"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06.09.2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 18.10.2007 16:29

Veli-Matti kirjoitti:Eli kulutusta pitää vähentää Karjalatölkki/4 mailia. Jos lähden käymään vaikka Iin Röytässä jonne on edes takaisin n. 32mailia niin jo etukäteen vähennän 8 tölkkiä. Normiannoksesta jää juotavaksi vielä 40 tölkkiä ja kyllä sillä nippa nappa pärjää kun on pakko ;-(
Mutta sitten on vielä se vaihtoehto, että vetää botskissa "kosmiset koomat" ja kuvittelee olevansa merellä. Ei kulu löpö mutta heiluu kuitenkin. Tätä vaihtoehtoa ei kukaan ole vielä hiffannut :-)

On joskus poikkatten kanssa tuolla laillakin seilattu - ja usiamman kerran - eikä sekää huonoa tehnyt ;-)

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 18.10.2007 17:02

mun ruutuvihko kertoi seuraavaa kaudesta 2007
konetunteja 168h, PÖ:tä ostettu 564,05 litraa, (3,37l/h) johon rahaa käytetty 478,46€
Halvin PÖ: INIÖ 0,68€/l, Kallein PÖ (yllätys yllätys) HANKO 0,929€/l, k.a. 0,84 €/l
Tuolla Iniössä on saaristomeren halvin PÖ, kun saavat sitä kuljetustukea. "siellä on se kåva elämä saariståssa"

Petra painaa keväällä tyhjänä ilman varusteita tankit täynnä 3320kg
Mullakin on semmonen bilikan 15 kg bruse kopio ja pitää kuin muna kokkelista. niissä kopioissa voi kuulemma se lapakulma olla ihan väärä , riippuu valmistajasta.
Varmistus edelliseltä omistajalta (pikkuveli), se minunkin "Bruce" on nikunaku malli Bilikasta toimii mielestäni ihan hyvin.

lisää nippelitietoa kaudelta 2006:
konetunteja 157h, PÖ:tä ostettu 549,4 litraa, (3,49l/h) johon rahaa käytetty 457,53€
Halvin PÖ: 0,78€/l, Kallein PÖ 0,85€/l, k.a. 0,83 €/l
Viimeksi muokannut simo, 18.10.2007 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 18.10.2007 17:04

Veli-Matti kirjoitti: T-v 6l/h 8 solmua, mopö
Voisin veikata, että tuokin kulutus on yläkanttiin,
olen joka kesä tankannut Mira-Juliaa periaatteella 5l/tunti ja ajelen 7-9 solmua yleensä
ja polttoaineen määrä tankissa on vain lisääntynyt, eli tuo Fordin 80hp 2712 E ei vie n.3ton paatissa edes tuota 5 litraa/tunti.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 18.10.2007 17:30

oli kyllä surkea veto se muna kokkelista mutta parempaa ei irronnut tänään. ankkuri kuitenkin pitää ja lähtee pohjasta kuin kuppa töölöstä jos ei löydy papua ranteesta.

juu henkissä ollaan vaikka välillä tuntuu että ei. remontti edistyy mutta sekin tyyliin kuppa töölöstä vauhdilla ja vene mätänee laiturissa mutta tulihan sitä sentään käytyä oikeen suomenlinnassa asti ja tunteja mittariin kerty kokonaista 4 kpl.

taas tuntuu että pistän purkin myyntiin mutta varmaan keväällä taas en raaski jos sen veteen asti saa raahattua.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18.10.2007 21:00

Joo, tuo 6 litraa on semmoinen mitä olen funtsinut maksimiksi, oikeasta kulutuksesta ei ole höykäsen pölähtänyttä tietoa mutta sekin varmasti selviää ensi kesänä. Parempi laskeskella noin päin niin ei tule ikäviä yllätyksiä vaan ainoastaan positiivisia kun löpö vaan tankissa lisääntyy kuten Masalla ;-)
Luulen (ei ole kiekkamittaria) että tutkaveneen potkuri&välitys ei ole parhain mahdollinen huviajoon koska työkäytössä on tarvittu vetovoimaa mahdollisimman paljon. Siksi arvioin tuota pa-kulutusta varman päälle yläkanttiin...

