EU-huvivenedirektiivi, ja sen soveltaminen siellä ja täällä
Lähetetty: 26 Huhti 2006 09:15
EU huivenedirektiivi ei koske seuraavia venetyyppejä:
a) pelkkään kilpailutarkoitukseen tehty vene, mukaan lukien kilpa- tai harjoitussoutuvene, jonka valmistaja on sellaiseksi veneeksi merkinnyt;
b) kanootti, kajakki, gondoli eikä polkuvene;
c) purjelauta;
d) lainelauta eikä moottorikäyttöinen lainelauta;
e) ennen vuotta 1950 suunniteltu historiallinen vene alkuperäisenä tai sellaisena yksittäisenä jäljennöksenä, joka on rakennettu pääasiassa alkuperäisistä materiaaleista ja jonka valmistaja on sellaiseksi veneeksi merkinnyt;
f) koekäyttöön tarkoitettu vene, jos sitä ei myöhemmin saateta markkinoille;
g) yksityiseen omaan käyttöön rakennettu vene, jos sitä ei viiden vuoden kuluessa rakentamisesta saateta markkinoille;
h) erityisesti kaupallista tarkoitusta varten miehitettävä ja matkustajia kuljettava vene, varsinkin sisävesialusten teknisistä vaatimuksista annetussa neuvoston direktiivissä 82/714/ETY määritelty vene matkustajamäärästä riippumatta, jollei 2 §:n 2 kohdasta muuta johdu;
i) sukellusvene;
j) ilmatyynyalus;
k) kantosiipialus; eikä
l) höyrykäyttöinen vene, jolla on ulkoinen polttoainejärjestelmä, joka toimii kivihiilellä, koksilla, puulla, öljyllä tai kaasulla;
Suomalaiset, jotka jo äidinmaidossa imevät keisarin alamaisen kunnioituksen auktoriteetteja ja sääntöjä kohtaan, lukevat tämän niin, että "voi, voi, voi EU kieltää meitä rakentamasta veneitä".
Etelämpänä elämään suhtaudutaan toisin.
Tästä esimerkkinä EU-huvivenedirektiivinmukaisuustarkastus Luigi Maccaronin veneveistämöllä, siellä jossain.
Tarkastaja:No niin, signor Maccaroni, tässähän onkin koko venevalikoimanne kerralla esillä, tarkastetaanpa nyt saman tien kaikkien osalta, miten ne täyttävät huvivenedirektiivin vaatimukset, että pääsette sitten heti myymään niitä ympäri koko Eurooppaa.
L. M.: Signor tarkastaja, voinemme aloittaa tästä moottorialuksesta. Pituutta 20 m, leveyttä 4 m, huippunopeus 50 solmua, neljä Maccaroni V12 konetta, teho riittävä.
Tarkastaja: No niin, katsotaanpa, niin tämähän onkin näköjään sukelllusvene, ja niitähän direktiivi ei koske.
L. M.:Aivan, monet paikalliset sukeltajat sukeltavat tällaiselta veneeltä käsin. Avotilaan mahtuu hyvin ilma- ja muita pulloja. Ja tässä on perässä portaat, sukeltaja pääsee helposti takaisin veneeseen.
Tarkastaja: Entäs tämä purjevene, näyttää Swan 45 -tyyliseltä, mitenkäs on tämän direktiivikelpoisuuden kanssa.
L. M.: Mutta signor tarkastaja hyvä, tämähän on uusi mataluppoumaveneemme, leveä mutta matala, siis vähän niinkuin lauta. Eihän direktiivi tätä koske, koska tämähän on siis purjelauta.
Tarkastaja: Totta, totta, eihän direktiivi purjelautoja koske. Mutta entäs tämä isompi purjevene?
L.. M.: Niin, se on uusi ilmatyynyaluksemme. Omistajan kabiinissa on sohvalla puhallettavat ilmatyynyt. Kätevää, kun ei ole pölyäviä untuvatyynyjä. Ja nehän haisevatkin kostuessaan.
Tarkastaja: Niin, niin, eihän siinäkään sittten ole mitään tarkastettavaa. Mutta mikäs tämä on? Näyttää pohjoismaiselta kalastusveneeltä, johon on pantu jumalattoman iso kone.
