Suomalaista osaamista: Dahlin Wood 33´

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Karimix
Viestit: 59
Liittynyt: 14.12.2006 22:24

Suomalaista osaamista: Dahlin Wood 33´

Viesti Kirjoittaja Karimix » 14.12.2006 23:24

Sain "epävirallisen" luvan linkittää toisella foorumilla esitellyn veneprojektin myös tänne Puuveneen foorumille. Tässä lainaus rakentamisessa mukana olevalta henkilöltä veneen taustoista:

Omistaja/tilaaja ei ole suomalainen. Rakennustunneista ei mulla ole tarkkaa tietoa, mutta koko projekti on aloitettu muistaakseni nelisen vuotta sitten. Ja siinä on ollut vaihteleva määrä miehiä töissä. Osa on teetetty alihankintana. Projektia ei oo vielä luovutettu, ollu vähä rauhallisempi tahti ku kaikkee viimeistelyviilauksia ym suunnitteluhommia joutuu tuossa vielä hieromaan... Kun patjat saadaan verhoomosta, loput heloitukset, kaiteet ym metallipajalta ja viimeiset viilutukset lakattua/kalusteet kasattua nii alkaa näyttää aika valmiilta!



Tässä koeajovideo ja kuvat sekä tuoreet rakennuskuvat.


--mika

toeevo
Viestit: 52
Liittynyt: 12.01.2005 19:47
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja toeevo » 15.12.2006 15:28

VOI KIASUS!

Aivan käsittämättömän tajuton paatti.
Taas yksi asia lisää minkä takia pitäisi olla rikas, tai vähintääkin varakas.
Ei vesi ol hyvä gom paati al.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 17.12.2006 17:46

Kuten koeajovideosta kuului "korjausliike on liian iso..", kuski ei ilmeisesti ole jettiä paljon ajanut.
Kuten maakuvista paljastuu, niin perässä ei ole minkäänmoisia eviä-kantsis ehkä kolmanteen koeajoon laittaa esim. trimmeihin=helppo asentaa/poistaa/muuuuttaa kokoa, jonkinmoiset evät, niin perän sivullelyönti olis hieman rajottunempaa lisääntyneestä lateraalipinnasta johtuen.
Peräkulmien remontiltakin vois välttyä-nimittäin jos omistaja ei omaa kokemusta jetistä, niin hienosti lakatut perän listan kulmat ovat melkoisina tikkuina (luulen... "muutaman kerran jettivetoista ajaneena) heti alkukesästä. :-(


Matti

cabana
Viestit: 313
Liittynyt: 17.11.2003 20:24
Paikkakunta: Tomminniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cabana » 17.12.2006 21:38

Kyllä Suomessa edelleenkin ostaan värkätä veneitä. Kunhan tuo paatti on trimmissään, niin pitäisi ostajan olla tyytyväinen. Hurja on peli kyllä. KANNATAN!!!
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 18.12.2006 10:21

Ainakin ratin keskiössä on oikea merkki. Muuten epäilyttää koko projekti: tuollainen pitäisi säilyttää vitriinissä ja sielläkin peitteen alla. Muutaman kerran vuodessa sitten pyyhkisi pölyt ja näyttäisi kavereille.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18.12.2006 14:30

Semmoiseen käyttöönhän ne useimmiten tulevat. Ja jos niillä ajellaan niin omistaja näkee veneensä vain puunattuna ja tankit täynnä. Rengit hoitaa ne vaivalloisemmat hommat ja mikäs siinä, sekin on jonkinsortin veneilyä ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 18.12.2006 15:25

Tuo vene on tarkoitettu sellaisille leveysasteille, missä voi ajella vähäpukeisten nättien tyttösten kanssa.
Ei tänne, missä kyytiin pukkaa vaan rumia ukkoja toppatakit päällä.

Ihan älyttömän hienoa, että tuollaista suomalaista osaamista viedään sinne jonnekin.
Tuollaisissa vehkeissä kai pääsee jo tuntipalkoillekin.
Ja se palkka on kokonaan ulkomailta tulevaa rahaa.
Hyvä veistäjille, hyvä Suomelle!

Hannu

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18.12.2006 18:36

Hannulla on näköjään ollut vaan vääränlaisia veneitä - näilläkin leveysasteilla ;-)

Mistäs automerkistä sitä sanotaankaan että jos kysyt hintaa niin sinulla ei ole varaa siihen.

Englantilainen haulikkomerkki Holland&Holland ei kuulemma koskaan keskustele hinnoista asiakkaan kanssa. Useimmissa tapauksissa kaupan vieläpä hoitavat välikädet toki siten että asiakasa majoitetaan hienostohotelliin huippupalvelulla joksikin päiväksi mittojen ottamista varten ja kaupantekijäisinä aseeseen kuuluu vielä haulikkoammuntokoulu.
Mutta onko Holland&Holland ihan "niin" hyvä haulikko vai vain legenda hyvästä haulikosta?

ps. minä olen ehdottomasti samaa mieltä kuin Hannukin - sitä parempi mitä enemmän ulkomaan pellet tänne maksavat oikeasta työstä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 19.12.2006 10:34

Veli-Matti kirjoitti:...sitä parempi mitä enemmän ulkomaan pellet tänne maksavat oikeasta työstä.
Ja vielä parempi, kun maksavat tyhjästä. Paras kauppa viime aikoina on ollut se, kun espanjalainen mobiilioperaattori vuonna 2000 maksoi suomalaisesta Iobox oy:stä 1.4 miljardia markkaa suomalaisille.
1.4 miljardia tyhjästä :-)))

Hannu

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 19.12.2006 11:01

Eikös se Olli Pekka Heinonen maksanut Saksan ilmatilasta kans aika kasan kahisevaa, et osataan mekin... korjaan meidän poliittiset pellet osaa,
ja siitä sai palkaks eläkeviran YLE:sta.
Korjatkaa jos olen väärässä.

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 19.12.2006 11:24

manteli kirjoitti:aika kasan kahisevaa, et osataan mekin... korjaan meidän poliittiset pellet osaa
3.6 miljardia euroa.
http://www.pjoy.fi/lehdet/te041022.htm

rafiki
Viestit: 51
Liittynyt: 19.04.2005 8:26
Paikkakunta: Dar es Salaam

Viesti Kirjoittaja rafiki » 19.12.2006 14:21

Määki ole elvis ressli ku mull o sentäs kaliipperi H&H?
AVA = Afrikka voittaa aina

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 19.12.2006 15:05

"3.6 miljardia euroa"
Toi näyttää CV:ssä jo komeelta ;O)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.12.2006 17:20

Rafikilla on pössykkänä enklantilaisten kehittämä 375 Holland&Holland Magnum ja mulla vaan kunnon paksuniska buurien kehittämä 9,3x62. Molemmat melko tarkkaan sata vuotta sitten kehiteltyjä ahriikan suurriistalle mutta toimivat vielä tänäkin päivänä kuin junanvessa. Rafikin pössykkä tosin hianostuneempi ;-) ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Rinne
Viestit: 2
Liittynyt: 21.12.2007 19:45
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rinne » 21.12.2007 20:44

Tervehdys!
Hiukkasen pitkällä viiveellä tulee kiitos kommenteista!

Karimix tosiaan melko tyhjentävästi alusti keskustelun, mutta koska tuosta on nyt jonkin verran aikaa kulunut niin voin valottaa aiheesta hieman lisää.

Dahlinin veistämö jossa vene sai alkunsa meni selvitystilaan ennenkuin paatti oli valmis. Siispä vene tuli meille tarkoituksena että työ saatetaan loppuun. Kone ja tekniikka-asennukset sekä viimeistely lukemattomine yksityiskohtineen oli tarkoitus tehdä valmiiksi.

Kesken kaiken kohtalo puuttui peliin. Syksyllä -06 veneen tilannut ruotsissa asuva herrasmies vaihtoi hiippakuntaa autuaimmille vesille joten tuli hieman mutkia matkaan..

Jonkin aikaa oli neuvottelua kuolinpesää hoitavien lakimiesten kanssa jolloin sovittiin että valmiiksihan tuo kannattaa tehdä ennenkuin sitä eteenpäin alkaa kaupittelemaan.

Ilmeisesti täällä suomessa tuo työ maksaa liikaa joidenkin mielestä joten ihan loppuvalmiiksi ei ehditty venettä tehdä. Meidän "konserninjohtaja" kyllästyi vänkäämään ruotsalaisten lakimiesten kanssa niistä säännöllisistä laskutuksista, koska veneessähän oli vielä paljon tekemätöntä työtä. Ja käytännössä sitä tehtiin täysin ilman piirrustuksia tai muitakaan suunnitelmia siinä vaiheessa, jolloin meistä duunareista tuli yhtäkkiä myös disainereita.

Ajovalmiiksihan se saatettiin, verhoilut oli mallinnettu ja tietääkseni tilattu, tuulilasin poka suunniteltu, tehty sekä lasit tilattu ja asennettu jonka jälkeen se meni tilapäissäilytykseen.

Kaikenkaikkiaan tuo oli kuitenkin todella antoisa kokemus olla tekemässä yhtä julmetun komiaa venettä. Siinäkin mielessä se oli sydäntä lähellä, koska työurani venealalla on saanut puuveneistä alkunsa. Sen lisäksi harrastuksena ja suurena kiinnostuksen kohteena on kaikenlaiset päristimet joiden voimanlähteenä on kahdeksanpyttyinen bensamoottori. Koneenahan tuossa veneessäkin oli se tavallistakin tavallisempi perus-Chevyn isolohko jonka toimintakuntoon saattaminen säätöineen ym lankesi jotenkin itsestään allekirjoittaneelle..

Nuo allaolevat videot ja kuvalinkit laitettiin ihan vartavasten nettiin että on näyttöä sinne svärjeen että ollaan edistytty, tämä on nähkääs sitä nykyaikaa..! ;)

Videopätkää:
Ensimmäinen testiajo
Toinen testiajo
"Puhdistava pieraisu" hallissa

Kuvia:
Projektikuvia
Ensimmäinen kellutuskoe
Koeajokuvia

Tällaisten terveisten kera toivotan hyvää joulun odotusta tämän foorumin väelle!

-Pasi- :)

Vastaa Viestiin