Kehukaas pojat pikkusen :)

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
ripatti
Viestit: 107
Liittynyt: 14.04.2003 21:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripatti » 05.04.2006 12:38

Hieno on keittiö! Siihen kannattaakin satsata käsityötä ja ideointiaikaa - vietäthän siellä eniten aikaa verstaan ja makuuhuoneen jälkeen. Eikä kaikki kalliiksi tule, sillä hyvillä ideoilla voi korvata pääomaa.

Taidan hyödyntää ideoitasi siitä miten kauniisti hellakompleksi kiertyy muurin kulman ympäri. Mulla on vastaavan paikan muodot mietinnän alla.

Itse asiassa alitajunta työskentelee sellaisen yhtälön kimpussa, että rintamamiestaloni välipohja tuskin kannattelee edes muurin vieressä nykyaikaisin leivinuuneja (alkaen 1200 kg) ja haluaisin leivinuunin. Tosin nykyisiä pienempiäkin on osattu tehdä: 1980 muurari muurasi sellaisen todella tasaista lämpöä antaneen 4-leivän uunin mittoihin, jotka ovat vielä Pekan hellakompleksia pienemmät. Muurari on jo jattänyt maalliset työmaat. No, takaisin teemaan, italiaanot paistaa pitsoja ja lasagneja uunissa, jossa palaa tuli koko ajan toisella laidalla. Tällaisen tekien säästyisi painoa (jota ei siis tässä ratkaisussa tarvita lämmön varaamiseen). Ajattelin jonain kesänä muurata pihalle testiversion ja ohjeistaa homman oikean muurarin kanssa --- jos sellaisia "oikeita" enää löytyisi. Heittäkää ideoita ja kokemuksia mitä painoja tuon tyyppisen talon välipohja kestää.

Keittiötä suunnitellessamme noin 6 vuotta sitten törmäsin taas kauhistuttavaan osaamattomuuteen. Tilasin Työtehoseurasta keittiön suunnitteluoppaan, jossa on tarkkaan mietitty missä mikin osa pitäisi sijaita, jotta käytännöllisyys toteutuisi. Opas - sekä siinä luetellut periaatteet - oli KAIKILLE keittiömyyjille tuntematon. Tarjoukset sisälsivät aivan outoja, epäkäytännöllisiä ratkaisuja. Kun vilautin opasta, pyysivät järestään siitä kopiota. Lopulta mietittiin vaimon kanssa peruskuviot itse ja myyjät suunniittelivat sitten runkojen paikat, yms detaljit. Eipä tainnut yksikään sijoittaa astianpesukonetta kipeäselkäiselle säädylliselle korkeudelle.

Mitä tulee noihin puisiin altaisiin, niin mulla on puinen amme, josta olen muualla tällä palstalla runoillut. (1,5 m x 0,6 m, tehty lämpökäsitellystä koivusta, jne) Sitä ei suostuneet tavalliset puusepät tekemään kun ei se vesi puisessa paljussa pysy. Lopulta sen valmisti tavallisen muoviammeen hinnalla nurmeslainen veneenveistäjä. Lattialämmityksellä varustettu kylppäri on sen verran raju paikka puulle, ettei se vesi siellä ikuisesti pysy, mutta toimii hyvin ja on äärettömän kaunis.

Antti

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 05.04.2006 12:50

Joo, kyllähän noita saarekeratkaisuja maailmalta löytyy, mutta ei varmasti just tuollaista. Taitavat kaikki olla kiinteästi asennettavia lastulevyhäkkyröitä. Tuohan voisi olla vaikka jälkiasennettavasiirrettäväomillajaloillaanseisovakaasuliesisähköuunikeittiösisustusruuanlaittokomponentti. Kun noita mallisuojia tutkii, siellä on yllättävän simppeleitä ja jokapäiväisiä juttuja, joilla ihmiset vaan saavat ihan hyvin särvintä leivänpäälle.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kööki

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.04.2006 12:56

Moro

Juu upelias kööki on, ei voi muuta sanoa!
Kai lakkasit noi tiskialtaan päällä olevat panelit venelakalla?

t:Aki

PS. Sille kaasupullo kaapille kannattaa kyllä laittaa aika hyvä tuuletus suoraan ulos. Nimittäin, joka kerta kun väännät pulloventtiilistä pullon kiinni, letkun/putken paine ja siellä oleva kaasu pääsee letkusta kaappiin ja siksi tarvitaan hyvä tuuletus alaspäin, että ilmaa raskaampi kaasu pääsee valumaan pois eikä valu esim kellariin.