L. M.: Mamma mia, sehän on apumoottorikanootti "la Fanny". Apumoottorissa 400 hv, mutta siinähän on mela vakoina.
Tarkastaja: Selvä kanootti, eihän siinäkään sitten mitään tarkastettavaa ole. Voitteko, signor Maccaroni, esitellä minulle nämä loputkin venemallit?
L. M.: Ilomielin, signor tarkastaja. Tässä veneuutuutemme, joka on tarkoitettu erityisesti ahtaisiin satamapaikkoihin. Kuten huomaatte, veneen pituus on 2.3 metriä, siis ei kuulu direktiivin piiriin, mutta leveyspä onkin 9.5 m. Venettä on kätevä ajaa sivuttain ahtaisiin laituripaikkoihin, senpä takia potkurikin on tuolla kyljen keskellä. Tällä veneellä ei juuri kuljeta keula edellä, mutta tarpeen tullen voi tietysti sauvoa tuolla keksillä.
Ja tämä moderni pikavenesarja on kokonaisuudessaan papa Giovannin, rauha hänen sielulleen, suunnittelema, vuonna 1940. Papa suunnitteli nämä pöytälaatikkoon, nyt piirroksia otetaan sieltä tarpeen mukaan. Niin, tämä epoksi-kevlar rakenne on alkuperästä materiaalia. Papa suunnitteli nämä veneet tehtäväksi kevlarista ja epoksista, vaikka niitä ei tosin siihen aikaan saanut.
Nämä upeat jahdit puolestaan ovat pelkästään kilpailutarkoituksiin tehtyjä, siis niitäkään huvivenedirektiivi ei koske. Nämä ovat olleet erittäin suosittuja paikallisissa purjehduskilpailuissa yleisöveneinä, kilpailutarkoitushan sekin. Ja onpa eräs asiakkaamme onkinut tällaiselta jahdilta kalastuskilpailussakin.
Tarkastaja: Kiitos, kiitos signor Maccaroni. Tarkastushan onkin tällä ohi, kaikki on kunnossa, ei mitään tarkastettavaa, myyntiin vaan kaikki.
L. M.: Ah Benito serkku, kanssasi on niin mukava asioida, asiat sujuvat niin helposti.
Hannu
a) pelkkään kilpailutarkoitukseen tehty vene, mukaan lukien kilpa- tai harjoitussoutuvene, jonka valmistaja on sellaiseksi veneeksi merkinnyt;
b) kanootti, kajakki, gondoli eikä polkuvene;
c) purjelauta;
d) lainelauta eikä moottorikäyttöinen lainelauta;
e) ennen vuotta 1950 suunniteltu historiallinen vene alkuperäisenä tai sellaisena yksittäisenä jäljennöksenä, joka on rakennettu pääasiassa alkuperäisistä materiaaleista ja jonka valmistaja on sellaiseksi veneeksi merkinnyt;
f) koekäyttöön tarkoitettu vene, jos sitä ei myöhemmin saateta markkinoille;
g) yksityiseen omaan käyttöön rakennettu vene, jos sitä ei viiden vuoden kuluessa rakentamisesta saateta markkinoille;
h) erityisesti kaupallista tarkoitusta varten miehitettävä ja matkustajia kuljettava vene, varsinkin sisävesialusten teknisistä vaatimuksista annetussa neuvoston direktiivissä 82/714/ETY määritelty vene matkustajamäärästä riippumatta, jollei 2 §:n 2 kohdasta muuta johdu;
i) sukellusvene;
j) ilmatyynyalus;
k) kantosiipialus; eikä
l) höyrykäyttöinen vene, jolla on ulkoinen polttoainejärjestelmä, joka toimii kivihiilellä, koksilla, puulla, öljyllä tai kaasulla;
Suomalaiset, jotka jo äidinmaidossa imevät keisarin alamaisen kunnioituksen auktoriteetteja ja sääntöjä kohtaan, lukevat tämän niin, että "voi, voi, voi EU kieltää meitä rakentamasta veneitä".
Etelämpänä elämään suhtaudutaan toisin.
Tästä esimerkkinä EU-huvivenedirektiivinmukaisuustarkastus Luigi Maccaronin veneveistämöllä, siellä jossain.
