"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16.08.2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
kääntösäde pienenee huomattavasti, kun pakilla ottaa käyttöön potkurin ominaisuuden kääntää paattia peruutettaessa jompaankumpaan suuntaan (potkurin pyörimissuunnasta riippuen).
Kyllä se kääntyy toistakymmenmetrinenkin melkein paikallaan jos vain vekslaa tarpeeksi. Vaihdetta eteentaakse ja ruori täyteen toista kättä.;-)
Semmoinen rekkamiesten rattinuppi olisi kätevä. Tosin hydrauliohjaus kääntyy sormellakin.
kääntyminen edellyttää tietysti peräsimen oikeaa mitoitusta ja sijaintia. Uskoisin kyllä niiden olevan Summalaisissa kohdillaan.
Petra käätyy oikean kautta huomattavasti paremmin, potkuri pakilla kun vetää perää vasemmalle. Myös kylkiparkki vasemmalle kyljelle onnistuu tyylikkäämmin kuin oikealle kyljelle.
Setämiehen entinen puuvene oli sellainen halko ettei sitä saanut ympäri kuin Airistolla.
Kyllä se kääntyy toistakymmenmetrinenkin melkein paikallaan jos vain vekslaa tarpeeksi. Vaihdetta eteentaakse ja ruori täyteen toista kättä.;-)
Semmoinen rekkamiesten rattinuppi olisi kätevä. Tosin hydrauliohjaus kääntyy sormellakin.
kääntyminen edellyttää tietysti peräsimen oikeaa mitoitusta ja sijaintia. Uskoisin kyllä niiden olevan Summalaisissa kohdillaan.
Petra käätyy oikean kautta huomattavasti paremmin, potkuri pakilla kun vetää perää vasemmalle. Myös kylkiparkki vasemmalle kyljelle onnistuu tyylikkäämmin kuin oikealle kyljelle.
Setämiehen entinen puuvene oli sellainen halko ettei sitä saanut ympäri kuin Airistolla.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 04.11.2004 21:32
- Paikkakunta: Helsinki
Kokelile Veli-Matti ajaa laituriin samalla tavalla kuin peräprutkun kanssa sillä
erotuksella että et pakittaessa käännäkkään ruoria vastakkaiseen suuntaan, vaan annat olla ruorin samassa asennossa kun tulosuunnassa oli, sitten vaan vaihteella edes takas.Johan kääntyy Suurnäkki vaikka paikallaan.
T: Ripa
erotuksella että et pakittaessa käännäkkään ruoria vastakkaiseen suuntaan, vaan annat olla ruorin samassa asennossa kun tulosuunnassa oli, sitten vaan vaihteella edes takas.Johan kääntyy Suurnäkki vaikka paikallaan.
T: Ripa
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Juu, ei nuo ruorin ja vaihteen hämmentämiset mitään uutta ole ongelmana on lähinnä summalaisen kannelta leveä keula joka leviää vesirajasta yllättävän paljon. Tietyssä kulmassa keulakansi menee jotain 70cm matalan laiturin päälle ja sillähän minä meinasi kolata sen portaan irti kun otin tarkoituksella tuntumaa että missä se keula oikein on laiturin korkeudella...
Uppoumarunkoinen vene samankätisellä potkurilla on aina samanlainen käännellä oli sen pituus 5 tai 25m - siis periaatteessa sillä sitten tulee eteen mm. koon arvioinnit. Ajoin yhden kesän 14 metristä troolaria nuorena miehenä mutta sillä laituriin kyljittäin tullessa homma hoidettiin niin että keulan sivu vasten laituria ja ruori yli ja hanaa. Sitä ei taas viitsi tehdä huviveneellä...
