"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Dolphin
Viestit: 61
Liittynyt: 25.01.2007 13:23

Viesti Kirjoittaja Dolphin » 17.10.2007 19:10

KS1030 kirjoitti:"airot, mela TAI ankkuri köysineen" tulkitsen niin että joku noista kolmesta pitää olla. mikä olisi vaihtoehtoinen sana muoto/järjestys?

Täytyy sanoa että olen (itsenäisesti) veneillyt n. 26vuotta, ja olen yhden kerran joutunut käyttämään ankkuria, kun rantauduin erääseen vieras satamaan joka oli niin täynnä ettei poiju paikkoja enaa ollut. jotenkin ankkuria ei enää meinaa muistaakkaan kun se aina on pois silmistä keulan köysiboksissa.
Ihan totta, kyllä siinä ohjeessa on kolme vaihtoehtoista varustetta - eipä tuosta viranomaisen sanamuodosta taida sittenkään tulkinnanvaraa löytyä.

Tuon ankkurin tärkeyden perustelen ainakin itselleni sillä, että se on mahdollisessa konerikkotilanteessa mukava tietää että saa veneen pidettyä pois rantakivikosta :) Ajoankkurikin oman veneen varustuksesta löytyy, mutta sille ei vielä ole käyttöä ollut. Uskon kuitenkin, että tarpeen tullen sitäkin varustetta kiitellään ja hartaasti.

Tuohon Veli-Matin ihmettelyyn airon/melan tarpeellisuudesta voin kyllä yhtyä. Ymmärrän sen käytännöllisyyden jossain viisimetrisessä tuulilasiveneessä, meloohan sillä koneen sammuttua väylältä pois jos joku isompi laiva vaikka on tulossa päälle. Mutta isoissa veneissä tuollaisen perusmelan merkitys on valitettavasti vain se lain kirjaimen täyttäminen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17.10.2007 19:19

Tuosta polttoaineesta vielä sen verran että hintaero "kovanmaan huoltsikan" ja venehuoltsikan välillä on 7snt litralle, minkä minä jollakin tapaa hyväksyn koska esim. Kellon Kiviniemen asemaa ylläpitää paikallinen meripelastusseura. Mutta tuo hintaero on valtava jos tilaa sen kuution 65snt litra...
Päässälaskulla se tekee näin; ajotunteja 250, kulutus 6l/h = 1500hxerotus 0,21snt = n. 300€. Ja sillä saa 480 tölkkiä Karjala olutta tarjouksesta, pikalähdöllä vaimon Turkkiin viikoksi, n. 40 normikossua, reilut 27l Unicasuperlakkaa 9l pöntöissä, yhden suht reipashenkisen kapakkaillan, maksaa tytön opiskelijaboksin kkvuokran, reilut 150m höyläämätöntä venelautaa, 750 haulikon metsästyspatruunaa, 450l lisää samanhintaista löpöa eli ajotunteja lisää jotain 70, jne, jne...

ps. tuolla edellä sinkkinaftenaatista tuli näköjään muka homeentorjunta-ainetta. Sitähän se ei ole...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10.08.2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JLN » 17.10.2007 21:08

Jep, naftenaattia lahosuojaksi ja tolyylifluanidia hometta vastaan (mm. pellolle)
http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet/euparenm.html
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17.10.2007 21:39

Joup! Sitä just, mutta ei liene viisasta käyttää sitä vielä nyt kun rakenteet menevät purkuun ensi kesän jälkeen. Yhdelle kesälle varmasti riittää kloriittikäsittely, parempi tuuletus ja pinotexin sisältämät ärhäpit.