Tarkastaja:No niin, signor Maccaroni, tässähän onkin koko venevalikoimanne kerralla esillä, tarkastetaanpa nyt saman tien kaikkien osalta, miten ne täyttävät huvivenedirektiivin vaatimukset, että pääsette sitten heti myymään niitä ympäri koko Eurooppaa.
L. M.: Signor tarkastaja, voinemme aloittaa tästä moottorialuksesta. Pituutta 20 m, leveyttä 4 m, huippunopeus 50 solmua, neljä Maccaroni V12 konetta, teho riittävä.
Tarkastaja: No niin, katsotaanpa, niin tämähän onkin näköjään sukelllusvene, ja niitähän direktiivi ei koske.
L. M.:Aivan, monet paikalliset sukeltajat sukeltavat tällaiselta veneeltä käsin. Avotilaan mahtuu hyvin ilma- ja muita pulloja. Ja tässä on perässä portaat, sukeltaja pääsee helposti takaisin veneeseen.
Tarkastaja: Entäs tämä purjevene, näyttää Swan 45 -tyyliseltä, mitenkäs on tämän direktiivikelpoisuuden kanssa.
L. M.: Mutta signor tarkastaja hyvä, tämähän on uusi mataluppoumaveneemme, leveä mutta matala, siis vähän niinkuin lauta. Eihän direktiivi tätä koske, koska tämähän on siis purjelauta.
Tarkastaja: Totta, totta, eihän direktiivi purjelautoja koske. Mutta entäs tämä isompi purjevene?
L.. M.: Niin, se on uusi ilmatyynyaluksemme. Omistajan kabiinissa on sohvalla puhallettavat ilmatyynyt. Kätevää, kun ei ole pölyäviä untuvatyynyjä. Ja nehän haisevatkin kostuessaan.
Tarkastaja: Niin, niin, eihän siinäkään sittten ole mitään tarkastettavaa. Mutta mikäs tämä on? Näyttää pohjoismaiselta kalastusveneeltä, johon on pantu jumalattoman iso kone.
L. M.: Mamma mia, sehän on apumoottorikanootti "la Fanny". Apumoottorissa 400 hv, mutta siinähän on mela vakoina.
Tarkastaja: Selvä kanootti, eihän siinäkään sitten mitään tarkastettavaa ole. Voitteko, signor Maccaroni, esitellä minulle nämä loputkin venemallit?
L. M.: Ilomielin, signor tarkastaja. Tässä veneuutuutemme, joka on tarkoitettu erityisesti ahtaisiin satamapaikkoihin. Kuten huomaatte, veneen pituus on 2.3 metriä, siis ei kuulu direktiivin piiriin, mutta leveyspä onkin 9.5 m. Venettä on kätevä ajaa sivuttain ahtaisiin laituripaikkoihin, senpä takia potkurikin on tuolla kyljen keskellä. Tällä veneellä ei juuri kuljeta keula edellä, mutta tarpeen tullen voi tietysti sauvoa tuolla keksillä.
Ja tämä moderni pikavenesarja on kokonaisuudessaan papa Giovannin, rauha hänen sielulleen, suunnittelema, vuonna 1940. Papa suunnitteli nämä pöytälaatikkoon, nyt piirroksia otetaan sieltä tarpeen mukaan. Niin, tämä epoksi-kevlar rakenne on alkuperästä materiaalia. Papa suunnitteli nämä veneet tehtäväksi kevlarista ja epoksista, vaikka niitä ei tosin siihen aikaan saanut.
Nämä upeat jahdit puolestaan ovat pelkästään kilpailutarkoituksiin tehtyjä, siis niitäkään huvivenedirektiivi ei koske. Nämä ovat olleet erittäin suosittuja paikallisissa purjehduskilpailuissa yleisöveneinä, kilpailutarkoitushan sekin. Ja onpa eräs asiakkaamme onkinut tällaiselta jahdilta kalastuskilpailussakin.
Tarkastaja: Kiitos, kiitos signor Maccaroni. Tarkastushan onkin tällä ohi, kaikki on kunnossa, ei mitään tarkastettavaa, myyntiin vaan kaikki.
L. M.: Ah Benito serkku, kanssasi on niin mukava asioida, asiat sujuvat niin helposti.
Hannu