PS 2. Kun nyt puuvene aiheen vierestä puhutaan niin jatkampa tähän osittain puuhunkin liittyvän kysymyksen.
Onko kellään mitää tietoa varaavasta takasta? Nimittäin sellaisesta varaavasta takka systeemistä, jossa olisi vesikierukka sisällä ja lämpö varattais boileriin ja saatais siitä mm käyttövettä ja lämpö jakaantuis olemassa olevan patterikierron avulla tasaisesti ympäri kämppää.

Mulla on öljyvesikeskuslämmitys ja öljyn hinta alkaa olla sellanen, että hirvittää ja puuta olis saatavilla melkein rajattomasti omasta mettästä, kun vaan ehtii hakemaan, mutta ei ole tulisijaa missä sitä polttas.

t:sama
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 05.04.2006 13:12

Veitsisarja hellan vieressä seinällä, on kuin suoraan elokuvasta HOHTO...missäs se Nikollssonin Jaska luuraakaan
;o)

nii juu olemmääki kauhian katteellinen omakoti ja vielä talo, määku asun kolhoosissa, niinku työkaveri kutsuu näitä kerrostaloja.

aatteli jaakko
Viimeksi muokannut manteli, 05.04.2006 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.04.2006 13:15

Kyllä noita hellasaarekkeita tehdään ehkä useammin muista materiaalaista kuin lastulevystä. Erikoisin mitä olen nähnyt on 3mm teräslevy ruostutettuna - mutta makuasioistahan ei voi kiistellä ja puhtaanapitokin kun hoituu kokopäivätoimisen palkatun siivoojan avulla niin ei vaimokaan naputa pienistä puhdistusongelmista...
Tuohon Akin pskakkoseen sen verran että aikoinaan tuo vesivaraava takka/tulisija oli aika tavanomainen ratkaisu. Nykyään en ole noihin törmännyt mutta ehkä vanhemman polven muurarit voisivat tietää enemmän asiasta. Kaverin talossa on pääasiallisin lämmitys vesivaraavalla uunilla ja sitten sydeemissä on lisäksi lämpövastus poissaolojen varalta. Pelaa hyvin ja on hemmetin halpa käyttää. Valitettavasti kaverikin osti tuon talon valmiina joten tarkempia neuvoja ei sieltäkään saa.
Naapuritalossa on puulla toimiva ns. vapaakiertoinen vesikeskuslämmitys - eipä haittaa edes sähkökatkokset. Se kuluttaa ainoastaan oman metsän jätepuuta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 05.04.2006 13:15

Se nurkan ympäri kiertyvä taso ei ollut alkuun edes mietitty valmiiksi. Olin miettinyt että jotain siihen pitäis laittaa, mutta vasta kun keittiö oli valmis niin tuli väläys: uuninnurkkaan pannaan pyyhkeet "kuivumaan". Vaikkei toi piironki nyt niin pyyhkeitä kuivatakaan kuin oikee puuhella.

Kuva

Ettei nyt mee vaan valmiin taivasteluksi niin tossa on muutamia välivaiheita remontin ajalta. Eka kuva on samasta nurkasta jossa toi hellataso on nyt :)

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva

Kun noita kuvia kattelee niin tuskin edes muistaa että se näytti tommoselta vielä muutama kuukausi sitten. On se vaan ihmisen mieli hyvä parantumaan tämmösten jäljiltä :)

Niijja Nordlingille: Maalasin sen ensinnä kolmeen kertaaan pellavaöljymaalilla, mutta kun kiilto ei ollut tasainen niin sutaisin pari varvia Owa kakkosta glanssiksi päälle. Siitä tuli todella nätti hohde maaliin ja kiilto on upee.