Uppoumarunkoinen vene samankätisellä potkurilla on aina samanlainen käännellä oli sen pituus 5 tai 25m - siis periaatteessa sillä sitten tulee eteen mm. koon arvioinnit. Ajoin yhden kesän 14 metristä troolaria nuorena miehenä mutta sillä laituriin kyljittäin tullessa homma hoidettiin niin että keulan sivu vasten laituria ja ruori yli ja hanaa. Sitä ei taas viitsi tehdä huviveneellä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Uusia kuvia...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16.08.2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
Kylla sen leveän keulan idea aukeaa sulle ensikesänä (tai tänä syksynä), kun navigoit hieman paremmassa aallokossa ( ei sellainen "vaimo-allokko")
SE KEULA ON TOSI HYVÄ!
Ymmärrän tuon etäisyys epäröinnin. Eka kerran kun ajoin 50 jalkaisen keppiveneen (SWAN) laituriin, niin vi...ksi se meni. Matkaa laituriin oli vajaa metri. Niin se 20tn ja 1milj. (?) € vaikuttaa...
(oli muuten sen tzadilaisen maailanymäripurjehtijan vanha paatti, jos niinkuin charter turunsaaristossa kiinnostaa)
SE KEULA ON TOSI HYVÄ!
Ymmärrän tuon etäisyys epäröinnin. Eka kerran kun ajoin 50 jalkaisen keppiveneen (SWAN) laituriin, niin vi...ksi se meni. Matkaa laituriin oli vajaa metri. Niin se 20tn ja 1milj. (?) € vaikuttaa...
(oli muuten sen tzadilaisen maailanymäripurjehtijan vanha paatti, jos niinkuin charter turunsaaristossa kiinnostaa)
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
matikainen2: SIVUT EIVÄT VIELÄKÄÄN TOIMI!!!!
Tämä päivä tuhrattiin hirvijahdissa mutta aamusella 04.30 lähdetään taas koeajamaan tutkavenettä jokunen maili. Tarkoituksena on kerätä kohtuullisen mittainen peräaalto tälle syksylle tekniikan koeajotarkoituksessa. Nyt peräaallolla on mittaa jotain 50 mailia eli potkuria on pyöritetty kymmenisen tuntia...
Vaikka tuntuu siltä että tätä tekniikkaa on turha koeajaa enempää. Pomminkestävä perustekniikka ilman hienouksia ja ongelmia.
Kansihenkilön taidot uudessa veneessä ovat tosin vielä testaamatta mutta pitkällisen yhteisen veneilykokemuksen perusteella luotan niihin - ja onhan tässä vielä kesää jäljellä testaukseen
Tämä päivä tuhrattiin hirvijahdissa mutta aamusella 04.30 lähdetään taas koeajamaan tutkavenettä jokunen maili. Tarkoituksena on kerätä kohtuullisen mittainen peräaalto tälle syksylle tekniikan koeajotarkoituksessa. Nyt peräaallolla on mittaa jotain 50 mailia eli potkuria on pyöritetty kymmenisen tuntia...
Vaikka tuntuu siltä että tätä tekniikkaa on turha koeajaa enempää. Pomminkestävä perustekniikka ilman hienouksia ja ongelmia.
Kansihenkilön taidot uudessa veneessä ovat tosin vielä testaamatta mutta pitkällisen yhteisen veneilykokemuksen perusteella luotan niihin - ja onhan tässä vielä kesää jäljellä testaukseen
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Eipä tullut lähdettyä aamusella merelle koska jahtikaverit olivat ns. itseaiheutetun pahoinvoinnin kourissa. Tulivat kyllä rantaan sovitusti mutta en huolinut kyytiin vaan palasin nukkumaan kansihenkilön viereen.
Mutta tulihan sitä jotakin tehtyä - laittelin pikaisesti maalaisjärkeä ja mielikuvitusta käyttäen äänieristystä paremmaksi. Tarvikkeina 3l kurkkupönttö, pala katohuopaa, kaksi peltiruuvia ja nitoja. Korvakuulolta meteli laski puoleen eli tutkaveneessä pystyy nyt keskustelemaan huutamatta vallan mainiosti:
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=550
ja siitä eteenpäin...
Hieman yllättäen melutaso laski siedettäväksi jopa vannoutuneelle lättäpäämiehelle. Konekopassahan ei ole käytännössä äänieristystä ollenkaan, kuten kuvista näkee, vaan ainoastaan ohut hötösuperloni pinnassa ja kaikki kulmat auki
Mutta tulihan sitä jotakin tehtyä - laittelin pikaisesti maalaisjärkeä ja mielikuvitusta käyttäen äänieristystä paremmaksi. Tarvikkeina 3l kurkkupönttö, pala katohuopaa, kaksi peltiruuvia ja nitoja. Korvakuulolta meteli laski puoleen eli tutkaveneessä pystyy nyt keskustelemaan huutamatta vallan mainiosti:
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=550
ja siitä eteenpäin...
Hieman yllättäen melutaso laski siedettäväksi jopa vannoutuneelle lättäpäämiehelle. Konekopassahan ei ole käytännössä äänieristystä ollenkaan, kuten kuvista näkee, vaan ainoastaan ohut hötösuperloni pinnassa ja kaikki kulmat auki
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Jussi R kyseli tuolla edellä tutkaveneen varustuksesta ja tekniikasta elikkäs:
Pattina on Valmet 420D 1996, vaihteena Prm 265 vm -79 peruskunnostettu maahantuojalla -96, akseli 45mm eikä potkurista vielä sen kummempaa hajua kuin että iso, ruma ja rosterinen 3 lavalla. Tuolla tekniikalla on asennuksen jälkeen ajettu "muutama sata tuntia" joten kait se minut vanhattaa kun vähänkin huoltaa. Kävin SisuDieselissä hakemassa lämppärin liitännät ja kysyin ohimennen asentajalta että kauanko nelikakskymppinen pyörii ilman isompia huoltoja niin se meinasi että 20-25t tuntia jos siihen on vaihdettu öljyt 250-300h välein, muistettu pitää lämmöt tarpeeksi ylhäällä ja venttiilit säädetty vähintään 2000h välein... (ohjekirjan suositus on muuten 1200h)
Muuta varustusta ja rompetta tulikin mukana sitten mitä melkoisesti: 6 autonrengasfendaria, pilssipumppu ilman automaattikytkintä, tuulilasinpyyhkijä huonolla sulalla, 1 akkujärjestelmä n. 220ah, vetokoukku, moottoriöljyä kanisterissa 20l, 10l jäähdytysnestettä kanisterissa, kulkuvalot, parisataa metriä sekalaista köysistöä, pelastuslautta, yhdet "pro-liivit", plokiohjaus, keksi, airo (mitähän varten?), litra akkuvettä, talvimallin työhanskat, ja ehkä jotakin muuta mitä nyt en muista...
Eli käytännössä ei mitään vaan kaikki on hommattava mutta tekniikan ja rungonhan minä ostinkin enkä valmista venettä...
Katselussa meni pari vuotta ja useampaa venettä tuli käytyä katsomassa n 15 tonnin budjetilla. Nyt tuosta budjetista on käytetty hieman yli puolet ja siihen on saatu sillä rahalla nostot ja kuljetukset sekä uudet lämppärisydeemit ja jotain muuta pientä. Kun katselee summalaista tai pellinkiläistä kuten minä niin "valmiit" veneet maksavat 15-35t ja niistäkin halvimmat ovat -60 luvulta ja tekniikka on pyörinyt useimmiten reilusti yli 5-8000h ja huoltokin, varsinkin rungon osalta, ollut vähän mitä sattuu.
Paitsi että se JLN:n pelkkari joka harmittaa vieläkin ;-(
Mutta rakentelussa ja varustelussa on varmaa ettei "kurkkupönttöjakunnollahutasulinja" jatku tätä syksyä pidemmälle...
