomujen rakennusaineeksi. Pituutta tavaralla on tasan 20 jalkaa eli ihan tuumamitoilla on menty siihen aikaan. Sen jäljille päästiin tai paremminkin tuttava pääsi suullisen perimätiedon mukaan. Varastettua ja kunnolla piilotettuhan se on ollut ja uhontunut vaan sitten loppujen lopuksi sinne mereen tai sitten vaan ei ole yksinkertaisesti uskallettu paljastumisen pelossa nostaa ylös. Upotus on tapahtunut puomitukkien kettinkien ja isojen kiviankkureiden avulla.
Alueella pyöriskelee kaksi heppua joista toinen nostaa käsipelillä myyntiin polttopuuta ja toinen parrua ja lankkua askarteluhommia varten.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin