Sivu 3/5

Lähetetty: 29.11.2007 16:31
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Moi,

laitan nyt tähän kun tässä on pohdittu rekisteri kilven kokoa ja paikkaa.

Mitäs raati sanoo, tuleeko satinkutia, jos nimi ja rekisterinumero on samassa kilvessä ?

Ajattelin tehdä uuden kilven niin, että yläpuolella olisi nimi ja alla rekisterinumero. Voisin jopa pitää numerot virallisen kokoisina. Taltalla työstäisin kirjaimet ja numerot.

-Matti

Lähetetty: 29.11.2007 18:52
Kirjoittaja KS1030
suoraa_huutoa kirjoitti:Moi,

laitan nyt tähän kun tässä on pohdittu rekisteri kilven kokoa ja paikkaa.

Mitäs raati sanoo, tuleeko satinkutia, jos nimi ja rekisterinumero on samassa kilvessä ?

Ajattelin tehdä uuden kilven niin, että yläpuolella olisi nimi ja alla rekisterinumero. Voisin jopa pitää numerot virallisen kokoisina. Taltalla työstäisin kirjaimet ja numerot.

-Matti
Harvassa veneessä näkee täysin speksin mukaista rekisterinumeroa. ainahan voi sanoa että "noin se on aina ollut".

tee semmonen vaan kun haluat. jos se tehtävänsä täyttää näkyvyyden yms. puolesta,niin tuskin kukaan valittaa.

Lähetetty: 23.12.2007 11:07
Kirjoittaja Attem
Mites te tulkitsisitte tota lakia.

Mun fiskari on 7.2 metriä pitkä mut kone tehoa löytyy V-P md2 eli joskus ollu 15,5 hv mut nykyään ehkä n.15 hv, niin että pitääkö rekisteröidä.

Ps. Mulla mitään papereita oo...

Lähetetty: 23.12.2007 11:21
Kirjoittaja keelson
Pitää rekisteröidä.

Lähetetty: 28.12.2007 21:52
Kirjoittaja MikkoA
Heh, nakkasin pari viikkoa sitten rekisteröinti-ilmoituksen erääseen maistraattiin. Viikon kuluttua tuli rekisteritodistus, jossa omistajat ja rekkari olivat oikein, mutta veneen ja moottorin tiedot oli napattu jostakin ulkoavaruudesta.

No, ei muuta kuin soitto perään, lupasivat hoitaa asian kuntoon. Eilen tuli toinen todistus, jossa kaikki oli muuten hyvin mutta sisämoottori oli muuttunut (sisä)perämoottoriksi. Virkailija kommentoi vain, että "ei voi olla totta, lähetämme uuden". Odotan mielenkiinnolla, mitä todistuksen versio 3 pitää sisällään...

Lähetetty: 28.12.2007 22:28
Kirjoittaja Vandrock
Postitse minäkin maistraattia lähestyin. Kuponki tuli siististi laminoituna ja oikeilla tiedoilla. Kysymykseen "suurin henkilöluku" olin naputtanut mielijohteesta 16, ja niin rekisteritodistuksessa nyt lukee. Pitääköhän kaikille todistuksessa mainituille olla pelastusliivit ;-o

Lähetetty: 28.12.2007 23:34
Kirjoittaja Veli-Matti
Eikös se niin ole ;-)

Vai oliko että jokaiselle veneessä olijalle?

Mullakin on henkilöluku max 10...

Jos tässä liivejä pitää olla rekisteröidylle henkilöluvulle niin taidan tehdä muutoksen tietoihin ja pudottaa luvun vaikka viiteen...

Lähetetty: 29.12.2007 9:48
Kirjoittaja Vandrock
Pieni etsiskely Finlexistä tuotti tulosta. Lakiteksti menee näin:

Vesiliikenneasetus 7.2.1997/124
1 luku
Vesikulkuneuvoihin ja niiden käyttöön liittyvät säännökset
2 §
Vesikulkuneuvon perusvarustus
Liikkeellä olevassa moottorilla tai yli viiden metrin pituisessa purjeella varustetussa vesikulkuneuvossa on oltava seuraavat käyttökuntoiset varusteet:
1) merenkulkuhallituksen päätöksen mukaisesti hyväksytty pelastusliivi, kelluntapukine tai pelastuspuku kullekin vesikulkuneuvossa olijalle; pelastusliivin, kelluntapukineen ja pelastuspuvun tulee kokoluokaltaan ja kantavuudeltaan vastata henkilön kokoa ja painoa.


Pelastusliivivaatimus ei siis koske potentiaalisia matkustajia vaan ainoastaan veneessä "olijoita". Liivittömät siirtykööt ratsian tullen jollaan ;-)

Lähetetty: 29.12.2007 14:53
Kirjoittaja Veli-Matti
Tai hypätköön mereen...

Lähetetty: 29.12.2007 16:36
Kirjoittaja ovainika
Ihan varmasti olen ymmärtänyt tämän väärin...
Eihän voi olla mahdollista, että lain mukaan saan lähteä vaikka Tallinnaan optimistijollalla ilman liivejä, mutta isossa fiskarissa liivit on oltava?

Lähetetty: 29.12.2007 22:48
Kirjoittaja venealeksi
16. Hmm. Ei kai vaan 1 Luokkaan katsastettu vene.
Tulis meinaan kalliiks. :)

Katsastus säännöt sanoo seuraavasti:
"1-Luokassa vaaditaan automaattisesti täyttyvä pelastus lautta. Lautan koon tulee olla veneen Henkilömäärän mukainen. ..."

Eli sillä osalla ei viitata veneessä olioihin.

Aleksi

Lähetetty: 30.12.2007 6:56
Kirjoittaja keelson
venealeksi kirjoitti:16. Hmm. Ei kai vaan 1 Luokkaan katsastettu vene.
Tulis meinaan kalliiks. :)

Katsastus säännöt sanoo seuraavasti:
"1-Luokassa vaaditaan automaattisesti täyttyvä pelastus lautta. Lautan koon tulee olla veneen Henkilömäärän mukainen. ..."

Eli sillä osalla ei viitata veneessä olioihin.

Aleksi
Merenkulkulaitoksen mukaan Merilaissa tuo on kohdennettu koskemaan veneitä siten että ko. luokkaan katsastettua venettä JOS se liikkuu alueella 1. Ja jos vene on katsastettu luokkaan 1 mutta ei ole pel.lauttaa, se käytännössä siirtyy seuraavaan alempaan luokkaan, jolloin ei ole asiaa 'ykkösalueelle'. Uusintakatsastusta tästä ei tarvita.

Esimerkiksi jos vene latsastetaan suojaisille vesille, se ei tarvitse pelastuslautta. Jos on avomerikatsastettu vene ja se liikkuu suojaisilla vesillä, sekään ei tarvitse pel.lauttaa.

Tämä kaikki ylläoleva siis MKL:n vuokravenekatsastuksessa, ja siis MKL:n sekä heidän katsastajsan tulkinta, joka ilmeisesti perustunee lakiin ja asetuksiin (en ole etsinyt kohtaa kun ei ole ollut tarvis kun leimat on kerran paperissa). Toisaalta, yhdessä meidän veneessä on katsastusmaininta että kun on lautta se kuuluu katsastusluokaan 1, ja kun lauttaa ei ole mukana se on 2 luokassa. Tämä katsastus on tietysti pätevä koska leimat on alla, mutta yhden MKL:n katsastajan version mukaan ei ole mahdollista katsastaa kuin vain yhteen luokkaan... toinen sanoo toista, toinen toista. Kuka näistä tietää kun ei edes MKL?

Luulisin että huvivenepuolella tämä ei ainakaan ole hankalampi, varsinkin kun se on 100% huvipuolella on vapaaehtoinen asia, eli voit sanoa kaikille viranomaisille että "ei oo katsatettu" taikka "o katsastettu" ihan mielesi mukaan, koska sillä huvivenekatsastuksella ei ole mitään juridista statusta. Merkitystä huvivenekatsastuksella on silloin kun otat vakuutusta niin saat sen 10-25% rabatin vak.laitoksesta riipuen jos on katsastettu, sekä saat veneen rekisteröityä omaan pursiseuraan. Tässä kai nuo huviveneen hyödyt sitten ovatkin?

Lähetetty: 28.08.2008 22:29
Kirjoittaja ijp
Tänään selvisi, että tämä veneiden uusi rekisteröinti ei jostain syystä koske Ahvenanmaalaisia veneitä.

Työkaverilla on mökki Ahvenanmaalla ja siellä vene, joka joka pitää uusien määräysten mukaan rekisteröidä. Kaveri lähetti rekisteröintipaperit Helsingin maistraattiin, josta paperit palutettiin ja pyydettiin lähettämään Ahvenanmaan maistraattiin. Ahvenanmaalta ilmoitettiin, että venettä ei tarvitse rekisteröidä.

Eli jos rekisteröinti jää jostain syystä tekemättä määraikaan mennessä ja virkavalta kyselee rekisteriotetta niin voi todeta: "Jag är från Åland" ;-)

Lähetetty: 28.08.2008 23:05
Kirjoittaja TeddyDiver
ijp kirjoitti:Eli jos rekisteröinti jää jostain syystä tekemättä määraikaan mennessä ja virkavalta kyselee rekisteriotetta niin voi todeta: "Jag är från Åland" ;-)
Eikä tartte edes olla Ålandista kun laki sanoo vaan, että vene rekisteröidään kuntaan missä sitä pääasiallisesti käytetään.. eli jos joku vaikka käyvis uistelemassa siellä sillontällön niin eipämitiä...

Lähetetty: 29.08.2008 8:07
Kirjoittaja caracal
"kuntaan missä sitä pääasiallisesti käytetään"

Tuo minuakin ihmetyttää, mitä järkeä tuon tiedon keräämisellä on. Vesikulkuneuvohan on tarkoitettu liikkumiseen, niinkuin maa-ajoneuvotkin, eikä siinä kuntarajat paljoa tunnu. Niitä (vielä toistaiseksi) saa vapaasti ylittää.

Eihän ajoneuvorekisteriinkään tarvitse ilmoittaa, missä enimmäkseen ajellaan, vaan omistajan kotipaikka, ja sen mukaan määräytyy vakuutusmaksuluokka. Laivoilla ja veneillä on perinteisesti ollut kotisatama, mutta siitä vesikulkuneuvorekisterin pitäjä ei ilmeisesti ole kuullut.