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.04.2006 13:19

Pekallahan on alunperin ollut näköjään tuo vapaakiertoinen vesikeskulämmitys talossaan! Tosin sitä näyttää siltä että sitä olisi jossakin välissä modernisoitu kiertopumpulla tasaisemman lämmönjakautumisen takia...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 05.04.2006 13:26

Toi meidän ikioma Bonk-hässäkkä on todellisen evoluution tulos. Edellinen omistaja oli nakutellut uunit kappaleiksi vuonna 1962 ja kantanut sisään modernin koksikamiinan keskuslämmityspöntöksi. Kun koksia ei enää tahtonut saada, vaihdettiin öljypolttimeen, jota syötti 40-litrainen peltipänikkä piiankammarin nurkassa. Ja lopulta poltin vaihtui Lämpöparoniin joskus tässä viimeisen kymmenen vuoden sisään. Pihaa kaivellessa sekä kamiina että poltin löytyivät vanhasta täytetystä kaivosta. Tervetuloa Kankkulaan.

Toi härveli siirtyi kellariin. Siinä on ollut kiertovesipumppu jo sähkölämmitykseen siirtymisen ajalta, mutta eiköpähän se vieläkin toimis ainakin osittain painovoimaisena. Sen verta jouduttiin putkia vaihtamaan ja muokkailemaan että ehkei kaikki haarat toimis täysin, mutta vois se toimiakin ihan sellaisenaan hyvällä tuurilla.

Kellariin jemmattiin Bonkin lisäksi uus 100 litran lämminvesivaraaja. Aikaisempi varaaja oli vessan seinällä roikkunut 35-litrainen jonka kanssa suihkuvuorot oli hiukka lyhyitä. (Ei niin että "kumpi menee ensin" vaan niin että "kumpi menee"). "Pannuhuoneen" sijoittaminen kellariin oli sikälikin viisasta että jos tässä nyt tulee liityttyä kaukolämpöön sitten hamassa tulevaisuudessa kun saa rakennettua saunan pihalle ja laiteltua lämmönjakohuoneen sinne niin ei tarvitse kuin vaihtaa putket näistä vanhoista vermeistä uusiin syöttöihin.

Pekka

Juhot
Viestit: 30
Liittynyt: 06.04.2004 22:25

Viesti Kirjoittaja Juhot » 05.04.2006 13:40

Tosi Upee on keittiö!

Olisiko reelinki siinä työtasojen edessä kruunannut koko keittiön? Vai mikä se putki on noissa venekeittiöissä (erityisesti kai purjeveneissä) siinä työpöytien etureunassa?

Juho

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16.04.2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Re: Kööki

Viesti Kirjoittaja masoini » 05.04.2006 15:11

nordling kirjoitti:
PS 2. Kun nyt puuvene aiheen vierestä puhutaan niin jatkampa tähän osittain puuhunkin liittyvän kysymyksen.
Onko kellään mitää tietoa varaavasta takasta? Nimittäin sellaisesta varaavasta takka systeemistä, jossa olisi vesikierukka sisällä ja lämpö varattais boileriin ja saatais siitä mm käyttövettä ja lämpö jakaantuis olemassa olevan patterikierron avulla tasaisesti ympäri kämppää.

Mulla on öljyvesikeskuslämmitys ja öljyn hinta alkaa olla sellanen, että hirvittää ja puuta olis saatavilla melkein rajattomasti omasta mettästä, kun vaan ehtii hakemaan, mutta ei ole tulisijaa missä sitä polttas.
Moro,

Mun käsittääkseni joihinkin noihin vuolukivitakkoihin saa kierukan sisälle, ja siitä sitten lämpö johdetaan massavaraajaan. Selvitäpä myös, onko kattilasi muutettavissa ns. yhdistelmäkattilaksi, jossa voi polttaa puita tai öljyä. Joihinkin tuo muutos onnistuu poltinkannen vaihdolla. Talossa, jossa asun, on tuollainen kattila, johon muutos on mahdollinen. Vuokraisäntä vaan ei halua tuota muutosta tehdä, vaan tulee mieluummin säännöllisin väliajoin valittamaan öljyn hintaa... Mullakin tuota jätepuuta syntyy jonkin verran, että ehkäpä se kannattaisi.

Markku

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 05.04.2006 15:25

Hieno on keittiö, työmääränkin voin kuvitella, kun tein itse täyden keittiörempan mökille toissavuonna ja kokonaan tee-se-itse -menetelmällä, kaapin rungoista lähtien.