Kun tuolla edellä kirjoittelin listaa mukana tulleista varusteista niin ankkurit tosiaankin puuttuivat kokonaan varustuksesta. Tällä hetkellä pääankkurina on isohko, 20kg?, koottava tukkiankkuri 5m kettingillä ja 7,5kg bilikan "bruce".
On oikeastaan ensimmäinen kerta kun käytän "brucea" ja täytyy kyllä ihmetellä miksi juuri bilikan versio sai suosituksia olikos se nyt Vene-lehdessä?
Jahtihommissa ja parilla vierailulla maalikylässä en ole saanut sitä pitämään minkään vertaa. Torinrannan liejupohjassa se liukuu kuin tyhjää vain takaisin ja pyydystää polkupyöriä mutta ei tartu. Kivi/hiekkapohjassa se "mukatarttuu" ja aina lipsahtaa irti kun tempaisee kunnolla köydestä.
Varjakansalmen vanhalla tukkisuma-alueella se kerää vaijereita ja uppotukkeja koukkuunsa. Köyden mitassakaan ei voi olla moittimista kun ulkona on ollut jopa 30m + 3-4m kettinkiä ajatuksella " ei tämä voi olla tosiaankaan näin huono ankkuri kun tätä on kehuttu jopa Venelehdessä..." ja peräankkuri käytössä 1m vesillä 5-6m pelkkää köyttä. Jopa aina niin paskaksi moitittu naara pitää paremmin ihan missä vaan. Mutta "brucen" kunniaksi on sanottava että 2kg versiot ovat näpäköitä kun verkottaa affenia muutamalla yksimittaisella sillä ne on nätti laittaa veneen reunan päälle.
Tähän asti pääankkurina minulla on ollut aina patenttiankkuri eli "sammakko" ja ainakin täällä se toimii ja pitää kuin tauti kaikenlaatuisissa pohjissa mitä täällä on huolimatta sen alan lehdistössä saamista moitteista.
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 17.10.2007 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06.09.2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 17.10.2007 21:49

Veli-Matti kirjoitti:Tuosta polttoaineesta vielä sen verran että hintaero "kovanmaan huoltsikan" ja venehuoltsikan välillä on 7snt litralle, minkä minä jollakin tapaa hyväksyn koska esim. Kellon Kiviniemen asemaa ylläpitää paikallinen meripelastusseura. Mutta tuo hintaero on valtava jos tilaa sen kuution 65snt litra...
Logistiikka, logistiikka... Entisenä meriaseman mistajana tiedän tästä jotakin ;-) Hinta on kalliimpi koska myös talvella kun on asema kiinni, on kiinteitä kuluja ym. Yrittäjä on todellisuudessa yrittäjä läpi vuoden - joka on siis 12 kk - vaikka 90% p-aineesta myydäänkin toukokuun ja syyskuun alun välillä (3,5kk).

Koska meriasemilla on niin kova hinta että 7 senttiä maksaa enemmänkuin maa-asemilla, niin niitä ei käytetä vaan otetaan vaikkapa rannalle kuutio kerrallaan. Tulos on se että meriasemat harvenee entisestään. Myös tuli uusi lainsäädäntö taannoin asemille - myös kesäasemille - joka aiheuttaa useiden tonnien rempan, jonka me olsiimme saaneet takaisin jo 9 vuoden jälkeen.

Miksiköhän emme ole enää venesemayrittäjiä?

Nooh... siinä tuli esimerkiksi yksi Princess 45 omistaja valittamaan että takkaus maksaa meillä 150e enemmän kuin maa-asemilla kun ottaa tankin täyteen. Jos ei ole varaa ajella, ostaisi 40 feet Prinsessan.

Nooh... Saahan sitä mennä sitten sinne maa-asemalle sitten tankkamaan, niin huomaa itsekin että logistiikka maksaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17.10.2007 21:59

No, no, no, arvon Keelson lueppa tarkemmin mitä minä kirjoitin:
".. jonka minä jollakin tapaa hyväksyn, koska..."

Käytin tuossa kalkulaattoria ja tulin siihen tulokseen jos se ei ole alv 0% hinta (+alv22%=79,3snt eli sama kuin Shellillä) niin yksityinen huoltoaseman pitäjä myy ainetta tosiaankin pienenpienellä katteella. Tuo hinta on tosiaankin erään yksityisen pienaseman tarjous...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 17.10.2007 22:00

Tuohon Veli-Matin ihmettelyyn airon/melan tarpeellisuudesta voin kyllä yhtyä. Ymmärrän sen käytännöllisyyden jossain viisimetrisessä tuulilasiveneessä, meloohan sillä koneen sammuttua väylältä pois jos joku isompi laiva vaikka on tulossa päälle. Mutta isoissa veneissä tuollaisen perusmelan merkitys on valitettavasti vain se lain kirjaimen täyttäminen.
Voihan sillä melalla "perää pitää" eli ohjata jos ajelehtii, ja varmaan saa muutaman metrin paatin paikkaakin siirrettyä.

ps. miten joku voi veneillä 26 vuotta käyttäen ainoastaan kerran ankkuria. Sen minä ymmärtäisin jos kyseessä olisi keppivene ;-) ;-) ;-)
Ei ankkuria tarvitse laskea, jos on köydet kiinni laiturissa (viittaus veneen nosto keskusteluun).

