Suomalaista osaamista: Dahlin Wood 33´
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 14.12.2006 22:24
Suomalaista osaamista: Dahlin Wood 33´
Sain "epävirallisen" luvan linkittää toisella foorumilla esitellyn veneprojektin myös tänne Puuveneen foorumille. Tässä lainaus rakentamisessa mukana olevalta henkilöltä veneen taustoista:
Omistaja/tilaaja ei ole suomalainen. Rakennustunneista ei mulla ole tarkkaa tietoa, mutta koko projekti on aloitettu muistaakseni nelisen vuotta sitten. Ja siinä on ollut vaihteleva määrä miehiä töissä. Osa on teetetty alihankintana. Projektia ei oo vielä luovutettu, ollu vähä rauhallisempi tahti ku kaikkee viimeistelyviilauksia ym suunnitteluhommia joutuu tuossa vielä hieromaan... Kun patjat saadaan verhoomosta, loput heloitukset, kaiteet ym metallipajalta ja viimeiset viilutukset lakattua/kalusteet kasattua nii alkaa näyttää aika valmiilta!
Tässä koeajovideo ja kuvat sekä tuoreet rakennuskuvat.
--mika
Omistaja/tilaaja ei ole suomalainen. Rakennustunneista ei mulla ole tarkkaa tietoa, mutta koko projekti on aloitettu muistaakseni nelisen vuotta sitten. Ja siinä on ollut vaihteleva määrä miehiä töissä. Osa on teetetty alihankintana. Projektia ei oo vielä luovutettu, ollu vähä rauhallisempi tahti ku kaikkee viimeistelyviilauksia ym suunnitteluhommia joutuu tuossa vielä hieromaan... Kun patjat saadaan verhoomosta, loput heloitukset, kaiteet ym metallipajalta ja viimeiset viilutukset lakattua/kalusteet kasattua nii alkaa näyttää aika valmiilta!
Tässä koeajovideo ja kuvat sekä tuoreet rakennuskuvat.
--mika
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Kuten koeajovideosta kuului "korjausliike on liian iso..", kuski ei ilmeisesti ole jettiä paljon ajanut.
Kuten maakuvista paljastuu, niin perässä ei ole minkäänmoisia eviä-kantsis ehkä kolmanteen koeajoon laittaa esim. trimmeihin=helppo asentaa/poistaa/muuuuttaa kokoa, jonkinmoiset evät, niin perän sivullelyönti olis hieman rajottunempaa lisääntyneestä lateraalipinnasta johtuen.
Peräkulmien remontiltakin vois välttyä-nimittäin jos omistaja ei omaa kokemusta jetistä, niin hienosti lakatut perän listan kulmat ovat melkoisina tikkuina (luulen... "muutaman kerran jettivetoista ajaneena) heti alkukesästä. :-(
Matti
Kuten maakuvista paljastuu, niin perässä ei ole minkäänmoisia eviä-kantsis ehkä kolmanteen koeajoon laittaa esim. trimmeihin=helppo asentaa/poistaa/muuuuttaa kokoa, jonkinmoiset evät, niin perän sivullelyönti olis hieman rajottunempaa lisääntyneestä lateraalipinnasta johtuen.
Peräkulmien remontiltakin vois välttyä-nimittäin jos omistaja ei omaa kokemusta jetistä, niin hienosti lakatut perän listan kulmat ovat melkoisina tikkuina (luulen... "muutaman kerran jettivetoista ajaneena) heti alkukesästä. :-(
Matti
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 17.11.2003 20:24
- Paikkakunta: Tomminniemi
- Viesti:
Kyllä Suomessa edelleenkin ostaan värkätä veneitä. Kunhan tuo paatti on trimmissään, niin pitäisi ostajan olla tyytyväinen. Hurja on peli kyllä. KANNATAN!!!
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20.02.2005 22:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ainakin ratin keskiössä on oikea merkki. Muuten epäilyttää koko projekti: tuollainen pitäisi säilyttää vitriinissä ja sielläkin peitteen alla. Muutaman kerran vuodessa sitten pyyhkisi pölyt ja näyttäisi kavereille.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Semmoiseen käyttöönhän ne useimmiten tulevat. Ja jos niillä ajellaan niin omistaja näkee veneensä vain puunattuna ja tankit täynnä. Rengit hoitaa ne vaivalloisemmat hommat ja mikäs siinä, sekin on jonkinsortin veneilyä
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15.06.2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tuo vene on tarkoitettu sellaisille leveysasteille, missä voi ajella vähäpukeisten nättien tyttösten kanssa.
Ei tänne, missä kyytiin pukkaa vaan rumia ukkoja toppatakit päällä.
Ihan älyttömän hienoa, että tuollaista suomalaista osaamista viedään sinne jonnekin.
Tuollaisissa vehkeissä kai pääsee jo tuntipalkoillekin.
Ja se palkka on kokonaan ulkomailta tulevaa rahaa.