Siitä mahonkilavuaarista: Kuten jotkut varmaan muistavat, kyselin siitä kulmiksen jyrsinterästä (Carver) syksyllä juuri tähän lavuaarin tekoon. Ostin terän ja hyvinhän sillä homma käy. On ainakin Makitan 125 mm kulmiksessa helppo pidelläkin, siinä kun on kunnon kahvat.

Tein jo harjoituskappaleen mökkirempasta ylijääneestä tavarasta, kun en heti viitsinyt alkaa mahongilla harjoittelemaan. Hyvinhän tuo onnistui, mutta kotimainen havupuu on vähän liian pehmeää siihen hommaan, kun joka suunnasta jyrsitään. Kun lavuaarin liimaa ensin kasaan enintään 50x50 -rimoista ja siitä alkaa työstämään, niin kyllä onnistuu. Itse tein harjoituskappaleen kakkosnelosista ja siinä on ylimääräistä työtä aikalailla, etenkin, jos haluaa tehdä ihan lavuaarin mallisen, kuten minä.

Kyllästystä en kokeillut, mutta eikös perinteinen pellavaöljykyllästys pitäisi toimia tässäkin paikassa, kunnon lakkakerros päälle vaan?

Kuvia ei valitettavasti ole, mutta ensi kesänä on mahonkiallas vuorossa, voin silloin ottaa kuviakin, niin saatte ainakin porukalla nauraa ;).

t.Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.04.2006 15:48

Minä laittasin altaan "vesipuolelle" epoksipinnoituksen. Joko kankaalla tai ilman ja sitten kunnon pöökyllästys ja ohennettua (vene)lakkaa muille pinnoille.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Takka

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.04.2006 17:35

Moi (ja kiitos vastauksista)
jatkoa PS 2 keskusteluun:
Niin, pienenä tarkennuksena; mulla on puupesä öljykattilassa myös, mutta sen käyttäminen jouheasti öljypolttimen kanssa ei onnistu, koska menee samaan hormiin. Kun polttaa pesässä puita ja säätää öljypolttimen käynnistymään sitten kun lämpötila laskee jonkun tietyn lämpötilan alle niin puupesän vedonsäätö avaa vetoluukkua kattilan jäähtyessä ja sitten kun termostaatti kajauttaa polttimen päälle, on puupesän tuhkat pannuhuoneen lattialla.
Kattilan lämpöä varaava kapasiteettti on liian pieni, jolloin kattila kiehuu kahden pesällisen jälkeen mutta jäähtyy jo muutamassa tunnissa. Yössä niin että aamulla on jo vilu jos öljy ei ole päällä.

Ulkonäkö, käytännöllisyys ym maalaisromanttisista (vaimo käskee) syistä johtuen, olen päättänyt laittaa takan asuin kerrokseen (mukavempi käyttää), kun hormikin on olemassa (ollut joskus takka). Jotta välttyisin siltä, että yksi huone lämpeää liikaa ja samalla voisi säästää enemmänkin olen kehitellyt tuota vesikiertoista synsteemiä ja siihen tarvitaan ehdottomasti toi lisä varaaja.

Ettei nyt tulisi pyörää keksittyä uudelleen, niin olen yrittänyt kysellä ympäriinsä että eikös tuollaista systeemiä nyt olisi olemassa, mutta putkimieskään ei tiennyt mitään (onko liian nuori?).


t:Aki

Kateellisena täytyy vielä todeta, että oispa meilläkin kotona kaasuliesi!
(veneessä on ja se on kyllä hyvä)
Viimeksi muokannut Northling, 05.04.2006 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 05.04.2006 17:41

Ettei nyt mee vaan valmiin taivasteluksi niin tossa on muutamia välivaiheita remontin ajalta. Eka kuva on samasta nurkasta jossa toi hellataso on nyt :)
Minne noi erittäin hienot hirsiseinät on kadonneet? Et kai sä vaan päällystäny niitä tolla kukallisella paperilla?

voi kauhia !

;-)
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 05.04.2006 22:35

Keittiön liveä nähneenä,voin kertoa, että se on loistava.Sanoin, että se näyttää, kun se olisi aina ollutkin siellä, tai että se olisi alkuperäinen. Sillain hyvässä mielessä. Jos vanhaa taloa remppaa, niin tuo on se oikea tapa.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Vastaa Viestiin