Perinteinen
Lähetetty: 01 Maalis 2006 10:26
Löysin isoisän kellarista isoisän vanhan veneen. Se on ilmeisesti niinsanottu vanerivene? Vene on jonkin verran huonossa kunnossa, ja kaipaa kunnostusta. Haluaisin kunnostaa sen perinteisin menetelmin, mutta siihen liittyen minulla on muutama kysymys, joihin toivoisin apua.
Vene on tehty sellaisesta ohuesta levystä, jota kai on sanottu vaneriksi. Vaneri on aikanaan tehty liimaamalla ohuita puuviipaleita ristikkäin.
Mistähän nykyään voisi ostaa tällaista vaneria? Vai miten sitä tehdään? Minkälaista puuta siinä on käytetty? Mistä sellaista puuta saisi, ja miten sen saa leikattua ohuiksi levyiksi, jos joudun itse tekemään sen vanerin? Voinko leikata niitä ohuita levyjä isoisän vanhasta pöydästä, joka on isän mukaan ainetta, jota on sanottu lastulevyksi. Eikös ne lastut ole juuri puuta?
Sitä pöytäähän ei palonestodirektiivin mukaan saa tuoda sisälle mihinkään uuteen taloon, joten eroon siitä on kuitenkin päästävä.
Nykyinen kralonlevy kävisi tietysti muuten, mutta haluaisin rakenteen olevan perinteinen, ja kralonhan taipuu helposti kaikkiin suuntiin, vanhan veneen levyt näyttävät taipuneen vain yhteen suuntaan.
Vene on koottu monesta osasta. Siitä vanerilevystä on leikattu palasia, jotka on liitetty laidoistaan yhteen. Onkohan tämä merkillinen rakennustapa johtunut siitä, että tätä vaneria ei ole saanut mielivaltaisen kokoisena ja muotoisena?
No, niin tai näin, isoisän hyllystä löysin kirjan, jonka mukaan tällaisen perinteisen veneen osat on liimattu aineella, jota on kutsuttu epoksiksi. Tämä aine ei ole kuitenkaan ollut tarpeeksi vahvaa, joten liitokseen on käytetty myöskin jotain, jota on kutsuttu lasikuitunahaksi. Onko tämä lasikuitunahka samaa ainetta, josta perinnetaloihin on aikanaan tehty ikkunat? Leikataanko siitä ikkuna-aineesta suikaleita, vai miten se tehdään? Olen luullut, että nämä vanhat ikkunat ovat jäykkiä. Miten tämä jäykkä aine on käsitelty, että siitä on saatu taipuisaa? Nimi "nahka" viittaa kai taipuisuuteen, eikös silloin ennenmuinoin ennen eläindirektiiviä, kun eläimiä vielä tapettiin, niiden taipuisasta nahasta tehty jopa vaatteita?
Mistä sellaista perinteistä epoksia saa? Kysyin asiaa kotikemikaalitoimittajaltani, mutta hänen mukaansa näiden niinsanottujen liimojen käyttö loppui tahraamisenestodirektiivin myötä jo kauan sittten. Voiko tällaista liimaa vielä teettää jossain laillisesti?
Yllätyin kovasti, kun huomasin veneen pinnasta irtoavan ohuita hiutaleita. Ovatko ne maalia? Tehtiinkö ennenvanhaan veneet tosiaan siten, että ensin vene tehtiin värittömistä osista, ja sitten niiden pintaan levitettiin maalikelmu? Miksei käytetty läpivärjättyjä automaattisesti värin valitsevia levyjä, kuten nykyinen yleisimmin käytetty kralon?
Myytiinkö tuo maali rullina? Olen kuullut, että silloin ennen käytettiin kalvoja, jotka täytyi kutistaa lämmöllä, että ne muotoutuivat kappaleen päälle. Onko maalikin kutistettu lämmöllä kiinni perinteisen veneen pintaan? Miten se on tehty, eikö tulenkieltodirektiivi kiellä lämmönlähteiden käytön?
Jos saan isoisän vaneriveneen joskus palautettua perinteiseen ulkonäköönsä, miten voin käsitellä sen, että saan sen tuotua uuteen asuntooni? Hygieniadirektiivihän kieltää tuomasta muinaisesineitä uuteen asuntoon, elle niitä ole ensin hygienisoitu. Miten lasia, sitä epoksia ja maalikalvoa hygienisoidaan?
Olen muuten kuullut väitteen, että vesikieltodirektiivi ei ollut vielä voimassa isoisän aikaan. Onko tosiaan mahdollista, että tämä isoisän vene on joskus koskenut vettä? Pitäisikö minun ryhtyä johonkin varotoimenpiteisiin sen takia? Onko veneen rakenteisiin voinut jäädä vettä, ja miten sen saisi sieltä pois? Pelkään hukkuvani, jos veneen rakenteista tulee vettä käteeni.