Pattina on Valmet 420D 1996, vaihteena Prm 265 vm -79 peruskunnostettu maahantuojalla -96, akseli 45mm eikä potkurista vielä sen kummempaa hajua kuin että iso, ruma ja rosterinen 3 lavalla. Tuolla tekniikalla on asennuksen jälkeen ajettu "muutama sata tuntia" joten kait se minut vanhattaa kun vähänkin huoltaa. Kävin SisuDieselissä hakemassa lämppärin liitännät ja kysyin ohimennen asentajalta että kauanko nelikakskymppinen pyörii ilman isompia huoltoja niin se meinasi että 20-25t tuntia jos siihen on vaihdettu öljyt 250-300h välein, muistettu pitää lämmöt tarpeeksi ylhäällä ja venttiilit säädetty vähintään 2000h välein... (ohjekirjan suositus on muuten 1200h)
Muuta varustusta ja rompetta tulikin mukana sitten mitä melkoisesti: 6 autonrengasfendaria, pilssipumppu ilman automaattikytkintä, tuulilasinpyyhkijä huonolla sulalla, 1 akkujärjestelmä n. 220ah, vetokoukku, moottoriöljyä kanisterissa 20l, 10l jäähdytysnestettä kanisterissa, kulkuvalot, parisataa metriä sekalaista köysistöä, pelastuslautta, yhdet "pro-liivit", plokiohjaus, keksi, airo (mitähän varten?), litra akkuvettä, talvimallin työhanskat, ja ehkä jotakin muuta mitä nyt en muista...
Eli käytännössä ei mitään vaan kaikki on hommattava mutta tekniikan ja rungonhan minä ostinkin enkä valmista venettä...
Katselussa meni pari vuotta ja useampaa venettä tuli käytyä katsomassa n 15 tonnin budjetilla. Nyt tuosta budjetista on käytetty hieman yli puolet ja siihen on saatu sillä rahalla nostot ja kuljetukset sekä uudet lämppärisydeemit ja jotain muuta pientä. Kun katselee summalaista tai pellinkiläistä kuten minä niin "valmiit" veneet maksavat 15-35t ja niistäkin halvimmat ovat -60 luvulta ja tekniikka on pyörinyt useimmiten reilusti yli 5-8000h ja huoltokin, varsinkin rungon osalta, ollut vähän mitä sattuu.
Paitsi että se JLN:n pelkkari joka harmittaa vieläkin ;-(
Mutta rakentelussa ja varustelussa on varmaa ettei "kurkkupönttöjakunnollahutasulinja" jatku tätä syksyä pidemmälle...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tänään käytiin kansihenkilön kanssa pidemmällä koeajolla ja tankattiin samalla tankki piripintaan polttoainetta hintaan 86senttiä/litra. Helvetin kallista kun maajussit saa samaa tavaraa 65-67 sentin hintaan. Tai kaikki halukkaat saavat mikäli tilaavat tankkiauton suoraan veneelle (tai tynnyrikasalle verstaan taakse), minimitoimitus tuohon hintaan on muistaakseni kuutio...
Itse venettä kansihenkilö kommentoi että todellinen machokampe ja kauhean tukevan ja turvallisen tuntuinen. Niin muuten onkin
Olemassa olevan sisustuksen kunnosta ja siisteydestä tulikin sitten hieman kriittisempiä kommentteja (niihin en juurikaan kiinnittänyt huomiota) ja valaistussuunnitelmat olivat siltä istumalta valmiit...
Simo kehui summalaisten keulaa ja varsinkin sen heittoa tai kaatoa, ihan miten vaan, hyväksi ja niin se onkin mutta täälläpäin varsinkin "marttilaisissa" ja/tai "pasolaisissa" on suhteessa kokoon vielä enemmän heittoa. Yksi mikä ominaisuuksissa on kiinnittänyt huomiota on omituinen rullausherkkyys yli 10m veneelle mutta sen mahtanee tehdä pyöreähkö ja kantava perä sekä rungon pyöreys lähes koko mitaltaan. Ei täällä päin ole totuttu noin herkästi rullaaviin veneisiin vaikka ne ovat yleensä 1-3m pienempiä.
