"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
uikku1
Viestit: 6
Liittynyt: 24.06.2003 5:01

Tiutisen tutka

Viesti Kirjoittaja uikku1 » 06.10.2007 13:36

tai Sapokan tutka on oikea nimi (ei Sopokan tutka). Sapokanlahti (Sapokka) on saappaan muotoinen lahti Kotkassa, jossa on mm. vesipuisto ja Kotkan suurin venesatama. Hieno paikka. Tiutinen on saari Kotkan kupeessa, jonne tieyhteys ja omakotiasutusta. Oli sodan aikana maailman pommitetuin paikka kun venäläiset pommikoneet pudottivat vahingossa Kotkaan tarkoitetut pommit sinne.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Hytin jatkaminen

Viesti Kirjoittaja Jude » 06.10.2007 16:51

Meinasin sanoa varottavan sanan linjojen pilaamisesta, mutta sitten katsoin kuvaa. Eihän se vene hassumman näköinen olisi, vaikka hyttiä jatkaisi.

Kuva

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.10.2007 20:06

Jos rakentas semmosen hytin että sisäkorkeutta ajohytissä olisi 2m ja etuhytissä 175cm jolloin minulla olisi seisoma korkeus koko veneessä. Etuhytin pituus olisi 3m ja ajohytin 4m niin silloin jäisi vielä näpäkkä avotila jossa olisi kiva grillailla...
Ei vaiskaan, nuo hytti hommat ovat niitä maailman vaikeimpia jos meinaa pitää linjat kurissa ja herran nuhteessa. Tosin tällä kertaa hommaa helpottaa muut Suurnäkin veistämät veneet - vaikkapa Simon summalainen Petra.
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 07.10.2007 9:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 06.10.2007 21:20

Entistäkin kauniimpi kun pohjan muodotkin ovat näkösällä. Runko on niin terveen oloinen että veneeseen kannattaa panostaa aikaa, rahaa, mutta ennen muuta hyvää makua. Kunnostus vaatii talvenylinukkumista: miten tehdä samanaikaisesti viihtyisä sisustus ja säilyttää jotakin aidosta, karusta äijyydestä, jota varsinkin avotila edustaa? Sapokan eli Tiutisen tutkaa ei missään tapauksessa kannata tärvellä, siinähän on tämän veneen sielu.

Maarianhaminan itäsatamassa oli aikoinaan meidän vieressä iso lasikuituvene, jossa vanhempi ja tukevampi pariskunta kokkaili. Veneen nimi "Naima" oli kirjoitettu isolla kylkeen. Lähempää katsoessa tosin huomasi, että nimen alle oli lisätty pienemmällä täydennys "mökki".
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.10.2007 9:37

Runko on malliltaan huomattavasti tilavampi kuin esim. Bertta-Lotta olisi samanmittaisena - tai toisinpäin. Kovinkaan kauniiksi tuota runkomuotoa en osaa sanoa sillä korkea ja leveä keula jotenkin häiritsee silmää. Mutta kaitpa siihen tottuu ja ehkäpä sitä tulee katseltua jotenkin tavallista kriittisemmällä silmällä ja vertailtua siihen mitä on tottunut. Yhtä kaunista siitä ei saa mitenkään kuin Bertta-Lotasta mutta huomattavasti komeamman. Kauneus ja komeushan ovat ihan eri asioita ;-)
Tutkaveneen kanssa ei ole tarkoitus alkaa hätäilemään, eikä se onnistukaan sillä talvella mahtanee mennä 3kk muiden veneiden kanssa. Mutta (huvi)ajokuntoon se saatetaan, sipistellään lämppäreineen semmoiselle mallille että asuminen onnistuu ja homepilkut myrkytetään ja peitetään värillä.
Rungon kunto on todella hyvä ainakin sillä perusteella mitä tutkin sitä nosturilta ja olen pistellyt ja koputellut turkkien alustoja. Se ei vuoda ollenkaan eikä kuulemma ole vuotanut koskaan vesillelaskussa sen vertaa että venettä olisi pitänyt erikseen valvoa. Sen verran vesirajan yläpuolinen laudoitus on saanut osumia työssä että rungosta tulee valkoinen. Etuhytti olisi täysi kymppi mutta ajohytti sapokoineen kelvoton joten kaikki menee uusiksi jossain vaiheessa.

Säät vaan vaikuttaa surkeilta kun tuulet ovat onnettoman heikkoja mutta siihen asti meinaan pitää venettä vedessä että pääsen testaamaan legendan summalasten merikelpoisuudesta - sillä minähän en usko ennen kuin itse näen ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.10.2007 10:59

Mikä polttoaine on ensivuoden alusta laillista venekäytössä? Diesel vai moottoripolttoöljy?
Mikäli se on diesel onko siinä siirtymisaikaa jotta ehtii ajella löpöt pois tankista?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 07.10.2007 20:48

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2007/20070061.pdf

Tuolta lisätietoa jonkunnäköinen siirtymä on ja itte tankkaan kyllä viellä tankit täyteen löpöä :)
E mare libertas

Avatar
Jenu
Viestit: 186
Liittynyt: 06.10.2006 7:34
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenu » 07.10.2007 21:42

Aikaslailla pitkä selostus tuo esitys tulevasta laista. Jottei kaikkien tarttis sitä lukea kokonaan niin tässä yksi lainaus joka sisältää vastauksen yhteen ehkä keskeisimmästä kysymyksistä.

