Peräkärry

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Peräkärry

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 20 Helmi 2006 13:16

Tämä on off topic puuveneisiin mutta... yritin googlettaa muttei tärpännyt.

Eli kyselen että tietääkö joku linkkejä sivuille mistä löytyisi jarrullisen teliperäkärryn piirustukset/projekti kuvat?

tietenkin jos täälä jollain on valmiit prujut niin otan kyllä vastaan =)

eli tarvetta olisi "kunnon kokoiselle" kärrylle, ja jarrulliselle koska etuveto volvolla ei kovin painavaa jarrutonta voi (ei saa) vetää.
ihanne olisi pikkaisen autotraileria pienempi, kipillä tietty.

siihen voisi sitten värkätä pikakiinnityksellä rullat pulpettiveneelle niin sitäkin saisi kuskattua...

On vaan nuo pikku kärrytkin uutena mielettömissä hinnoissa.
onko jollain tiedossa kauppaa mistä saisi edullisesti akselit yms.? velj.keskinen kenties?
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 20 Helmi 2006 13:32

Keskisellä on vain jarruttomia akseleita. Levein taisi olla ~2m.

JiiB
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Elo 2005 22:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja JiiB » 20 Helmi 2006 18:26

kysyppä ensin saako nykyään enää jarrullista itse tehdä

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 20 Helmi 2006 18:52

ilmeisesti saa, mutta vissiin pitää olla lujuuslaskelmat...??
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 21 Helmi 2006 15:19

Menee off-topic, mutta meneekö homma niin, että isolla autolla saa vetää raskaampaa jarrutonta traileria, mitä pienellä? Mistäköhän löytyisi lisätietoa tähän asiaan? ARK:sta? Katsastusmieheltä?

-k

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 21 Helmi 2006 16:00

kaipa se riippuu vetoauton jarruista.

senhän näkee (kilot) rekisteriotteesta vaikkei ole koukkuakaan
eipä sitä koukkuakaan tarvitse katsastaa enää nykyään vaikka itse sorvaa kiinni
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 22 Helmi 2006 20:34

kms kirjoitti:Menee off-topic, mutta meneekö homma niin, että isolla autolla saa vetää raskaampaa jarrutonta traileria, mitä pienellä? Mistäköhän löytyisi lisätietoa tähän asiaan? ARK:sta? Katsastusmieheltä?

-k
Moi,

Joo, lähimmältä katsastuskonttorilta tai auton maahantuojalta saa nuo vetopainot. Jos auto on sen verran vanha, ettei noita tietoja ole, niin jarrullisena saa vetää saman kun auton kokonaispaino. Ja jossain kohtaa (muistaakseni 3500 kg yhdistelmä) pitää sitten olla kuskilla pikku E kortissa.

Vetokoukun saa rakentaa itse, ainoastaan sen kuulan pitää olla tehdastekoinen ja e-hyväksytty.

Markku

Tetto
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Kesä 2003 08:23
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Tetto » 23 Helmi 2006 09:17

Niin muistaisin tutkineeni, että jarrullisen perävaunun akseli, jarrujärjestelmä akselissa ja vetopäässä pitää olla tehdastekoisia, muuten kärry saa olla itse tehty. Luultavasti jarrullisessa kantavuus taataan samoin kuin jarruttomassa eli maksimissa se mitä akselissa ja vetopäässä lukee sekä valmistaja takaa rungon kestävyyden. Itse täytin jarruttoman kestävyydestä takauslomakkeen, mitään laskelmia ei tarvinnut esittää. Muista tarkistaa, että valot ja heijastimet ovat e-hyväksyttyjä, halvat ei aina ole (meni itsellä rek.katsastuksessa vaihtoon). Naureskelivat myös porukalla Bilteman vetopäälle: "Ei tämä voi millään kestää 3500kg, mutta kyllä se tähän 750kg hyväksytään". 3500kg luki vetopäässä...
Hilma - 7.5m fiskariprojekti vanhalla kaksipyttyisellä Olympialla

Vastaa Viestiin