Hyvä veistäjille, hyvä Suomelle!
Hannu
Ei tänne, missä kyytiin pukkaa vaan rumia ukkoja toppatakit päällä.
Ihan älyttömän hienoa, että tuollaista suomalaista osaamista viedään sinne jonnekin.
Tuollaisissa vehkeissä kai pääsee jo tuntipalkoillekin.
Ja se palkka on kokonaan ulkomailta tulevaa rahaa.
Hyvä veistäjille, hyvä Suomelle!
Hannu
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Hannulla on näköjään ollut vaan vääränlaisia veneitä - näilläkin leveysasteilla
Mistäs automerkistä sitä sanotaankaan että jos kysyt hintaa niin sinulla ei ole varaa siihen.
Englantilainen haulikkomerkki Holland&Holland ei kuulemma koskaan keskustele hinnoista asiakkaan kanssa. Useimmissa tapauksissa kaupan vieläpä hoitavat välikädet toki siten että asiakasa majoitetaan hienostohotelliin huippupalvelulla joksikin päiväksi mittojen ottamista varten ja kaupantekijäisinä aseeseen kuuluu vielä haulikkoammuntokoulu.
Mutta onko Holland&Holland ihan "niin" hyvä haulikko vai vain legenda hyvästä haulikosta?
ps. minä olen ehdottomasti samaa mieltä kuin Hannukin - sitä parempi mitä enemmän ulkomaan pellet tänne maksavat oikeasta työstä.
Mistäs automerkistä sitä sanotaankaan että jos kysyt hintaa niin sinulla ei ole varaa siihen.
Englantilainen haulikkomerkki Holland&Holland ei kuulemma koskaan keskustele hinnoista asiakkaan kanssa. Useimmissa tapauksissa kaupan vieläpä hoitavat välikädet toki siten että asiakasa majoitetaan hienostohotelliin huippupalvelulla joksikin päiväksi mittojen ottamista varten ja kaupantekijäisinä aseeseen kuuluu vielä haulikkoammuntokoulu.
Mutta onko Holland&Holland ihan "niin" hyvä haulikko vai vain legenda hyvästä haulikosta?
ps. minä olen ehdottomasti samaa mieltä kuin Hannukin - sitä parempi mitä enemmän ulkomaan pellet tänne maksavat oikeasta työstä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15.06.2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ja vielä parempi, kun maksavat tyhjästä. Paras kauppa viime aikoina on ollut se, kun espanjalainen mobiilioperaattori vuonna 2000 maksoi suomalaisesta Iobox oy:stä 1.4 miljardia markkaa suomalaisille.Veli-Matti kirjoitti:...sitä parempi mitä enemmän ulkomaan pellet tänne maksavat oikeasta työstä.
1.4 miljardia tyhjästä :-)))
Hannu
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10.03.2004 9:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15.06.2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
3.6 miljardia euroa.manteli kirjoitti:aika kasan kahisevaa, et osataan mekin... korjaan meidän poliittiset pellet osaa
http://www.pjoy.fi/lehdet/te041022.htm
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10.03.2004 9:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Rafikilla on pössykkänä enklantilaisten kehittämä 375 Holland&Holland Magnum ja mulla vaan kunnon paksuniska buurien kehittämä 9,3x62. Molemmat melko tarkkaan sata vuotta sitten kehiteltyjä ahriikan suurriistalle mutta toimivat vielä tänäkin päivänä kuin junanvessa. Rafikin pössykkä tosin hianostuneempi
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 21.12.2007 19:45
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Tervehdys!
Hiukkasen pitkällä viiveellä tulee kiitos kommenteista!
Karimix tosiaan melko tyhjentävästi alusti keskustelun, mutta koska tuosta on nyt jonkin verran aikaa kulunut niin voin valottaa aiheesta hieman lisää.
Dahlinin veistämö jossa vene sai alkunsa meni selvitystilaan ennenkuin paatti oli valmis. Siispä vene tuli meille tarkoituksena että työ saatetaan loppuun. Kone ja tekniikka-asennukset sekä viimeistely lukemattomine yksityiskohtineen oli tarkoitus tehdä valmiiksi.
Kesken kaiken kohtalo puuttui peliin. Syksyllä -06 veneen tilannut ruotsissa asuva herrasmies vaihtoi hiippakuntaa autuaimmille vesille joten tuli hieman mutkia matkaan..
Jonkin aikaa oli neuvottelua kuolinpesää hoitavien lakimiesten kanssa jolloin sovittiin että valmiiksihan tuo kannattaa tehdä ennenkuin sitä eteenpäin alkaa kaupittelemaan.
Ilmeisesti täällä suomessa tuo työ maksaa liikaa joidenkin mielestä joten ihan loppuvalmiiksi ei ehditty venettä tehdä. Meidän "konserninjohtaja" kyllästyi vänkäämään ruotsalaisten lakimiesten kanssa niistä säännöllisistä laskutuksista, koska veneessähän oli vielä paljon tekemätöntä työtä. Ja käytännössä sitä tehtiin täysin ilman piirrustuksia tai muitakaan suunnitelmia siinä vaiheessa, jolloin meistä duunareista tuli yhtäkkiä myös disainereita.
Ajovalmiiksihan se saatettiin, verhoilut oli mallinnettu ja tietääkseni tilattu, tuulilasin poka suunniteltu, tehty sekä lasit tilattu ja asennettu jonka jälkeen se meni tilapäissäilytykseen.
Kaikenkaikkiaan tuo oli kuitenkin todella antoisa kokemus olla tekemässä yhtä julmetun komiaa venettä. Siinäkin mielessä se oli sydäntä lähellä, koska työurani venealalla on saanut puuveneistä alkunsa. Sen lisäksi harrastuksena ja suurena kiinnostuksen kohteena on kaikenlaiset päristimet joiden voimanlähteenä on kahdeksanpyttyinen bensamoottori. Koneenahan tuossa veneessäkin oli se tavallistakin tavallisempi perus-Chevyn isolohko jonka toimintakuntoon saattaminen säätöineen ym lankesi jotenkin itsestään allekirjoittaneelle..
Nuo allaolevat videot ja kuvalinkit laitettiin ihan vartavasten nettiin että on näyttöä sinne svärjeen että ollaan edistytty, tämä on nähkääs sitä nykyaikaa..! ;)
Videopätkää:
Ensimmäinen testiajo
Toinen testiajo
"Puhdistava pieraisu" hallissa
Kuvia:
Projektikuvia
Ensimmäinen kellutuskoe
Koeajokuvia
Tällaisten terveisten kera toivotan hyvää joulun odotusta tämän foorumin väelle!
-Pasi-
Hiukkasen pitkällä viiveellä tulee kiitos kommenteista!
Karimix tosiaan melko tyhjentävästi alusti keskustelun, mutta koska tuosta on nyt jonkin verran aikaa kulunut niin voin valottaa aiheesta hieman lisää.
Dahlinin veistämö jossa vene sai alkunsa meni selvitystilaan ennenkuin paatti oli valmis. Siispä vene tuli meille tarkoituksena että työ saatetaan loppuun. Kone ja tekniikka-asennukset sekä viimeistely lukemattomine yksityiskohtineen oli tarkoitus tehdä valmiiksi.
Kesken kaiken kohtalo puuttui peliin. Syksyllä -06 veneen tilannut ruotsissa asuva herrasmies vaihtoi hiippakuntaa autuaimmille vesille joten tuli hieman mutkia matkaan..
Jonkin aikaa oli neuvottelua kuolinpesää hoitavien lakimiesten kanssa jolloin sovittiin että valmiiksihan tuo kannattaa tehdä ennenkuin sitä eteenpäin alkaa kaupittelemaan.
Ilmeisesti täällä suomessa tuo työ maksaa liikaa joidenkin mielestä joten ihan loppuvalmiiksi ei ehditty venettä tehdä. Meidän "konserninjohtaja" kyllästyi vänkäämään ruotsalaisten lakimiesten kanssa niistä säännöllisistä laskutuksista, koska veneessähän oli vielä paljon tekemätöntä työtä. Ja käytännössä sitä tehtiin täysin ilman piirrustuksia tai muitakaan suunnitelmia siinä vaiheessa, jolloin meistä duunareista tuli yhtäkkiä myös disainereita.
Ajovalmiiksihan se saatettiin, verhoilut oli mallinnettu ja tietääkseni tilattu, tuulilasin poka suunniteltu, tehty sekä lasit tilattu ja asennettu jonka jälkeen se meni tilapäissäilytykseen.
Kaikenkaikkiaan tuo oli kuitenkin todella antoisa kokemus olla tekemässä yhtä julmetun komiaa venettä. Siinäkin mielessä se oli sydäntä lähellä, koska työurani venealalla on saanut puuveneistä alkunsa. Sen lisäksi harrastuksena ja suurena kiinnostuksen kohteena on kaikenlaiset päristimet joiden voimanlähteenä on kahdeksanpyttyinen bensamoottori. Koneenahan tuossa veneessäkin oli se tavallistakin tavallisempi perus-Chevyn isolohko jonka toimintakuntoon saattaminen säätöineen ym lankesi jotenkin itsestään allekirjoittaneelle..
Nuo allaolevat videot ja kuvalinkit laitettiin ihan vartavasten nettiin että on näyttöä sinne svärjeen että ollaan edistytty, tämä on nähkääs sitä nykyaikaa..! ;)
Videopätkää:
Ensimmäinen testiajo
Toinen testiajo
"Puhdistava pieraisu" hallissa
Kuvia:
Projektikuvia
Ensimmäinen kellutuskoe
Koeajokuvia
Tällaisten terveisten kera toivotan hyvää joulun odotusta tämän foorumin väelle!
-Pasi-