Kyllä se ankkuri on MUST, jos luonnonsatamia käyttää. Ja toista tarvitsee jos haluaa nukkua yönsä rauhassa.

Brucesta sen verran, että aito kuulemma toimii ja jotkin kopiot eivät vaikka vähän samalta näyttävätkin.
Omani aitoudesta en tiedä, mutta hyvin se toimii paitsi kalliopohjassa.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 17.10.2007 23:56

ps. miten joku voi veneillä 26 vuotta käyttäen ainoastaan kerran ankkuria. Sen minä ymmärtäisin jos kyseessä olisi keppivene ;-) ;-) ;-)
Ei ankkuria tarvitse laskea, jos on köydet kiinni laiturissa (viittaus veneen nosto keskusteluun).

Kyllä se ankkuri on MUST, jos luonnonsatamia käyttää. Ja toista tarvitsee jos haluaa nukkua yönsä rauhassa.


Joo, tuumasin itsekkin tuota ja tulin siihen tulokseen että taitaa täällä merenkurkussa olla suomen eniten laitureita:) eli laituriin tai poijuun tapaan veneen aina kiinnittää, ei ole ollut paikkaa sitä yhtä lukuunottamatta että ankkurin joutuisi laskemaan... saatikka sitten keulankin kiinnittää johonkin kallioon tai puuhun. ehkä sekin vaikuttaa kun on oma saari niin ei ole tarvetta juurikaan rantautua mihin sattuu.

samaa mieltä toki olen sen tarpeellisuudesta konerikon sattuessa, eli pakollinen must varuste jota tarvitsee viimeistään silloin kun sen jättää pois kyydistä.

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06.09.2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 18.10.2007 0:23

Veli-Matti kirjoitti:No, no, no, arvon Keelson lueppa tarkemmin mitä minä kirjoitin
Joo sorry, luin huolimattomasti. Silmät kun on täynnä puupölyä ja aivot kans'.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18.10.2007 2:19

Pieni sivuhuomautus noin ohimennen; vain presidentit ja heimon vanhimmat uskaltavat ostaa veneensä melkein summanmutikassa:
http://www.suomenkuvalehti.fi/sk-netti/ ... -meri.aspx

;-) :-) ;-) :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 18.10.2007 8:41

samaa mieltä toki olen sen tarpeellisuudesta konerikon sattuessa, eli pakollinen must varuste jota tarvitsee viimeistään silloin kun sen jättää pois kyydistä.
Sama pätee siivouksessa pois heitettyyn tavaraan, sitä tarvitsee muutaman viikon kuluessa poisheitosta...
Pieni sivuhuomautus noin ohimennen; vain presidentit ja heimon vanhimmat uskaltavat ostaa veneensä melkein summanmutikassa:
:-)))
Annoitko kirjoitusvinkin lehtimiehelle?
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 18.10.2007 11:01

Veli-Matti kirjoitti:Tuosta polttoaineesta vielä sen verran että hintaero "kovanmaan huoltsikan" ja venehuoltsikan välillä on 7snt litralle..
No ei se mitään, jos varmuudella tietää säästävänsä, minä kannoin astioilla 100l ainetta eräältä kovanmaan huoltikselta veneeseen ja sitten hoksasin, että Torinrannan veneasemalta saa just samaan hintaan, ei tarvi kuin ajaa laituriin ja painaa pistoolista. :)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 18.10.2007 13:22

Minä kun tankkaan vain kerran vuodessa n.200l niin tapaan soittaa asemat läpi että tietää mistä hakee. erot ovat aika suuria keskenään.

nyt pitää vielä hakea tankki täyteen polttoöljyä kun ainakin meriasemat vaihtavat mäskit talvenaikana dieseliin.

tankkihan on hyvä pitää täynnä talvenyli.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 18.10.2007 15:45

Vilkkaimpana kesänä mulla meni 8 tankillista eli 480 litraa löpöä je se tekee noin 120 tuntia ajoa mikä ei tietty sekään ole paljoa se. 10c lisää litralta olis siten tehny 48€ eli 2 pönikkää punkkua. ja tuplahinnalla 20 pönikkää. Reilulla kesäkulutuksella 2 ihmistä kiskoo 2 tonkkaa viikossa, eli 20 tonkkaa tekee suurinpiirtein kesäkaauden kulutuksen mitattuna viineissä. Eli jos haluaa edelleen veneillä kalliimmalla polttoaineella pitää viinin kulutusta vähentää. Tästä taas seuraaa valtion alkoholiverotulojen laskua joka on kompensoitava esim polttoaineen verotuksen nostolla jne.