Kun soitin vaihteesta Mepratuotteelle ne sanoivat ettei siihen saa öljynsuodatinelementtejä enää mistään. Kehoittivat yksinkertaisesti tulppaamaan aukon koska missään modernissa vaihteessa ei kuulemma ole enää suodatinta vaan öljyt (sama öljy kuin koneessa) vaihdetaan samalla kertaa kuin moottoriinkin. Siis kuulemma vaihteissa ei ole muka suodattimia jota en ihan purematta niele. Niin kuin en sitäkään ettei öljynsuodattimia ole muka saatavilla - laitoin velipojan yhteyksineen asialle ja olen varma että piakkoin on sopivia suodattimia vaikka vuohien syötäväksi asti.
Tehonkesto huvikäytössä tuolla laatikolla on kuulemma 150hp joten eiköhän se riitä vallan hyvin 75hp Valmetille...

Mielenkiintoista hommassa on se että jo nyt on tullut kaksi yhteydenottoa
hinauskeikoista. Toisessa pitäisi hinata proomua pari mailia ja toisessa suurehkoa teräsvenettä Marjaniemeen remonttiin viitisenkymmentä mailia... Pitäisiköhän hinauskoukku jättää paikoilleen rempan jälkeen - oishan se aika macho härpätin huviveneessä?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
pelzi
Viestit: 72
Liittynyt: 15.06.2004 11:53
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pelzi » 19.10.2007 8:53

Niitä aitoja Bruce ankkureita voi olla vaikea saada, kun väittävät että valmistus on lopetettu juurikin sen tähden että kopiota saa nykyisin murtoosa hintaan jokapaikasta. Aidoilla ja kopioilla suurin ero on hinnan jälkeen valmistus tavassa eli aidot on taottuja ja kopiot valettuja. En kyllä ole nähnyt tai kuullut yhdenkään valetun kopion katkenneen tiukassakaan paikassa. Itse ostin vasta kopio-cqr:n, joka on hiukan krouvimman näköinen tarkkaan katsottaesa - hinta oli hiukan reilu kymmenesosa aidon hinnasta.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 19.10.2007 10:20

Juu noihan siinä kävi, että valmistus loppui kun kopioita tuli markkinoille niin penteleesti :(
E mare libertas

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 19.10.2007 10:41

Ilman muuta se hinaus laite pitää jättää siihen. Se kuuluu siihen veneeseen, sama ku se sapokan tutkakin (myös hovinsaaren tutkana tunnetaan ).

Mikossa on hinaustukki, joka asennetaan tai nostetaan paikoilleen hytin perässä oleviin vakoihin. Siitä sitten vaan hinailemaan =)
Ja ei tulis pieneen mieleen heittää sitä pois, kun se on sentään työkalu =) Melkeen ku sinivilkkukin tutkan päällä =D
Ainoo huono puoli on se että tilaa on vähän ja se tukki on kuitenki aika iso kapistus, ni sijotus paikkaa ei oikeen löydy kunnolla =(

http://hotsku.spaces.live.com/photos/

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 19.10.2007 11:07

Juu noihan siinä kävi, että valmistus loppui kun kopioita tuli markkinoille niin penteleesti :(
vielä on myynnissä:

http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=126

http://www.meredin.fi/Meredin/0403.pdf

lisäksi monella näyttää olevan myynnissä "bruce tyyppinen" ankkuri
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.10.2007 11:23

Pitää tarkistaa tuon bilikkabrucen kulma ja verrata sitä vaikka niihin mun 2kg affenverkkoankkureihin, jokuhan siinä on kun se ei pidä ja muut kertovat että se on ihan ok...

Sapokka säilyy vaikka se ehkä ole järkevää tilankäytön suhteen sillä ohjauspiste täytyy olla jatkossakin keskellä. Jos kerran ajohytti jatkuu apauttiarallaa 60cm ja kone siirtyy eteenpäin niin koneen pääsee kiertämään molemmin puolin. Nyt konekoppa on kiinni takaseinässä ja puolenvaihto hytissä tapahtuu ruodin edestä hyppimällä akkutilan yli.
Kansihenkilö rupesi viekoittelemaan minua edes jonkin kokoisen takahytin tekoon romppeita varten - juuri kun asiantuntevampi porukka täällä sai puhuttua minut hylkäämään suunnitelman.
Mutta veikkaan että kansihenkilön ajatukset muuttuvat kesän aikana kun avotilaan laitetaan kunnon lepolasse auringonpalvontaa varten (ja kipparille suurentava taustapeili...)

Vetokoukku on ongelmallinen sen takia että se johtaa putkirunkoa myöten konehuoneesta melkoisen mökän avotilaan. Pitäisi muutta se feikkivetokoukuksi ja laittaa pätkät kumiletkua välille...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 19.10.2007 11:35

Kejonen kirjoitti: Melkeen ku sinivilkkukin tutkan päällä =D

http://hotsku.spaces.live.com/photos/
Vilkku voi tulla kalliiksi, Mikko ei ole enää järvipelastusalus. Voit saada sakot virkavallan anastamisesta.

http://groups.google.com/group/sfnet.ha ... a35f88799c

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 19.10.2007 11:41

Veli-Matti kirjoitti:Pitää tarkistaa tuon bilikkabrucen kulma ja verrata sitä vaikka niihin mun 2kg affenverkkoankkureihin, jokuhan siinä on kun se ei pidä ja muut kertovat että se on ihan ok...

Väärä kulma on joko patentin (nyt vanhentunut) kiertämistä kun kulman asteluku oli patentin keskeinen sisältö. Tai sitten ihan vain huonoa kopiointia.
Veli-Matti kirjoitti: Vetokoukku on ongelmallinen sen takia että se johtaa putkirunkoa myöten konehuoneesta melkoisen mökän avotilaan. Pitäisi muutta se feikkivetokoukuksi ja laittaa pätkät kumiletkua välille...
Vetohommien tekokin on hankalaa kun mukaan astuu ammattiliikenteen säännöt helposti. Kannattaa olla varovainen siis.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.10.2007 12:11

Joo, tarkoituksena ei suinkaan ole alkaa ammattimaisesti tekemään vetohommia - vaan heitin homman enemmän tai vähemmän kieli poskessa. Ja siksihän tämä "Tutkaveneen uudet..." onkin täällä laituriparlamentissa ettei kukaan, varsinkaan viranomaiset, ota kaikkia älynväläyksiä ja heittoja ihan tosissaan. Muidenkaan kuin minun ;-)

Homma vaatisi asianomaisen katsastuksen veneelle ja kuljettajalle erillisen tutkinnon sekä lisäyksen Varjaagin toimialatietoihin kaupparekisterissä sekä vakuutukset. Sitten homma menisi lainkirjaimen mukaan - liian vaivalloista muutaman satasen tai tonnin tähden. Ja sitä paitsi sehän olisi työtä - hyi hemmetti...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 19.10.2007 12:44

Kansihenkilö rupesi viekoittelemaan minua edes jonkin kokoisen takahytin tekoon romppeita varten - juuri kun asiantuntevampi porukka täällä sai puhuttua minut hylkäämään suunnitelman.
Se takakajuutta vasta hyvä onkin, vieraat (ja lapset) saavat levittäytyä sinne, yksin kun liikkuu sinne saa heittää romppeet ja paatti on siisti sisältä.
Yksi kannatusääni kansihenkilöstön ehdotukselle!
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 19.10.2007 13:39

Joo, Mikko ei oo koskaan ollu järvipelastus vene vaan aina merellä =)

Ja mitä sinivilkkuun tulee, niin siinä ei oo koneistoa sisällä, vaan pelkkä kupu. Ja mikään lakihan ei kiellä pitämästä sinistä muovia katolla.
Tosin liiallinen viranomaisten matkiminen (esim. poliisi auton) taitaa olla kiellettyä. Mutta tuskin toi tutkan päällä oleva pikkunen kupla ketään hämää. Ja jos joku apua tarvii ni autetaan sit =D

(nimimerkillä Maisalla 1 hinaus ja 2 konevikasen saattoa lennosta kesällä 2007 )

Vastaa Viestiin