"No, se on ominaisuus ei vika, sanoi Jaguar-mies..."
Eilen tuli postissa Vanhalan myymä Webasto ja kävinkin eilisillan melkoista jaakobinpainia että lähdenkö asentamaan sen heti paikoilleen vai jätänkö asennuksen kevääseen. Taidan jättää kevääseen
jatkeena pari uutta kuvaa...
Itse venettä kansihenkilö kommentoi että todellinen machokampe ja kauhean tukevan ja turvallisen tuntuinen. Niin muuten onkin
Olemassa olevan sisustuksen kunnosta ja siisteydestä tulikin sitten hieman kriittisempiä kommentteja (niihin en juurikaan kiinnittänyt huomiota) ja valaistussuunnitelmat olivat siltä istumalta valmiit...
Simo kehui summalaisten keulaa ja varsinkin sen heittoa tai kaatoa, ihan miten vaan, hyväksi ja niin se onkin mutta täälläpäin varsinkin "marttilaisissa" ja/tai "pasolaisissa" on suhteessa kokoon vielä enemmän heittoa. Yksi mikä ominaisuuksissa on kiinnittänyt huomiota on omituinen rullausherkkyys yli 10m veneelle mutta sen mahtanee tehdä pyöreähkö ja kantava perä sekä rungon pyöreys lähes koko mitaltaan. Ei täällä päin ole totuttu noin herkästi rullaaviin veneisiin vaikka ne ovat yleensä 1-3m pienempiä.
"No, se on ominaisuus ei vika, sanoi Jaguar-mies..."
Eilen tuli postissa Vanhalan myymä Webasto ja kävinkin eilisillan melkoista jaakobinpainia että lähdenkö asentamaan sen heti paikoilleen vai jätänkö asennuksen kevääseen. Taidan jättää kevääseen
jatkeena pari uutta kuvaa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Laitoin kuvan josta näkee miten herkkää pellavaöljy on homehtumaan. Koska veistäjänä on maineikas Suurnäkki uskoisin että homma on edennyt niin että veistäjä on kyllästänyt rungon ja hyttirakenteiden viimeistely kyllästyksineen on jäänyt ostajan harteille. Kyllästeseoksessa ei ole ollut sinkkinaftenaattia tarpeeksi tai mitä todennäköisimmin ei ollenkaan...
Homehtumista on edistänyt se ettei koko hyttirakenteessa ollut alunperin yhtään tuuletusaukkoa ellei sellaiseksi lueta kattoluukkua joka on useimmiten kiinni eikä edistä juurikaan ilmanvaihtoa. Nyt 60mm tuuletusaukkoja on vähintäänkin riittävästi...
Homehtumista on edistänyt se ettei koko hyttirakenteessa ollut alunperin yhtään tuuletusaukkoa ellei sellaiseksi lueta kattoluukkua joka on useimmiten kiinni eikä edistä juurikaan ilmanvaihtoa. Nyt 60mm tuuletusaukkoja on vähintäänkin riittävästi...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
VOEHAN HOME
Moro V-M
Onkos kattovaneri koivua.
Koivussa kun vielä on sitä omaa sokeria joka edistää homehtumista.
Ootteko kuulleet siitä homeenpoisto/esto käsittelystä joka ei ole kemikaali vaan joku pienimolekyylinen aines joka rikkoon homeen ja estää sen lisääntymisen myös tulevaisuudessa. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia oon miettinyt sitä noin niinkuin ennalta ehkäisevästi tehtäväksi.
t:aki
Onkos kattovaneri koivua.
Koivussa kun vielä on sitä omaa sokeria joka edistää homehtumista.