Dieselöljyyn siirtyminen olisi tarkoitus toteuttaa
joustavasti siten, ettei huoltoaseman
pitäjien tai veneilijöiden tarvitsisi vaihtaa säiliöissään
olevia polttoaineita. Jakeluteknisesti
muutos toteutuu siten, että öljy-yhtiöt toimittavat
veneasemille ainoastaan dieselöljynä
verotettua ja värjäämätöntä polttoainetta.
Käytännössä kuitenkin kestää jonkin aikaa
ennen kuin kevyen polttoöljyn värjäyksessä
käytetyt merkki- ja väriaineet häviävät huoltoasemien
ja veneiden tankeista. Käytetty
polttoaine saattaa värjääntyä näistä väriainejäämistä,
vaikka polttoaine olisi jalostamolta
lähtiessään ollut värjäämätöntä dieselöljyä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.10.2007 10:05

Elikkäs tankit täyteen moottoripolttoöljyä viime tekoina tälle syksylle - ja "varakanisterit" myös...
Mulukasin silimällä että tutkaveneessä on lähelle 500l tankki joka riittänee 80-100h ajoon eli ei paljon mihinkään mutta säästöä tulee satasen huiteille joka sekin on rahaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.10.2007 21:45

Tuolla edellä irvailin kieliposkella summalaisten merikelpoisuudesta siihen tyyliin etten usko ennen kuin itse näen tai paremminkin koen...
Huomasin veneessä kiertovesipumppua laitellessani kuitenkin semmoisen asian mikä todistaa todellisesta merikelpoisuudesta jopa minullekin ihan tarpeeksi ilman livetilannetta. Ja kyllä se kertoo ammattikalastaja- ex-omistajan kovasta päästä aivan yhtä paljon - huomenissa muutama kuva tuosta "kiistattomasta todisteesta" ja vähän muustakin.
Aamulla 03.30 lähdetään merelle tutkaveneellä katsomaan olisiko siellä jo ranssikauloja pohjoisesta. Ajomatkaa tulee reilut 15 mailia ja on kiva nähdä onko sapokantutka maineensa veroinen pimeässä ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.10.2007 11:05

No niin, tuli karikolta äkkipako kun päivän valjettua rupesi tuuleman pohjoisesta ja vesi mennä hurahti ties minne. Kivikot paljastui tunnissa niin laajalta alueelta että sorsien houkuttelua oli turha jatkaa, joten käänsimme veneen keulan kohti kotia.

Mutta tässä se lupaamani todiste tutkaveneen merikelpoisuudesta:

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=540

Ja on siellä pari muutakin uutta kuvaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 09.10.2007 11:35

Veli-Matti kirjoitti:Mutta tässä se lupaamani todiste tutkaveneen merikelpoisuudesta:

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=540
Ei taida tutkapäivystäjälä olla häävit olot siinä kelissä,
missä tuo kirppa alakaa nuin pyöriä, eikä varmaan pienemmässäkään aallokossa, meinaan vaan että taitaa tutkaaminen sattua ohimoihin ja ottaluuhun aikalailla... ;)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.10.2007 11:47

Ei se hakanen muuta kuin kuin hieman heilahteli paluumatkalla vaikka tuulta oli kymmenisen metriä. Täysrundiin jäi matkaa ainakin 300 astetta ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.10.2007 20:34

Sain leipätyöt tältä päivää siihen malliin päätökseen että olin jo kolmen maissa matkalla karikolle iltalennolle seisojani kanssa. Koira ei ole koskaan ennen ollut muuta kuin perämoottoriveneessä. Olikin hauska seurata kun se kierteli pitkin venettä hieman arkana ja uteliaana. Kun totesi paikan turvalliseksi niin käskin sen sivupenkille katselemaan maisemia kerrankin lämpimästä hytistä kylmää vettä pärskivän perämoottorikyydin sijasta. Siitähän se riemastui ja loikkasi hetkisen kuluttua konekopan päälle istuskelemaan kuin ainakin omistaja. Jotenkin vaikutti siltä että sitä viihdytti dieselin matala jyminä ja paluumatkalla se vetelin sikeitä selällään kopan päällä...
Mitä tässä on nyt jokusen kerran husannut tutkaveneen laituriin ihan kohtuu keleissä niin kyllä kaikki voi mennä niin päin v..tua kuin ikinä. Joko vene on liian pitkä laiturin päähän, liian leveä, liian vähän kierroksia, keula liian korkea, satama-allas liian pieni, ruori väärässä asennossa, toisilla liian isot veneet, jne jne... Meinasin jopa kolata nurin vierasvenelaiturilla olevat portaat ;-(
Kerran sanoin että pyöräytän Bertta-Lotan paikallaan ympäri jos tilaa on 7,61m - sentti ylimääräistä tilaa riittää. Tätä sotanorsua en varmaan saa ympäri edes 20,8m tilassa ;-)
No, eiköhän se tästä. Pitää treenata kovasti tälle syksyä että uskaltaa lähteä ensi kesäkuun 2. lauantai Torinrantaan puuvenecruisinkeihin...
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 23.12.2007 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 12.10.2007 0:20

Hehee semmosta se on ensin! kyllä se pikku hiljaa rupeaa tottelemaan paatti käyttäjää ku aikansa pulaa :)
E mare libertas

Vastaa Viestiin