Neuvoista kiitollinen perinneveneharrastaja
Vene on tehty sellaisesta ohuesta levystä, jota kai on sanottu vaneriksi. Vaneri on aikanaan tehty liimaamalla ohuita puuviipaleita ristikkäin.
Mistähän nykyään voisi ostaa tällaista vaneria? Vai miten sitä tehdään? Minkälaista puuta siinä on käytetty? Mistä sellaista puuta saisi, ja miten sen saa leikattua ohuiksi levyiksi, jos joudun itse tekemään sen vanerin? Voinko leikata niitä ohuita levyjä isoisän vanhasta pöydästä, joka on isän mukaan ainetta, jota on sanottu lastulevyksi. Eikös ne lastut ole juuri puuta?
Sitä pöytäähän ei palonestodirektiivin mukaan saa tuoda sisälle mihinkään uuteen taloon, joten eroon siitä on kuitenkin päästävä.
Nykyinen kralonlevy kävisi tietysti muuten, mutta haluaisin rakenteen olevan perinteinen, ja kralonhan taipuu helposti kaikkiin suuntiin, vanhan veneen levyt näyttävät taipuneen vain yhteen suuntaan.
Vene on koottu monesta osasta. Siitä vanerilevystä on leikattu palasia, jotka on liitetty laidoistaan yhteen. Onkohan tämä merkillinen rakennustapa johtunut siitä, että tätä vaneria ei ole saanut mielivaltaisen kokoisena ja muotoisena?
No, niin tai näin, isoisän hyllystä löysin kirjan, jonka mukaan tällaisen perinteisen veneen osat on liimattu aineella, jota on kutsuttu epoksiksi. Tämä aine ei ole kuitenkaan ollut tarpeeksi vahvaa, joten liitokseen on käytetty myöskin jotain, jota on kutsuttu lasikuitunahaksi. Onko tämä lasikuitunahka samaa ainetta, josta perinnetaloihin on aikanaan tehty ikkunat? Leikataanko siitä ikkuna-aineesta suikaleita, vai miten se tehdään? Olen luullut, että nämä vanhat ikkunat ovat jäykkiä. Miten tämä jäykkä aine on käsitelty, että siitä on saatu taipuisaa? Nimi "nahka" viittaa kai taipuisuuteen, eikös silloin ennenmuinoin ennen eläindirektiiviä, kun eläimiä vielä tapettiin, niiden taipuisasta nahasta tehty jopa vaatteita?
Mistä sellaista perinteistä epoksia saa? Kysyin asiaa kotikemikaalitoimittajaltani, mutta hänen mukaansa näiden niinsanottujen liimojen käyttö loppui tahraamisenestodirektiivin myötä jo kauan sittten. Voiko tällaista liimaa vielä teettää jossain laillisesti?
Yllätyin kovasti, kun huomasin veneen pinnasta irtoavan ohuita hiutaleita. Ovatko ne maalia? Tehtiinkö ennenvanhaan veneet tosiaan siten, että ensin vene tehtiin värittömistä osista, ja sitten niiden pintaan levitettiin maalikelmu? Miksei käytetty läpivärjättyjä automaattisesti värin valitsevia levyjä, kuten nykyinen yleisimmin käytetty kralon?
Myytiinkö tuo maali rullina? Olen kuullut, että silloin ennen käytettiin kalvoja, jotka täytyi kutistaa lämmöllä, että ne muotoutuivat kappaleen päälle. Onko maalikin kutistettu lämmöllä kiinni perinteisen veneen pintaan? Miten se on tehty, eikö tulenkieltodirektiivi kiellä lämmönlähteiden käytön?
Jos saan isoisän vaneriveneen joskus palautettua perinteiseen ulkonäköönsä, miten voin käsitellä sen, että saan sen tuotua uuteen asuntooni? Hygieniadirektiivihän kieltää tuomasta muinaisesineitä uuteen asuntoon, elle niitä ole ensin hygienisoitu. Miten lasia, sitä epoksia ja maalikalvoa hygienisoidaan?
Olen muuten kuullut väitteen, että vesikieltodirektiivi ei ollut vielä voimassa isoisän aikaan. Onko tosiaan mahdollista, että tämä isoisän vene on joskus koskenut vettä? Pitäisikö minun ryhtyä johonkin varotoimenpiteisiin sen takia? Onko veneen rakenteisiin voinut jäädä vettä, ja miten sen saisi sieltä pois? Pelkään hukkuvani, jos veneen rakenteista tulee vettä käteeni.
Neuvoista kiitollinen perinneveneharrastaja