Ootteko kuulleet siitä homeenpoisto/esto käsittelystä joka ei ole kemikaali vaan joku pienimolekyylinen aines joka rikkoon homeen ja estää sen lisääntymisen myös tulevaisuudessa. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia oon miettinyt sitä noin niinkuin ennalta ehkäisevästi tehtäväksi.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 25.01.2007 13:23
Se airo oli siellä varmaan toimittamassa lakisääteisen melan virkaa...?Veli-Matti kirjoitti:Muuta varustusta ja rompetta tulikin mukana sitten mitä melkoisesti: 6 autonrengasfendaria, pilssipumppu ilman automaattikytkintä, tuulilasinpyyhkijä huonolla sulalla, 1 akkujärjestelmä n. 220ah, vetokoukku, moottoriöljyä kanisterissa 20l, 10l jäähdytysnestettä kanisterissa, kulkuvalot, parisataa metriä sekalaista köysistöä, pelastuslautta, yhdet "pro-liivit", plokiohjaus, keksi, airo (mitähän varten?), litra akkuvettä, talvimallin työhanskat, ja ehkä jotakin muuta mitä nyt en muista...
EDIT: Nyt kun luin tuon uudelleen, niin siinähän annetaan vaihtoehtoja: airot, mela TAI ankkuri köysineen. Pitääkö airot kuitenkin olla, ja mela on vaihtoehto ankkurille köysineen, vai onko lauseessa kolme vaihtoehtoista asiaa ;)Merenkulkuhallituksen virkamies kirjoitti:Moottoriveneessä pakollisia varusteita kaikille veneessä oleville ovat
hyväksytyt pelastusliivit TAI
kelluntapukineet
Lisäksi veneessä tulee olla
airot,mela tai ankkuri köysineen SEKÄ
tyhjennysväline (pumppu, äyskäri tai ämpäri)
Pakollisiin varusteisiin kuuluu myös vähintään 2 kg:n hyväksytty AB tai ABE luokan tai uuden 13A 55B luokan käsisammutin, jos veneessä on liekillä toimiva polttolaite (keitin, lämmitin, jääkaappi, tms.), sisämoottori tai yli 25 kW:n (34 hv:n) perämoottori.
Ilman ankkuria (köysineen) en kyllä lähtisi juuri minkään kokoisella venheellä merelle. Melan voisin jättää pois, ainakin isommasta veneestä jossa sillä ei välttämättä saa venettä kuitenkaan esim. tuulessa mihinkään liikkumaan. Ohjaillahan melalla/airolla kyllä voi, jos vaikka peräsin sattuu hajoamaan.
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21.01.2006 18:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
"airot, mela TAI ankkuri köysineen" tulkitsen niin että joku noista kolmesta pitää olla. mikä olisi vaihtoehtoinen sana muoto/järjestys?
Täytyy sanoa että olen (itsenäisesti) veneillyt n. 26vuotta, ja olen yhden kerran joutunut käyttämään ankkuria, kun rantauduin erääseen vieras satamaan joka oli niin täynnä ettei poiju paikkoja enaa ollut. jotenkin ankkuria ei enää meinaa muistaakkaan kun se aina on pois silmistä keulan köysiboksissa.
Täytyy sanoa että olen (itsenäisesti) veneillyt n. 26vuotta, ja olen yhden kerran joutunut käyttämään ankkuria, kun rantauduin erääseen vieras satamaan joka oli niin täynnä ettei poiju paikkoja enaa ollut. jotenkin ankkuria ei enää meinaa muistaakkaan kun se aina on pois silmistä keulan köysiboksissa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Katto- ja kansivanerit on mäntyä. Istumalaatikoiden etupeilit jopa mahonkisellaista mutta niiden kannet koivuvaneria. Niissä ei ole hometta mikä on melkoinen yllätys sillä myös laatikot ovat täysin ilman tuuletusaukkoja. Myös konekoppa näyttäisi olevan koivuvaneria.
Kuvassa näkyy (vai oliko kuva epäselvä) selvästi mihin asti kyllästepensseli on lipsahtanut seinällä, hometta on myös (ennen vanerointia?) lakatulla mäntypinnalla. "Homeraja" noudattaa tarkasti pensselinvetoja - oikeastaan aika vekkulin näköinen homma
En ole koskaan kuullutkaan myrkyttömästä homeenpoistajasta - kerroppa enemmän Aki, mulla kun näkyy olevan sille "hieman" käyttöä
Tuosta homeesta tai paremminkin sen laadusta pitää oikeastaan olla kiitollinen sillä se on "vain sitä mustaa", en nyt muista tieteellistä nimeä.
Homeenestoon erikoistuneiden firmojen mukaan helppoa tappaa ja vaaratonta, haitan ollessa ainoastaan kosmeettinen.
Kotisatamassa on 11,5m luotolainen joka vietti vajaa parikymmentä vuotta maissa homehtuen perusteellisesti. Huolimatta puhdistuksesta ja kovasta myrkyttämisestä siinä pitää kerran pari kesässä käyttää ionisaattoria sisällä valkoisen homeen vuoksi. Homeesta jäi pysyvä hajuhaitta
Vietin Suurnäkin kanssa puhelimessa 1,5h kun funtsailin tutkavenettä yhtenä vaihtoehtona. Keskustelu rönsyili laidasta laitaan ja hänellä tuntui olevan aika jyrkkä kielteinen mielipide koivun käytöstä veneessä mutta silti tuota näkyy olevan tutkaveneessä jonkin verran, tosin melko lailla merkityksettömissä paikoissa.
Kyllähän minä tuon airon lainsäädännöllisen merkityksen tiedän mutta sitä minä aina vaan jaksan ihmetellä että miksi? Joku puoshaka, vappupilli, tai vaikka edes puukko olisi huomattavasti tärkeämpi "mustvaruste"...
ps. miten joku voi veneillä 26 vuotta käyttäen ainoastaan kerran ankkuria. Sen minä ymmärtäisin jos kyseessä olisi keppivene
Kuvassa näkyy (vai oliko kuva epäselvä) selvästi mihin asti kyllästepensseli on lipsahtanut seinällä, hometta on myös (ennen vanerointia?) lakatulla mäntypinnalla. "Homeraja" noudattaa tarkasti pensselinvetoja - oikeastaan aika vekkulin näköinen homma
En ole koskaan kuullutkaan myrkyttömästä homeenpoistajasta - kerroppa enemmän Aki, mulla kun näkyy olevan sille "hieman" käyttöä
Tuosta homeesta tai paremminkin sen laadusta pitää oikeastaan olla kiitollinen sillä se on "vain sitä mustaa", en nyt muista tieteellistä nimeä.
Homeenestoon erikoistuneiden firmojen mukaan helppoa tappaa ja vaaratonta, haitan ollessa ainoastaan kosmeettinen.
Kotisatamassa on 11,5m luotolainen joka vietti vajaa parikymmentä vuotta maissa homehtuen perusteellisesti. Huolimatta puhdistuksesta ja kovasta myrkyttämisestä siinä pitää kerran pari kesässä käyttää ionisaattoria sisällä valkoisen homeen vuoksi. Homeesta jäi pysyvä hajuhaitta
Vietin Suurnäkin kanssa puhelimessa 1,5h kun funtsailin tutkavenettä yhtenä vaihtoehtona. Keskustelu rönsyili laidasta laitaan ja hänellä tuntui olevan aika jyrkkä kielteinen mielipide koivun käytöstä veneessä mutta silti tuota näkyy olevan tutkaveneessä jonkin verran, tosin melko lailla merkityksettömissä paikoissa.
Kyllähän minä tuon airon lainsäädännöllisen merkityksen tiedän mutta sitä minä aina vaan jaksan ihmetellä että miksi? Joku puoshaka, vappupilli, tai vaikka edes puukko olisi huomattavasti tärkeämpi "mustvaruste"...
ps. miten joku voi veneillä 26 vuotta käyttäen ainoastaan kerran ankkuria. Sen minä ymmärtäisin jos kyseessä olisi keppivene
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."