Toisalta ne jotka ovat opetelleet elämään raittiina, saattavat nyt pelonsekaisin tuntein odottaa tiisselin hinnannousua joka tietää joko venematkailun vähentämistä tai pahimmillaan siitä luopumista, sillä meidän suomalaisten jotka euroopalaisittain syömme huonosti (vrt Perluskooni ja Sirakki) tuskin voimme ainakaan elintarvikemenoistamme tinkiä se kun näkyy sitten kasvaneina terveysmenoina kuntasektorilla. Vaatepuoellakin kiristämisen varaa on niukalti kun keskimääräinen italialainen kuluttaa 6 kertaa enemmän vaatteisiin kuin suomalainen joka kuitenkin elää kohtalaisen arktisissa olosuhteissa.


Toivonkin meidän kaikkien suomalaisten niin veneilijöiden kuin maarapujen osalta että polttoaineen hintoihin ei suuremmin kajottaisi ja meriasemia tuettaisiin EU: pysyvän haitan tuella, sillä tunnetusti meri täällä jäätyy ja aiheuttaa meriasemien yrittäjille pysyvää haittaa. Tämä pysyvä haitta kompensoituu polttoaineen hintaan nostaen sitä jopa 8% litralta. Niinkuin edellä todettiin tämmöine hinnan nousu alkaa jo näkyä muun kulutuksen laskuna. ;) ;)

Mulla oli semmonen setä joka osti punasta ja vaaleansinistä maitoa ja sai ne sekoittamalla sitä tummansinistä ja säästi vuodessa 50 mk ja elettiin 80 lukua. Ihan vaan tuli mieleen ;)

Mullakin on semmonen bilikan 15 kg bruse kopio ja pitää kuin muna kokkelista. niissä kopioissa voi kuulemma se lapakulma olla ihan väärä , riippuu valmistajasta.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18.10.2007 16:24

Kato ville pirua - Kindekin on vielä hengissä ;-)

Siis "pitää kuin muna kokkelista" vissiinkin tarkoittaa että ankkuri toimii niin kuin pitääkin?
Noissa sananlaskuissa tahtoo joskus tulla sekaannusta kun niitä käytetään puhekielessä. Tunnetuin väärin käytetty on se legendaarinen "lähti kuin kuppa Töölöstä" joka ei suinkaan tarkoita nopeutta vaan äärimmäistä hitautta luokkaa "kuin täi tervassa" ;-)

Pitääpä käyttää laiturilla sitä bilikanbrucea josko siinä olisi vaikka kulmat pielessä. Tuo 7,5kg on aivan liian pieni varsinaiseksi peräankkuriksi yli 4t veneeseen mutta se olisi näppärä onkiankkuri - jos toimisi...

Kansihenkilö kysyi että onkos tällä paljon kalliimpi ajella kuin Bertta-Lotalla niin silloin piti ottaa oikein kalkulaattori käyttöön ja tämmöiseen päädyin:
B-L 2,7l/h 6solmun nopeudella, 95E 1,40€/l = 63snt/maili ja
T-v 6l/h 8 solmua, mopö 0,80E/l = 0,60snt/maili ja kun siirrytään dieseliin niin 1 € litrahinnalla = 0,75€/maili.
Eli kulutusta pitää vähentää Karjalatölkki/4 mailia. Jos lähden käymään vaikka Iin Röytässä jonne on edes takaisin n. 32mailia niin jo etukäteen vähennän 8 tölkkiä. Normiannoksesta (1,5 tölkkiä mailille) jää juotavaksi vielä 40 tölkkiä ja kyllä sillä nippa nappa pärjää kun on pakko ;-(

Tuosta painosta tuli mieleen vastaavan kokoiset pellinkiläiset joille ilmoitetaan painoksi lähes poikkeuksetta 2,5-3 tonnia varusteineen. Suurnäkki sanoi että tutkavene painaa "viitisen tonnia" ja autonosturikuski että "vähän reilut 4 tonnia". Ja käytännössä ilman varusteita ja tankki melkein kuivana. On siinä rakenteissa hieman eroa - tai sitten painoarvioissa...
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 18.10.2007 16:58. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin